Zapytaj skałę - Anastazja Sorpiszewska
Proza » Inne » Zapytaj skałę
A A A

Gdy chwile ciszy, pełne melodii i spokoju przychodzą nad ranem- jestem w domu. Dotychczasowa gonitwa, okropieństwa nieświadomości wydają się jedynie złym snem. Jestem ja, a we mnie nie ma niczego, co sprawia ból. To zadziwiające, że zapisywane słowa nie dość, że nie oddają tej ciszy, to jeszcze ją mącą. Słowo tworzy. Słowo staje się miejscem, gdzie urzeczywistniam się.

To zrozumiałe, że czasem wyrażają trudne strony, często wielkie cierpienie. Mam jednak dobrą przyjaciółkę, która nauczała przekuwania wszystkiego na dobro. Gdybyśmy się troszkę nie minęły, poleżałybyśmy razem pod jesiennym drzewem, zmęczone długimi wędrówkami. Liście spadałyby nam na twarz, każda z nas milczałaby długo po odlocie żurawii.

Coraz częściej doświadczam tego, że życie jest błogosławione, idealne i zawsze pełne.

Jeśli wybudujesz je na podstwach mocniejszych od kamienia, nagle rzeczywistość będzie koloru porannego słońca, gdy po delikatnym granacie i pomarańczy niespodziewanie pojawia się biała smuga po przelocie odrzutowca. I wszystko przypomina te kilka ukochanych twarzy. To dzięki nim wzrastam, to dzięki tym twarzom urzeczywistniam się pełniej i mocniej.

Nie warta jest droga, którą kroczysz, nie słuchając swojego wnętrza, droga, w której chociaż trochę odwracasz się od tego, co jest w tobie.

W  życiu nigdy nie stoisz w miejscu, zawsze idziesz do przodu lub się cofasz, trzeciego stanu nie ma. Kiedy nie słuchasz swojego wnętrza - idziesz do przodu czy się cofasz?

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Anastazja Sorpiszewska · dnia 13.06.2013 08:03 · Czytań: 587 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 7
Komentarze
mike17 dnia 13.06.2013 09:34 Ocena: Bardzo dobre
Małe drobiazgi, które wychwyciłem w tekście:

Cytat:
To zro­zu­mia­łe, że cza­sem wra­ża­ją trud­ne stro­ny, czę­sto wiel­kie cier­pie­nie.

czy nie powinno być: "wyrażają"?
Cytat:
na pod­stwach moc­niej­szych od ka­mie­nia, nagle rze­czy­wi­stość bę­dzie ma

"ma" chyba zbędne
Cytat:
struż­ka- smuga po prze­lo­cie od­rzu­tow­ca.

strużka-smuga

Co mi się wyjątkowo spodobało:

Cytat:
Słowo two­rzy. Słowo staje się miej­scem, gdzie urze­czy­wist­niam się.

Słowo nie istnieje bez ciszy, lecz cisza może istnieć bez słowa, a czy my potrafimy?
Nie.
Dobrze i trafnie to ujęłaś - słowa, które wypowiadamy, są nami, kreują naszą osobę w oczach świata.
Cytat:
Kiedy nie słu­chasz swo­je­go wnę­trza - to idziesz do przo­du czy się co­fasz?

Zawsze trzeba go słuchać, nigdy podszeptów świata.
Liczy się Intuicja i Instynkt.
Głos Wewnętrzny to największy doradca człowieka.

Ładnie wplotłaś w tekst wątek osobisty, przez co utwór nabiera wielowymiarowości, nie jest suchą relacją, ani garścią egzystencjalnych refleksji.
Przypomina mi nieco sen, w swej płynności konturów, braku sztywnych ram.
Sporo w nim "niewymiernego", a to lubię :)
Anastazja Sorpiszewska dnia 13.06.2013 09:51
Serdecznie dziękuję Mike. :)
Quentin dnia 13.06.2013 10:48 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Kiedy nie słu­chasz swo­je­go wnę­trza - idziesz do przo­du czy się co­fasz?

A to zależy jakie się ma to wnętrze ;) Popieram opinię Mike'a na ten temat. Nikt nie będzie mówił mi, jak mam żyć, bo nikt za mnie nie umrze.

Trafiło się kilka pomyłek po drodze:
Cytat:
Mam jed­nak dobrą przy­ja­ciół­kę, który na­ucza­ła

która

Cytat:
tro­chę­o­dw­ra­casz

proponuję zostawić to połączenie w niezmienionej formie jako neologizm odzwierciedlający odejście od dotychczasowego punktu widzenia ;) Dobrze brzmi.

Poprzedni tekst twojego autorstwa, był chyba mocno pesymistyczny, o ile dobrze pamiętam. Tutaj zupełna zmiana frontu, choć można było się tego spodziewać, bo w komentarzach nie jawisz się wcale pesymistką ;)
Widać, że twoje dzieła mają charakter analityczny. Lubisz mówić o życiu i jego składnikach, i chyba całkiem dobrze i mądrze, przede wszystkim, to wychodzi. To ważne, żeby umieć mówić o życiu coś więcej, niż podsuwać suche rady w stylu "zostań tym albo tamtym". Potrafisz uzmysłowić człowiekowi, że życie należy do niego.
Pozdrawiam, Anastazjo (ładne imię tak w ogóle)
Anastazja Sorpiszewska dnia 13.06.2013 21:54
Dobry wieczór Quentin, dziękuję za odwiedziny i ciepłe słowa. Bardzo inteligentny z Ciebie czytelnik, miło się czyta to, co masz do powiedzenia. Ech, rzeczywiście przedni ten neologizm wyszedł, gdy go spacjowałam zadrżała mi ręka. ;)

Cytat:
Poprzedni tekst twojego autorstwa, był chyba mocno pesymistyczny, o ile dobrze pamiętam. Tutaj zupełna zmiana frontu, choć można było się tego spodziewać, bo w komentarzach nie jawisz się wcale pesymistką


Myślę, że nazwanie kogokolwiek pesymistą/ optymistą bardzo spłyca widzenie świata, mocno je "zerojedynkuje".

Słyszałam niedawno pewną teorię, która mówi, że dzieło literackie w momencie powstania przestaje istnieć w człowieku, który je stworzył. Jeśli więc piszemy o rzeczach trudnych, to.. no właśnie, pozbywam się ich z siebie? Ciekawe, prawda?

Kraków pozdrawia Toruń. :)

PS. za jakimś portalem: "Anastazja to imię pochodzenia greckiego i oznacza "zmartwychwstała".
Quentin dnia 14.06.2013 10:22 Ocena: Bardzo dobre
Toruń pozdrawia Kraków :)

A wiesz, że to bardzo ciekawe, teoria o dziele literackim, które przestaje istnieć w autorze. Zawsze twierdziłem, że pisanie to dla mnie rodzaj psychoterapii. Teraz już chyba uwierzę w to na pewno ;)

Dziękuję za dobre słowo.
Pozdrawiam
al-szamanka dnia 14.06.2013 10:59 Ocena: Bardzo dobre
Lubię Twoje miniatury :)
Zawsze znajduję w nich jeżeli nie parę zdań, to przynajmniej kilka słów, z którymi całkowicie się identyfikuję.
Każdy Twój tekst posiada drugie tło, które można do woli dopełnić własnymi wyobrażeniami i emocjami.
Cytat:
Gdy­by­śmy się trosz­kę nie mi­nę­ły, po­le­ża­ły­by­śmy razem pod je­sien­nym drze­wem, zmę­czo­ne dłu­gi­mi wę­drów­ka­mi. Li­ście spa­da­ły­by nam na twarz, każda z nas mil­cza­ła­by długo po od­lo­cie żu­ra­wi.

Przepiękne zdanie, dla mnie bardzo namacalne.

Pozdrawiam serdecznie :)
Anastazja Sorpiszewska dnia 14.06.2013 13:39
Witaj Quentin, teorie- teoriami, ale pamiętaj o dystansie do nich. ;)

Al- szamanko, chyba niczego sympatyczniejszego nie można usłyszeć niż to, że ktoś odnajduje się w naszej pisaninie, dobrze, jeśli to czytelnik także jest autorem tego, co "wyczyta". :) Poza tym każdemu pisarzowi marzy się literatura zmieniająca człowieka na lepsze.

Pozdrawiam Was serdecznie. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty