Noworoczne dumanie - wladyslaw panasiuk
Publicystyka » Felietony » Noworoczne dumanie
A A A

Pierwsza godzina, która dała nam życie, już zaczyna je zabierać – tyle Seneka, a jakie refleksje pozostawił nam miniony czas? Wiemy na pewno, że nie dla wszystkich był łaskawy.

Trudno zliczyć ile życie dało nam szans, obok których przeszliśmy obojętnie. Wciąż otrzymujemy nowe i tak każdego roku mijamy się ze szczęściem, a może to ono nas omija. Gdziekolwiek jesteśmy – przemijamy. Jednakowo na całym świecie, pomimo różnic czasowych i stref, zegary wybijają godziny. Z taką samą szybkością krążą wszystkie wskazówki, nawet na tarczach kosztownych roleksów, sekundnik choć płynny w ruchu, mieści się w tej samej częstotliwości.

Głupcem jest ten, kto myśli, że jest coś cenniejszego od czasu. Śpiesz się powoli, bo to jedyne, co może przedłużyć życie. Trudno człowiekowi zatrzymać czas, choć słyszy się tu i ówdzie, że ten niektórym się dłuży. Jedynie nieszczęścia są tego powodem. Szczęśliwi czasu nie liczą. Szkopuł w tym, iż coraz trudniej być szczęśliwym. Przyszło nam żyć w dość skomplikowanych czasach gdzie króluje bezrobocie i brak troski o człowieka. Gdzie normalność uważana jest za głupotę, a ta z kolei za mądrość.

Mówi się, że przyśpieszyły zegary, to nie one, to człowiek, wciąż goniący za marnym groszem. Nie dotyczy to wszystkich, mniejszość wciąż żyje na luzie, a co gorsza, nie wie, że bogactwo rodzi się z wielu niedostatków. A zegary wybijają kolejne godziny, jedni się rodzą gdy drudzy udają się na spoczynek. Podobnie jest z dniem budzacym się po nocy, dla jednych przespanej, dla innych nie.Mijają miesiące i lata, przemijamy niczym wiosny. Ktoś napisał komentarz pod moim felietonem, że nie lubi czytać o czasie, bo ten przypomina mu o tym - ile dotychczas osiagnął. W istocie rzeczy, czas odmierza nie tylko nasze czyny, ale również i osiągnięcia.

Zaczął się kolejny rok, tylko Bóg wie jaki będzie, ale człowiek powinien zrobić wszystko, by ulżyć drugiemu, bo życie trwa zbyt krótko. Gdyby wszystkie noworoczne życzenia choć w części się spełniły, świat wróciłby niechybnie do czasów raju. Nasza szczerość i w tym względzie zawodzi, a otrzymane kartki świąteczne od firm pozostają wyłącznie formą komercyjną.

Niemal każdy rok rozpoczyna się od nowych zarzadzeń coraz bardziej restrykcyjnych, a już  na pewno od podwyżek wszystkiego, co się da. Znowu życzenia składane w sylwestrową noc, stają się mało realne, bo rzeczone szczęście przesuwa się na dalszy plan. A kiedy nie ma szczęścia, rodzi się nienawiść, a to już tylko krok do konfliktu, cokolwiek by znaczył. Te zaś biorą się nie tylko z nienawiści, ale też z grymasu i zachłanności.

Gdyby nam wystarczyło to, co mamy, bylibyśmy bliżej szczęścia. Człowiek przez całe swoje życie nie jest w stanie wiele osiągnąć. Pracą rąk można zbudować niewielką chatkę i posłać dzieciaka do słabej szkoły. Chatka nie dla każdego tyle samo znaczy, dlaczego zatem nie dworek, a może coś przytulniejszego, większego. I tak tworzą się marzenia, a dług rośnie do niebotycznych rozmiarów. Tak jest w rodzinach i podobnie w państwach, bo nie mierzymy sił na zamiary. W tej sytuacji nawet najszczersze życzenia nie rozwiązują problemu.Trudno nadrobić stracony czas, nawet gdy trwał chwilę.

.

Spacer zmienia się w bieg, a doba mieści się w ścisłych ramach. W rezultacie żyje się nam gorzej choć może w nieco lepszych warunkach. Nad rzeką Wisłą czy Odrą cisnęliśmy się niejednokrotnie w małym pokoiku, czesto w domu bez łazienki i było dobrze. Dzisiaj udajemy, że pochodzimy z pałaców, a przecież sporo nas wyszło właśnie z biedy. Ta zaś istnieje wszędzie, a szczególnie sąsiaduje z bogactwem, jest równiez w USA. Często uważana za zwyczajną niedogodność rozrasta się i szerzy. Widziałem ją w słynnym i bogatymVegas, Nowym Jorku, Waszyngtonie, zresztą gdzie jej nie ma. Ona jak piosenka - nie zna granic, z małą różnicą, że ta przynosi radość, a druga tylko cierpienie.

 

Nowy rok zaczął się dość niefortunnie, nawiedziły nas arktyczne mrozy. Stanęły pociągi, niewystartowały samoloty. Jedynym środkiem lokomocji pozostały samochody, które wydobywano rankiem niczym perły z zimnego białego puchu. Wiele z nich utknęło w rowach tuż obok autostrady wszak kierowcy zapomnieli, że to nie maj. Zaatakowała Amerykę prawdziwa zima, ale jak zwykle nieco przereklamowana. Podobne zimy już się zdarzały, no, może nieco łagodniejsze. Zima zimie nie równa, ale zwykle o tej porze roku jest zimno i nikomu nie trzeba przypominać, że należy się cieplej ubrać.

Stajemy się delikatniejsi, jakby mniej odporni nawet na cyklicznie pojawiające się pory roku. Latem ludzim jest gorąco, zimą zaś zimno, a wiosny i jesienie jakby powoli zanikały. Latem władze w pełni przygotowane są do nadejścia zimy, a kiedy ta się pojawi w styczniu, zaskakuje wszystkich, znamy to z PRL-u. Czy aby zmierzamy w tym kierunku?

Arktyczna zima, no, może w połowie, bo tamta z bieguna północnego sięga do - 70 C, nie było też poświaty zwanej Zorzą Polarną, a lampy uliczne ledwie błyszczą. Mróz niszczy wszystko, zmniejsza amperaż, wygina drewniane słupy i wysokie cienkie kominy. Zima z łatwością potrafi zniszczyć to, co wykonał człowiek. Nie potrzeba dwumetrowej kry lodowej jak na Morzu Arktycznym, by zerwać aluminiową rynnę czy podnieść nawierzchnię marnie wykonanej drogi.

Nigdy nie powinniśmy lekceważyć boskiej siły, nawet jeśli w nic nie wierzymy. Kiedyś Cezar stawiał się wyżej Boga i jak daleko zaszedł możemy dowiedziec się z historii. Zbyt daleko posunął się człowiek ostatnimi czasy i może właśnie dlatego powracają anomalie pogodowe niszcząc jego dobytek.

Płeć to nie zegarek, który można dopasować do koloru sukienki. Bóg stanowi czy urodzi się ona czy on. Nawet przerobiona melodia kolędy potrafi zniekształcić jej piękno.

Nie wyobrażam sobie jak z muskularnego mężczyzny może powstać delikatna kobieta, ale skoro te idą do policji? Przewrócił się świat całkowicie, jak nigdy dotąd, takich jaj nie znosiły nawet najprzedniejsze kury w PRL-u. Nowy rok, nowy system i nowi ludzie, nowi, ale nie głupsi, więc skąd ta akceptacja. Jeśli pomysły i tempo zechce się utrzymać, tylko patrzeć jak w urzędach stanu cywilnego obok ludzi zasiądą przemiłe zwierzęta.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wladyslaw panasiuk · dnia 21.01.2014 10:32 · Czytań: 554 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 3
Komentarze
Usunięty dnia 23.01.2014 20:41
Nie powiem, żeby treść do mnie przemawiała i żebym zgadzała się ze wszystkimi zarzutami, tym bardziej zależnościami, ale wpadłam, bo potrzebowałam nakarmić oczy dobrym stylem i nabrać trochę pokory w konfrontacji z odmiennymi poglądami.
Wychodzę pokonana, czyli efekt został osiągnięty.

Masz tylko kilka drobnych wpadek, co na tle tak świetnego wykonania traci większe znaczenie.
Niemniej wytknę.

Cytat:
Trud­no zli­czyć(,) ile życie dało nam szans,

Cytat:
nawet na tar­czach kosz­tow­nych ro­lek­sów, se­kund­nik choć płyn­ny w ruchu, mie­ści się

przesunęłabym przecinek za sekundnik

Cytat:
że przy­śpie­szy­ły ze­ga­ry

przyspieszyły

Cytat:
wciąż go­nią­cy za mar­nym gro­szem. Nie do­ty­czy to wszyst­kich, mniej­szość wciąż

Cytat:
Śpiesz się po­wo­li, bo to je­dy­ne, co może prze­dłu­żyć życie. Trud­no czło­wie­ko­wi za­trzy­mać czas, choć sły­szy się tu i ów­dzie, że ten nie­któ­rym się dłuży.

Cytat:
rodzi się z wielu nie­do­stat­ków. A ze­ga­ry wy­bi­ja­ją ko­lej­ne go­dzi­ny, jedni się rodzą(,) gdy dru­dzy udają się na spo­czy­nek. Po­dob­nie jest z dniem bu­dza­cym się

Cytat:
dla in­nych nie.​( )Mijają mie­sią­ce

Cytat:
bo ten przy­po­mi­na mu o tym - ile do­tych­czas osia­gnął.

wrzuciłabym przecinek zamiast myślnika

Cytat:
tylko Bóg wie(,) jaki bę­dzie

Cytat:
rok roz­po­czy­na się od no­wych za­rza­dzeń(,) coraz bar­dziej re­stryk­cyj­nych, a już  na pewno

podwójna spacja po 'już'

Cytat:
się od no­wych za­rza­dzeń coraz bar­dziej re­stryk­cyj­nych, a już  na pewno od pod­wy­żek wszyst­kie­go, co się da. Znowu ży­cze­nia(,) skła­da­ne w syl­we­stro­wą noc, stają się mało re­al­ne, bo rze­czo­ne szczę­ście prze­su­wa się na dal­szy plan. A kiedy nie ma szczę­ścia, rodzi się nie­na­wiść, a to już tylko krok do kon­flik­tu, co­kol­wiek by zna­czył. Te zaś biorą się

Cytat:
nawet(,) gdy trwał chwi­lę.

Cytat:
mie­ści się w ści­słych ra­mach. W re­zul­ta­cie żyje się nam go­rzej(,) choć może w nieco lep­szych wa­run­kach. Nad rzeką Wisłą czy Odrą ci­snę­li­śmy się

Cytat:
jest rów­niez w USA.

również

Cytat:
Czę­sto uwa­ża­na za zwy­czaj­ną nie­do­god­ność(,) roz­ra­sta się i sze­rzy. Wi­dzia­łem ją w słyn­nym i bo­ga­ty­m( )Ve­gas

Cytat:
nie­wy­star­to­wa­ły sa­mo­lo­ty.

nie wystartowały

Cytat:
w ro­wach tuż obok au­to­stra­dy(,) wszak kie­row­cy za­po­mnie­li

Cytat:
Latem lu­dzim jest go­rą­co

ludziom
Cytat:
by ze­rwać alu­mi­nio­wą rynnę(,) czy pod­nieść na­wierzch­nię

Cytat:
nawet(,) jeśli w nic nie wie­rzy­my.

Cytat:
sta­wiał się wyżej Boga i jak da­le­ko za­szedł mo­że­my do­wie­dziec się z hi­sto­rii. Zbyt da­le­ko po­su­nął się czło­wiek ostat­ni­mi czasy i może wła­śnie dla­te­go po­wra­ca­ją ano­ma­lie po­go­do­we(,) nisz­cząc jego do­by­tek.

Cytat:
Bóg sta­no­wi(,) czy uro­dzi się ona(,) czy on.

Cytat:
Nie wy­obra­żam sobie(,) jak z mu­sku­lar­ne­go męż­czy­zny

Cytat:
więc skąd ta ak­cep­ta­cja(?)

Cytat:
ylko pa­trzeć(,) jak w urzę­dach stanu cy­wil­ne­go
Krystyna Habrat dnia 26.01.2014 20:44
Pozdrawiam kolegę, sąsiada z innego portalu, przysyłającego nam zza oceanu ciekawe felietony. Lubię przymierzać spojrzenie stamtąd do naszych realiów. Tym bardziej, że tam jeszcze pozwala się pisać o pewnych sprawach zgodnie z własnymi przemyśleniami. Nie obowiązuje dyscyplina jednakowości myślenia.
Ciekawe refleksje na nowy rok.
Usunięty dnia 27.01.2014 13:14
Podoba mi się. Każde prawie zdanie niesie ze sobą jakąś myśl. Taka mała encyklopedia po życiu. Pozdrawiam itede
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:38
Najnowszy:pica-pioa