w przedsionku nieba (3) - ajw
Poezja » Wiersze » w przedsionku nieba (3)
A A A
Od autora: Trzeci utwór z cyklu "Historia jednej tęsknoty", gdzie każdy kolejny wiersz jest związany z tytułem poprzedniego.

niebo w kawałkach
układam cierpliwie
na podobieństwo oczu

pomiędzy niebieskim a cyjanem
biorę oddech na życie
choć nie po drodze mi do piekła

tyle słów zatrzymałam w gardle
na nadgarstkach dni wytatuowane tęsknotą
dźwigam w milczeniu

a ty zamknąłeś przestrzeń
aby na twoim niebie
nie fruwały słowa rzucane na wiatr

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 17.11.2013 19:40 · Czytań: 598 · Średnia ocena: 4,8 · Komentarzy: 26
Komentarze
mike17 dnia 17.11.2013 20:52 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
niebo w ka­wał­kach
cier­pli­wie ukła­dam
na po­do­bień­stwo oczu

a może bez tej inwersji?
"niebo w kawałkach układam cierpliwie..."
Cytat:
tyle słów za­trzy­ma­łam w gar­dle
na nad­garst­kach dni wy­ta­tu­owa­ne tę­sk­no­tą
dźwi­gam mil­cząc

"dźwigam milcząc"...
w poezji te imiesłowy czynne raczej nie są za dobre, więc może: "Dźwigam w milczeniu..."?

Całość tradycyjnie mi się podoba: jest dialog między nią a nim, są smaczki liryczne, jest "dzianie się", a więc wiersz żyje i daje pole do popisu dla wyobraźni.
Ja bardzo lubię lirykę miłosną.
Taką, gdzie sobie sam coś w niej podłubię...
Usunięty dnia 17.11.2013 21:52 Ocena: Świetne!
Cytat:
tyle słów za­trzy­ma­łam w gar­dle
na nad­garst­kach dni wy­ta­tu­owa­ne tę­sk­no­tą

zadrżałam, najbardziej wstrząsają mą takie ślady, kiedy cierpienie duszy musi przejawić się w bólu ciała, bo inaczej nie można tego znieść. Znam to jedynie z opowieści, ale widziałam w oczach, że inaczej nie mogli...

Pozdrawiam

B)
ajw dnia 17.11.2013 22:02
mike - dzieki, poprawię inwersję.
amso - dzieki za współodczuwanie. Ja też znam takie osoby, choć sama nie umiałabym czegoś takiego zrobić.
Usunięty dnia 17.11.2013 22:21 Ocena: Świetne!
ajw - bo to nie jest kwestia umiejętności, tylko cierpienia. Trochę na zasadzie - boli głowa, uderz w coś nogą, bardziej zaboli. Ból psychiczny jest trudniejszy do zniesienia i niektórzy tak sobie z nim radzą...

B)
ajw dnia 18.11.2013 09:07
amso - jest to na pewno duzy problem. Ja w takich sytuacjach jako koło ratunkowe wybieram zawsze "telefon do przyjaciela" :)
A to:
Cytat:
na nad­garst­kach dni wy­ta­tu­owa­ne tę­sk­no­tą

nie oznacza wcale tego o czym myślisz. Każdy ma jednak prawo do własnej interpretacji, dlatego staram się w to nie ingerować. Buziaki, dzięki, ze chce Ci sie do mnie przychodzić :)
romantyczna dnia 18.11.2013 09:18 Ocena: Świetne!
czemu ten wiersz znalazł się w debiutach i... ? nie rozumiem :p temu nie mogłam go znaleźć, ale przyczłapałam już po śladach komentujących.
I jestem :) Jak zwykle urzeczona Twoim obrazowaniem. Najbardziej podobają mi się trzy ostatnie wersy, ale pozostałe nie powinny być zazdrosne ;)

Pozdrawiam
ajw dnia 18.11.2013 09:28
romantyczna - nie mam pojęcia czemu. Być może redaktorzy stwierdzili, że nie jest wierszem lecz wprawką. Mnie też trochę to dziwi, bo to wiersz z tomiku "Biały Dogon", który bardzo dobrze się sprzedaje, a i oko krytyka też go widziało :) Miło, ze zajrzałaś.
Usunięty dnia 18.11.2013 09:48 Ocena: Świetne!
ajw - ja też się zastanawiałam, czemu w debiutach...

B)
akacjowa agnes dnia 18.11.2013 09:53 Ocena: Świetne!
To może Redakcja się wytłumaczy? :) Bo też jestem ciekawa.

Chciałam zacytować najlepsze fragmenty, ale nie mogę. Musiałabym przepisać całość :)

Pozdrawiam
mike17 dnia 18.11.2013 11:31 Ocena: Bardzo dobre
Tym bardziej dziwne, skoro to wiersz z tomiku :)
Zachary Ann dnia 18.11.2013 11:39
Cytat:
na nad­garst­kach dni wy­ta­tu­owa­ne tę­sk­no­tą
dźwi­gam mil­cząc


To brzmi strasznie - dosłownie, strasznie. Raz - to co wspomniał mike, dwa - taka inwersja aż razi w oczy i nijak to się czyta.

Co do wprawek - o tym decyduje redaktor wrzucający tekst na stronę.
I przypominam, że "to było w tomiku" itp. to dla nas żaden wyznacznik.
ajw dnia 18.11.2013 11:51
zachary - to nie ja prosiłam o tłumaczenie się. Nie czuję się urażona, tylko zdziwiona, ale podobno dopóki człowiek się dziwi pozostaje młody, kiedy przestaje sie dziwić pora umierać. Pozdrawiam serdecznie :)
Poza tym każdemu przydaje się, byc od czasu do czasu ustawionym na swoim miejscu :) Być może 'wprawki' to według Ciebie moje miejsce.
ks-hp dnia 18.11.2013 18:06
Droga Ajw, redaktorem odpowiedzialnym za dodanie tekstu do Wprawek/Debiutów jestem ja. Dodając tekst na stronę, nie skupiam się na nicku autora, a na treści. Nie mam pojęcia, czy wiersz jest z tomiku, czy nie, ale merytorycznie, moim zdaniem, powinien znaleźć się w tejże kategorii.
To tak gwoli ścisłości, aby nie było nieporozumień. Szymborska też wydawała tomiki, a nie wszystkie jej wiersze są godne uwagi.
Pozdrawiam!
mede_a dnia 18.11.2013 18:35
Uwaga poprawnościowa. Przed drugim "czy" w powyższym tekście zbędny przecinek. Pierwszy przed "czy"- tak, bo łączy zdania złożone podrzędnie, przed drugim "czy" - nie, gdyż nie spełnia kryteriów powtórzenia z uwagi na to, że tym razem jest wskaźnikiem stosunku współrzędności. Przed drugim "czy" stawiamy przecinek tylko wtedy, gdy po raz drugi jest wyznacznikiem współrzędności członów, np. "Czy złośliwość to była, czy zwykła głupota, czy też może nieświadomość?". A przed drugim "czy" nie stawiamy przecinka, gdy pierwsze "czy" rozpoczyna zdanie złożone podrzędnie, a drugie "czy"- zdanie współrzędne ( lub człon współrzędny), np. "Nie wiem, ( czego?) czy jutro mam iść do kina czy odwiedzić babcię". Taki sam przypadek zachodzi w zdaniu: "Nie mam pojęcia ( jakiego?), czy wiersz jest z tomiku czy nie". Człony "Nie mam pojęcia, czy wiersz jest z tomiku" - łączy stosunek podrzędny, a człony: "wiersz jest z tomiku czy nie"- stosunek współrzędny.
ajw dnia 18.11.2013 22:08
mede-a - wiem, że komentarz dotyczy komentarza ks-hp, a nie wiersza, ale przeczytałam z uwagą. Sama mam kłopoty ze stawianiem przecinków :)
ks-hp - dzięki za wyjaśnienie i przy okazji opinię na temat wiersza. Przyjęłam do wiadomości.
ks-hp dnia 18.11.2013 22:19
Mede, człowiek uczy się całe życie - dziękuję za tak rozbudowaną uwagę. Natomiast co do regulaminu...

2.6.5 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox, prywatna wiadomość lub inna forma kontaktu z autorem.

Zatem bardzo proszę o tym pamiętać.
Wasinka dnia 18.11.2013 22:29
Ajw, może nie do końca dotarłam się z wierszem, ale wiesz co? Jakoś czuje się emocje i to, co lirka chce przekazać.
Kawałki nieba skojarzyły mi się z podniebnym patchworkiem... I tak mi się ładnie rozprzestrzeniło... Mimo że przestrzeń zamknięta dla ptaków-słów.
Smutne to, gdy niebo każdy ma osobne, choć z drugiej strony... słowa rzucane na wiatr... któż ich chce...


Aha, medeo, przecinek może sobie tam spokojnie siedzieć.


Pozdrawiam księżycowo.
ajw dnia 18.11.2013 22:53
wasinka - cieszy mnie to, że coś poczułaś. Dziękuję bardzo za wizytę i komentarz :)
coca_monka dnia 18.11.2013 23:33
mede,
ja równeż dziękuję za wnikliwą analizę przecinkową, jednak nieregulaminową. ten sposób odreagowania za odesłanie wiersza do wprawek nie jest i nigdy nie będzie dobry. należy najpierw spojrzeć na treść z dystansem, zanim zacznie się grać na wysokich tonach.
poza tym, pozwólmy autorce bronić wiersza. podajmy argumenty, konkrety za przywróceniem na główną (i nie chodzi tu o podobanie się, lub nie, oraz obecność w tomiku)

żeby nie strzępić języka dla strzępienia:

Cytat:
niebo w kawałkach
układam cierpliwie
na podobieństwo oczu

gdyby do tej strofy dodać coś zupełnie innego niż to, co po niej następuje, można by stworzyć niezły, liryczny, pastelowy obrazek. niemniej oczy w kolorze nieba, to zgrana metafora i musi być umiejętnie użyta. nie jest.
umiejscawiając niebo w wierszu (masz powtórzenie, co na tak małą objętość daje
o jedno za dużo), należy pamiętać, że było już: niebo do wynajęcia, niebo z moich stron, niebo w gębie, siódme niebo, etc.

Cytat:
pomiędzy niebieskim a cyjanem
biorę oddech na życie
choć nie po drodze mi do piekła
niebo i niebieski też są za blisko, broni się tylko cyjan, ale jedno słowo wiosny nie czyni.
życie i droga do piekła są również ograne, a w połączeniu z niebem banalne, niestety.

Cytat:
tyle słów zatrzymałam w gardle
na nadgarstkach dni wytatuowane tęsknotą
dźwigam w milczeniu
dopełniaczówka : nadgarstki dni plus wytatuowana tęsknota (pierwszy lepszy tytuł w google "wytatuowany w sercu";) i dźwiganie w milczeniu, to też ograne rekwizyty, pozbawione już liryki, przez nadużywanie. brzydkie jest także zatrzymanie w gardle - kojarzy się bardziej z przejedzeniem, niż niedomówieniem.

Cytat:
a ty zamknąłeś przestrzeń
aby na twoim niebie
nie fruwały słowa rzucane na wiatr
zaimki ty, twoim są zbyt blisko. twoje niebo w połączeniu z zamykaniem przestrzeni nie powala na kolana. a fruwająca puenta nieudana. przegadana. poza tym rzucone na wiatr nie fruwa. i msz, to nadużycie. oczywiście, można by sobie wyobrazić słowa rzucone na wiatr, które odlatują na przekór, ale trzeba by to inaczej napisać.

jeżeli zbierzemy razem wszystkie przeciw, powstaje przeciętny, a nawet słaby obrazek.


ajw, jak więc widzisz, wiersz się nie broni, niestety.

między liryką/pastelami, a kiczem granica jest bardzo, bardzo cienka i trzeba uważać, kiedy się balansuje. tym razem balans się nie udał. pozostaje wyciągnąć naukę na przyszłość.

serdecznie pozdrawiam.

P.S.
a miłośników poezji ajw proszę o komentarze dotyczące wiersza i nie podsycanie, i tak już gorącej atmosfery. wprawki to nie wyrok ani ostateczność.
ajw dnia 18.11.2013 23:56
coca - monka - przeczytałam, przyjęłam do wiadomości, przemyślę na przyszłość. Poza tym to nie ja jestem sprawcą zamieszania. W sumie to dziwi mnie obecnośc aż tylu redaktorów przy jednym marnym tekście, ale to miłe, nawet bardzo.
mede_a dnia 19.11.2013 05:56
Coca_monka, Ks- hp. Odniosłam się do kwestii poprawnościowej komentarza pod wierszem, więc nie był to wtręt ni z gruszki, ni z pietruszki. Jeśli normą jest poprawianie błędów ortograficznych i innych w wierszach, dlaczego więc nie w recenzjach pod wierszem?

I, niestety, muszę kontynuować. Muszę, gdyż lubię się uczyć i dzielić wiedzą z innymi, a do tego każda okazja jest dobra. Też się TU odnośnie poprawności czegoś nauczyłam, dzięki wymianie tego typu uwag z Miladorą, za co jestem jej wdzięczna, bo w spornej kwestii błądziłam.

"Niepodsycanie"- razem. To "nie" z rzeczownikiem - choć odczasownikowym, to jednak rzeczownikiem- zatem obowiązuje pisownia łączna. Ku przestrodze: komputer, również TU na PP, podkreśla poprawną pisownię tego typu wyrażeń jako błędną, zresztą w pisowni z "nie" nie należy sugerować się absolutnie korektami komputera, bo często odznacza na czerwono poprawne użycie wyrazu.
Ponadto- przed "lub", jak i innymi spójnikami współrzędności: i, oraz, ni, ani, albo, bądź, czy ( przed "czy" przecinek, gdy czy zaczyna zdanie złożone podrzędnie) -nie stawiamy przecinka, jeśli nie jest powtórzony. Pozdrawiam serdecznie.
coca_monka dnia 19.11.2013 07:31
mede,
zatem powtórzę raz drugi. pod wierszem komentujemy jedynie wiersz. możesz napisać do mnie PW z objaśnieniem pisowni. do ks-hp także. jeżeli masz zastrzeżenia do komentarza służy do tego przycisk: zgłoś komentarz, - to ten wykrzyknik.
oraz - ta okazja nie jest dobra, ponieważ łamiesz regulamin po drodze lekceważąc zalecenia redakcyjne.
krucjata w obronie wiersza nie jest ani wskazana, ani konieczna. a jeśli chcesz się wykazać napisz komentarz o wierszu.
polecam ponowną lekturę regulaminu, łącznie z deklaracją na wstępie.

2.6.1 Komentarze nie mogą obrażać autora utworu oraz osób postronnych.
Komentarze odwetowe karane będą ostrzeżeniem lub banem.

2.6.2 Komentarz musi jasno wyrażać opinie danego użytkownika.

2.6.3 Prosi się o szczere słowa i o kierowanie się poziomem utworu, a nie sympatią czy antypatią do twórcy.

2.6.4 Komentarz powinien być tak rozbudowany, aby autor domyślił się co przeszkadzało lub podobało się komentującemu.
'
2.6.5 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox, prywatna wiadomość lub inna forma kontaktu z autorem
mede_a dnia 19.11.2013 08:44
Dlaczego zarzucasz mi krucjatę w obronie wiersza i podkreślasz wyjątek z regulaminu o komentarzach odwetowych, sugerując podkreśleniem, iż mój jest taki??? To nadużycie, które też nie powinno mieć miejsca, bo nie jestem ani fanką poezji ajw, choć zasadniczo jej wiersze mi się bardzo podobają, ani jej przyjaciółką. Mój komentarz też nikogo nie obraża.

Co do radosnej twórczości pod wierszami... Znacznie gorsze rzeczy widziałam na PP niż moje uwagi poprawnościowe, które przynajmniej czemuś służą. Ale w porządku- to mój ostatni tego typu komentarz :)
ajw dnia 19.11.2013 10:49
coca-monka nie zamierzam odnosić się do komentarzy komentujących komentarz. Odniosę się do Twoich zarzutów skierowanych przeciwko wierszowi, bo zjechałeś go równo słowo po słowie, a uważam, ze na to nie zasługuje. Nie musi on sie podobać redaktorom , ale z pewnością jest wierszem, a nie wprawką.

Zdaję sobie sprawę z niedoskonałości i wiem, ze autor nie powinien zadawalać się zgranymi metaforami, ale w przypadku tego cyklu niebo jest pewnym symbolem i zostanie nim, czy się to komuś podoba czy nie. Mój pierwszy tomik "Szafirowa magia" nawiązywał do tego, że niebo jest moją prywatną "republiką marzeń", miejscem magicznym, w które lubię patrzeć, by przy szarej codzienności pozostała w oczach jakaś część błękitu. Nic nie wiesz o moim życiu, a czepiasz się tego, że używam nieba jako rekwizytu. Nie podoba Ci się, że porównuję niebo do oczu

Cytat:
niebo w ka­wał­kach
ukła­dam cier­pli­wie
na po­do­bień­stwo oczu


uważam, że gdybym napisała: "niebo ma kolor twoich oczu" można byłoby się przyczepić do takiego banału. Ale zrobiłam to w inny sposób.

Poza tym ściganie wszystkich dopełniaczówek jest po prostu śmieszne, bo niektóre po prostu pasują do treści.


W innej strofie nie pasują Ci zaimki (i mają prawo). Są tylko dwa i rezygnując z nich nie oddałabym tego, co chciałam przekazać.

Cytat:
a ty za­mkną­łeś prze­strzeń
aby na twoim nie­bie
nie fru­wa­ły słowa rzu­ca­ne na wiatr


Tak, czy siak trzymając się Twoich słów:

Cytat:
ajw, jak więc widzisz, wiersz się nie broni, niestety.


powyższy mój "wytwór" jest wierszem. Moze być słabym, przeciętnym, ale skończonym utworem, a nie "wprawką". Dużo gorsze kawałki widziałam w dziale 'ostatnio dodana poezja'.
Ale cóż ... przeżyję. Nawet jeśli wszystkie moje kolejne wiersze będą się ukazywały we 'wprawkach' ;)
Pozdrawiam.
piorko dnia 19.11.2013 12:50 Ocena: Świetne!
Wiersz się broni! Nie tylko ten, ale wszystkie Twoje i to jest Poezja, a nie poezja :)

To co mnie urzeka w Twoich wierszach, to prawda z jestestwa, z duszy. Nie kłamiesz w żadnym wersie i każdy z nich tworzy liryczną melodykę grającą na moich strunach.

Poezja jest przeznaczona przede wszystkim dla czytelników a nie redaktorów, recenzentów i krytyków, którzy bardzo często bywają niekonsekwentni w tym co mówią i piszą.

Jeśli podpierają swoje krytyczne uwagi przywołując swoje "zasługi", w tym mocno akcentując "pisarstwo drukowane" - to wtedy jest cacy, ale jeśli autor "zjechanego" wiersza broni się argumentując, że został wydrukowany - to wtedy autor jest "guuuupi".

Ajw, życzę Ci jak najwięcej CZYTELNIKÓW, którzy odnajdą się w Twojej Poezji.

Pozdrawiam z uśmiechem i z ;-)
ajw dnia 19.11.2013 18:01
piorko - jestem wzruszona :) Dziękuję. Może komentarz nie pomógł merytorycznie, ale na pewno ważne jest takie wsparcie duchowe.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
Darcon
11/04/2024 19:05
Hej, Apolonio. Fragment, który opublikowałaś jest dobrze… »
gitesik
10/04/2024 18:38
przeczytać tego wiersza i pozostawić bez komentarza. Bardzo… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:30
Najnowszy:kononsuchodolski