* * * - labedz
Poezja » Wiersze » * * *
A A A

wczoraj

zapomniałem dokupić przydział

piasku

 

dzisiaj

przeczytałem swoje nazwisko

na klepsydrze

 

się tak obracam

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
labedz · dnia 17.12.2013 10:07 · Czytań: 577 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
Esy Floresy dnia 17.12.2013 10:24
Witaj,

tak się zastanawiam, czy można kupić przydział? Czy przydział, to nie jest coś, co zwyczajnie się należy?

I, jeszcze pointa brzmi dość niezgrabnie. Proponowałabym po prostu: obracam się

Poza wskazanymi momentami, sam zamysł ciekawy, więc warto popracować nad detalami, zwłaszcza w tak malutkiej formie widocznymi i drażniącymi, przynajmniej mnie.

Pozdrowienia.
labedz dnia 17.12.2013 11:25
Zależy jak na to patrzeć. Czasem tak jest - uważa tu podmiot liryczny - że przydział trzeba ciągle "kupować". Każdy kolejny dzień. Bo przydzielonego życia nie dostaje się raz na zawsze, tylko trzeba je codziennie na nowo zdobywać. Nawet jeśli jest miałkie, jak piasek. Chyba, że się zapomni i sobie odpuści.

a pointa właśnie tak ma brzmieć, jak brzmi. Niezgrabnie. Jeśli już pochylasz się nad tym tekstem, za co dziękuję, to raczej zastanów się dlaczego jest tak, jak jest, a nie jak byłoby lepiej. Jeśli mogę o to prosić. Bo to, że tak właśnie brzmi, nie jest przypadkowe.:)

Tym niemniej za uwagi dziękuję. :) Pozdrawiam.
Esy Floresy dnia 17.12.2013 11:31
Wiesz, to zawsze autor rządzi, ja tu tylko zwykły czytelnik jestem, który marudzi, że to, że tamto, że można lepiej. O, ile jestem w stanie, po Twoim tłumaczeniu, kupić 'dokupić przydział', o tyle do pointy w tym brzmieniu mnie nie przekonujesz, ale to tylko moje zdanie. Być może inni kupią w całości :)

Do następnego!
mede_a dnia 17.12.2013 12:01 Ocena: Świetne!
A dla mnie ta pointa jest bardzo zgrabna: "się tak obracam"- mnie ten szyk przestawny nie razi, wręcz przeciwnie, widzę jego celowość – oddaje doskonale obrót: „się” na początku frazy łapie „obracam” za ogon i wraz z „tak” kołują wdzięcznie i nie ma już początku ni końca, jest: się tak obracam się tak obracam się tak obracam- bardzo pomysłowe!
labedz dnia 17.12.2013 12:16
Nie mając co prawda zamiaru przekonywać "na siłę", pozwolę sobie posiłkować się Barthesem i teoriami dekonstrukcjonistów - bardziej ważne od tego, co "on" mówi, jest to, po co to mówi. No i - właśnie - jak to mówi.
Taki właśnie, a nie inny szyk, niedbały, niezgrabny, "knajpiany", mówić ma tu więcej o kondycji podmiotu lirycznego niż wynika to z tego, co mówi. O jego sytuacji.
Przynajmniej, taki był zamysł.
I - jeszcze za dekonstrukcjonistami - to nie autor rządzi, tylko jednak czytelnik.:) To on ostatecznie "dokonuje" dzieła procesem percepcji i odbioru. Ostatecznie dzieło jakiekolwiek, jakiejkolwiek sztuki, staje się naprawdę dopiero w momencie jego odbioru... Więc cóż. Pewnie masz rację, Esy Floresy :)
Dziękuję, mede_o, za dostrzeżenie tej subtelności.:)
mike17 dnia 17.12.2013 18:50 Ocena: Świetne!
Esy Floresy napisała:
tak się zastanawiam, czy można kupić przydział? Czy przydział, to nie jest coś, co zwyczajnie się należy?

Można, w latach poprzednich był to mus, kiedy kupowałem drugie mieszkanie tytułem przydziału, musiałem wnieść sporą opłatę na rzecz spółdzielni mieszkaniowej :)

Wiele tu niedopowiedzeń...
I interpretacji multum działa na korzyść wiersza, bo nie chodzi tu przecież o śmierć fizyczną, jak mniemam.
Szybciej o jakąś osobliwą, opresyjną sytuację, z której nie ma wyjścia, która ciąży i pewnie jest za życia umieraniem.
Końcówka świadczy o zawieszeniu w próżni.
Bohater nie żyje pełnią życia, tkwi w pustce i ona jest nim.
mede_a dnia 17.12.2013 19:20 Ocena: Świetne!
Dodam do mike'a: nieco starsi Indianie pamiętają i mięsko, i wódeczkę, i masełko, i nawet buty na talony;-) Tak więc użycie przez łabędzia słowa "przydział" rozszerza tropy całej cząstki o reglamentację. Bardzo to pasuje, bo takie jest życie. Gdzieś od razu w górze zapisano, ile nam się na kartkę należy tu na ziemi czasu, ale jednocześnie nic za darmo. I to zestawienie piasku i klepsydry- jednoznaczność w całej gamie wieloznaczności.

Muszę ponadto się powtórzyć, muszę: genialny zabieg z: "się tak obracam". Przez cały dzień wizualizuje mi się w głowie, jak "s" z "się" owija się wokół laski "m" z "obracam" i wirują w literkowym tańcu. Nie, nic nie piłam, ani się nie upaliłam ;-) Ale w łeb zalazło jak drzazga.

Serdeczności za tę wizję bez udziału wspomagaczy ;-)
Zachary Ann dnia 17.12.2013 21:54
Mi ostatni wers w kontekście całego utworu pasuje - jest taki pozbawiony ładunku, tzn. się obracam i w ogóle mam to gdzieś czy będę się obracał, czy nie.

To co wyżej trochę nie dla mnie - chyba kwestia gustu, bo mnie nie ruszyło. Także poza końcem, dziękuję.

Pozdrawiam,
Ann.
labedz dnia 17.12.2013 22:04
Słowem - dla każdego coś dobrego.;) I oto chodzi. A wszystkim serdecznie dziękuję za uwagę.:)
ajw dnia 17.12.2013 22:07
Ktoś tu ma czarny humor ;) Dobre. Ciekawe skojarzenia, zgrabnie napisane i spuentowane. Pozdrawiam :)
Usunięty dnia 02.01.2014 22:34 Ocena: Świetne!
się tak przymierzam
od wczoraj
i myślę

że ani wczorajszy przydział
ani kolejnych liter
na klepsydrze

tak mi się tylko
obracaj

Mówiąc prościej. Nie chcę czytać tekstów z 2006. Ani słuchać lirycznego gadulstwa. Tylko zaciągnij się mocno i płódź więcej takich drobiazgów.
Się tak uśmiecham.
labedz dnia 02.01.2014 23:34
O proszę, jaki budujący komentarz. Miło.:)
Dzięki za gościnę.
bened dnia 01.01.2017 13:46
Znakomity wiersz, zwłaszcza na taki dzień jak dziś. Przyszedł kolejny rok, klepsydra została odwrócona na nowo, czy tego chcemy czy nie, pewien proces, choć cykliczny zaczął się od początku, podobnie jak dzień stanie się nocą, słońce zmieni wartę z księżycem, dziś stanie się jutrem, tak dzieje się od wieków, choć podmiot liryczny ma świadomość, że nie będzie to trwało bez końca, czas jednak upływa, a gdy zabraknie piasku coś bezpowrotnie zniknie, można wyraźnie wyczuć jego rozbicie, przygnębienie lub wręcz roztrzęsienie, co jest dla mnie zrozumiałe, jeżeli nazwisko, które wyczytał nie było przypadkowe.
Świetnie i zarazem esencjonalnie wydobyłeś symbolikę atrybutu śmierci, jakim jest klepsydra. Nie wiem na ile celowo, ale nawet wizualnie wyśrodkowany tekst też mi ją przypomina. To jest prawdziwa sztuka.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty