Uwaga! Komunikat specjalny! - EdwardH
Publicystyka » Felietony » Uwaga! Komunikat specjalny!
A A A

Uwaga patrioci! Mam dla was bardzo złą wiadomość. Może ciężko będzie wam to przyjąć do świadomości, ale kraj, który kochacie... nie istnieje. Tak jak egiptolog jest zafascynowany starożytnym Egiptem, tak wy kochacie kraj, który można znaleźć tylko w książkach do historii. Kiedy dumając o Polsce, wasze myśli krążą wokół I i II Rzeczypospolitej, rzeczywistość oferuje wam Kraj Nadwiślański. I tak jak za carskich czasów, Prywislanskij Kraj jest jedynie malutkim kraikiem, częścią wielkiego imperium. Jest to kraj skarłowaciały, pozbawiony elit i z wyzyskaną ludnością.

Po 123 latach niewoli Kraj Nadwiślański stał się państwem pełnym wspaniałych możliwości i cudów gospodarczych. W ciągu dwudziestu lat pokoju, osiągnęliśmy więcej, niż jakiekolwiek inne państwo w tak krótkim czasie. Niemcy patrzyli z niedowierzaniem i z zawiścią, patrząc jak Gdynia się rozrasta. Innym z cudów był Centralny Okręg Przemysłowy. Technologia również szła do przodu. Nasze samoloty były eksportowane do Finlandii, Rumunii, Węgier, Bułgarii i innych państw. I nie trzeba było żadnego pendolino. Mieliśmy luxtorpedę. Ale to już było i nie wróci więcej. 123 lata zaborów nie zrobiły nawet w połowie tego co uczyniła II wojna światowa i 44 lata komuny. Zarówno Niemcy jak i Sowieci pragnęli pozbawić Polskę elit. Chcieli byśmy stali się karłowatym, słabym narodkiem. I w dużym stopniu im się to udało. Niemal cała polska inteligencja wylądowała w obozach koncentracyjnych, bądź w wykopanych w lesie dołach, zaczynając od profesorów, a kończąc na poetach i zwykłych nauczycielach. Kwiat polskich oficerów został rozstrzelany w Katyniu. Najlepsza polska młodzież przepadła w powstaniu warszawskim lub została zakatowana w ubeckich piwnicach. Następne lata sprawiały, że naród karlał coraz bardziej. Kiedy bandyci, kryminaliści i nikczemnicy robili karierę, ludzie porządni byli spychani na dno. Kiedy kłamstwo i donosicielstwo były pożądane, cechy szlachetne stały się czymś godnym pogardy. 44 lata wystarczyły, żeby wpłynąć na mentalność polskiego społeczeństwa.

Kolejny czynnik, który zamienia Polskę w Kraj Nadwiślański, to odłączenie Kresów od macierzy. Prawdę rzekł ten, kto powiedział, że serce Polski bije na Kresach. W końcu głównie stamtąd pochodzili ludzie, tworzący polską kulturę. To samo dotyczy elit politycznych i wielkich wodzów. Polska pozbawiona serca i ducha, staje się małym, żałosnym, upadłym kraikiem. Przestaje być Polską.

Obudźcie się ludzie i przestańcie śnić. Polski już nie ma i nie będzie. Zostały tylko sny o minionej chwale i utopijne marzenia.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
EdwardH · dnia 25.02.2014 11:39 · Czytań: 797 · Średnia ocena: 1 · Komentarzy: 33
Komentarze
niewidoczna dnia 25.02.2014 17:46
Nie wiem, co na pisać. Gdy odetną Ci rękę, zabiorą słuch i węch, to przestaniesz być człowiekiem?
Tyle wyniosłam.
Pozdrawiam.
wienczyslaw dnia 25.02.2014 18:47 Ocena: Słabe
autor sobie siedzi w ciepełku przed komputerkiem i wypisuje te żałosne bzdury. niech autor się rozejrzy dookoła, zamiast siedzieć z nosem w głupawych pismach. niech zaczerpnie powietrza. może wtedy autor nabierze trochę optymizmu.
spawngamer dnia 25.02.2014 19:06
A ja uważam, że folklor musi być. Polacy nie gęsi swoich Edwardów mają. Tylko dział nie ten.
Tezet74 dnia 26.02.2014 07:08 Ocena: Słabe
Głosuję za przeniesieniem kolegi do sekcji gimnastycznej.
mede_a dnia 26.02.2014 07:34
Ja nie byłabym tak surowa. Nie zgadzam się z wymową tekstu, zwłaszcza z końcówką:
"Obudź­cie się lu­dzie i prze­stań­cie śnić. Pol­ski już nie ma i nie bę­dzie. Zo­sta­ły tylko sny o mi­nio­nej chwa­le i uto­pij­ne ma­rze­nia".

