Moja Droga Amatorko (V) - Jana Sojka
Proza » Inne » Moja Droga Amatorko (V)
A A A
Od autora: Listy pisane do siebie.

5/15/2013
Moja Droga Amatorko,

dom babki jakby wciąż odległy, nieodkryty, często pojawia się w naszych snach.
Ten sen nie miał początku, nie miał końca. Nie było niczego przedtem, nie było niczego później.

Widzę postać w oknie. Słońcę już zgasło, jest ciemno, lecz nie na tyle, by nie można jej było dostrzec.
Jej twarz niewyraźna, niedostępna. Sprawia wrażenie jakby na kogoś czekała, na kogoś ważnego.

Zawsze chciałam stać w tym oknie. Wyczekiwać.
Babka przeczuwała, że to wszystko jest bardzo naiwne, odganiała mnie od tej myśli.
Miała rację.


W snach dotrzegamy jedynie siebie,
JS


5/22/2013
Moja Droga Amatorko,

opowiem o pewnym domu, który nie daje mi spokoju.
Zastanawiam się, kiedy po raz pierwszy go dostrzegłam. To musiało być między późną jesienią,
a wczesną wiosną. Dom ten nie pasował do niczego, co znajdowało się w jego okolicy.
Tak, był wyjątkowy, ale jakby samotny. Za każdym razem kiedy go podziwiałam w domu paliło się ciemno-żółte światło,
które zgrabnie podkreślało sylwetki jego mieszkańców. Nie znałam ich. Przeczuwałam kim są i czy są szczęśliwi.
Przeczuwałam ich senne ruchy.
Wyobrażałam sobie, kiedy podczas pory deszczowej pnącza bluszczu z ogromną zawziętością osłaniały dom przed każdą kroplą,
przed każdym niespokojnym strumieniem powietrza.
Wyobrażałam sobie, jak jego mieszkańcy przeżuwają kolejne zdania nowych lektur, w rytm uderzających
o parapet kropel deszczu. Wyobrażałam sobie, jak nasłuchują nerwowych stukotów własnych stóp o starą, drewnianą podłogę.
Przeczuwałam ich powagę, dostojność, powściągliwość, dojrzałość. Milczenie.
W zimie przeglądali stare, rodzinne albumy fotograficzne.
Co w nich szukali? Tych zużytych, niewraźnych od upływu czasu twarzy? Tych krajobrazów, których nie można już było zdefiniować?
Te fotografie były już niezależne, wiodły własny tryb życia, z którym właściciele nie mogli się pogodzić.
Wydawać by się mogło, jakby nigdy nie opuszczali swojego domu, swojego bezpieczeństwa.
Każdy ich krok był przewidywalny, oswojony. Nie chcieli za dużo. Posiadali jedynie dom, siebie i wspomnienia.

Kiedyś będziemy niezależne,
JS


6/02/2013
Moja Droga Amatorko,

mam przeczucie, że wiemy o czymś, o czym oni nigdy się nie dowiedzą.
Mam przeczucie, że słyszymy coś, czego oni nigdy nie usłyszą.
Mam przeczucie, że widzimy rzeczy, których oni nigdy nie zobaczą.

JS

 

6/05/2013
Moja Droga Amatorko,

odniosę się do listu z 3 listopada 2013r.

Przecież musi być coś, co nas ze sobą łączy.
Musi być coś, czego nie potrafimy do końca zdefiniować.
Całe nasze życie jest tylko jednym, wielkim powtórzeniem, przypomnieniem.

Pomyślałam sobie, że tym czymś mogą być jedynie sny, które tak wszyscy przeżywamy.
Scalają nas ze sobą, tworzą całość i jakby współwłasność. Są naszym kompleksem, kaprysem,
pragnieniem.

JS

 


6/23/2013
Moja Droga Amatorko,

żyć pomiędzy niedobrze.
Żyć obok niedobrze.
Czuję się dziurwa, przetarta.
Nic nie czuję,

JS

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Jana Sojka · dnia 28.06.2013 21:50 · Czytań: 717 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Komentarze
jasna69 dnia 30.06.2013 13:27
Przyznam, że nie czytałam poprzednich części, a jako że ta bardzo mi się spodobała, na pewno to zrobię i wtedy może uda mi się napisać coś sensownego. Póki co - jestem pod wrażeniem.

Cytat:
Co w nich szu­ka­li?

czy tu nie powinno być czego?

Pozdrawiam
Jana Sojka dnia 02.07.2013 17:24
jasna69 - dziękuje za komentarz, za słowa i czas poświęcony na przeczytanie tych listów.

Serdecznie pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty