Marta i ja (część druga) - Cristtimm
Proza » Obyczajowe » Marta i ja (część druga)
A A A

Wujaszek zadomowił się w naszym domu na dłużej. Któregoś dnia przy kolacji, spojrzał Marcie w oczy, mojego wzroku unikając i miękkim głosem zaproponował:
- A może będziecie mi mówić po imieniu, co? Sławek jestem.
- Nie, nie... - zaprotestowała mama - tak nie można. One nie powinny do dorosłej osoby zwracać się jak do kolegi.
- Niby dlaczego nie? - zdziwił się mężczyzna.
- To nie pedagogiczne - mama powiedziała to wolno i z namaszczeniem, lubując się w roli strażniczki ładu i porządku.
- To może niech one się wypowiedzą? - zwrócił się do nas.
Marta milcząco spojrzała na mnie. Pytając lekko przechyliłam głowę w bok. Przymknęła powieki. Odwróciłam się w stronę dorosłych.
- Wolałybyśmy mówić na ciebie wujaszku.
- Wujaszku? - uniósł brwi - No dobrze... choć trochę jakby... dziwnie.
Mama uszczęśliwiona, że ją poparłyśmy, z uśmiechem pogłaskała mnie po włosach.
- Jakie plany na jutro?
- Chcemy z Martą iść na jagody.
- Dobry pomysł, świetny! Zrobiłabym pierogi z jagodami na obiad - rozentuzjazmowała się.
- Nie jadłeś kochanie nigdy takich pierogów - zwróciła się do Sławka - Ze śmietaną i z cukrem smakują, mmm... palce lizać.
- Chętnie, chętnie... ale rano muszę jechać, wrócę prawdopodobnie dopiero wieczorem.
- Nie ma sprawy, poczekamy z nimi do kolacji - zapał mamy nie malał.
- Jak chcesz rybeńko, chociaż...
- Możemy już wstać od stołu - szczebiotanie dorosłych przerwała Marta.
- A tak, tak, możecie już iść do siebie - przyzwoliła nam.
Wychodząc słyszałyśmy ściszony dialog dorosłych.
- A nie boisz się je same posyłać do lasu?
- Ależ kochanie, czego tu się bać? Znają las jak własną kieszeń i nie pierwszy raz idą same. Nie ma strachu... drzewa krzywdy nie czynią, a ludzie tutejsi są równie groźni jak drzewa.
- Jak uważasz, zapewne wiesz lepiej.

Następnego ranka uzbrojone w metalowe kanki na mleko ruszyłyśmy w głąb lasu w poszukiwaniu granatowych, letnich owoców. Las pachniał poranną świeżością. W powietrzu wyczuwało się jeszcze nocny chłód i wilgoć, ale poranek zapowiadał, że dzień będzie pogodny i ciepły. Maszerowałyśmy ścieżką machając kankami i śpiewając na zmianę.
- Masz ładniejszy głos niż ja - zauważyła Marta.
- I co z tego? Liczy się twarz przecież.
- Nie... chyba nie... myślę, że głos też - zaprotestowała.
- Co ty tam wiesz? - odburknęłam.
Przez chwilę milczałyśmy, aż ciszę przerwało jej pytanie.
- Lubisz go?
Wiedziałam o kogo pyta.
- Bo ja wiem? Po co mam lubić czy nie lubić? Pobędzie trochę i pójdzie sobie...
- A ja to chyba go lubię troszeczkę.
Zaskoczyła mnie. A zdarzało się to bardzo rzadko. Ponownie zamilkłam.
Jagód było mnóstwo. Drobne, granatowo-czarne, z drażniącymi pesteczkami smakowały wyśmienicie. Z krzaka, obmyte poranną rosą, prosto do buzi. Podniebienia, języki, usta miałyśmy zabarwione ich sokiem. Chichotałyśmy i rzucałyśmy się owocami plamiąc ubrania.
- Sięgnie się nam - zauważyła Marta
- E, nie. Jest zakochana w nowym i nie zauważy, a nawet jak zauważy, to będzie chciała przed nim dobrze wypaść i nie będzie robić awantur.

Miałam rację. Mama zachwycona obfitą zawartością naszych kanek nie przyglądała się bacznie ubraniom. Przebrałyśmy się szybko, brudne rzeczy podrzucając do kosza z bielizną, a problem plam pozostawiając na moment, gdy mama odkryje je przy praniu.
Ona tymczasem z ochotą rzuciła się w wir przygotowań do kolacji. Myła i przebierała owoce, ugniatała ciasto, wałkowała, wycinała, lepiła, aż na na całym blacie stołu leżały w rządkach pierożki pękate od jagód.
Patrzyłyśmy na nie z Martą śmiejącymi się oczyma. Zapowiada się wyborna wyżerka. Słodka, owocowa, śmietanowa...
- Która to godzina? - Mama potargana i ubrudzona od mąki, w pośpiechu zmywała ostatnie naczynia i sprzątała kuchnię.
- Po osiemnastej - odpowiedziałam.
- Już? No dziewczynki, jeszcze chwila... Pójdę się doprowadzić do porządku, a wy...
Spojrzała na nas uważnie. Oj, dobrze, że się wyszorowałyśmy i przebrałyśmy.
- Wy też umyjcie ręce i poczekajcie grzecznie w swoim pokoju.
Czekałyśmy. Godzinę, dwie, trzy...
- Mamo? Mamo czy możemy już usiąść do kolacji?
Wkroczyłyśmy nieśmiało do jej sypialni. Leżała na łóżku na wznak, oczy miała zamknięte, ale i tak widać było, jak pod powiekami gromadzą się łzy. Wujaszek nie przyjechał.
- Dajcie mi spokój - burknęła.
Stałyśmy chwilę z Martą, wpatrując się w jej twarz. Nie otworzyła oczu. Milcząco wyszłyśmy. W kuchni pierogi wciąż czekały, przykryte lnianymi ręczniczkami, aby je wrzucić do wrzątku i ugotować, jednak to nas przerastało. Marta odkroiła po kawałku chleba dla mnie i dla siebie, posmarowała margaryną i wciąż bez słowa nasyciłyśmy nimi głód.

Wujaszek przyjechał dopiero po trzech dniach. Mama wyprosiła nas z domu, więc nie byłyśmy świadkami ich przywitania, kłótni i pojednania. Gdy wróciłyśmy, w domu znów panowała sielankowa atmosfera, a mamusia z wypiekami na twarzy przywitała nas wiadomością:
- Mam niespodziankę dla was! Nie zgadniecie jaką?
- Skądże znowu? - mruknęłam pod nosem.
Marta spojrzała na mnie karcącym wzrokiem "daruj sobie". Odpowiedziałam hardym spojrzeniem "niby dlaczego?"
- Sławek... Wujek Sławek zabierze nas jutro na wycieczkę do miasta na cały dzień! No co? Nie cieszycie się? Pojedziemy autem, będą lody i zakupy i... będzie wspaniale.
- Cudownie mamusiu - odpowiedziała za nas obie Marta.
- A ty Milenko? Nie cieszysz się?
Nie, nie cieszyłam się. Wycieczka do miasta oznaczała wejście między ludzi, którzy będą mnie po raz pierwszy oglądać. Oznaczała, że przez cały dzień będę chodzić ze spuszczoną głową unikając szyb wystawowych i ciekawskich spojrzeń.
- Czy nie mogłabym zostać w domu?
- Dlaczego? To przecież wyjątkowa okazja do spędzenia miłego dnia, innego niż wszystkie.
Spojrzałam jej w oczy.
- Nie rozumiesz? - pytałam spojrzeniem. - Nie rozumiesz, że dla mnie bezpiecznie jest tu, u nas, z tobą i Martą, z lasem, ze starą Jabłońską, rzeką, kociętami i psami ze wsi?
Nie rozumiała. Kręciła niedowierzająco głową i głosem pełnym wyrzutu i dezaprobaty oznajmiła
- Dziwna jesteś i niewdzięczna. Każda normalna dziewczynka skakałaby z radości. Uważam, że to tylko fanaberie i powinnaś...
- Pozwól jej zostać - niespodziewanie ujął się za mną wujaszek.
Mama zdziwiona przeniosła spojrzenie ze mnie na niego, uniosła brwi, ale nic nie odpowiedziała.
- Pozwól... niech zostanie skoro jej na tym zależy, a jak nabierze śmiałości, następnym razem da się namówić, co? - zwrócił się do mnie.
- Tak - chciałam się uśmiechnąć do niego, ale kąciki ust uparcie tego odmawiały.
- Dobrze, już dobrze, skoro tak jej zależy... niech zostanie - Mama skapitulowała, ale też zaraz odwróciła się ode mnie i podeszła do Marty.
- My tymczasem zamierzamy się dobrze bawić, co Martuniu?
Marta spojrzała na mnie pytająco. Mam jechać? Widziałam, że bardzo jej na tym zależy, że cieszy ją perspektywa dnia spędzonego na odkrywaniu nowych wrażeń.
Jedź. Odpowiedziałam mrugnięciem. Chwyciła mamę za szyję i przytuliła się.
- Tak, a obiecujesz, że lody będą z bitą śmietaną?
- Oj tak, i z polewą i wszystkim co tylko będą tam mieli.
Mama promieniała radością na myśl, że spędzi dzień jak prawdziwa rodzina. Wujaszek obserwował ją przez chwilę i odwrócił się w moją stronę. Stałam w tym samym miejscu ze spuszczoną głową, kątem oka śledząc go. Gdy zobaczyłam, że patrzy na mnie, szepnęłam:
- Dziękuję.

Pojechali z samego rana, bo wujaszek musiał po drodze jeszcze załatwić kilka swoich spraw. Śniadanie zjedliśmy w pośpiechu.
- Posprzątasz po nas Milenko, co? - zapytała mama, z góry znając odpowiedź.
Gdy wyszli spokojnie zaczęłam znosić naczynia do zlewu. Umiałam zmywać i bardzo lubiłam tę czynność. Było coś magicznego w tym, że kilkoma ruchami rąk sprawiam, iż coś brzydkiego, brudnego staje się na powrót lśniące i czyste. Wytarłam stół, pozamiatałam. Mama powinna być zadowolona po powrocie.
Usiadłam z kredkami i kartką. Narysuję ich. Narysuję jak jadą samochodem, jak idą trzymając się za ręce, albo jak jedzą lody. Wujaszek, mama, a w środku Marta.
Popatrzyłam na mój rysunek. Udał mi się. Wujaszek był największy, mama miała jasne włosy, a Marta śmiała się.
Wyszłam przed dom, usiadłam na drewnianej ławce koło drzwi i czekałam. Popołudniu poczułam głód. Zjadłam pajdkę chleba z masłem i znów przysiadłam w oczekiwaniu.
Muszą się dobrze bawić, mają wspaniałą pogodę. Ciekawe jaki smak lodów wybrała Marta? I czy mama swoim zwyczajem przymierza sukienki godzinami w sklepie?
Poczułam senność, głowa zaczęła opadać mi na ramię. Przeniosłam się do swojej sypialni. Słońce przez okno grzało mi w twarz i senność wróciła na dobre....
Obudziło mnie potrząsanie za ramię i szept Marty
- Wstawaj śpiochu, wstawaj. Wróciliśmy i mamy coś dla ciebie. Popatrz.
Podała mi karton. Otworzyłam. W środku były sandałki. Błękitne, delikatne z kokardkami.
- Mam takie same, tylko różowe - popatrz.
Podniosła nogę, żeby pochwalić się nabytkiem.
- Śliczne - wyjęłam buciki z kartonu i przytuliłam do siebie - najpiękniejsze jakie kiedykolwiek widziałam.
- Wiem, mi też się one bardziej podobały niż różowe, wybrałam je dla ciebie.
- Jesteś... - nie musiałam kończyć - wiedziała, że na końcu języka mam najcieplejsze porównania
- Miluś - głos Marty spoważniał. Dopiero teraz zauważyłam że w ręku trzyma mój rysunek.
- Miluś, a dlaczego cię tu nie ma?

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Cristtimm · dnia 16.04.2013 18:50 · Czytań: 708 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 3
Komentarze
Wasinka dnia 17.04.2013 23:31
Marta tutaj pokazała się z ładnej, siostrzanej strony... Pytanie, które stawia na koniec, jest/będzie chyba "piętnem" całej opowieści... Milenka i jej blizny (wraz z tą na twarzy)...
Wujaszek z jednej strony zdaje się przyjemny, z drugiej - nieco niepokojące akcenty się pojawiają (zniknięcie na trzy dni choćby).
Ech, smętna ta historia... ale wciąga.

Przykłady z pierwszej cząsteczki tylko, byś spojrzała sobie pod tym kątem na cały tekst:
Cytat:
Wu­ja­szek za­do­mo­wił się w na­szym domu na dłużej.
- może coś pokombinować z zadomowił/domu?
Cytat:
Któregoś dnia przy ko­la­cji, spo­j­rzał Ma­r­cie w oczy, mo­j­ego wzro­ku uni­kając(,) i miękkim głosem za­pr­opo­no­wał:
- podkreślony przecinek do wyrzucenia, a w nawiasie - do wstawienia
Cytat:
- To nie pe­da­go­gicz­ne - mama po­wi­e­działa to wolno i z na­ma­sz­cze­ni­em,
- niepedagogiczne; wpada na siebie powtórzone "to" i dałabym kropkę po niepedagogiczne i dużą literą Mama
Cytat:
Pytając lekko prze­chy­liłam głowę w bok.
- niezgrabnie brzmi i nie wiadomo do końca, o co chodzi
Cytat:
- Wolałybyśmy mówić na cie­bie wu­ja­szku.
- włożyłabym "wujaszku" w cudzysłów
Cytat:
- Wu­ja­szku? - (U)niósł brwi(.) - No do­brze...

Cytat:
- Nie jadłeś(,) ko­cha­nie(,) nigdy ta­ki­ch pie­rogów - zwróciła się do Sławka(.) - Ze śmie­taną
- interpunkca i wypowiedź dodaj do poprzedniej, bo mówi to ta sama osoba
Cytat:
Wy­chodząc(,) słyszałyśmy ści­szo­ny di­a­log dorosłych.

Cytat:
- Jak chce­sz(,) rybeńko, cho­ciaż...

Cytat:
Nie ma stra­chu... ( D )rze­wa krzy­w­dy nie czynią,


i tak dalej.

Pozdrowienia srebrzyste.
Cristtimm dnia 24.04.2013 13:26
Ulalalala - ależ ogrom pracy mnie czeka, przy przeszlifowaniu tekstu. Dzięki Wasinka.
al-szamanka dnia 03.05.2013 19:31 Ocena: Świetne!
Wasineczka już tu była, więc ja tylko o treści, o samym opowiadaniu... a przeczytałam je już w dniu publikacji, tyle że byłam w gorączce przedurlopowej i nie miałam czasu.
Dzisiaj przyszłam, by powiedzieć, że nie zawiodłam się - kontynuujesz opowieść w pięknym stylu. Po prostu zmuszasz czytelnika do oczekiwania na część następną, zaciekawiasz.
Czekam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty