Sztuka Kochania. Imitacje miłości. - darspan
Publicystyka » Felietony » Sztuka Kochania. Imitacje miłości.
A A A

Niemal każdy człowiek pragnie miłości, jednak w poszukiwaniu tego szczęścia, wielu z nas popełnia zasadniczy błąd: – szuka miłości dla siebie! Jest to dość powszechne zjawisko w sferze stosunków - zarówno pomiędzy partnerami, jak również w życiu rodziny. Jest wiele wymagań, których spełnienie decyduje o tym, czy posiedliśmy we władanie tę wyjątkowo cenną i pożądaną wartość, czy tylko żyjemy w świecie pozorów, albo - jak to nazwał ks. dr Marek Dziewiecki – imitacji miłości, czyli zachowań, które uchodzą za miłość, ale nie spełniają jej podstawowych wymagań bezinteresowności i bezwarunkowej wzajemności.

Pozory, jak wiemy, oszukują i zazwyczaj poznajemy je po skutkach.

Brak miłości - albo jej uboga natura, pozwala dostrzec prawdziwe oblicze niejednego człowieka, co trafnie ujął nieznany mi autor tekstu utworu pt: „Potęga miłości”

Inteligencja bez miłości czyni cię przewrotnym,

sprawiedliwość bez miłości czyni cię nieugiętym,

dyplomacja bez miłości czyni cię hipokrytą,

bogactwo bez miłości czyni cię sknerą,

a piękność bez miłości czyni cię zabawnym,

jak również modlitwa bez miłości czyni cię fanatykiem

 

Imitacje miłości przybierają wiele form. Jedną z najczęściej spotykanych jest jej warunkowość. Nietrudno sobie wyobrazić, jakie warunki stawiają pomiędzy sobą pozornie kochający się dorośli ludzie, ale już forma miłości warunkowej

w stosunkach rodziców z ich dziećmi może być bogata w konsekwencje. Często zdarza się, że niektórzy rodzice pragną realizować w swoich dzieciach, swoje niespełnione aspiracje. Zamiast pomagać im w znalezieniu własnej drogi – wywierają naciski, by budować zainteresowania i osobowość na wzór swoich własnych, niezrealizowanych nadziei.

Stosowanie rożnych nacisków i oczekiwań pod pozorem miłości, stawia pod znakiem zapytania wszystkie intencje, którymi kierują się strony wobec siebie. Pojawia się troska i deklaracje miłości, ale są to zabiegi jedynie pozo rne. Uczucia - jeżeli prawdziwe - nie są motywowane, a jeżeli są nieprawdziwe, to są one warunkowymi

i planowymi zamierzeniami. Stosuje się tu – o czym pisze wspomniany wcześniej ks. dr Marek Dziewiecki - dwa podstawowe działania:

  • pierwszy, to przekonanie, że miłość powinna ograniczać się jedynie do wyrozumiałości i tolerancji wobec słabości drugiego człowieka.

Pamiętamy jeszcze słowa piosenki Hanki Ordonównej: „Miłość ci wszystko wybaczy”. Mamy tu przykład przekonania, że jeżeli ktoś naprawdę kocha, to nie stosuje wobec winnego żadnej kary.

- drugi pogląd zakłada, że błądzący człowiek może poprawić się jedynie przy stosowaniu kary.

Ma to ogromne znaczenie w procesie wychowania, a także we wzajemnych stosunkach dorosłych ludzi, budujących sobie pozycję w środowisku.

Tymczasem właściwa postawa wyraża się w unikaniu takich skrajności, wszak kara w potocznym rozumieniu tego słowa, stanowić może element zemsty. Jednakże bezgraniczna tolerancja słabości drugiego człowieka, niesie w sobie z kolei - ryzyko wystawiania go na niebezpieczeństwo i pokusę zadowolenia się tym, co jest łatwe

i nie stawiające wymagań, a u dzieci - w dorosłym już ich życiu - zabraknie zdolności do ofiarności, hartu ducha i wewnętrznej wrażliwości.

Z takimi zagrożeniami wiąże się poruszany tu problem miłości pozornej – miłości na własny użytek. W stosunkach partnerskich będzie to czerpanie w szerokiej gamie osobistych korzyści, w stosunkach zaś z dzieckiem – bezgraniczne poświęcenie się, ale w domyśle - zaspakajanie własnej potrzeby kochania i bycia kochanym...

W konsekwencji przynosi to szkodę obu stronom. Dzieci są zmęczone nadmierną opieką, a rodzice dostrzegają, że tracą kontakt emocjonalny z dzieckiem... „ przecież niczego mu nie brakowało, a tu taka niewdzięczność!”

Właśnie w tym tkwi problem, że miłość pozorna zawsze nosi w sobie element transakcji. Kochajmy więc, lecz nie czyńmy z uczuć przedmiotu lichwy – mawiał Seneka i przestrzegał, że człowiek, który dając spodziewa się zapłaty – zasługuje na oszukanie.

 

Dariusz Spanialski

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
darspan · dnia 08.07.2013 22:26 · Czytań: 628 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Komentarze
laleczka dnia 08.07.2013 23:56
Wszystko zgoda. Mam tylko jedno "ale". Zauważyłam mianowicie, że im więcej o ważnych rzeczach mówi się wprost, jak Ty piszesz wprost, tym bardziej stają się one puste. Człowiek zadowala się tym, w czym się utwierdził - "wiem, co i jak z miłością". I przestaje tym żyć. Zadanie wykonane. Kiedy własnie ... nie do końca. Z prawdą jest czasami, jak z ciszą - kiedy o niej powiesz, przestaje istnieć. Nie mówienie o niej znowu zgubi ją na pewno. Może dlatego osobiście wolę takie rzeczy wyczytywać spomiędzy wierszy zamiast jak w instrukcji obsługi. Pewnie wielu się podpisze pod tym, co napisałeś i wielu też stwierdzi "ja to wiem, ale świat jest podły i ludzie których spotykam tego nie rozumieją". Przypomina mi się wtedy sytuacja z rockotek, podczas których tłum na parkiecie krzyczał do piosenki Iry "Tylko ja"... Skoro tylko ja, to dlaczego wszyscy krzyczą to samo?
Generalnie - temat ok, z przekazem się zgadzam, forma do mnie nie trafia. Poza tym, popraw w edycji akapity, bo Ci się jakoś dziwacznie wkleiło.
Pozdr
darspan dnia 09.07.2013 22:51
Dziękuję. Przemyślę te uwagi przed następnym tekstem. Zwrócę uwagę także na akapity
Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty