babie lato - mede_a
Poezja » Wiersze » babie lato
A A A

 

 

anioły zaciągnęły na niebo czarny welon
mży
popieleje powoli złoto liści
kasztanowców pod moim oknem
trawa jeszcze tylko gdzieniegdzie
zielenieje ze złości
że to już koniec
 
rumianków, maków, kąkoli
 
żab- bagiennych sopranistek
komarów wtórujących pianissimo
arii łąkowych barytonów
i particie na skrzypce
polnego świerszcza
 
pazia królowej dumnego niczym królowa
bąków w żółtym fraku na otyłym brzuszku
nóg bocianich w czerwonych gumiakach
i biedronek w sukience w kropki
 
a mnie nie szkoda lata
 
przyszedłeś jesienią
jak babie lato
 
najpiękniejsze ze wszystkich
moich
lat

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mede_a · dnia 18.10.2013 15:25 · Czytań: 611 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 13
Komentarze
mike17 dnia 18.10.2013 16:33 Ocena: Bardzo dobre
Gdybym miał napisać o jesieni, pewnie bym zrobił to w podobny sposób :)
Mnogość elementów iście jesiennych zamieszkuje w tych strofach, roztaczając na czytacza swój kolorowy czar, oddziałując na wyobraźnię bujnością jesiennej przyrody.
Malownicze to wersy, łatwo wtopić się w październikowy świat i ujrzeć go oczyma duszy.
Plastycznie to ujęłaś, to się czuje i widzi, jakby się chodziło po osnutych mgłami łąkach...

A mnie też nie szkoda lata, bo wiem, że wróci, a jesień kocham za nostalgię, wyraźne już wyciszenie w przyrodzie i feerię niesamowitych barw.

Końcówka wiersza daje do myślenia, wywołując refleksję.
A więc jesień przyniosła coś w życiu.
Czasem odnajdujemy w niej miłość :)

Podoba mi się naturalny, nienapuszony ton utworu - czyta się spokojnie i nie ma nigdzie zgrzytów - wszystko płynie, jak piękno wysypane na stół z magicznego worka...
romantyczna dnia 18.10.2013 17:09 Ocena: Bardzo dobre
Mnie również bardzo się podoba :) tak malowniczo i dźwięcznie to ujęłaś, że zarazem ujrzałam i usłyszałam komary, żaby i świerszcze :) poza tym wiersz nadawałby się też dla dzieciaków (a według mnie to sztuka pisać takie wiersze), bo w bardzo pozytywny i wręcz humorystyczny sposób pobudza wyobraźnię.

Pozdrawiam :)
mede_a dnia 18.10.2013 18:24
Ech, nigdy nie uważałam, ze moje wiersze są choć dobre. Piszę od lat, ale do tej pory wyłącznie dla siebie, traktując pisanie jako upuszczenie emocji, niedopuszczenie do erupcji gejzeru. Po raz pierwszy konfrontuję je z innymi. I....... dziekuję za miłe słowa i wysokie oceny. Jednakowoż :) .... mimo wydawałoby się bardzo prostej, by nie rzec prostackiej poetyki, nie do końca moi szanowni komentatorzy odebrali mój wiersz tak, jakbym chciała :) Bo to nie wiersz o jesieni, ani lecie, ani dla dzieci :) To kilkanaście wersów o miłości :))))

I masz babo, mede_o, placek :)

Serdecznie pozdrawiam oboje recenzentów :)
Miladora dnia 19.10.2013 00:58
Oczywiście, że o miłości. :)
Zakończenie wyraźnie o tym mówi.
A liryka obrazu w środku wiersza tylko podkreśla, że ten ktoś jest więcej wart niż wszystkie smaki lata.

Ale mam pewne sugestie: ;)

Cytat:
anio­ły za­cią­gnę­ły na niebo czar­ny welon

To brzmi tak, jakby zaciągnęły na siłę i za rękę.
Nie lepiej:
- zaciągnęły niebo czarnym welonem? - w sensie podobnym jak zaciągnięte chmurami niebo.

Cytat:
po­pie­le­je po­wo­li złoto liści
kasz­ta­now­ców pod moim oknem
trawa jesz­cze tylko gdzie­nie­gdzie
zie­le­nie­je ze zło­ści
że to już ko­niec

Za dużo słów w tym fragmencie, no i przypadkowy rym.
Poza tym nie zielenieje się ze złości. Dałabym "zżółkły".
I pozbyła się słów - "liści" i "moim", oraz inwersji.
A może także tej "złości"?
Czyli coś w tym sensie:
- popieleje/szarzeje powoli złoto
kasztanowców pod oknem
trawa schnie ze smutku
że to już koniec -
I tu nie dałabym enteru, wyliczając, co się kończy.

No i właśnie - tego wyliczania też jest za dużo - wsadziłaś do worka wszystko, co tylko udało Ci się znaleźć, a nadmiar obrazów nie podkreśla, lecz osłabia wrażenie.
Niektórych bym się pozbyła.

Poza tym:
Cytat:
żab()- ba­gien­nych so­pra­ni­stek

Spację dodaj przed dywizem.

Cytat:
i par­ti­cie na skrzyp­ce

Chodzi Ci o partitę?
To w takim razie - partitę na skrzypce.

Cytat:
i bie­dro­nek w su­kien­ce w krop­ki

W jednej sukience? ;)
Pozbądź się zbyt banalnych obrazów.

Cytat:
a mnie nie szko­da lata
prze­sze­dłeś je­sie­nią
jak babie lato
naj­pięk­niej­sze ze wszyst­kich
moich
lat

Nadmiar powtórzeń też osłabia wrażenie.
Aha - przeszedłeś jesienią? Czy przyszedłeś? A może przeszedłeś przez jesień?
Może:
- niczego nie jest mi szkoda
przyszedłeś z jesienią
jak babie lato
najpiękniejsze ze wszystkich?


Myślę, Medeo, że po dopracowaniu będzie to całkiem dobry, liryczny wiersz. :)
Ale faktycznie usuń nadmiar obrazów ze środkowej części.


Miłego :)
mede_a dnia 20.10.2013 05:43
Droga Miladoro.. Doceniam Twoją pomoc, tym bardziej, że dysponujesz potężnym warsztatem, a Twoje strofy to diamenciki najwyższego szlifu- kłaniam się z szacunkiem. Jednakże nie wszystkie Twoje sugestie do mnie przemawiają aż tak bardzo, bym na nowo zaczęła grzebać się w wierszu. „Anioły zaciągnęły na niebo czarny welon” wydaje mi się przenośnią bardziej obrazową niż „... niebo czarnym welonem”. Rodzi więcej skojarzeń, np. ze śmiertelnym całunem zaciąganym NA CIAŁO umarłego, bo dla mnie- miłośniczki lata i krystalicznego nieboskłonu- jesienne niebo, granatowe od deszczowych chmur i śmiertelnie posępne- to jak truchło tego z letnich miesięcy. Dlaczego nie zielenieje się ze złości? Złość ma niejedno imię i wiele odcieni. Ja wiem, ze utarty frazeologizm to „zzielenieć z zazdrości” ( choć znalazłam w internetowym słowniku frazeologicznym i „zielenieć ze złości”) , ale taka poetycka kontaminacja nie jest chyba w wierszu błędem językowym, a stworzyła- moim zdaniem- całkiem niebanalną personifikację i plastyczny obraz: na tle pożółkłych połaci trawy, gdzieniegdzie kępki zieloności- rezultat złości z powodu końca lata, a nie zwykły biologizm. „PARTICIE NA SKRZYPCACH”- jest dobrze, gdyż KOMARY WTÓRUJĄ- komu? czemu?- ARII ŁĄKOWYCH BARYTONÓW i – komu? czemu? – PARTICIE. Elementów lata jest sporo i mam świadomość, że są dość banalne- choć „żaby- bagienne sopranistki” i „arie łąkowych barytonów” wydają się ładne  „Biedronki w sukience w kropki”- też nie wydaje mi się alogiczne, bo deseń i kształt każdej jest jak spod matrycy, jakby to była jedna sukienka. To nagromadzenie obrazów w środku wiersza było celowe- pokazać, jak lato jest piękne, sielskie, liryczne, po to, by na koniec w kilku tylko słowach rzec: Mam gdzieś lato, wolę tę zimną, jesienną pluchę, bo wtedy ON objawił się w moim życiu. Przyjmuję natomiast „przYszedłeś”- bo tak miało być, literówka. Ależ Ty masz oko, Miladoro. Cyklopie Wypatrzysz wszystko. Dziękuję i pozdrawiam.
Miladora dnia 20.10.2013 12:02
mede_a napisała:
Jednakże nie wszystkie Twoje sugestie do mnie przemawiają aż tak bardzo,

Nie ma wymogu, by ze wszystkich korzystać. :)
To autor decyduje, co weźmie, a czego nie.
Sugestie to także indywidualny odbiór wiersza.

Mówisz o celowym nagromadzeniu obrazów w środku, więc tak od strony artystycznej wspomnę, że istnieje coś takiego jak wyważenie utworu. To samo istnieje w malarstwie. Jeżeli obraz nie jest harmonijnie skomponowany, odbiorca ma wrażenie, że przechyla się na jedną stronę. Podobnie w literaturze powinno się dbać, by nadmiar środków nie zaburzał kompozycji, osłabiając lub rozmydlając przekaz, bo łatwo wtedy stracić z oczu to, co najważniejsze.
W prozie jest tak zwane lanie wody, czyli nadmierne rozbudowanie jakiejś części utworu nic nie wnoszącymi dygresjami lub nadmiarem opisów.
Dlatego zasugerowałam, by skrócić nieco tę środkową część - wg zasady, że nadmiar środków osłabia wrażenie, a nie podkreśla.
W poezji często trzy dobrze skomponowane wersy mówią więcej niż dziesięć. ;)
Bo nie trzeba podawać wszystkiego jak na tacy - wystarczy stworzyć klimat. A klimat zazwyczaj powstaje w wyniku niedopowiedzeń, gdyż dosłowność go zabija.
Ale to tylko rozmowa.

Miłej niedzieli, Medeo. :)
mede_a dnia 20.10.2013 12:20
Dziekuję, Miladoro :) Powiem nieskromnie, iż też znam się nieco na literaturze i poezji, toteż umiem ocenić, że moje strofki- to zwykłe gnioty:) Ale są MOJE. Przepuszczone przez filtr wielu spojrzeń, zatraciłyby osobność. Bardziej mi leży własna bylejakość niż zbiorowa poprawność:) Nigdy nie miałam parcia na skok z szuflady na półkę. Z tej prostej przyczyny, że jestem świadoma, jak nie dostaje mi talentu:) W tej kwestii szczerze Ci zazdroszczę, bo jestem estetką i też bym chciała pięknie wyglądać ;)

Moje utworki to rejestr mych emocji, mych miłości, tudzież miłostek:) Bo tylko one są w stanie pchnąc mnie do wiersza:) Niech więc zastygną w chwili...
Usunięty dnia 20.10.2013 12:27 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
żab- ba­gien­nych
- spacja

Bardzo ładny wiersz, tak trochę inaczej o jesieni, pogodnie o końcu lata
Cytat:
prze­sze­dłeś je­sie­nią - tylko się upewniam - przeszedłeś? nie przyszedłeś
jak babie lato


Pozdrawiam

B)
Nie rozumiem dlaczego mówisz, że to gnioty. To trochę tak, jakbyś nie ceniła czytelnika, któremu je dajesz do czytania.
Miladora dnia 20.10.2013 12:32
mede_a napisała:
jak nie dostaje mi talentu:)

A skąd wiesz? :)
Przecież talent to coś, co czasem leży uśpione i czeka na rozbudzenie.
Nie zadowalaj się "bylejakością".
A dobry warsztat to nie zbiorowa poprawność, tylko sztuka, która nie wyklucza bynajmniej indywidualizmu.
Szturchaj ten Twój talent kijkiem i nie daj mu spać. ;)))
mede_a dnia 20.10.2013 13:35
Miladoro... Mówiąc "zbiorowa poprawność" miałam na mysli dopracowanie wiersza wg wskazowek innych osób, jednak wówczas to nie byłby MÓJ wiersz, choc na pewno byłby lepszy.

Amso- świadomość podawania gniotów nie jest brakiem szacunku dla czytelnika, gdyż daję mu swój najlepszy PRODUKT, a po prostu zwykłą samoświadomością, że temu produktowi do jakośći Q jest jak stąd do wieczności :) Ale lepiej nie umiem :)
Miladora dnia 20.10.2013 13:53
mede_a napisała:
Mówiąc "zbiorowa poprawność" miałam na mysli dopracowanie wiersza wg wskazowek innych osób,

Wskazówki dobrze jest traktować jako inspirację, nie wymóg. :)
Bo po to są najczęściej, by zwrócić na coś uwagę i dać do myślenia.
Usunięty dnia 20.10.2013 22:14 Ocena: Bardzo dobre
Przyznaję, że nie zawsze rozumiem, co oznacza jakość w poezji. Dla mnie poezja to nie tylko technika, inwersja, czy też jej brak (nawet nie bardzo wiem, co to oznacza), metafory, brak metafor. Poezja to wyraz serca, prozą przemawia logika, rozum, ale jedno i drugie jest sposobem komunikacji naszej duszy. Tak jak to pojmuję.

Pozdrawiam

B)
Usunięty dnia 21.10.2013 06:41
Nie mogę wsiąknąć w klimat tego wiersza, ale pewnie coś w tym jest.... Miłego:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty