Ona - Juna89
Proza » Obyczajowe » Ona
A A A
Zwykle siadywał na krześle obok jej łóżka. Czekał, aż zaśnie. Był przy niej od zawsze. Był, kiedy się rodziła, był kiedy wymówiła pierwsze słowo, był gdy poszła po raz pierwszy do szkoły. Wiedział, co myśli i co czuje. Rozumiał, gdy inni nie potrafili. Mała rosła szybko. Zupełnie nie pojmował biegu tego ziemskiego czasu. Tam skąd pochodził czas nie istniał, była tylko przenikająca wszystko wieczność.
Ona też wyczuwała jego obecność. Codziennie wieczorem klękała przy łóżku i szeptała tak, że tylko On mógł usłyszeć: rAniele Boży, stróżu mój, Ty zawsze przy mnie stój...r1;. Chciał Jej powiedzieć, że jej nie opuści, gdy inni odejdą, że będzie zawsze obok, ale Ona przecież nie mogła go usłyszeć. Cierpiał, bo była blisko, a On tak niewiele mógł dla niej zrobić. Chronił ją przed złem, ale nie potrafił jej pocieszyć, przytulić, kiedy potrzebowała otuchy. Tak naprawdę niewiele od niego zależało. I tak mijały dni, miesiące, lata.
Pewnego dnia, nie ujrzał już swojej małej dziewczynki, a młodą, pełną życia kobietę. Widział jej piękną dusze, znał myśli i nie potrafił oprzeć się jej urokowi. Poczuł coś, czego nie rozumiał, nie był przecież człowiekiem. Poczuł, że oddałby wszystko, by choć na chwilę być cząstką materii, by poczuć jej bliskość.
Wtedy zobaczyła go jedyny raz w swoim ziemskim życiu. Zanim zasnęła ujrzała niebiańskiego młodzieńca, smutnego Anioła. Nigdy obraz ten nie zatarł się w jej pamięci. Miała go przed oczami już na zawsze i była pewna, że zawsze nad nią czuwa.
Stanął przed tronem Boga Najwyższego, padł na kolana.
-Nie godzien, Panie jestem tej służby. Ukarz mnie. - mówił - Każdy robak większy jest ode mnie, gdyż dotknąć jej stóp może. Jam niegodzien być jej stróżem.
Wzruszył się Wszechwiedzący widząc żal Anioła. Zlitował się nad nim i jego losem.
-Uczyniłem Ziemię, a wraz z nią florę i faunę. Stworzyłem człowieka i traktowałem jego potomstwo jak własne dzieci. Otworzyłem dla nich Wieczność, a Ty Aniele chcesz to porzucić? Ty, któryś zawsze był w Królestwie Moim?
-Nie, Wszechmocny. Błagam, Panie, abyś mnie uwolnił od pieczy powierzonej mi nad tą kobietą, bom niegodny.
Bóg wejrzał na serce sługi swego. I tak odpowiedział Aniołowi:
-Z wiatru stworzyłem zwierze dobre. Było z człowiekiem niemal od zawsze i służy mu dotąd. Przyjmiesz jego ciało, boś pragnął być robakiem zdeptanym Jej stopami...
-Amen - rzekł Anioł.
Krew była wszędzie. Krew i jeszcze ten okropny śluz. Teraz ona patrzyła na jego narodziny. Zobaczył ją jako pierwszą. Pragnął do niej iść. Nie potrafił. Te śmieszne długie nogi, którymi go obdarzono nie chciały go unieść.
-Poród prawidłowy. Myślę, że wszystko będzie w porządku. Proszę oddzwonić, gdyby było coś nie tak. Piękny ten źrebak - odeszła.
Chciał biec, nie potrafił. Kiedy opanował już drżące nogi wpadł z całym impetem na ścianę boksu. Ograniczała go materia, która dotąd dla niego niewiele znaczyła. Bał się tej wielkiej klaczy stojącej w rogu, która cicho do niego rżała. Według prawa natury była jego matką, ale on nie miał instynktu. Nie był nawet zwierzęciem. Może właśnie, dlatego klacz wkrótce zaczęła szaleć i bić kopytami wszędzie, próbowała go zabić. Skulił się w rogu.
Facet, którego dotąd nie zauważył wyciągnął go z boksu. Wkrótce wbiegła Ona. Włożyła mu w pyszczek smoczek. Pamiętał, takim czymś ją kiedyś karmili, ale on był Aniołem. On nie musiał jeść. Mówiła do niego łagodnie i w końcu wpił parę kropli, o mało się nie udusił. Dziwny był ten świat, z tej perspektywy, ale była Ona. To czyniło, że ból, którego dotąd nie znał był przyjemny...
Spędzała przy nim każdą wolną chwilę, opiekowała się Nim. Nauczyła jeść, biegać, żyć... Ale bez niej był tak nieporadny, wciąż nie wiedział, gdzie stoją granice jego cielesności. Częste rany, kulenie sprawiało, że była smutna. Starał się, ale to nie było jego miejsce. Nie tak został stworzony. Mimo wszystko był szczęśliwszy niż kiedykolwiek. Teraz, gdy była smutna mógł położyć łeb na jej kolanach.
Minął rok, gdy zauważył, że Ona jest coraz smutniejsza i bledsza. Walczył jak mógł o każdą chwilę, gdy się uśmiechała.
-Mały, ja odejdę... - przytuliła się do jego szyi i długo płakała.
Widywał ją coraz rzadziej, częściej zastępował ją młody chłopak. Był miły, ale to nie była Ona. Dawał mu jeść, pić, wypuszczał na łąkę, ale on nie jadł, nie pił, nie biegał. Po co? Wciąż czekał.
Pewnego dnia porzucił ciało, Bóg wezwał go do siebie.
-Przyprowadź ją do mnie - powiedział tylko.
Anioł zstąpił na Ziemię. Wszędzie widział tylko białe ściany. Ona leżała na białym prześcieradle. Wokół niej pełno było kabli. Umierała. Usiadł obok niej jak dawniej. Trzymał jej rękę. To nie on miał ciało, to ona traciła swoje. Teraz mogła go zobaczyć. Uśmiechnęła się, czuła jego bliskość.
I powiódł Anioł tę duszę kochaną do Pana...
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Juna89 · dnia 17.09.2008 10:59 · Czytań: 749 · Średnia ocena: 3,83 · Komentarzy: 7
Komentarze
lina_91 dnia 17.09.2008 15:48 Ocena: Bardzo dobre
Wrocilam tu raz jeszcze i zdecydowalam sie cos napisac. Dziwne, bo zazwyczaj nie lubie takich tekstow, a juz zwlaszcza z udzialem aniolow, bo jest to motyw tak juz ograny, ze bardziej nie mozna. Pomijam oryginalny dosc pomysl i drobne bledy. Opowiadanie mnie po prostu zauroczylo. Nie jestem w stanie ocenic technicznej wartosci. Ale mi sie podoba. Tak po prostu.
pani jeziora dnia 17.09.2008 17:58 Ocena: Bardzo dobre
piekne... takie.... czyste i spokojne ;)
Jack the Nipper dnia 17.09.2008 20:27 Ocena: Dobre
Bo niezłym wstępie następuje załamanie akcji. Od momentu narodzin źrebaka właściwie do końca właściwie nic się nie dzieje. Przejścia Anioła z jednej postaci w drugą stają się ot, tak sobie nagle i bez uzasadnienia. To za duży skrót, jak dla mnie. Dlatego za pierwszą część bdb, za drugą dst. i wychodzi średnia na db. Popracuj nad drugą częścią, od momentu narodzin źrebaka.
Juna89 dnia 17.09.2008 21:41
Dzięki za uwagi;). Jack postaram się coś zrobić z tą drugą częścią, jak będe miała chwilę czasu.
ginger dnia 17.09.2008 22:34 Ocena: Bardzo dobre
Tak, calkiem to sympatyczne. Takie... Spokojne... Zgadzam sie z Jackiem (znowu), ze zmiane postaci powinnas jakos mocniej zaakcentowac. Poza tym na ladnie :)
km-13c dnia 16.04.2009 20:29 Ocena: Dobre
Mnie się generalnie podobało, trochę styl mnie irytował w drugiej części, był zbyt luzacki w stosunku do pierwszego fragmentu np. "Facet, którego dotąd nie zauważył wyciągnął go z boksu." Trochę patosu dobrze czasem robi więc trzeba było dokończyć w stylizacji zdań pokroju "I powiódł Anioł tę duszę kochaną do Pana..."
;)
Douross dnia 30.08.2009 18:33 Ocena: Świetne!
Bardzo mi się podoba. Jest takie... nieziemskie :) Pomysł był genialny!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:28
Najnowszy:emilikaom