Święta - Kafka
Dramat » Scenariusze » Święta
A A A
Od autora: Trzech mężczyzn spotyka się w barze. Dialog o świętach.

OSOBY:

Marek - 40-latek. Włosy przycięte, bez wąsów, chuda, blada twarz. Ubrany sweter i czarne spodnie. Wysoki.

Grzegorz - 45-letni kawaler. Krótkie włosy, gęste wąsy, zmęczony wyraz twarzy. Ubrany w rozciągniętą koszulę i dżinsowe, niebieskie spodnie. Z postury pulchny i niski.

Michał - 20 latek. Wysportowany, ubrany w sportową koszulkę i dżinsy. Bawiący się telefonem komórkowym.

Barman - młody, ubrany w służbowy mundurek. Zmywający stoliki.

AKT I

Duży bar z oknami, w których widać przechodniów, w tle lecą kolędy, poranek 24 grudnia. Obok siebie siedzą trzej różni przyjaciele pijący kufel piwa.

GRZEGORZ

Dzisiaj wigilia. I po co to komu? (Bierze łyk piwa)

MICHAŁ

Dzień jak dzień. Tyle, że wolny.

GRZEGORZ

Tak, właśnie. Przypomina mi jak bardzo jestem samotny. I po cholerę to komu!? Tylko by człowieka zdołowali...

MICHAŁ

Są dobre strony (Odstawia kufel) Ludzie biegający za prezentami jak szaleńcy, reklamy coca-coli, promocje...

MAREK

Ja z żoną i dzieciakami od lat obchodzimy Boże Narodzenie i nigdy w życiu nie pomyślałem, że to święto jest dziwne czy głupie. Nie było czasu. Przecież każdy je obchodzi, tak?

MICHAŁ

(śmieję się)

Nawet mój kolega. Podobno ateista, ale jeżeli chodzi o święta to zawsze choinkę postawi. Idiotyzm.

GRZEGORZ

Tak wypada. Według mnie to zbyteczne święto. Można je zlikwidować. Ludzie przestaliby się tylko niepotrzebnie stresować.

MICHAŁ

(ze zdziwieniem) Zlikwidować? Widziałeś kiedykolwiek dziecko cieszące się z prezentu? Jak spędzałem wiglię u ciotki i jej 5-letniej córeczki, to nigdy nie widziałem takiej wielkiej radości. Naprawdę.

MAREK

Dopóki nie zaczną się drzeć, że im prezent nie odpowiada. Znam i to. (Michał wzrusza ramionami) (podchodzi młody barman)

BARMAN

Podać coś jeszcze?

MICHAŁ

Nie.

MAREK

Dziękujemy.

GRZEGORZ

A ja jeszcze jedno piwo poproszę

BARMAN

Dobrze.

(Barman odchodzi)

MICHAŁ

Ja Boże Narodzenie będę świętować w akademiku, z kolegami. Pewnie przyniosą trochę piwa, więc będzie dało się przeżyć.

GRZEGORZ

Pamiętam te czasy (śmieję się)

MAREK

Cudowne chwile. Ja będę musiał pomagać żonce sprzątać, jak zawsze. Jak nie, to zaraz zacznie się drzeć.

MICHAŁ

(wzdycha) Feminizm.

GRZEGORZ

Za moich czasów nie wiedziałem co to jest. Teraz wymyślają takie bzdury i tylko problemy są. Za moich czasów kobieta to była kobieta.

MICHAŁ

Feminizm kończy się gdy trzeba wnieść lodówkę na 3 piętro. Znacie ten żart?

Wszyscy trzej śmieję się

MAREK

Jestem żonaty, znam lepsze dowcipy.

GRZEGORZ

Nie wątpię, ale bądźmy szczerzy: W Boże Narodzenie głównie chodzi o prezenty.

MICHAŁ

Na pewno większości.

MAREK

Kiedyś były inne wartości, a teraz?

GRZEGORZ

Świat się przewrócił do góry nogami.

(dzwonek informujący o dostaniu sms'a)

MICHAŁ

Kolega napisał. Muszę już iść. Na razie panowie.

(Michał wychodzi z baru)

MAREK

No.

GRZEGORZ

Na razie.

MAREK

Kiedyś ludzie nie myśleli tak dużo. I chyba łatwiej im się żyło.

GRZEGORZ

Ja tam nie wiem.

(Bierze łyk piwa)

GRZEGORZ

Będę musiał iść znowu do tego pustego domu. Jak zawsze.

MAREK

Nie jest tak źle wspominając niektóre moje święta.

GRZEGORZ

Tak czy tak święta to dno.

MAREK

Nie zawsze. Może Ci się w życiu odmieni i polubisz je? Kto wie

GRZEGORZ

Wątpię, a ty nie musisz iść do domu?

MAREK

O cholera, spóźnię się! Narazie!

(Marek wybiega z baru)

GRZEGORZ

Panie barmanie jeszcze jeden kufel. Bo kiedy pić jak nie w święta?

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Kafka · dnia 14.12.2013 19:17 · Czytań: 648 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Komentarze
pablovsky dnia 15.12.2013 13:05
Dziwny zapis, ale czytało się lekko i przyjemnie. Nic szczególnego w tej historii nie ma, w zasadzie niewiele można o niej napisać, ale z pewnością ukazałeś prawdę. Święta, to nic innego w obecnych czasach jak konsumpcja, komercjalizacja, słowem dno dna. Nie jestem katolikiem, ale będąc dzieckiem potrafiłem dostrzec duchowość owych świąt, obecnie to zanika w bardzo szybkim tempie. Praktycznie w ogóle nie widzę jakiejkolwiek tzw. duchowości. Obserwując ludzi widzę tylko pogoń za rybą, szynką i prezentami dla bliskich. Tak się obchodzi narodzenie Boga? Dziwna religia. Z całym szacunkiem.
Usunięty dnia 17.12.2013 09:22
Liczyłam na jakieś zaskoczenie, wydarzenie, coś, co ożywi ten mało odkrywczy dialog.
Nieźle budujesz klimat, dialogi, szkoda, że zabrakło puenty.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty