po(wypierane) myśli - wodniczka
Poezja » Wiersze » po(wypierane) myśli
A A A

wierzę odrobiną, która pozostała we mnie
dzieckiem. kroplą roszę o poranku, w smutny lipiec

odkładam myśli
na dolną półkę. nie potrafię sięgać

tak daleko. otwieram siebie na pierwszej stronie.czytam
przez różowe. tylko one widzą inaczej

i nie przypominają o błędach. popełniam kolejny
grzech. coraz trudniej przepraszać i oddzielać czarne
od prawdy. szarobielę się o poranku,

w południe i w nocy. odplamiacz wybawił
z koloru, nie z winy. piorę chwile

i prasuję pokrzywione drogi, wyciągam z suszarki
łzy, prawie wyschły i wyglądają 

przez okno na pogodny poranek.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wodniczka · dnia 15.07.2013 21:33 · Czytań: 697 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 13
Komentarze
anna nawrocka dnia 15.07.2013 23:22
Koncentracja motywów jak w 8 litrów płynu w jednej, litrowej butelce.
mamy dziecko, smutny lipiec, szafę z półkami, książkę, okulary, błędy, grzechy, odplamiacz, łzy, chwile, kręte drogi, suszarkę i w końcu pogodny poranek.
Ufff! Za dużo wszystkiego jak na jeden wiersz!
To trochę tak, jakby do pralki wrzucić wszystko i liczyć na to, że żółta bluzka nie będzie miała fioletowych smug.
Nie rozumiem tytułu, maniery z nawiasami (sama stosowałam :-) ...), w tym wypadku chyba chodziło o pranie a nie o wypieranie (wyparcie się) myśli. Hm??
wodniczka dnia 16.07.2013 00:16
:)
myśli się wypiera - tę część świadomości, która albo jest dla nas niewygodna albo boli za bardzo, itd. Więc w kwestii z wierszem myśli mogą być wyparte - może i trochę pozornie a może skutecznie - nie wiadomo. Podmiot liryczny walczy. Jest trochę dzieckiem, które posiada naiwność i wierzy, i to pozwala przetrwać. Podmiot stara się powrócić ze złych czasów do rzeczywistości i spojrzeć na nią przez uśmiech. Więc pierze;)... robi porządki - stąd te określenia - porządkowe. I ta metafora - wypieranie - czyszczenie siebie, pranie zabrudzeń z życia.

Wypieranie również bierze się z tego, że podmiot walczy. Odkłada siebie na niższą półkę, bo nie umie jeszcze zrozumieć trudniejszej siebie. Czyta siebie - w sensie analizuje - ale pomimo analizy każdy człowiek dalej popełnia błędy. Czasami nie umie się oddzielić dobra od zła... stąd ta szarość - szarobiel.

ja nie rozumiem, że Ty nie rozumiesz i widzisz koncentrację motywów. To zwykła analiza psychologiczna osoby, która przeszła dużo w swoim życiu;). Wypiera siebie ze złych emocji albo też wypiera z siebie tylko te myśli a może uda się jej to i to, bo końcówka napawa optymizmem. Wypiera jak i powypierane tworzy tutaj dylemat - czytelnik przez to ma dostrzegać zróżnicowaną osobowość człowieka. To co robimy i chcemy robić niekoniecznie dociera do świadomości. To, co chcemy robić i jakie myśli narzucać naszej głowie nie idzie w parze z tym, co tak naprawdę odczuwamy podświadomie. Ja widzę tu jeden motyw - zagubionego człowieka, który stara się powrócić do szczęśliwej dla siebie rzeczywistości opisany przez złożoną metaforykę:).
someone else dnia 16.07.2013 08:15
Także nie rozumiem tytułu. To, że "powypierane myśli" jeszcze zrozumiem, ale "po myśli" już nie.

Cytat:
kroplą roszę o poranku


Co rosisz?

Cytat:
odkładam myśli
na dolną półkę


Całkiem fajne obrazowanie.

Cytat:
czytam
przez różowe.


Zjadłaś okulary.

Cytat:
szarobielę się o poranku


Co szarobielisz? Co to w ogóle znaczy (poza laniem wody i grafomanią)?

Pomysł z tym praniem, życia, chwil itd. - fajny, ale wiersz ze względu na te irytujące momenty nie do przyjęcia.
wodniczka dnia 16.07.2013 11:11
ale się uśmiałam

kroplą roszę o pranku - od kropli rosy. może się pocę?;). wychodzi ze mnie pot?;)
czytam przez różowe - niczego nie zjadłam;). skoro sam wpadłeś ze zabrakło okularów to znaczy, że wiadomo co i jak... a ponadto różowe może być jeszcze inne.
szarobielę - to nie grafomania a wyraz nowo utworzony na potrzeby wiersza i ma pełne powiązanie z podmiotem. Szarobielić się znaczy w tym kontekście - nie umieć oddzielić złego od dobrego, smutnego od szcześliwego itp. Ogólnie wpisz sobie w gogle szarobiel i zobacz, że takie coś istnieje. To, że Ty nie wiesz, że takie coś jest, to nie znaczy, że się inni nie używają takich stwierdzeń.

a co do tytułu to jestem załamana.
powypierane myśli - wiadomo - metafora
wypierane myśli - tłumaczyłam powyżej i nie będę się powtarzać.

Gdybym wiedziała, że ten wiersz sprawi tyle trudności to bym go tu nie umieszczała. Aż mi zabrakło słów. Przecież tu wszystko jest proste jak drut i wynika z kontekstu. Wystarczy przeczytać ze zrozumieniem. Takie komentarze świadczą jedynie o tym, ze ktoś nie umie czytać ze zrozumieniem. I proszę zajrzeć do słownika co to jest NEOLOGIZM!!!!!!!! a potem wypisać mi tu o grafomanii potocznym językiem.
green dnia 16.07.2013 12:18
wodniczka napisał/a:
ale się uśmiałam


a ja bym zamiast śmiać się zastanowiła..., bo Anna Nawrocka zawarła wszystko w swoim komentarzu co jest źle w tym utworze. I z someone else trudno się nie zgodzić...

Pozdrawiam serdecznie:)
wodniczka dnia 16.07.2013 12:48
ja się nie zgadzam:) bo wiem co napisałam. Jak się nie podoba to ok. Do lubienia nikt nikogo nie zmusi a poprawność to inna sprawa. A ja nie zamierzam pisać pod kogoś. Nie podoba się - to nie. Płakać nie będę. Ja jestem osobą, która nie zrazi się tak łatwo bo ktoś próbuje jej udowodnić coś, co nie jest prawdą. Przecież wyjaśniłam. Liczę jednak że znajda się czytelnicy z większą wyobraźnią;).
........................................................................................................

Jeżeli ktoś ma takie zdania jak powyższe - to powiedziałam na ten temat już wszystko i nie zamierzam się powtarzać;).
.........................................................................................................

ps. nie chcę nikogo urazić - tylko odpowiadam na zarzuty;).... ale wydaję mi się, ze nikt nie chce się ustosunkować do moich wyjaśnień :)... dlatego ciężko ustosunkować mi się do kolejnych zarzutów. :).
anna nawrocka dnia 16.07.2013 15:06
Ależ nie zrozumiałyśmy się - rozumiem wypieranie myśli i bez wywodu na ten temat.
Chodzi o konstrukcję tytułu - w tej formie to totalne nieporozumienie i udziwnianie tytułu nawiasami - nic nie wnoszącymi do treści, nie nadającego tytułowi dodatkowego (nowego, zaskakującego) znaczenia, nie ma sensu.

Dodatkowo - wypierane - jest w tym przypadku formą niepoprawną, albo wyparcie myśli, albo wypieranie :-) Sprawdź.

Podmiot odkłada myśli, nie siebie na dolną półkę. Przynajmniej tak to wyczytałam z wersów.
Komentarz uzasadniający ciekawszy niż wiersz :-)
wodniczka dnia 16.07.2013 20:34
imiesłów przymiotnikowy bierny: wypierany
a w liczbie mnogiej nie może być wypierane?
http://www.wsjp.pl/index.php?id_hasla=36186&id_znaczenia=4192930&l=29 - ten link rozwiewa WSZELKIE wątpliwości:). Czyli forma jak najbardziej poprawna:):):):):):):):). SPRAWDŹ;). Jest tam kilkadziesiąt odmian a nie tylko dwie;).

czyli tak jak napisałam na początku.
powypierane myśli w sensie metafory - oczyszczone - stąd ten odplamiacz się też pojawia;) - z resztą ja tam nie wiem, jakimi metodami były prane - kazdy ma inne sposby, by 'rozumieć', ;oswajać', 'akceptować' i inne;)
i wypierane tutaj patrz. imiesłów przymiotnikowy bierny, liczba mnoga. odmiana pozostałe

a dla mnie człowiek to zbiór myśli - bo czymże jesteśmy w sensie intelektualnym - niż tym co myślimy. Wszystko co spostrzegamy nazywamy - to nasze myśli to nazywają - określamy nimi świat i wszystko inne... - to znaczy dla mnie przynajmniej myśli są ważną podstawą egzystencji.

poza tym wiersz wiadomo - dosłownie traktować się nie da - przynajmniej moich.

Cieszę się, że chociaż komentarz się spodobał:):) - zawsze to lepsze niż nic.
Ja też mam nadzieję, że rozwiałam wszelkie wątpliwości i teraz się rozumiemy. Bo może źle to odczytałam.

pozdrawiam
towosi dnia 16.07.2013 20:50 Ocena: Bardzo dobre
witaj.
Ja nie będę się rozwodzić nad szczegółami. Podoba mi się cały klimat wiersza, gra słowna delikatna i przystępna. Końcówka urocza: łzy, które wyglądają przez okno :-)
anna nawrocka dnia 16.07.2013 21:01
forma karkołomna, skrablowa, mało literacka. nie będę się upierała przy poprawności, co nie zmienia faktu, że dla mnie tytuł jest niepotrzebnie udziwniony.
wodniczka dnia 16.07.2013 21:35
towosi - chociaż jeden głos na tak:) - także bardzo dziękuję, że dla Ciebie przystępne to jest i widzisz tę słowną grę:).
anno - może forma się nie podobać - przyjmuję taką krytykę. Tylko nie mogłam uznać niepoprawności-tylko to:). Bo jak komuś się nie podoba - to tak, jak wspomniałam - nie będę wcale zła;) - bo to przecież normalne:):). Jakbyś napisała, że się nie podoba - t ok, ale temat był w sprawie niepoprawności - a ja nie rozumiałam o co chodzi, skoro jest to poprawne i pewnie dlatego się nie zrozumiałyśmy.
Tytułu raczej nie zmienię - na drugi raz postaram się nie udziwniać;).

pozdrawiam!
romantyczna dnia 18.07.2013 20:13
Witaj Wodniczko ma ulubiona :)
Jak widzę Twój wiersz jest wiele wart skoro rozgorzała przy nim tak ostra dyskusja :) nie zgodzę się ANI TROCHĘ z moimi poprzednikami, wiersz do mnie przemawia, ja tam uwielbiam takie udziwnienia:
Cytat:
kro­plą roszę o po­ran­ku

Tytuł również mi się podoba, dzielnie współgra z treścią ;) Ale myślę, że sama dobrze wiesz, że jest dobry, nikt nie musi Cię o tym przekonywać ;)

Pozdrawiam :)
wodniczka dnia 18.07.2013 20:55
Witaj romantyczna:)
Cieszę się, że się spodobały te udziwnienia. Nie napiszę bowiem, że jest nieudziwniony, bo ma dość dużo tych przenośni:).
To znaczy jeżeli chodzi o to przekonywanie - ja się staram napisać sercem. I cieszy mnie, jak komuś się spodoba i odbierze po części tak, jak chciałabym, żeby był odebrany:).

Bardzo dziękuję za miłe słowa i cieszę się, że jednak można odczytać wiersz pozytywnie:).

Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty