Po-dwoje - green
A A A
Od autora: Finał konkursu Słowo w kadrze

Po-dwoje

Nie pukaj do drzwi, gdy wrócisz, skrzypią – prócz ciebie i tak nikt tu nie przyjdzie. Przesłania się słońce pod drzewami, pachnie mgłą i złocą się wczoraj jeszcze zielone liście.

Wchodzę na strych po spróchniałych stopniach. Wyglądam przez świetlik, stąd dalej widać drogę.
Czekając, przypominam sobie, jak pierwszy raz dotykałeś moich ust, a ręce błądziły po lnie zgrzebnej spódnicy. Jest jeszcze goręcej niż tamtego lata. Promienie przedzierają się przez strzechę – iskrzą. Deski skrzypią jak wtedy, gdy leżeliśmy razem, a cienie tańczyły w odurzeniu. Intensywnie.

Odpinam guzik po guziku – wolno, bez pośpiechu - chcę łykać powietrze pełniej. Uwalniam piersi, pamiętam, mówiłeś: są jak jabłka, krągłe i jędrne, gdy zanurzałeś w nich głowę, nie mogąc nawdychać się ich zapachu. Próbowałam wtedy zamknąć czas w sobie, zachłysnąć się. Teraz zastygam i przywracam tamte chwile, szepczę twoje imię.

Przymykam oczy i widzę...

... jak się odwracasz... zakładasz mundur, zawijasz onuce, bierzesz karabin. Zbiegasz. Machasz ręką na pożegnanie, a twoje wargi składają się w kocham.

W resztkach słońca dotykam naszych cieni.

Nie pukaj do drzwi, gdy wrócisz z wojny. Są otwarte.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
green · dnia 18.07.2013 09:04 · Czytań: 1837 · Średnia ocena: 4,63 · Komentarzy: 22
Komentarze
al-szamanka dnia 18.07.2013 09:28 Ocena: Świetne!
Co tu dużo pisać. Przeczytałam tę miniaturę w konkursie i zachwyciłam się.
Dzisiaj mam to samo.
Tęsknota ujęta w obraz, subtelność emocji...
Cytat:
Nie pukaj do drzwi, gdy wró­cisz, skrzy­pią
... tak - niech ten czas między odejściem a powrotem przejdzie w normalność.
Piękne.

Pozdrawiam :)
Dobra Cobra dnia 18.07.2013 09:37 Ocena: Bardzo dobre
Tylko chwalić.


Brawo!


Pozdrawiam,

Dobra Cobra
OWSIANKO dnia 18.07.2013 09:59 Ocena: Świetne!
green

nie ma to jak świetny tekst na początku dnia.

pozdrawiam gratulacyjnie

m
Elwira dnia 18.07.2013 12:10
Cytat:
Cze­ka­jąc(,) przy­po­mi­nam sobie(,) jak pierw­szy raz do­ty­ka­łeś


Cytat:
spód­ni­cy -jest jesz­cze go­rę­cej

Zrobiłabym to tak: spódnicy. Jest jeszcze...

Cytat:
pa­mię­tam(,) mó­wi­łeś


Cytat:
i widzę...,


a ten przecinek to z jakiej okazji po wielokropku siedzi?

Cytat:
​jak się od­wra­casz..., za­kła­dasz

i jeszcze jeden

Bardzo udana miniatura. Niby nic dosłownie, ale obraz działa na wyobraźnię i staje przed oczami.
Pozdrawiam.
Wasinka dnia 18.07.2013 12:23
Już sam tytuł się otwiera niczym po-dwoje na szerszy kontekst.
Ładniutko, cieplutko, ale z intensywną melancholią i tęsknym mirażem.
Urzekła mnie końcówka - w sensie: przeniesienie scenerii w wojenne rejony (wojna może mieć tu niejeden wymiar, ale tak czy owak - wojenne klimaty mnie rozbrajają).
Zmysłowo o jabłkach, wzruszająco o otwartych drzwiach.

A mam się przyczepiać? Tak subiektywnie.
Tutaj:
Cytat:
za­kła­dasz mun­dur, za­wi­jasz onuce, wcią­gasz buty, bie­rzesz ka­ra­bin.

zrobiło mi się wrażenie nadmiaru; mnie by wystarczyło na przykład "Zakładasz mundur, bierzesz karabin".

I ewentualnie tu:
Cytat:
skła­da­ją się w ko­cham. / W reszt­kach słoń­ca do­ty­kam na­szych cieni.

chodzi mi o podwójne "w"


Pozdrawiam ze słońcem w rzęsach.
Figiel dnia 18.07.2013 14:11
Ucztuję południowo w tekstach konkursowych, a oba mają smak deseru.Twój tekst nostalgiczny, łagodny, przepięknie kreśli uczucia. Ciarki mnie przeszły po ostatnim słowie. Bardziej poruszyć mnie nie sposób...
kolbertyna dnia 18.07.2013 15:21 Ocena: Świetne!
Wróci albo nie wróci... Green, piękna miniatura w moim klimatach. O podobnych rozterkach kobiet żołnierzy czytam prawie codziennie. Świetnie oddałaś kobiecą stronę wojny. Czysty smutek, choć z nadzieją na powrót. Gratuluję!
green dnia 18.07.2013 19:54
Dygam pięknie i raduje się moje serce, że tak tę miniaturę odbieracie.

Dziękuję wszystkim razem i każdemu z osobna:)

Elwiro jak tylko trochę odpocznę zaraz tam zrobię porządek:) Dzięki.

Wasinko, ja też się zastanawiałam czy tam tego nie za dużo, ale ja mam obraz w głowie tej chałupy i on musi być nie z tej epoki dlatego wymieniłam wszystko po kolei, żeby zawrzeć onuce.;)

A na to podwójne "w" nie mam pomysłu, ale wolę tę niedoskonałość niż brak tych zdań:)


Pozdrawiam serdecznie:)
Wasinka dnia 18.07.2013 20:33
Tak myślałam, że chodzi Ci o onuce jako czasowy odpowiednik, jednak one występowały dosyć długo ;). Poza tym - można dać onuce, a wyrzucić coś innego.
Ale to tylko sugestia subiektywna.
green napisała:
wolę tę niedoskonałość niż brak tych zdań

Nawet mi nie przemknęło przez myśl, żeby się ich pozbywać.

:)
Jack the Nipper dnia 18.07.2013 21:07
Jak śpiewa Kazik:

"I tylko chcę Cię ostrzec:
Nie wyważaj drzwi otwartych na oścież "

Oczywiście, to obrazek był inspiracją, ale tak mi się skojarzyło, jakbys właśnie te dwa wersy rozwinęła bardzo twórczo i poetycko. Napisane zgrabnie i z wyczuciem. Nie ma patosu, wulgaryzmu ani łzawych wspomnień. Tak a w sam raz.
green dnia 19.07.2013 09:11
Jack dzięki:) Jak to fajnie czytać Twój komentarz:)



Wasinka napisała:
Nawet mi nie przemknęło przez myśl, żeby się ich pozbywać.


Toż ja to wiem:):)



No to jak się wyspałam to już widzę jakie ja brednie wypisałam wczoraj:)

Chodziło mi oczywiście o to, że ja tam mam wg mnie rytm, który przy głośnym czytaniu ładnie pasuje i nie wiem jak to zrobić, żeby go nie zgubić;)

Słoneczkowo pozdrawiam:)
SzalonaJulka dnia 19.07.2013 17:06
green, gratuluję :)
nie śledziłam konkursu i teraz czytam sobie zwycięskie teksty - w Twoim scena jak z mojego ukochanego "A jak królem, a jak katem będziesz" T. Nowaka, jednak opowiedziana z punktu widzenia kobiety, a więc całkiem inna. Puenta mnie oczarowała.
Buziaki :)
green dnia 19.07.2013 18:33
Kogo moje piękne oczy widzą;) Jak się cieszę z Twojego śladu Szalonka i to jeszcze takiego:) Niezwyklem rada, że się podobało:)

Buziaki:)
Sleepless dnia 19.07.2013 22:07
Namalowałaś celnie emocje odczuwane przez kobietę, której facet idzie na wojnę. Krótkie, ale treściwe.Nieźle nakreślony nastrój, oddany w kilku zdaniach.
green dnia 20.07.2013 21:38
Dziękuję:)
zajacanka dnia 21.07.2013 19:38 Ocena: Świetne!
Gratuluję, green. Nie tyle zwycięstwa w konkursie, co fantastycznego tekstu. Zachwycił mnie swoją poetycznością, malowaniem słów słonecznymi plamami, nawet widziałam drobinki kurzu unoszące się w smudze światła na strychu. Piękne. Brawo!
Zola111 dnia 21.07.2013 20:06 Ocena: Świetne!
Green,

jeszcze raz gratuluję. Śledziłam konkurs aż do finału a właśnie w czasie finału wyjechałam w krzaki bez Internetu :)

Piękny tekst. Scena - wprost filmowa (tak obrazowa), pięknie sensualna w wyrazie proza.

Tu potrzebna jest spacja:

Cytat:
... ​jak się odwracasz...​ zakła­dasz mun­dur,


i jakoś mi nie brzmi pełnie w funkcji przysłówka. Zostałabym przy tradycyjnym "w pełni" lub zastosowała pełniej.

Ale to pikuś. I tak jest pięknie.

Pozdrawiam,

z.
green dnia 21.07.2013 21:35
Zajacanko, Zolu pięknie dziękuję. Ogromnie mnie cieszy Wasz odbiór, nie spodziewałam się.


Zolu dziękuję wzięłam pełniej i poprawiłam spację.


Pozdrawiam podwieczornie:)
JaneE dnia 24.08.2013 19:53
Witaj Green, nie mam pojęcia jakim cudem nie ma tu jeszcze mojego wpisu :)

Choć właściwie to nie ma wiele do powiedzenia.

To co napisałaś jest PIĘKNE, aż dech zapiera.
Gdybyś wplotła ten fragment w książkę, przeczytałabym ją jednym tchem.

Gratuluję.
green dnia 29.08.2013 21:21
Niezmiernie się cieszę:):)
Dzięki:)
Izolda dnia 11.10.2013 21:49 Ocena: Świetne!
Pod wpływem mojej nowej niebieskiej sukienki, czuję, że przyszła pora nadrobić zaległe komentarze. Urlopując, nie doczekałam do zakończenia konkursu. Muszę przyznać, że wygrałaś po gwiazdorsku. To jest naprawdę poruszające (aż musiałam zamknąć okno, bo mnie gęsia skórka oblepiła), tak dobrałaś te sceny, że robią wrażenie, tym bardziej, że tak mało słów.
Początkowo zdanie z nadmiarem czasowników mi przeszkodziło, ale wiesz, że niektóre zdania trzeba przeczytać kilka razy, by je oswoić i odkryłam, że w tej powtarzalności zawiera się prędkość, pośpiech, te czasowniki poganiają się nawzajem: „... odwracasz, zakładasz, zawijasz, bierzesz. Zbiegasz. Machasz..” Słowo obrazuje, a nawet „usłysz uje”, jakkolwiek mam to nazwać.
Brawo o Zwyciężczyni!
Krasnal dnia 16.04.2014 16:05 Ocena: Dobre
czuje się tęsknotę
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty