niebiański pochówek - ajw
Poezja » Wiersze » niebiański pochówek
A A A
Od autora: W Tybecie, po śmierci wystawia się ciało zmarłego na zboczu góry,by pożarły je sępy. W ten sposób nieżyjący powraca
do kręgu życia łącząc się z żywiołem powietrza.

pod niebem Tybetu
krążą padlinożerne anioły
trzepoczą na wietrze
flagi modlitewne
święte teksty i mantry
szepcze wiatr

mnisi w pomarańczowych szatach
palą ogień na wzgórzach
dusze zmarłych ulatują
w błękitną przestrzeń

sępy unoszą w dziobach
doczesne szczątki
wysoko
ponad szczyty marzeń

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 24.11.2013 16:23 · Czytań: 474 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 8
Komentarze
Usunięty dnia 24.11.2013 17:42
Tekst bardzo dla mnie ciekawy i oryginalny, także za sprawą tematu - Tybet to odległa, mało znana, ginąca pod "chińskim butem", niepowtarzalna kultura. Twój wiersz świetnie, mz, oddaje jej wyjątkowość i duchowość, która przenika "zewnętrzne" spojrzenie Europejczyka. Czynisz to bardzo obrazowo, szczególnie piękne jest określenie:

Cytat:
pa­dli­no­żer­ne anio­ły

Jedyne, co mi nieco zgrzyta, to końcowe fraza:

Cytat:
ponad szczy­ty ma­rzeń

- może warto pomyśleć o czymś mniej wyeksploatowanym od "marzeń"?

Pozdrawiam serdecznie
mike17 dnia 24.11.2013 17:51 Ocena: Świetne!
Orient to dla mnie fascynujący temat i cieszę się, że dzięki twojemu wierszowi przeniosłem się do odległej krainy, gdzie ludzie żyją i umierają po swojemu, według odwiecznych reguł.
Znów się powtórzę, ale cóż, sposób, w jaki prowadzisz wiersz, w sensie prostota i niesilenie się na "cudaczność" ujmuje mnie i to bardzo, jestem jakby niemym świadkiem czegoś, co łatwo mogę sobie wyobrazić, bo ta "fabularność" wiersza jest jak film, który widzę w swojej głowie.
I to, że opisujesz pochówek bez patosu i sztucznych, ckliwych tonów, to kolejny atut.

Za Werą, jednak zmieniłbym te "marzenia".
Skoro mowa o odchodzeniu, dałbym coś o wymiarze transcendentnym, np. trwanie, czas, coś w podobie :)
ajw dnia 24.11.2013 18:00
gwiazdo i mike - bardzo dziękuję za to, że przyszliście i poczytaliście. Mnie też interesuje ten rejon i kultura tak odmienna od naszej. Początkowo pewne sprawy mogą szokować, ale kiedy przyjrzymy się temu z bliska wchodząc niejako w kulturę wszystko przestaje być takie straszne. Zdarza się, ze ćwiartowanymi zwłokami krmią też ryby. Dla nas jest to odstręczajace, dla nich wrecz przeciwnie.

Co do ostatniego wersu obydwoje macie rację. Nie wzbiłam się na wyżyny, ale chciałam pokazać, że to wszystko dzieje się w majestcie gór, ich potężnych szczytów, które są dla niektórych (tych którzy umierają po drodze) szczytami marzeń. Chętnie jednak posłucham propozycji. Moze komuś wpadnie do głowy coś mniej banalnego. Dzięki :)
mede_a dnia 24.11.2013 18:37
"Ponad szczyty teraz" i "teraz" przesunęłabym w oddzielny wers. "Teraz"- bo to co jest dalej niż dziś- zawsze może być jak marzenie:) Ale to tylko takie moje szybkie skojarzenie. Mnie Twój "szczyt marzeń" nie razi, choć mogłoby być oryginalniej, raziłby wśród morza wymuskanych i wydumanych przenośni, w pięknej prostocie uchodzi cało, choć "padlinożercze anioły"- to metaforyczny exclusiv.
Wiersz jest ładny. Klimatyczny i "atmosferyczny". Otwiera przestrzeń wysokich lotów dla wyobraźni, aż do stratosfery. Dobrze się w niej czuję.
Pozdrawiam.
ajw dnia 24.11.2013 19:25
mede_a - dzięki za podpowiedź. Poczekam jeszcze na inne, być może coś wpadnie mi tak w ucho i w oko, że wykorzystam. Miło czytać Twój komentarz :)

I jeszcze jedno w zwiazku z tym moim zakończeniem. Jedni wchodzą na góry swoich marzeń, inni dopiero po śmierci trafiają tam do tego ich 'nieba' w dziobach 'padlinożernych aniołów'. Chciałam też, zeby ten wiersz był przestrogą, że nie zawsze warto iść do przodu. Czasem lepiej zawrócić ..
Wiolin dnia 24.11.2013 21:48
Witaj Ajw. Religia i wierzenia to rzeczywiście niewąski kawałek rzeki świata....W ilu miejscach można pozwolić dać się zatrzymać, i poznać coś tak bardzo nowego, jak to o czym napisałaś. Widzę że często piszesz o świecie tak na co dzień niedostępnym dla europejczyka. Mieszkałaś tam, czy po prostu zajmujesz się lub fascynuje tamta strona świata? Pozdrawiam.
ajw dnia 25.11.2013 10:10
Darku - rzeczywiście często piszę i róznych stronach świata, bo podróze są moją drugą pasją, a chyba nawet pierwszą (poezja jest drugą), ale Tybet to miejsce, gdzie nigdy nie byłam i z przekory nigdy nie pojadę. Dlaczego? Zgadnij ;)
Usunięty dnia 30.11.2013 09:10
ajw - ciekawe spojrzenie, jak na kogoś kto nigdy tam nie był ;). Ale wiadomo - TV nam przybliża, książki opisują zdjęcia ujawniają;). Dobry wiersz, nawet bardzo, choć z różnych względów sam obyczaj mnie smuci. I to wcale nie ze względu na sępy, ale to co się za nim kryje. Ciało to tylko pancerz, dusza jest istotą.

Pozdrawiam

B)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty