"Zwierzęta są o lepsze od ludzi" - laleczka
Proza » Obyczajowe » "Zwierzęta są o lepsze od ludzi"
A A A
Od autora: bo jak się jakiś banał milion razy słyszy od miliona osób, to nie sposób czegoś w końcu o nim nie pomyśleć

- Świnia. – Łukasz bez emocji skomentował beknięcie przyjaciela. Siedzieli w barze typu speluna. Zdjął okulary, żeby nie oglądać brudu na szklance, z której pił. Do barmana nie docierało, że ma nie przelewać piwa z butelki. Może się bał, że mu ją ukradną i nie będzie czego oddać na wymianę? Szklanki, widać, ma tańsze... W lokalu dobra była jednak muzyka. I klimat. Nikt na nikogo nie zwracał uwagi. A przynajmniej tych, którzy chcieli zostać niezauważeni – a Łukasz chciał bardzo – takimi właśnie pozostawiano.

- Wolę zwierzęta od ludzi - uzasadnił swoje bekanie Tomek. Mężczyźni znali się ze szkolnej ławy. Podstawowej. Stąd Łukasz bez szwanku dla znajomości mógł w tej chwili wyłączyć się i zanurzyć we własnych myślach. Wiedział, jaki będzie ciąg dalszy. „Zwierzęta, jeśli robią coś złego, to zawsze po to by przetrwać, a już na pewno nigdy nie kierują się nienawiścią, zawiścią czy no… czymkolwiek tam”.

- Mhm… - Po zapadłej ciszy wywnioskował, że czas na jego kwestię. - Mówisz o Jurczewskim? No fakt. Zachował się, jak świnia. – „Przyjaźń swoje prawa ma…” zanucił w myślach.

- Mówiłem ci, nie obrażaj świń! – Tomek uśmiechnął się pod nosem. Dobrze mieć kogoś po swojej stronie. Nieprzyjemna sprawa z tym Jurczewskim. Niby nic, a człowiek po szyję w gównie siedzi. Nie chciał myśleć o tym, że ma wrócić do pracy w poniedziałek. Była dopiero sobota.

– Zamykają – Łukasz ze zdziwieniem zauważył, że barman i myje, i poleruje szklanki. Muzyka cichła – Chodźmy do mnie.

* * *

Włączyli Youtube. Tomek wyszukał ostatni hit: papuga mówi „kocham cię”. Oglądali zwierzenia ptaka i rechotali.

- To musi być podstawiane!

- Nie no, patrz… to naprawdę ten ptak.

- Kosztują od dwóch i pół do ośmiu tysięcy.

- Drogo.

- Ale warto. Masz „kocham cię” na zamówienie. No i szczere, bo to zwierzę w końcu. – Łukasz pomyślał o Anecie. Też była droga. Dość głupia może, ale jeden mądry człowiek w związku to i tak dużo – pocieszał się. No i mam „kocham cię” na zamówienie. I szczere. A człowiek jednak. Postanowił tego na głos nie mówić.

- Gośka nie jest droga. – Myśli Tomka pobiegły w tym samym kierunku. - Zosia samosia - wykrzywił twarz w grymasie, kręcąc głową w rytm słów. A potem westchnął - Mam jej dość czasami, stary. To chyba zmierza donikąd.

- Nie masz „kocham cię” na zawołanie?

- Spadaj. To twój tekst i twój problem. Mówię ci, zwierzęta są o niebo lepsze od ludzi. - Łukasz już słyszał „niczego nie zrobią z zawiści albo z nienawiści. I są szczere, rozumiesz? Szy-czy-e-ry-e!”

- O patrz! – Na dowód Tomek pokazał obrazek na Demotywatorach. Pomnik psa, który czekał na swojego właściciela na skrzyżowaniu, aż zdechł.

- To kup sobie psa. – Łukasz postanowił przemilczeć kilka różnic między psami a ludźmi. Szczególnie tych dotyczących rozwoju intelektualnego, a co za tym idzie - zdolności do dbania o swoje interesy. Pomyślał o Anecie i tak jakoś… odechciało mu się filozofii.

- Czasu nie mam. Z psem to trzeba wiesz… wyjść. Problem z wyjazdami. Po co mi pies?

- Żeby cię ktoś kochał.

- Gośka mnie kocha.

- To co się nie klei? Przez pół roku latałeś za nią, jak szczyl. „To jest dziewczyna z moich snów!” – Łukasz uwielbiał przedrzeźniać przyjaciela. Zwłaszcza jego wielkie miłości i pełne egzaltacji zachowania. Współczuł Gośce, gdy tylko Tomek „się zakochał, jak nigdy dotąd”. Czyli jak zawsze – skomentował w myślach.

- A… bo ona wiesz. No na przykład ostatnio. Dzwonię do niej, a ona nic nie mówi. – Łukasz spojrzał pytająco. – No właśnie… no to po co mam dzwonić? Żeby słuchać ciszy?

- Ale to ty dzwoniłeś, tak? To może ty powinieneś mówić?

- Po czyjej jesteś stronie? Normalna dziewczyna to gada jak najęta! Co mam jej mówić, jak u mnie nic się nie dzieje? Tylko ten Jurczewski… No, a jak jej powiedziałem o Jurczewskim, to zaczęła w ogóle jakieś wredne pytania zadawać.

- Jakie znaczy?

- No… - Tomek pamiętał pytania doskonale. „O czym ten Jurczewski powiedział pozostałym?”, „A czy to prawda?” „A skąd to wiedział?” I co z tego, że prawda?! I co z tego, że po prostu zauważył? Plotkarz i tyle. Ale nie miał ochoty teraz tego rozwlekać. – Takie tam… żeby mnie dobić, stary, mówię ci! Ona chyba nie nadaje się do związków. Nie potrafi kochać i myśli tylko o sobie. Kiedy już się odzywa, to zwyczajnie wredna jest.

- Mhm... – westchnął Łukasz. Aneta nie była wredna. Aneta była… nudna. Mógłby znaleźć nić porozumienia z przyjacielem w tym, że i Aneta myślała tylko o sobie. Nie poruszył jednak tematu. „Co miałbym dodać? Że dobrze, że w ogóle o czymś?” przemyślał błyskawicznie i w końcu zauważył od niechcenia - Przed chwilą cię, mówiłeś, kochała.

-Ja widzę, że z tobą to się nie da gadać! – Tomek miał dość. Phi! „Przyjaciel”...

* * *

W poniedziałek Tomasz rozpoczął dzień pracy prawie tak, jak zwykle. To znaczy: zrobił tradycyjnie przegląd Internetu. Kawy sobie nie zrobił. Dość miał spojrzeń kumpli, których opijał z niej codziennie. I Jurczewskiego. Facet nie spodobał mu się od razu. Coś z nim było nie tak i już. Kiedy zobaczył, jak bierze firmową ryzę papieru do domu, zupełnie przez przypadek powiedział to kolegom. Przez przypadek! Py-rzy-py-a-dy-e-ky! Wymsknęło mu się. A nie, jak ten dupek – celowo, żeby wszystkich wrogo nastawić... Że też musiał go spotkać w tym Paryżu! Akurat tam musieli go wysłać. Akurat tam, gdzie Tomek wypoczywał na swoim lewym zwolnieniu lekarskim w czasie nawału pracy w firmie. Tomek znał się na ludziach. Gośka jest zwyczajnie głupia (i wredna). Oczywiście, że celowo Jurczewski powiedział! Na złość. I jeszcze dlatego, że jest dupkiem.

- Hahahahahahaha! – parsknął w ekran, na którym właśnie rzucano kotem. „Caaaaałym!”, jak głosiła zajawka na Youtube. – Zwierzęta są o niebo lepsze od ludzi.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
laleczka · dnia 20.05.2013 09:01 · Czytań: 888 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 6
Komentarze
Usunięty dnia 22.05.2013 22:38
Pochwalę styl, jego lekkość, płynność, wiarygodność dialogów.
Natomiast jeżeli chodzi o treść to trochę zbyt lekko, tzn. scenka rodzajowa, wymiana niewiele znaczących poglądów pomiędzy kolegami, obgadanie paru dziewczyn. Jakoś tak brakuje punktu zaczepienia do refleksji. Nadawałoby się, jako fragment pewnej historii, tylko czy taka historia jest w Twojej głowie?
Jedno zdanie mnie bardzo rozbawiło:

Cytat:
A… bo ona wiesz. No na przy­kład ostat­nio. Dzwo­nię do niej, a ona nic nie mówi. – Łu­kasz spoj­rzał py­ta­ją­co. – No wła­śnie… no to po co mam dzwo­nić? Żeby słu­chać ciszy?

- Ale to ty dzwo­ni­łeś, tak? To może ty po­wi­nie­neś mówić?

- Po czy­jej je­steś stro­nie? Nor­mal­na dziew­czy­na to gada jak na­ję­ta!


Pozdrawiam
laleczka dnia 23.05.2013 00:51
no właśnie blaszko.... bo mnie takie sytuacje zmuszają do refleksji. Tylko ciągle i wciąż nie umiem jej przełożyć tak, by podzielić się nią z kimś:/ Może ja powinnam malować? Dziękuję za odwiedziny i czas:)
Wasinka dnia 23.05.2013 22:35
Pewna osoba mi znana powtarza przy nadarzających się okazjach, że jeśli ktoś mówi: "jesteś/zachowujesz się jak zwierzę", to jest to komplement ;).
Mała migawka z życia z pewnego rodzaju przesłaniem pokazanym na przykładzie, napisana dość zręcznym językiem. Podobnie jak blaszka widziałabym ją w czymś dłuższym, ale nie mogę narzekać, że sensu brakuje.
Z technicznych drobniaków - przyjrzyj się podmiotom, bo zdarza się, że się zazębiają. Czasem wystarczy np. dodatkowy akapit.

Pozdrawiam księżycowo.
laleczka dnia 24.05.2013 17:31
dzięki Wasinko za odwiedziny i kilka słów otuchy. :)
ipsylon dnia 03.07.2013 12:34 Ocena: Bardzo dobre
A mi właśnie taki wycinek w zupełności wystarcza. Przywołuje to we mnie przyjemny nastrój zawieszenia, uchwycenia chwili, pozornie bez większego znaczenia. "Dlaczego kaprys, myśl, idea, nie mogą utrzymać się na moment? Po prostu utrzymać"; usłyszałem to niedawno w serialu i bardzo mi się to zdanie spodobało, Twój tekst również. Przede wszystkim z powodu klimatu, poza tym utożsamiam się odrobinę z Tomkiem (też mam tak na imię i niezbyt przepadam za ludźmi, jedynie nie bekam w towarzystwie). Jeśli mogę tylko zasugerować:
Cytat:
To chyba zmie­rza do nikąd
Powinno być razem. Do reszty nie mam zastrzeżeń :)
Przyjemności
laleczka dnia 03.07.2013 13:51
Mówisz... razem? Hm... Człowiek całe życie się uczy (podstaw:/) i tak "gupi" umiera. Dzięki!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty