Co złego to nie my - EdwardH
Publicystyka » Felietony » Co złego to nie my
A A A

Kiedy Cygan ukradnie nam rower, mówimy, że wszyscy Cyganie to złodzieje. Kiedy Murzyn nas napadnie, nienawidzimy czarnych. Kiedy Żyd nas oszuka, stajemy się antysemitami. Dlaczego więc, kiedy Polak na nas pobije i zabierze telefon, szef poniża ciebie w pracy, żona ciebie zdradza, a kolega nie chce ci oddać pieniędzy, nie obwiniamy całego narodu polskiego? Dlaczego lubimy generalizować i obarczać winą całe narody, kiedy Polak Polakowi wilkiem? Bo my jesteśmy rycerzami bez skazy i co złego to nie my.

Gdy jakiś polityk działa na szkodę państwa, lub znana persona ma antypatriotyczne nastawienie, od razu przypisuje się im żydowskie pochodzenie. Komunista musi zaś koniecznie być Rosjaninem, albo Żydem, ponieważ Polakowi ciężko uwierzyć, że Polak mógł mordować Polaków. A jednak.
Niczym w systemach totalitarnych, musi istnieć jakiś ukryty wróg, ktoś obcy, ktoś kto działa na szkodę państwa i społeczeństwa. W państwie komunistycznym, wszystkie niepowodzenia zrzucano na reakcjonistów, bo to przecież niemożliwe, żeby człowiek radziecki, władza bądź system się myliły. W hitlerowskich Niemczech wszelaki sabotaż był zwalany na Żydów, łącznie z przegraną Niemiec podczas pierwszej wojny światowej. Zarówno Hitler jak i spora część Niemców, nie mogli się pogodzić z klęską i ciężko było im pojąć, że naród, który był dla nich wartością nadrzędną, mógł zrobić coś źle, więc jeżeli Niemcy przegrały wojnę, to tylko i wyłącznie z winy Żydów.

Podobnie wygląda to w Polsce. Jeżeli Polak osiągnął sukces, wsławił się czymś, to choćby miał korzenie żydowskie, białoruskie czy ukraińskie, jesteśmy z niego dumni, wielkim Polakiem nazywając. Ale jeśli ktoś, choćby był stu procentowym Polakiem Sarmatą i zrobił coś na szkodę państwa lub społeczeństwa, przypisuje mu się żydowskie, niemieckie czy rosyjskie pochodzenie.

Żydowskie teorie to już w ogóle są zabawne, patrząc, że w Polsce mieszkały kiedyś miliony Żydów i razem tworzyliśmy wspaniałe państwo, a teraz kiedy jest ich ledwie dwa tysiące, to nagle stoją za całym złem w kraju, pociągają za wszelkie sznurki, zdominowali sejm, senat, telewizję, wielkie korporacje i małe firmy. A wszystko to po to, żeby zaszkodzić krajowi, którego nie raz i nie dwa bronili.

Naród tworzą ludzie, a ludzie są różni. Szlachetni i nikczemni, odważni i tchórzliwi, tacy i siacy. W każdym narodzie znajdują się jednostki godne podziwu i nie godne nawet splunięcia. A Polacy, choć naród wspaniały, mają takie same wady jak wszyscy inni, a i na polskiej ziemi rodzą się czasem tacy sami nikczemnicy, jak gdziekolwiek indziej.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
EdwardH · dnia 11.02.2014 09:21 · Czytań: 734 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 13
Komentarze
spawngamer dnia 11.02.2014 09:56
I tu bym się posprzeczał. Mam na myśli te 2000 Żydów. Według najnowszych badań genetycznych 4% naszego społeczeństwa ma korzenie pochodzące z ... Afryki! Może zdeklarowanych starozakonnych jest taka liczba ale w żyłach tego miłego gościa spod szóstki, burkliwego śmieciarza co to nie lubi swojej pracy albo tej Pani z kiosku co odkłada nam zawsze gazety z dużą dozą prawdopodobieństwa płynie semicka krew.
W naszych też.
Zamysł rozumiem, doceniam i akceptuję. Tylko pisząc o Polakach i ich stosunku do innych nacji przytaczasz Niemcy hitlerowskie. My jednak do takiego stanu rzeczy się nie posunęliśmy. To nie my wymyśliliśmy eksterminację całego narodu.
EdwardH dnia 11.02.2014 12:41
"I tu bym się posprzeczał. Mam na myśli te 2000 Żydów. Według najnowszych badań genetycznych 4% naszego społeczeństwa ma korzenie pochodzące z ... Afryki!"

Jasne. Może nawet w Twoich genach znalazły by się jakieś geny mongolskie, ale to nie czyni Ciebie wcale mongołem:)? Mówimy o Żydach-Żydach,a nie o kimś kto jest w 1/50 Żydem :)

"Zamysł rozumiem, doceniam i akceptuję. Tylko pisząc o Polakach i ich stosunku do innych nacji przytaczasz Niemcy hitlerowskie. My jednak do takiego stanu rzeczy się nie posunęliśmy. To nie my wymyśliliśmy eksterminację całego narodu."

Jasne, mówiłem przecież tylko o tworzeniu ukrytych wrogów.
Marek Borysewicz dnia 12.02.2014 05:38
Można z pewną przesadą powiedzieć, że świat oszalał na punkcie Żydów. Jedni ich nienawidzą, inni bardzo chcieliby nimi być, lecz prawie nikt ich nie kocha poza nimi samymi. Tak jak nikt nie kocha Polaków, Niemców, Francuzów, Amerykanów itd. Czemu? Ponieważ miłość do konkretnego narodu to uczucie właściwe dla tegoż narodu. Sporo prawdy jest w twoim felietonie, ale też posunąłeś się do generalizowania. Oczywiście, wielu Polakom rozpala się w głowie pytanie, gdy słyszą nazwisko Abramowicz, Miller czy Wołoszyn - przepraszam za język: "To Żyd, Szwab czy Ruski?". Taka już nasza uwarunkowana historycznie mentalność, narodu dawniej żyjącego w dużym wymieszaniu kulturowym a dziś jednolitym. Dzisiaj tego nie widać, ale niegdyś byliśmy otwarci na inne nacje - tak jak napisałeś, tworzyliśmy wspaniałe państwo. To, o czym piszesz, to zjawisko stare jak świat. Sami Żydzi najgorsze cechy przypisywali Samarytanom i Fenicjanom, a zresztą wielu innym narodom na przestrzeni dziejów.
spawngamer dnia 12.02.2014 20:44
@EdwardH - masz prawo takiego sądu tylko przypomnij sobie co hitlerowcy zrobiliby z osobą "tylko" lekko "skażoną" semicką krwią. Do obozów nie wysyłali tylko tych co to mamę albo tatusia mieli Żyda tylko grzebali w twoich korzeniach pokolenia do tyłu.
A jeśli mam we krwi mongolskie pochodzenie to się tego nie wstydzę. Twój przytyk ma cechy rasistowskie co ciekawie brzmi w kontekście twojego tekstu.
@ Marku - o tym, że kiedyś była Arkadia a teraz mamy upadek tworzone są dzieła od Starożytnego Rzymu. W każdej epoce pojawia się nostalgiczny opis tzw. starych, dobrych czasów tylko, ze w owych epokach też bywał niezły kogiel - mogiel. Próbuje się budować dzisiaj obraz wspaniałości II RP a tymczasem afery polityczno społeczne w tamtych czasach były o niebo bardziej gorszące od tych dzisiejszych. Czasy bohaterów wojny i tzw. żołnierzy wyklętych - wybielone go granic możliwości ukazywane jako narodowy całun turyński - świetnie tamten okres zawarła w jednym zdaniu Kłysiowa - pamięć narodowa to suma skleroz wszystkich obywateli.
Dla mnie nic nigdy TYLKO wspaniałego nie tworzyliśmy tylko cedzimy z historii to co wartościowe zamiatając brudy pod dywan.
Za 50 lat o naszych czasach tak samo będą pisać wybiórczo w superlatywach.
Marek Borysewicz dnia 13.02.2014 10:08
@spawngamer - nie chcący pogrubiłem jedno słowo z felietonu, co daje mylne wrażenie, że zestawiam III RP z poprzednimi epokami, faworyzując przeszłość. (pisząc to nawet nie myślałem o II RP, jeśli idzie o ścisłość). Dla jasności powinienem był wziąć w cudzysłów "tworzyliśmy wspaniałe państwo", jako że przytaczałem słowa autora. Mimo to owszem, moim zdaniem w swoim zróżnicowaniu kulturowym i społecznym Polska była państwem nie gorszym od innych europejskich i to robiąc przegląd do jej początków. Dzisiaj także gorszym nie jest.
Ja powiedziałbym, że nauka o historii najczęściej służy kształtowaniu pamięci, nie podtrzymywaniu wiedzy o prawdziwych wydarzeniach. Dzisiaj opieramy się na zmanipulowanych kronikach sprzed tysięcy, setek i kilkudziesięciu lat. Całe podwaliny naszej wiedzy, kultury opierają się na wybiórczo dobranych faktach oraz całkiem zmyślonych zdarzeniach. Nawet dzięki zeznaniom świadków, zdjęciom, filmom ludzkość nie ustrzeże się przed fałszem - przecież tak wiele spraw można pokazać z różnej, względnej perspektywy.

Co z tym zrobić? Użyć intuicji, rozumu i liczyć na to, że potrafimy oddzielić ziarno od plew ;)
amsa dnia 13.02.2014 12:30
Edwardzie H. - lubię Twoje pisanie, bo przyglądasz się, że tak to ujmę, w kontekście historycznym. Tutaj akurat odnosisz się do prawd minionej całkiem niedawno historii, ale generalizowanie jej jest prawdziwe, chociaż spierałabym się, czy odnosi się tylko do naszego narodu. Tak jest w każdym. To raczej cecha człowiecza a nie plemienna:). Wynika chyba z poczucia nie uznawania "winy" za całokształt, bo przecież KTOŚ musi być winny. Ale nie nie my, gdzieżby znowu... O tyle to ciekawe, że z punktu widzenia genetycznego, pochodzenie wszystkich jest jednakie, cała populacja miała jednego przodka. I nie chodzi mi o teorię ewolucji, ale o pochodzenie jako takie. Obojętnie, czy ktoś jest kreacjonistą, czy też uznaje swojego dziadka za małpę, albo jakiegoś kosmicznego protoplastę. Wyjątkowo przeczytałam komentarze. Ktoś dostrzegł w Twoim tekście nawet element rasizmu. To interesujące. W pewnym sensie widzimy w każdym utworze to, co mamy w głowie, to kwestia postrzegania świata. Więc każda interpretacja tak naprawdę pokazuje nas samych. Myślę, że to właśnie jest najbardziej intrygujące.

Pozdrawiam

B)
spawngamer dnia 13.02.2014 21:57
@amsa - nikt nie dostrzegł w tekście elementu rasizmu. Przytyk w komentarzach miał takie cechy. Prosiłbym o uważne czytanie ;-)
EdwardH dnia 14.02.2014 00:06
Niby w którym miejscu? Pokaż mi to to to palcem.
amsa dnia 14.02.2014 00:16
spawngamer - no sorry, tak to odczytałam, nie będę się spierać, chociaż nauczona doświadczeniem wiem, że jeśli zostaję źle zrozumiana, to wina leży po mojej stronie, a nie czytelnika, bo oznacza, że nie piszę dostatecznie jasno.

Edwardzie H. czy to pytanie jest do mnie?

Pozdrawiam

B)
spawngamer dnia 14.02.2014 12:18
Pokazuję palcem - ooo - tu! W tym miejscu. Widzisz?
Nie widzisz... ok - cytuję; "nawet w Twoich genach znalazły by się jakieś geny mongolskie, ale to nie czyni Ciebie wcale Mongołem" - konotacje jakie ma w Polsce słowo Mongoł myślę, że nie muszę wyjaśniać. Rozumiem, że akurat na ileś tam nacji ta najbardziej pasowała do odpowiedzi. Stąd moja riposta - A jeśli mam we krwi mongolskie pochodzenie to się tego nie wstydzę. Twój przytyk ma cechy rasistowskie co ciekawie brzmi w kontekście twojego tekstu.
Ot, wszystko na temat rasizmu.
Ale tekst jak najbardziej godny uwagi. Z tym, że z tą arkadią w pożyciu kiedyś Polaków z Żydami to niestety mity greckie. Coś o tym wiem.
EdwardH dnia 14.02.2014 12:48
Jak ja nie znoszę ludzi, którzy wszędzie się doszukują rasizmu!

Wielu Europejczyków, zwłaszcza w Europie wschodniej i środkowej ma jakieś geny mongolskie. Potwierdzone naukowo. A bo jak wpadła tu Złota Orda, to ruchali co popadnie.

" A jeśli mam we krwi mongolskie pochodzenie to się tego nie wstydzę"
A kto ci do czorta zarzuca jakiś wstyd??
spawngamer dnia 14.02.2014 13:07
Dobra, zaczynasz się złościć i używać niecenzuralnych słów. Zupełnie niepotrzebnie. Wyjaśniłem o co mi chodzi - mongolizm = upośledzenie umysłowe. Dlaczego wybrałeś nazwę Mongołów a nie Tatarów? Słuchaj, dyskusja jest jałowa o niczym. dajmy sobie już spokój. Przepraszam, że żyję ;-)
EdwardH dnia 14.02.2014 18:08
Cytat:
Wyjaśniłem o co mi chodzi - mongolizm = upośledzenie umysłowe

Pierwsze słyszę.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty