pławce - ks-hp
Poezja » Wiersze » pławce
A A A

1.

Codziennie liczę się z tym, że nie doliczę
żeber; że głowa pęknie jak dzban, że ulice
rozciągną się o jedno miejsce i powietrze.
Zsierdziały - otoczone czernią otchłanną

i wnikliwą. Jaguary wchodzą w ciemność
z przestrzępionymi oczyma. Bądź światłem,
które wskaża drogę, kroczącą łuną - niech
lustra zaczną dymić, niech wynoszą popiół

na językach! Śniadanie - znowu przypaliłeś.
Codziennie liczę się z tym, że nie doliczę
zębów, a mleko popłynie po brodzie.

2.

Są dźwięki tak nieszczelne, że puszczają
trochę więcej; czytam między szeptami,
wkładasz w uszy słowa jak opierzone węże.

Wciąż bierzesz mnie od tytułu, dochodzisz
do rozdziału ramion i nóg: tu zaczyna się
wstęp do epilogu, litery lgną do skóry.
I tak nocą zmywamy z siebie całe alfabety.

Nazajutrz pamiętasz, że miałem na imię.

 

 

____________________

cykl: bliźnięta babilońskie

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ks-hp · dnia 20.12.2013 19:19 · Czytań: 793 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 18
Komentarze
Esy Floresy dnia 20.12.2013 19:30
Ładnie, kompozycyjnie zbudowany wiersz. Wiersz ma swoją melodię i tylko w jednym miejscu, jakaś fałszywa nuta mi zgrzyta, tutaj:

Cytat:
Zsierdziały - otoczone czernią otchłanną

i wnikliwą.


Natomiast to jest cudowne:

Cytat:
Jaguary wchodzą w ciemność
z przestrzępionymi oczyma. Bądź światłem,
- aż zazdroszczę, że nie moje, no!

Puenta wyciszająca, pozornie optymistyczna, ale tylko pozornie, bo ten czas przeszły pozostawia mnie ze smutną refleksją. Bardzo mi tu dobrze w tych wersach.

Pozdrowienia.
mede_a dnia 20.12.2013 19:48
Wybacz, muszę, od razu tak mi się skojarzyło : "Jaguary wchodzą w ciemność"- odzew: "Żyrafy wchodzą do szafy. Pawiany wchodzą na ściany."- że tak polecę w kultową rozmowę niekontrolowaną;-) W wierszu, to mi od razu zgrzytnęło jak po blasze jaguarzy pazur. Ale jak widać: de gustibus..., itepe, itede..

Poza tym- świetnie. Ostatnia strofa bardzo zmysłowa. Już dawno nie czytałam tak pięknego opisu fizycznej miłości. Takie czytanie (dosłownie i w przenośni) lubię.
Zola111 dnia 21.12.2013 01:15 Ocena: Świetne!
Tym razem przemówiłeś do mnie. Mocno.

Podobnie - czytam każdy Twój tekst. Nie pod każdym się odzywam. Są bowiem wśród nich takie,
że nie znajduję dla nich w sobie zasobów, narzędzi ni kompetencji.

A tu jest klarownie, znajduję akceptację dla każdego neologizmu.

A wskaża jest genialne!

Biję brawo, pochylając się nad tym Wierszem.

z.
ajw dnia 21.12.2013 09:55 Ocena: Świetne!
Jestem zdecydowaną fanką dwójeczki. Jest tak sensualna, ze poczułam podskórnie te wszystkie słowa.

Cytat:
Są dźwię­ki tak nie­szczel­ne, że pusz­cza­ją
tro­chę wię­cej; czy­tam mię­dzy szep­ta­mi,
wkła­dasz w uszy słowa jak opie­rzo­ne węże.


Po prostu cudne. Te wersy wślizgują się w ucho, pieszczą i uwodzą. I nie trzeba mieć tam nawet stref erogennych, by poczuć.

Cytat:
Wciąż bie­rzesz mnie od ty­tu­łu, do­cho­dzisz
do roz­dzia­łu ra­mion i nóg: tu za­czy­na się
wstęp do epi­lo­gu, li­te­ry lgną do skóry.
I tak nocą zmy­wa­my z sie­bie całe al­fa­be­ty.


I znowu drażnisz wrażliwe na dotyk ucho :) Pięknie jest. Pozdrawiam.
amsa dnia 21.12.2013 12:28
Cytat:
Wciąż bie­rzesz mnie od ty­tu­łu, do­cho­dzisz
do roz­dzia­łu ra­mion i nóg: tu za­czy­na się

Na­za­jutrz pa­mię­tasz, że mia­łem na imię.



hm, ze względu na użyty rodzaj osoby - męski - i odbiór, tak mój, jak i przedmówców jest taki że wiersz zmysłowy, strofy te mogą lub też mają, określone znaczenie.
ks-hp dnia 22.12.2013 02:11
Esko,
to dobrze [sic!], że odchodzisz ze smutkiem po ostatniej strofie - nie wszystko złoto, co się świeci, jeśli wiesz, co mam na myśli. Obawiam się, że co do fałszywej nuty - nie będę w stanie tego zmienić. Nic mi nie przychodzi do głowy, a jakiekolwiek zmiany zaburzą mi koncepcję. Jedyne, o czym myślę, to zastosowanie przerzutni tudzież inwersji. Albo jednego i drugiego.
Dzięki piękne!

Mede_o,
Rzeczywiście, jakaś analogia jest, choć to na pewno nie było moją inspiracją (zresztą filmu nawet nie widziałem). Jaguar miał być odniesieniem nie jedynie do zwierzęcia; vide również: opierzone węże.
Dziękuję i pozdrawiam!

Zolu,
Ależ absolutnie, żadnych zasobów, narzędzi czy kompetencji Ci nie trzeba! - chociaż przyznam, że czasami zamykam się sam w wierszu i Czytelnicy oglądają treść jak w szklanej kuli, mogą coś zobaczyć, ale niewiele zrozumieją - cały ten hermetyzm jest wpisany w moje twórstwo. Ale jestem całkowicie przekonany, że komu jak komu, ale Tobie kompetencji na pewno nie brak.
Dziękuję za uwagę o wskaża - zauważyłaś. A widzisz!
Pozdrawiam!

Ajw,
Też dwójka bliższa memu sercu, choć nie powiem, że jedynka nie; to po prostu część odnosząca się całościowo, a w drugiej - trochę prywaty. Przyznam, że od tytułu zmieniłem w ostatnim momencie - w tej chwili brzmi subtelniej.
Dziękuję pięknie i pozdrawiam!

a59o,
Dziękuję za wizytę i dobre słowo, choć zastanawia mnie to o użyciu rodzaju męskiego w tekście - czyżby zmysłowość zarezerwowana była dla kobiet? Może po prostu nie rozumiem; proszę, wyjaśnij zatem.
Pozdrawiam serdecznie!
darek i mania dnia 22.12.2013 10:02
1 - trochę wyliczanek w pierwszej i drugiej działa początkowo na niekorzyść ale po wczytaniu tworzą ładne obrazy.
2 - erotycznie o literach podrażnia apetyt i zaciekawia
Cytat:
czy­tam mię­dzy szep­ta­mi
sprawia wrażenie trochę ogranego zwrotu chociaż w skojarzeniu "między wersami" daje wieloznaczność. a razem z następnym wersem tworzy śliczny odczuwalny i postrzegalny obrazek
Cytat:
czy­tam mię­dzy szep­ta­mi,wkła­dasz w uszy słowa jak opie­rzo­ne węże.


A mnie bardziej w 1 bo masz więcej takich zwrotów które wnikają w moją wyobrażnię .
Wesołych Świąt.
Bozena B dnia 22.12.2013 21:02
Wiersz brzmi jak jakieś zaklęcie, albo rzucanie klątwy :) Dziś mi się plączą dziwne myśli po głowie, dziwne skojarzenia.

To chyba najbardziej mi się odciśnie w pamięci i chyba zostanie na długo, dopóki inne słowa z innego wiersza nie przegonią:

Cytat:
Co­dzien­nie liczę się z tym, że nie do­li­czę


I ten podwójny efekt, jakby echo, też robi swoje. Działa. W tym wierszu można osiąść na dłużej, a nawet trzeba. Skłania do powrotów, wgryza się pod skórę. Nie daje spokoju. Lubię :)

Pozdrowienia i do poczytania
julanda dnia 23.12.2013 09:01
Zastanawia mnie, jak to jest, że świat obrazów z filmów i gier komputerowych koduje wyobraźnię tak mocno, że czytając współczesne wiersze, nie sposób nie odczuć, że bieg myśli, chaos i obrazy są szkicem, często urwanym, akcji, które dzieją się na monitorze. W tym tekście peel wraca do realu tylko w chwili, gdy sygnalizuje przypalenie śniadania.
A gdzie świat piękna duszy, dobre emocje i własna wyobraźnia? W ten sposób nie powstanie poezja, tylko teksty, które wtopią się w masową produkcję atrakcji dla mas. To do przemyślenia, jeśli potrafisz zrozumieć.
Miłego.
ks-hp dnia 23.12.2013 12:29
Darku,
Cieszę się, że i jedynka komuś się podoba. Wesołych Świąt, dziękuję pięknie!

Bożeno,
Hmmm, zaklęcie, naprawdę? No to pierwszy raz udało mi się uzyskać taki efekt. :)
Dziękuję pięknie, zapraszam serdecznie i życzę Wesołych Świąt!

Julando,
Interesujące spostrzeżenie. Mimo wszystko chyba nie dotyczy mojego wiersza i nie wiem, czy nie powinienem czuć się urażony tym, iż zarzucasz mi pozostawanie pod wpływem świata nierzeczywistego. Peel płynie na granicy wymiarów realnego i onirycznego; są emocje i dobre, i złe. I, uwierz - jak najbardziej korzystam z własnej wyobraźni.
Wesołych Świąt!
Stardust dnia 23.12.2013 12:55
Kilka razy wracałam do tego wiersza, są momenty, które bardzo mi się podobają

Codziennie liczę się z tym, że nie doliczę
żeber; że głowa pęknie jak dzban, że ulice
rozciągną się o jedno miejsce i powietrze.

ale czwarty wers jest kuriozalny i już to niezwykłe napięcie opada. I mam tak niestety a każdą ze strof, nierówność warsztatowa zabija piękną treść. Przepraszam, że zawiodłam jako czytelniczka. Oczywiście portalowo się broni, nawet bardzo.
julanda dnia 23.12.2013 13:09
Niestety, spostrzeżenie pojawiło się przy, między innymi, Twoich wierszach, być może starsze pokolenia nia są do końca świadome inności dorastających w wirtualnym świecie mediów. Sama bym o tym nie wiedziała, gdyby nie przypadek zobaczenia gier komputerowych i filmów, które nie interesują starszych. Opisywane światy i obrazy w takiej formie, między innymi jak Twoja, są właśnie z tamtego świata, zapisujesz słowami, co niewątpliwie jest umiejętnością, jednak, aczkolkwiek można uznać to za wiersz, poezją nie jest. To chciałam powiedzieć, jeśli nie zrozumiesz kiedyś, pewnie za jakiś czas przyznasz mi rację.
Byłoby by grzecznie, gdyby młodsze pokolenia szanowały zdanie starszych. Nie ma się co obrażać, tylko wziąć to do serca.
:)
I jeszcze dopowiem, że tworzysz być może inny rodzaj sztuki, nowej, odpowiadającej czasom. Niewątpliwie istnieje taka potrzeba. Więc pisz dalej, a moją uwagę zapamiętaj na marginesie. ;)
amsa dnia 23.12.2013 13:34
ks-hp
ks-hp napisał:
choć zastanawia mnie to o użyciu rodzaju męskiego w tekście - czyżby zmysłowość zarezerwowana była dla kobiet?
- oczywiście, że nie i nie o to mi chodziło; po przeczytaniu wiersza zostało mi w głowie spostrzeżenie, że w owej zmysłowości nie bierze udziału kobieta, stąd moje stwierdzenie.
darek i mania dnia 23.12.2013 13:35
Cytat:
które wska­ża
= literówka

są w tym wierszu takie chwile do których się wracam, np:

Cytat:
liczę się z tym, że nie do­li­czę żeber; że głowa pęk­nie jak dzban, że ulice roz­cią­gną się o jedno miej­sce i po­wie­trze.
= chociaż tutaj masz trzy "że" i można by coś wyciąć , dalej masz jeszcze dwa "niech"= zamiast drugiego proponowałbym może " i" no ale czy aby będzie lepiej ? sam nie wiem.

a i tak masz (śliczne) powtórzenie "liczę się z tym, że nie doliczę.."



Cytat:
oto­czo­ne czer­nią ot­chłan­nąi wni­kli­wą. Ja­gu­ary wcho­dzą w ciem­nośćz prze­strzę­pio­ny­mi oczy­ma.



Cytat:
Śnia­da­nie - znowu przy­pa­li­łeś.Co­dzien­nie liczę się z tym, że nie do­li­czę zębów, a mleko po­pły­nie po bro­dzie.




oraz prawie cała 2. to czysta poezja. - msz. a powtórzenia dodają uroku i zatrzymują.
mede_a dnia 23.12.2013 14:19
Myślę, ze czytelnik może odebrać tę zmysłowość w wierszu jako akt dwóch mężczyzn- nie wiem, czy taki był zamiar autora. <<Śniadanie- znów przypaliłeś>>- można odnieść jako zwrot peela do drugiego mężczyzny, ale równie dobrze może to być pretensja do peela, który przypalił śniadanie.

Jaka w wierszu konfiguracja by była- nie mam z tym problemu. W kontekście tytułu cyklu "bliźnięta babilońskie" homoseksualny motyw byłby bardzo na miejscu.
ks-hp dnia 23.12.2013 16:39
Stardust,
Czytelnik nigdy nie zawodzi, bo jeśli czyta, a do tego jeszcze komentuje - bez względu na negatywne czy pozytywne wrażenie, jakiego doświadczył po lekturze tekstu - znaczy, że jest dobrym Czytelnikiem, bo niejako uczestniczy w procesie współtworzenia utworu - dzięki swoim wskazówkom bądź pochwałom. Przyznam, że często pisanie wymyka mi się spod kontroli i wplatam tego właśnie rodzaju słowa między wersy; nie wiem, czy zabieg jest ciekawy - rzeczywiście, jeśli inni widzą, że coś tam nie gra, to powinienem bliżej się temu przyjrzeć.
Dziękuję, Wesołych Świąt!

Julando,
Nie zawsze starsze pokolenie ma rację. Szanuję czyjeś zdanie, lecz nie powstrzymuje mnie to od obrony własnego.
Nie wiem, czy to jest rodzaj nowej sztuki... często porównuję swoją twórczość do twórczości Sylvii Plath, choć daleko mi do niej; mimo to u niej znajduję wiele inspiracji. Zatem - już pisano w ten sposób. A Sylvia nie grała w gry wideo.
Pozdrawiam!

a59o,
To się samo tutaj nasuwa, iż kobieta nie jest ani bohaterem, ani peelem. Pozdrawiam!

Darku,
To nie literówka; zwróć uwagę na komentarz Zoli. 'Wskaża' jest celowo użytym neologizmem.
Powtórzenia również mają swoje zadanie, chodzi o położenie nacisku, akcent w tychże fragmentach.
Dziękuję za wnikliwość i pozdrawiam!

Mede_o,
I to byłby prawidłowy odbiór - według zamierzenia autorskiego... aczkolwiek jakakolwiek czytelnicza interpretacja jest ciekawa i inspirująca.
Brawo za zwrócenie uwagi na tytuł cyklu! On również może wiele Czytelnikowi powiedzieć.
Dziękuję bardzo, Wesołych Świąt!
amsa dnia 23.12.2013 18:14
ks-hp - dziękuję za potwierdzenie, jak widzę spostrzeżenie było prawidłowe, chociaż bliźniacy zupełnie mi się nie skojarzyły. Raczej treść, powiązanie obu wierszy.
ks-hp dnia 24.12.2013 10:54
Wiadomo, czym Babilon był i co tam się działo. Podobnież bliźnięta - oczywiście, że mogą być różnej płci, natomiast chodzi o sam fakt swojego rodzaju zespolenia, prawie że identycznej tożsamości, bardziej intymnego niż zwykłego rodzeństwa z różnicą wieku zbliżenia.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty