Filozofia cepa - Miroslaw Sliwa
Publicystyka » Felietony » Filozofia cepa
A A A
Od autora: Tekst traktuje o zabójczej strategii zarządzania firmą, która stosowana jest jednak dosyć powszechnie.

„Musisz zrozumieć, że brakuje ci doświadczenia” albo „Nie jestem przekonany co do twoich kompetencji, więc niestety nie mogę ci zaoferować więcej niż jakieś 600 zł, a jeśli ci to nie odpowiada, to zwróć się do kogo innego”.

Sfrustrowany człowiek może albo rozpieprzyć biurko takiemu potencjalnemu pracodawcy albo wyjść i znacząco trzasnąć drzwiami, najczęściej jednak spuszcza głowę i mamrocząc „rozumiem, rozumiem” godzi się na taką poniżającą propozycję.
Dlaczego ustępuje? Ono dlatego, że wcześniej słyszał już tą samą „piosenkę” może z kilkadziesiąt razy i coraz częściej zaczyna mu się wydawać, że jedynym wyjściem z tej życiowej matni jest „kawoł sznura i na góra”. To nie jest śmieszne.

Bez potrzeby i chęci stopniowania różnych nieszczęść, stwierdzić ze smutkiem należy, że mamy jednych z najgłupszych na świecie specjalistów od zarządzania.

Łaziło toto przez pięć lat do najgorszych na świecie „szkół wyższych”, pobierało toto „nauki” u niedouczonych i zobojętniałych „profesorów” i nauczyło się toto, że jedynym sposobem na uzyskanie lepszych wyników finansowych przez przedsiębiorstwo są: zwolnienia strukturalne, obniżanie pozostałym, w sensie, że już po tych zwolnieniach, pracownikom uposażeń i wydłużenie im dnia pracy prawie do granic wytrzymałości. Zazwyczaj energiczni, asertywni i poważni jak nieboszczyk w trumnie specjaliści od zarządzania wprowadzają naraz wszystkie elementy tej niezwykle odkrywczej „filozofii cepa”. To daje lepsze rezultaty.

I wiecie co? Rzeczywiście kieszeń szefa firmy nagle staje się zasobniejsza. Jednak tylko na krótką metę. Tego typu metody znamionują bowiem nie tylko brak twórczego i przyszłościowego myślenia, bez którego żadna firma nie ma szans na rozwój i konkurowanie z innymi podmiotami gospodarczymi, ale i wstydliwej chciwości, którą to, co bardziej cyniczni z nich nazywają oszczędnością. I tak zamiast wolnej, wielkodusznej i twórczej przedsiębiorczości mamy nienasyconą zachłanność tysięcy tubylczych Scrooge'ów.

Zupełnie oczywistym jest, że ilość zatrudnionych pracowników i ich pensje muszą mieć uzasadnienie ekonomiczne, bo przecież działalności gospodarczej nie prowadzi się dla idei. Z tego muszą być profity i dla pryncypała i dla załogi. Jednak gdyby zamiast knuta i trzymania w strachu przed karami finansowymi ewentualnie zwolnieniami, tak od czasu do czasu szanowny szef się uśmiechnął, a i obdarował jakimiś premiami ze dwa razy do roku swoich podwładnych, to pewno zdziwiłby się, że tak przyjemnie można podnieść wydajność pracy i poprawić wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

Tak dzieje się w tysiącach najlepszych firm na całym świecie, ale ponieważ nauka zarządzania w Polsce została sprowadzona do „filozofii cepa”, więc chyba długo jeszcze osoby aplikujące o pracę w naszym pogrążonym w zamęcie kraju na dzień dobry słyszeć będą: „Musisz zrozumieć, że brakuje ci doświadczenia” albo „Nie jestem przekonany do twoich kompetencji, więc niestety nie mogę ci zaoferować więcej niż jakieś 600 zł, a jeśli ci to nie odpowiada, to zwróć się do kogo innego”.

Mirosław Śliwa

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Miroslaw Sliwa · dnia 23.05.2013 18:00 · Czytań: 791 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 3
Komentarze
Usunięty dnia 26.05.2013 12:25
Co prawda nigdy nie byłem bohaterem scenki, którą opisałeś, ale mechanizm 'filozofii cepa' można przyłożyć do wielu zjawisk made in Poland. A to ciekawa rzecz jest. Dobrze zauważyłeś, że wyrasta z mało oświeconego umysłu. Dodam, że napędem cepnego nurtu filozoficznego jest dziedziczony z dziada pradziada kompleks. Przedsiębiorca, jak każdy dorobkiewicz, czuje się frajerem, wierzy, że w głębi swojej nicości nim jest i wszelkie jego działania nacechowane są lękiem, aby frajerstwo nie wyszło na jaw. Taki ktoś nie da podwyżki, bo dla takiego czynu nie zna innego wytłumaczenia od 'uległem', 'okazalem slabość'.
No niestety, potomkowie pomywaczy i kamerdynerów pierdzą w skórę fotela dyrektorskiego. Arystokratami nie są :)
wykrot dnia 29.05.2013 01:01 Ocena: Świetne!
Cytat:
Ono dla­te­go,
Ano.

Cytat:
że już po tych zwol­nie­niach, pra­cow­ni­kom upo­sa­żeń

Przecinek zbędny. To dyskusyjne, ale lepiej się czytało bez niego.

Cytat:
nagle staje się za­sob­niej­sza

Zmieniłbym szyk słów. "staje się nagle zasobniejsza".
Cytat:
i dla pryn­cy­pa­ła i dla za­ło­gi.
przecinek.

Cytat:
przed ka­ra­mi fi­nan­so­wy­mi ewen­tu­al­nie zwol­nie­nia­mi
dodałbym "i" w środku.

No cóż, tekst uznaję za świetny. Szkoda, że smutny i prawdziwy. Pióro wytrawne, spostrzeżenia nie gorsze. Tylko rzeczywistość skrzeczy...
Ale to już naprawdę, nie do Ciebie trzeba kierować żale...
Miroslaw Sliwa dnia 29.05.2013 15:13
Dzięki Kochani. Cóż też wolałbym pisać o tym jak to u nas jest pięknie i wspaniale (może dałbym radę:-)), ale jest jak jest. Nie jest tak, że nie wiem jak być powinno i co trzeba zrobić żeby było lepiej. W przyszłości postaram się skupić również na tych aspektach rzeczywistości. Póki co serdecznie pozdrawiam i sukcesów życzę. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty