zniedowolenie - ks-hp
Poezja » Wiersze » zniedowolenie
A A A

Szarłat rozlewa się nad pociałami. Biel, której
nie może być. Więcej niż śniegoszczyty, niżej od run
leśnych, pastwisk wysypanych metalem ziaren, ołowiem
źrenic i dotyku.

Biegnij. W złączeniach tęcz wygrywa znienawidzenie.
Po tej samej stronie dzieci różnych ojców, z powrotem -
jednokrystalit. Dłonie przesypują nasiona; wyrośnie z nich
rozkosz. O ile powłoki nie są zbyt cienkie.

I tam, domy na widnokręgach bladych jak
zboże. Po deszczu czas wrócić do ulic, wmieszać się
w symetrię i udawać jeden z prawobrzeżnych pasów.
Bruk wiedzie przez zakrwawienia i posiniaczone sny.

Dokąd zmierzasz? Cele zamknięte.

 

____________________

cykl: filakterie

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ks-hp · dnia 12.12.2013 13:10 · Czytań: 587 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 4
Komentarze
ajw dnia 12.12.2013 19:10 Ocena: Świetne!
Czytanie Twoich wierszy to jak wędrówka po zaczarowanym ogrodzie z furtkami ukrytymi pod bluszczem. Mnogość doznań i tajemnica na końcu języka. Rozszerzone źrenice i nozdrza łowiace zapachy.
Zagadką jest dla mnie fraza:
Cytat:
Szar­łat roz­le­wa się nad po­cia­ła­mi

Zastanawiam się czym są "pociała"? Szarłat moze być rośliną lub kolorem amarantowym, ale te pociała wprawiają mnie w osłupienie.
Tęcza daje trop, którym podązam i na swój sposób interpretuję tekst, gdzie puenta jest najmocniejszym akordem.
Pozdrawiam :)
alleluja con dnia 13.12.2013 11:55
Zacznę od końca:

Cytat:
Dokąd zmie­rzasz? Cele za­mknię­te.



taka puenta przytrafia się raz na ileś wierszy: głęboka i dwuznaczna, to zdecydowanie mój ulubiony fragment z tego tekstu.

Wracając do początku: "pociała" też mnie zatrzymały, nie czuję tego i wydaje mi się być przekombinowane, ale gdyby autor zechciał rzucić jakiś trop, to chętnie zmienię zdanie.
Po "pociałach" dałabym kropkę. Pomijając szczegóły, to trudno mi się odnieść, metafory mnie przerastają. Przy takich tekstach nie chodzi o rozumienie, wiem. Chyba poczekam, może inni czytelnicy wyłapią coś czego ja nie widzę i nie czuję. Bo paradoksalnie coś mnie tu przyciąga :)

Pozdrawiam!
kresowiak dnia 14.12.2013 01:31
Cytat:
Dło­nie prze­sy­pu­ją na­sio­na; wy­ro­śnie z nich
roz­kosz. O ile po­wło­ki nie są zbyt cien­kie.

Mniej więcej od tego miejsca tekst jakby zbacza z toru, po którym szedł dotychczas, jest mniej ciekawie, bardziej mgliście i szaro, od tego momentu czuję niepokój i rezygnację, prostotę, monotonię i dociąganie do smutnego końca. A strasznie tego nie lubię. Tak czy inaczej nie można odmówić utworowi tego, że uczucia wywołał nie mówiąc o nich dosłownie, a to się chwali.

Bardziej jednak przypadło mi do gustu pierwsze półtora zwrotki, czytam to jednak inaczej:
Cytat:
Szar­łat roz­le­wa się nad po­cia­ła­mi, biel,
któ­rej nie może być. Wię­cej niż śnie­gosz­czy­ty,
niżej od run le­śnych, pa­stwisk wy­sy­pa­nych me­ta­lem
zia­ren, oło­wiem źre­nic i do­ty­ku. Bie­gnij.
W złą­cze­niach tęcz wy­gry­wa znie­na­wi­dze­nie.
Po tej samej stro­nie dzie­ci róż­nych ojców,
z po­wro­tem -jed­no­kry­sta­lit.


Wiem, wiem, autor sobie napisał jak chciał, ja czytam tak, bo mi tak słychać i na tyle tekst mi się podoba, że zadałem sobie trud przepisania go, by czytało się lepiej. Świetne rozłożenie słów, taniec świec i poparzonych, duszna knajpa, truskawka o kolorze aqua mariny - rozdudniłeś się w mojej głowie jak różnobarwne światełka szlachetnej błyskotki, długie światła, imiona nowych bohaterów historii.

Filakterie mi się nie podobają, cokolwiek to jest, brzmi jak filuterne bakterie. Chociaż zbaczam z tematu. Prostacko.
ks-hp dnia 15.12.2013 12:40
Witajcie,
Już wyjaśniam pociała. Otóż, oczywiście, ma się kojarzyć z ciałami; prefiksem po- zaznaczam, że są to ciała w stanie 'już po' - jeśli wiecie, co mam na myśli. Dodatkowo chciałem, żeby niejako przywoływało na myśl 'połacie'.

Ajw,
bardzo ładnie to nazwałaś - niezmiernie mi miło. Ciekaw jestem, czy trop, który obrałaś, jest tym, który ja miałem na myśli; ale mniejsza o to - Czytelnik może interpretować, jak chce.
Pozdrawiam!

Allelujo,
nieskromnie powiem, że też jestem zadowolony z puenty. Ale mimo wszystko dziękuję, że ktoś to zauważa.
Tekst jest trudny, jest trochę kombinacji, trochę lepszych, trochę gorszych - zdaję sobie z tego sprawę. Mógłbym wyjaśniać krok po kroku, ale - po co? Czytelnik niech rozumie po swojemu. Pomyślę o tej kropce.
Wracaj, kiedy tylko najdzie Cię ochota!
Pozdrawiam!

Kresowiaku,
Czytaj sobie, jak Ci się podoba - lubię, kiedy Czytelnicy sobie przestawiają, układają po swojemu, gdyż mogę zobaczyć tekst z różnych perspektyw, a dzięki temu pewne szczegóły niewidoczne z początku. Dziękuję pięknie i pozdrawiam!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty