Poezja » Wiersze » nr 5
A A A

też uważam, że słowa nie są najważniejsze. umilkłam
dawno temu, ale złoto zostało tylko na palcu.
a i tak ściera się, gubi litery. po wewnętrznej stronie
jest jakaś data. kto by pamiętał, pięć czy pięćset lat -
podobnie za długo. za okrągło i nie widać już początku,
a końca jeszcze nie.

to nie jest takie proste. ona ma twoje oczy, włosy,
a ja chyba nie mam serca. są jeszcze ściany (po dwie
na głowę), lodówka pełna światła, chory storczyk,
zdjęcia nigdy niezgrane na płytę, płyty  niepamiętam -
- czyje. i łóżko, ach łóżko z moją prywatną stroną
(nie wiadomo kiedy tylko plecami do)

co w tym trudnego? po pierwsze: wstać, na kolanach
daleko nie zajdziesz. po drugie: nie odwracać głowy,
słup soli to nie jest dobre kolejne wcielenie.
i zapomnieć wszystkie słowa, nauczyć się nowych:
na przykład ja - ego, centrum. ja na samym środku
języka. wiem, trudno to przełknąć.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
alleluja con · dnia 25.11.2013 16:56 · Czytań: 945 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 12
Komentarze
mede_a dnia 25.11.2013 18:24
Boję się Twoich wierszy jako ktoś, kto czasem sięga we własną poetycką przestrzeń. Gdy Cię czytam, to chciałbym powiedzieć i czuję zawsze to samo, ale mam świadomość, ze nigdy, przenigdy, choćbym z nieustającym znojem próbowała wtaczać na szczyt swoje wiersze, będę zawsze tylko marnym Syzyfem w obliczu takiej POEZJI jak Twoja. Piszesz tak bardzo osobiście, ale nie ma w tym nic z brudnego ekshibicjonizmu obliczonego na efekt. Jest cicho, subtelnie, kobieco. Wersy pieszczą uszy estetki, choć niosą treść smutną, w wymiarze egzystencjalnym tragiczną, pełną miotania się, niespełnienia, niezrozumienia z najbliższymi. Ale tak ma chyba każdy nadwrażliwiec, zwłaszcza płci żeńskiej, nawet taki, jak ja, którego w niemowlęctwie nie ukołysały muzy. Ten konflikt między kobiecością, która wymaga jej od kobiety, a człowieczeństwem, które wymaga od człowieka. I wymóg względem samej siebie tak trudny do wypełnienia:
Cytat:
ja - ego, cen­trum. ja na samym środ­ku
ję­zy­ka. wiem, trud­no to prze­łknąć


To niesamowicie trudne, ale jeśli chce się żyć, nie egzystować...

Od strony zastosowanych środków poetyckich- urzekająco. Jakie piękne frazy, jak cudnie oddające stan: „umilkłam dawno, ale złoto zostało tylko na palcu” i dalej prze-płynne wejście w symbolikę obrączki zakończone niezwykle osobistym wyznaniem: „nie widać już początku, a końca jeszcze nie”.
Cytat:
ona ma twoje oczy, włosy,
a ja chyba nie mam serca

- niesamowite.
Cudowny wiersz, aż się rozpływam w tym cudzie. A dzięki temu, że mogłam o nim napisać i go przeżyć, czuję przez ten krótki moment pisania, choć trochę, że to i moje dziecko. Dziękuję.
ajw dnia 25.11.2013 18:51 Ocena: Świetne!
Bardzo kobieco napisane, z naszymi wahaniami nastrojów przyporządkowanymi płci, wahaniami zwiazanymi z nietrafionymi wyborami, z zadumą, ze złoszczeniem się na siebie, z żalem, nutką melancholii etc. Ogrom emocji w sprawnym, dobrze napisanym wierszu. Jak dla mnie rewelka :)
Stefanowicz dnia 25.11.2013 22:17 Ocena: Świetne!
Świetny wiersz o prostym i zrozumiałym przesłaniu, którego nie trzeba oceniać. Ocenić trzeba wyjątkową jak na współczesną, białą poezję lekkość przekazu. Dla mnie bomba.
Zola111 dnia 26.11.2013 00:11 Ocena: Świetne!
Allelujko

Cytat:
ale złoto zo­sta­ło tylko na palcu.


- bez ale albo bez tylko

-
Cytat:
nie zgra­ne



- niezgrane

Cytat:
(nie­wia­do­mo kiedy tylko ple­ca­mi do)


- wiem, powiesz licentia poetica, jednak - zbyt wiele tego odstępstwa od ortografii ;) tu bym sobie darowała.

A poza tym - doskonały obraz skomplikowanych relacji w związku, który wymaga wiele tolerancji i ciągłych ustępstw.

Przemawiasz językiem doskonałej jakości współczesnej poezji.
Uwielbiam Twoje wiersze. Jeśli coś proponuję, wybacz. Jeśli się mylę, pokaż, dlaczego.

z.

-
mede_a dnia 26.11.2013 06:15
Dwie Twoje uwagi, Zolu, uzasadnione. Jedna- nie. "Nie zgrane"- to w wierszu wyraźny imiesłów przymiotnikowy: (zdjęcia), których nie zgrano na płytę. Oddzielna pisownia "nie" z imiesłowami przymiotnikowymi, w ich czasownikowej funkcji jest wciąż poprawna, WIĘC NIE MOŻNA TAKIEGO ZAPISU TRAKTOWAĆ JAKO BŁĘDU ORTOGRAFICZNEGO, a- moim zdaniem- w poezji pożądana, gdyż uściśla znaczenie. Czasem taki zabieg zawęża kontekst interpretacyjny, ale często też otwiera przestrzeń. Już wypowiadałam się na temat zmiany ortograficznej w kwestii im.przym. zalecającej pisownię łączną. Wynikała ona z powszechnych problemów użytkowników języka w rozróżnianiu funkcji imiesłowów. Reguła dotycząca dwojakiej pisowni tak samo brzmiących imiesłowów była uważana za jedną z najtrudniejszych w języku polskim, dlatego Rada Języka Polskiego rzecz uprościła. Ale- moim zdaniem- to furtka tylko dla tych mniej wyedukowanych poprawnościowo.
"Nie/zgrane" ma wiele znaczeń, akurat w wierszu alleluji.com znaczenie jest oczywiste i forma wyrazu jest do znaczenia dobrze dobrana. Ale "niezgrane"- to też niedopasowane i też "nie/zużyte". Skoro od pisowni zależy w przypadku imiesłowów znaczenie wyrazu i skoro rozdzielna pisownia "nie" z imiesłowami przymiotnikowymi nie jest wciąż błędem, dlaczego nie wykorzystywać reguły do uściślenia znaczenia? Jeśli widzę tytuł "Niepoznana"- to chcę być pewna, że chodzi o coś, co jest tak skomplikowane, że nie do poznania w ogóle, a jeśli "nie poznana"- że czegoś nie poznano; bo to mnie kieruje na odpowiedni tor interpretacji. Ja wiem, ze poezja kocha wieloznaczność, ale… Jeśli wiersz wszyscy odbierają inaczej i to diametralnie inaczej- to zazwyczaj nie znak wartości, a po prostu niezrozumienia intencji twórcy i świadczy na twórcy niekorzyść, bo nie umiał się tak „wyjęzyczyć”, by zostać odebranym, jak chciał. Ktoś powie, że to herezje. Nie zgodzę się. Wielka poezja jest jasna, bywa wieloznaczna tylko w szczegółach, ale jeśli jest np. o meandrach miłości, nikt nie odbierze jako rzeczy o jesiennym krajobrazie z wydrą.
Zola111 dnia 26.11.2013 09:37 Ocena: Świetne!
Medeo,

po pierwsze - komentarz skierowałam do Allelujki.
po drugie - mam rację, czego jestem pewna :) musisz odświeżyć wiedzę .
po trzecie - brrrrrrrrrrrrrr. Uf. Allelujko - przepraszam za ten spam :)

z.
Usunięty dnia 26.11.2013 09:59 Ocena: Świetne!
alleluja - piękne, choć ujęłaś tragedię powszedniości tak wielu ludzkich nieszczęść w słowa poezji. Potrzebę, która się budzi, by dostrzec siebie, poczuć swoje istnienie.

Pozdrawiam

B)
mede_a dnia 26.11.2013 10:26
I co z tego, Zolu, że do Allelujki, skoro rzecz dotyczy wszystkich piszących? Nie masz racji- na stronie internetowej Rady Języka Polskiego stoi: "UCHWAŁA ORTOGRAFICZNA NR 1 RADY JĘZYKA POLSKIEGO
W SPRAWIE PISOWNI NIE Z IMIESŁOWAMI PRZYMIOTNIKOWYMI
(PRZYJĘTA NA III POSIEDZENIU PLENARNYM RADY JĘZYKA POLSKIEGO,
DN. 9 GRUDNIA 1997 R.)

Nie wykluczając zasadniczych zmian w przyszłości w polskiej ortografii, Rada Języka Polskiego podejmuje decyzję pozytywną co do łącznej pisowni nie z imiesłowami odmiennymi z dopuszczalnością świadomej pisowni rozdzielnej". Nie ma zmiany tej decyzji od tego czasu. Możesz prześledzić inne decyzje.
Zatem pisownia rozdzielna jest dopuszczalna, a skoro dopuszczalna nie można traktować świadomego, poprawnego użycia imiesłowu przymiotnikowego jako błędu ortograficznego.
Jeśli błądzę, wykaż to, a nie radź odświeżenie wiedzy.
Ponadto skwitowanie czyjejś opinii: "brrrr" jest przejawem braku szacunku dla przedmówcy.
alleluja con dnia 26.11.2013 11:47
made_a - dziękuję, że miałaś ochotę poświęcić tyle czasu i uwagi mojemu tekstowi, cenię tak rozbudowane komentarze, bo są rzadkością :)

ajw - miło, że zajrzałaś i znalazłaś coś dla siebie :)

Stefanowicz - rzadko mogę Cię gościć, wiersz pewnie klasyfikuje się do kategorii tzw. poezji kobiecej, dlatego miło mi, że trafił też do męskiego odbiorcy :)

Zola, ja zawsze jestem wdzięczna za uwagi, często we własnych tekstach ślepnę na błędy. Jeśli chodzi o pierwszą rzecz, to raczej zostanie jak jest, może brzmi to trochę niezgrabnie, ale chodzi o kontekst (milczenie = złoto; PL milczy od dłuższego czasu, ale złota pozostaje tylko obrączka, a podmiot liczył, że ozłoci się coś jeszcze - to tak najprościej);
co do kolejnych uwag: poprawiam na "niezgrane" i "nie wiadomo", (choć też mi coś mówi, że w pierwszym przypadku dozwolona jest pisownia łączna i rozdzielna).
dziękuję Ci :)
amsa - dziękuję za komentarz :)
darek i mania dnia 26.11.2013 18:48
z każdym wierszem podoba mi się bardziej alleluja con = w poezji i z profilu :))
Esy Floresy dnia 26.11.2013 23:06
Przyznam się, że wiersz podglądałam sobie już w poczekalni, bo nie mogłam się doczekać nr 5, jak już wspomniałam masochistka ze mnie. ;)

Tym razem nie będę zaglądać pod wieko. Poprzednicy już całkiem dobrze to uczynili, znakiem tego jesteś czytelniejsza ups! tzn. Twoje pisanie staje się przystępniejsze dla większości.
W każdym razie tu dzieje się poezja! Bardzo dobra poezja, choć ja chyba nie potrafię już względem Twojego pisania być obiektywna, nawet nie wiem, czy chcę...

Dzięki za to spotkanie z wierszem i może szczęśliwa 7? :)

Pozdrowienia.

ps. myślę, że oczy to jednak ma Twoje ;)
alleluja con dnia 27.11.2013 12:34
darek i mania, przeoczyłam komentarz (oczy już nie te), ale nadrabiam - a dziękuję bardzo, szczególnie za wiersze, bo profil niestety nie mój, jedynie pożyczony ;)

Eska, no sama jestem w szoku - piszę i każdy rozumie, nie wiedziałam, że tak potrafię :) A siódemka już na Ciebie czeka w ciemnej komórce pełnej literek (tzn. w poczekalni), dzięki za "prowokację" ;)

Pozdrowienia!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Afrodyta
11/02/2026 10:37
Bogini, która "wrasta w ziemię i wyrasta z wody".… »
valeria
10/02/2026 23:05
O, dziękuję za soczysty komentarz i odbiór:) pięknie się… »
spawngamer
10/02/2026 08:48
Dziękuję za komentarz Jolu. Też pozdrawiam. »
JOLA S.
09/02/2026 23:11
Tekst, jego forma przykuwa uwagę. Jak dla mnie niezwykła.… »
Zbigniew Szczypek
09/02/2026 22:02
Valerio Smakowanie owocu jest jak smakowanie miłości, można… »
spawngamer
09/02/2026 19:20
Dziękuję Berele, tak, dlatego ten obraz nasunął mi sam… »
Afrodyta
09/02/2026 19:17
Zbyszku, Anatomio, bardzo dziękuję za obecność i… »
Berele
09/02/2026 18:51
Tekst nie jest zaangażowany światopoglądowo i jest ciekawą,… »
Berele
09/02/2026 17:30
Bardzo ładny tekst. Podoba mi się, jak „podpaliłeś” to… »
japoneczka
08/02/2026 22:50
Jestem wdzięczna Zbyszku za Twoje komentarze.Dużo się można… »
Zbigniew Szczypek
08/02/2026 18:19
Tetu Ja sobie żartuję ale skoro grożą dziennikarzom, to… »
tetu
08/02/2026 16:33
Nikogo nie zamierzam mordować :) Miło widzieć Zbysia ;)»
Anatomia
08/02/2026 14:31
Dziękuję za refleksję nad moim wierszem Zbyszku. To zawsze… »
Berele
08/02/2026 13:40
»
Berele
08/02/2026 13:00
Spodobałop mi się twoje pisanie, a obraz zaintrygował. W… »
ShoutBox
  • Wiktor Orzel
  • 11/02/2026 11:56
  • Niestety, z tych reklam Portal się utrzymuje, ale spróbujemy je wykluczyć tak, żeby nie utrudniały nawigacji, tylko potrzebujemy skrinów
  • Wiktor Orzel
  • 11/02/2026 11:53
  • Zbyszku, podeślij skrina na maila redakcyjnego. Polecamy bloker reklam dla Firefoxa, wtedy portal jest wyczyszczony: [link]
  • Zbigniew Szczypek
  • 09/02/2026 22:07
  • Wiktorze - mam jakąś "kotarę" na dole głównej strony, towarzyszącą mi na każdej stronie, Tak samo jakaś ikonka "kurs kreatywnego pisania"-te dwie rzeczy blokują. Ile razy chcę coś napisać, odświerzam.
  • Wiktor Orzel
  • 09/02/2026 15:02
  • Zbyszku, o jakie nakładki chodzi? Podeślesz na maila redakcyjnego screeny?
  • gertruda burgund
  • 06/02/2026 18:48
  • szkoda że MALOWANIE SŁOWEM to tylko pięć tekstów... :( może jeszcze do 7.02 ktoś się zmobilizuje?
  • Zbigniew Szczypek
  • 04/02/2026 16:19
  • Czy te nowe nakładki/skórki na stronie są konieczne? przeszkadzają w normalnym korzystaniu ze strony PP? Może na stałe z boku, dla zainteresowanych? A nie nachalnie
  • Zbigniew Szczypek
  • 04/02/2026 16:16
  • Trochę mnie z Wami nie było - serdecznie pozdrawiam!
  • Darcon
  • 04/02/2026 15:20
  • Dla zainteresowanych edytowałem swój wpis w wątku UTWORY konkursu Malowanie słowem.
  • Darcon
  • 09/01/2026 08:00
  • Mamy to. :) Pierwszy utwór konkursu "Malowania słowem" dostępny na stronie głównej. EDIT. Mamy już dwa utwory :)
Ostatnio widziani
Gości online:145
Najnowszy:frybezowski