Dom - misio
Proza » Obyczajowe » Dom
A A A

 

Żal mi obrazów z pamięci. Takich, których już nigdy nie zobaczę. Powracających w snach i wspomnieniach. Jak można zapomnieć zapach jaśminu, którego krzak rozkładał swą białą koronę pomiędzy okiennicami okien pokoju i kuchni. Sięgał po skraj dachu pokrytego strzechą. Jego zapach można było wchłaniać leżąc na starej, wąskiej kozetce stojącej w cichym zacienionym pokoju. Smyczkowa symfonia pracowitych pszczół nie robiła sobie przerwy od świtu do zmierzchu. Wtórowały jej  basy gdaczących kur, zażywających kąpieli w suchym, chłodnym piasku pod rozłożystą biało-zieloną czaszą pachnącego schronienia.  Psotne szczebioczące wróble kłóciły się ciągle w gąszczu gałązek. Tak naprawdę żaden z nich nie wiedział o co.  Pobielone wapnem ściany chałupy z bali, składanej na węgłach w rybi ogon, odbijały promienie letniego słońca. Niebieski lakmus wyblakł w różne odcienie błękitu i dom stawał się chmurą unoszącą się w powietrzu. Kiedy rozpalano ogień, na wymurowanej z gliny kuchni, pod blachą tańczyły iskry, a unoszący się z komina dym zamieniał dom w parostatek. Zieleń dookoła niego stawała się oceanem, a białe malwy i pomarańczowo-rude smolinosy udawały spienione fale. Gospodarz, w niskich drzwiach chałupy, patrzący w niebo by wywróżyć pogodę stawał się kapitanem tego okrętu. Cztery rosnące od północnej strony domu świerki, stawały się masztami żagli.  A ziemia kołysała się w rytm radosnych szczęśliwych serc. Stary skrzypiący pozieleniały płot udawał niezdobyte fortyfikacje tego królestwa.  Na kominie pod blachą trzaskał ogień, a skwarki na patelni skwierczały ogłaszając porę posiłku. Przez otwarte okno uciekał w świat aromatyczny zapach smażonego tłuszczu z cebulką. A wraz z nim lekko kwaśny posmak czerwonego barszczu gotowanego na prawdziwych ćwikłowych burakach. Koń wychyliwszy łeb ze stajni, zarżał przypominając o swojej miarce owsa, którą miał dostać na obiad.  Skwarki niecierpliwie podskakiwały na patelni nie mogąc doczekać się kiedy spłyną po roztartych, ciepłych, sypkich kartoflach. Rozpoczynała się królewska uczta. Cisza, tylko brzęk łyżek, mlaskanie i chór pszczół, którym wtórowały kury, wróble i kogut. On miał zawsze pod kontrolą całe podwórko. Nawet świerki milczały i odpoczywały przed rozpoczęciem popołudniowych pieśni, szant i ballad. A o zmierzchu dołączały jeszcze niezliczone ilości przepięknie kumkających żab.

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
misio · dnia 18.04.2013 11:05 · Czytań: 806 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 8
Komentarze
Brigante dnia 18.04.2013 11:36
Witam.

Sielsko i przyjemnie. Poetycko nawet, co nie dziwi po sprawdzeniu ilości opublikowanych wcześniej wierszy. Ładny obrazek, aż chce się w niego wejść i pozostać. Poczuć spokój i lekkość. I delektować się ochotą na nic nie robienie. Przypomniało mi się moje dzieciństwo, pełne chwil podobnych twoim. Dzięki, bo już zaczynałem zapominać o tym, co kiedyś przynosiło mi wiele radości.

Z drugiej strony szkoda, że to tylko obraz, pozbawiony zalążka fabuły, krótkiego choćby wątku. Czyta się ten tekst jak opis, z przekonaniem, że za moment nastąpi właściwa akcja.

Tekst wymaga poprawy pod kątem edycji - brak spacji po kropkach i przecinkach, zdania w połowie wersu nagle przeniesione niżej.

Pozdrawiam.
pablovsky dnia 18.04.2013 13:05
Nie za bardzo wiem misio, skąd pomysł, aby przydzielić Twój tekst do "obyczajówki"? To, iż "żal Ci obrazów z pamięci", to jeszcze nie obyczaj.
Dla mnie to taki rozbudowany wiersz, opierający się na wspomnieniach.
No i tekst wygląda jakbyś go wkleił z zamkniętymi oczami. Aż źle się czyta, nie wspominając o tym, co wspomniał(a) Brigante odnośnie znaków przestankowych. Wypada poprawić ;) Pozdrowionka.
Martin CROSS dnia 18.04.2013 15:25 Ocena: Przeciętne
Popieram powyższą opinię - trzeba poprawić interpunkcję i sposób pisania znaków.
Ale klimat ok. Klimat liryczny, moim zdaniem - Czytelnik czeka na więcej. Więc dodaj coś jeszcze.
szmella dnia 18.04.2013 20:58
Cytat:
obrazów z pamięci.Takich,których już nigdy nie zobaczę.Powracających
- Interpunkcja nawala. Pamiętaj o odstępach pomiędzy znakami ( Kropki, przecinki )
Wszędzie, praktycznie w każdym zdaniu popełniasz ten błąd.
Cytat:
partzący
- patrzący
Cytat:
wywróżyćpogodę
- odstęp
Cytat:
Azi­e­mia
- to samo co wyżej
Ładnie napisane, ale pełno literówek itp. A co to za zapis tekstu???
Poetycko i przyjemnie. Istna sielanka, raj na ziemi. w tym przypadku nie ma nic do zarzucenia.
pablovsky napisał:
Nie za bardzo wiem misio, skąd pomysł, aby przydzielić Twój tekst do "obyczajówki"?
- zgadzam się z tym. Może miniatura?
Popraw błędy i będzie super ;)
Pozdrawiam ;)
Brigante dnia 18.04.2013 22:08
Cytat:
oki­e­n­ni­ca­mi okien
- to jest trochę nieszczęśliwe zestawienie. Albo jedno albo drugie.
pablovsky dnia 18.04.2013 22:20
Brigante napisał:
to jest trochę nieszczęśliwe zestawienie. Albo jedno albo drugie.


Nie czepiajmy się szczegółów :) Teraz ten tekst przybrał wymiar całkiem przyjemny. Szkoda tylko, że brakuje jakiegoś wyraźnego wątku, ale widocznie chciałeś przekazać inne wartości.
Do miłego.
Arras35 dnia 20.04.2013 19:52 Ocena: Świetne!
Test zawsze można poprawić. Wątek opisania domu z dzieciństwa jak najbardziej trafny. Taki wyśniony, trochę oderwany od rzeczywistości. Może być. Użycie wyobraźni przez czytelnika jest tutaj atutem. Mi się bardzo podoba. Powodzenia. :) [quote]
Krystyna Habrat dnia 27.04.2013 19:05
Podoba mi się to. Opowieść skojarzyła mi się z powieścią niderlandzkiego pisarza (zaraz sprawdzę na półce nazwisko i tytuł), gdzie pokazana radość wiejskiego życia. Kiedyś ją kupiłam, by mieć na pociechę, ale od dawna tam nie zaglądam, bo zapominam. Tylko owa powieść jest trochę mało wiarygodna, bo przecież nie zawsze jest tak sielsko. A w twojej opowieści są to wspomnienia, i w tym masz przewagę nad znanym autorem, bo wspomnienia, szczególnie te z dzieciństwa, mogą być całkowicie sielskie.
Czyta się to dobrze. Poruszasz wszystkie zmysły:Oko, ucho, nos i smak. Przyjemna miniatura.
Może tylko warto by ją nieco rozrzedzić akapitami, bo oczy podczas czytania odmawiają posłuszeństwa.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:59
Najnowszy:pica-pioa