Jednakże pod niektórymi stwierdzeniami, dość oczywistymi, się podpiszę: "Niemal cała polska inteligencja wylądowała w obozach koncentracyjnych, bądź w wykopanych w lesie dołach, zaczynając od profesorów, a kończąc na poetach i zwykłych nauczycielach. Kwiat polskich oficerów został rozstrzelany w Katyniu. Najlepsza polska młodzież przepadła w powstaniu warszawskim lub została zakatowana w ubeckich piwnicach. Następne lata sprawiały, że naród karlał coraz bardziej. Kiedy bandyci, kryminaliści i nikczemnicy robili karierę, ludzie porządni byli spychani na dno. Kiedy kłamstwo i donosicielstwo były pożądane, cechy szlachetne stały się czymś godnym pogardy. 44 lata wystarczyły, żeby wpłynąć na mentalność polskiego społeczeństwa".
spawngamer dnia 26.02.2014 07:58
Mede_o - jak najbardziej prawdziwe i słuszne. Tylko w kontekście tego do czego autor chciał wykorzystać te stwierdzenia jakoś mnie to uwiera. Hitlerowcy po wkroczeniu do Polski przed pomnikiem Piłsudskiego wystawili warty honorowe. Czy to znaczy, że należy im się szacunek?
Usunięty dnia 26.02.2014 10:14
Sądzę, że autorowi chodziło o to, że Polska w nas umiera... może to wpływ kosmopolityzmu, może zwykła utrata patriotyzmu a może konieczna ucieczka za chlebem... Dużo prawdy w tym tekście, temu nie można zaprzeczyć. Kto się uważa za prawdziwego patriotę, niech pierwszy rzuci kamień, ja się nie odważę.
amsa dnia 26.02.2014 10:30
Edwardzie H - podoba mi się ten komunikat, trzeba kilku pokoleń, żeby odtworzyć wolną myśl, kreatywną, twórczą, chociaż wystarczy jedna wojna i jedno pokolenie, żeby ją zniszczyć. Niestety, obecny system, to nie jest tylko problem naszego kraju, ukierunkowany jest na ogłupienie. Ostatnio jeden z profesorów, na podstawie zmian ustaw dotyczących edukacji, wykazał, że prowadzone jest ustawiczne obniżanie poziomu, a testy służą temu celowi znakomicie. Ów profesor wyraził się w następujący sposób: Przygotowujemy do życia pokolenie baranów. Zaznaczam - to nie jest moje wyrażenie. Niestety podobne zdanie usłyszałam od nauczycieli szkół średnich jak i UMK. Sama to widzę na przykładzie znajomej młodzieży. To przygotowanie społeczeństwa którego jedynym celem jest: praca, jedzenie, marna rozrywka i... koniec. Takim społeczeństwem łatwo sterować, w razie niepokojów rzuca się im "kiełbasę wyborczą". Nakarmieni taką "wędlinką" w wyborach głosują na "darczyńcę", niezależnie od tego, że dobrze wiedzą na kogo głosują i że nic to w ich sytuacji nie zmieni, tyle że będzie kolejne cztery lata narzekania na władzę. Ale najważniejsze, żeby jakoś przetrwać do pierwszego.
Już raz na PP wspominałam - uczniowie szkół gimnazjalnych nie wiedzą czym jest nazizm, Maria Curie-Skłodowska nadal żyje, a wiedza na temat Oświęcimia jest... żadna. Uczeń liceum klasa humanistyczna - w ciągu roku przeczytał - zero - książek. On wertuje skrypty i streszczenia, tylko tyle mu wystarczy do napisania testu i zaliczenia sprawdzianu. Nie oszukujmy się, że jest inaczej.
W okrzykach radości z wejścia do Unii zginęła nasza suwerenność i odrębność narodowa. Taka jest prawda, nie mamy przemysłu, ledwie dycha rolnictwo. Czy wiecie, że pod wieloma względami byliśmy potęgą elektroniczną w świecie? Nasze rozwiązania przewyższały te z Doliny Krzemowej. Już ich nie ma, a nigdy nie wypłynęły na wierzch dla szerokiej publiczności.
Zgadzam się z tym komunikatem, bo taka jest prawda. Jedno moje dziecko już poza krajem, drugie już zapowiedziało wyjazd. Kto tu zostanie? Sami sobie odpowiedzmy...

Cytat:
Zo­sta­ły tylko sny o mi­nio­nej chwa­le i uto­pij­ne ma­rze­nia.
- zamieniałabym utopijne w unijne i... witajcie w świecie globalnej wioski... może raczej wiochy

B)
Miladora dnia 26.02.2014 10:41
amsa napisała:
Ów profesor wyraził się w następujący sposób: Przygotowujemy do życia pokolenie baranów.

Zgadzam się, ale mimo wszystko to w dalszym ciągu będą polskie barany. :)
amsa dnia 26.02.2014 10:58
Miladoro - czy o to chodzi? czy to ma cieszyć, że nasze?

B)
Miladora dnia 26.02.2014 11:45
amsa napisała:
czy o to chodzi? czy to ma cieszyć, że nasze?

Barany nigdy nie cieszą, ale skoro jesteśmy jakimś tam stadem pasącym się na polskich łąkach, i to z dziada pradziada, to pochodzenie jest wpisane w zasadzie nieodwracalnie w naszą świadomość.
Polski nie było przez ponad wiek, a byli Polacy. Nie sądzę, żeby ta ponad tysiącletnia świadomość zniknęła tak nagle i po prostu tylko dlatego, że zmieniają się realia współczesnego świata. :)
A jeżeli właśnie na tym polega postęp i kiedyś, w odległej przyszłości, znikną państwa i wszyscy ludzie staną się jednym narodem, to co? Przecież wszyscy jesteśmy ludźmi.
Czy nie przywiązujemy zbytniej wagi do różnych odrębności, które przez wieki były powodem niezliczonych wojen i zatargów, zamiast podkreślać wspólne cechy i skupić się na humanitaryzmie?
amsa dnia 26.02.2014 13:54
Miladoro - to właśnie odrębność nas wyróżnia, wojny były były prowadzone również po to, żeby inni byli tacy jak my. To inne oblicze swoistego rasizmu - nie jesteś mną, jesteś gorszy, a więc mam prawo albo zniewolić, albo "wyzwolić" i uczynić lepszy naród, pokażę właściwą drogę itd. Tak, to idea humanizmu, dlatego jestem jej przeciwna, bo skoro człowiek jest centrum i jedynym odniesieniem to który człowiek? I dlaczego niby mam przyjąć jego ideały? Mam inne... Itd. Dlatego tekst powyższy jest prawdziwy, tamtej Polski już nie ma, a ta co jest to nazwa. To ciekawe, że ciągle wracamy do przeszłości, Konstytucja 3-go Maja, Piłsudski, powstania, przedmurze Europy. A gdzie przyszłość? Nie widzimy w niej nadziei i karmi się tym, co nie wróci, zamiast budować. A i to karmienie jest jakieś takie okrojone, ledwie ochłapy. To co się dziwić, że mamy taką a nie inną świadomość narodową. Dlaczego Szwajcarzy, naród bogaty, suwerenny i niezależny nie wszedł do Unii? Jakoś mają się dobrze, nawet bardzo. Bierzemy przykłady z tych, którzy byli nam wrogami, skąd to przypuszczenie, że nagle stali się przyjaciółmi. Nie mówię tu oczywiście o nacjach jako takich, ale polityce, o potrzebie władzy.
Za parę lat znowu będzie - Polak mądry po szkodzie. Ale co z tego, skoro to nasz Polak.

B)
Miladora dnia 26.02.2014 14:02
amsa napisała:
Tak, to idea humanizmu, dlatego jestem jej przeciwna, bo skoro człowiek jest centrum i jedynym odniesieniem to który człowiek?

To nie jest idea humanizmu. :)
Humanizm to poszanowanie człowieczeństwa każdego człowieka.
I każdego życia.

amsa napisała:
tamtej Polski już nie ma,

Nie ma. I nie ma także tej sprzed pięciu minut. :)
Bo żyjemy we wciąż zmieniającej się teraźniejszości.
spawngamer dnia 26.02.2014 15:33
Tak. Gdyby powymieniać hasła z tego tekstu;
Kolejny czynnik, który zamienia Polskę w Kraj Nadwiślański, to odłączenie Kresów od macierzy. Prawdę rzekł ten, kto powiedział, że serce Polski bije na Kresach. W końcu głównie stamtąd pochodzili ludzie, tworzący polską kulturę. To samo dotyczy elit politycznych i wielkich wodzów. Polska pozbawiona serca i ducha, staje się małym, żałosnym, upadłym kraikiem. Przestaje być Polską.
na taki;
Kolejny czynnik, który zamienia Niemcy w Kraj Okrojony, to odłączenie Prus, Śląska od macierzy. Prawdę rzekł ten, kto powiedział, że serce Niemiec bije na tych terenach. W końcu głównie stamtąd pochodzili ludzie, tworzący niemiecką kulturę. To samo dotyczy elit politycznych i wielkich wodzów. Niemcy pozbawione serca i ducha, stają się małym, żałosnym, upadłym kraikiem. Przestają być Niemcami.
I co akceptowalne? Naprawdę? To takie rewizjonistyczne teksty mogą powodować właśnie podobny oddźwięk.
amsa dnia 26.02.2014 16:58
Miladoro - Humanizm w szerokim sensie: antropocentryczna postawa intelektualna i moralna, wyrażającej się troską o potrzeby, szczęście, godność i swobodny rozwój człowieka. Myślę, że tak jest. A teraz powtarzam pytanie - którego człowieka? Co komu szczęście daje, co jest poczuciem godności? Jeśli moje szczęście wyklucza Twoje? Jeśli moje poczucie godności potrzebuje się karmić upokarzaniem innych. Albo po prostu uważam, że jestem lepsza? Czy naprawdę uważasz, że odniesieniem do wartości może być człowiek? Wiesz, tak samo myśleli i próbowali to wcielać w życie ideolodzy totalitarnych systemów. Czerpali pełnymi garściami z humanizmu. To utopia i bardzo niebezpieczna, bo odwołuje się i budować chce na niedoskonałym człowieku.

spawngamer - w ten sposób można wypaczyć każdy tekst, Edward nie pisał o Prusach, o Niemcach, o Rosji. Pisał o Polsce i chciał zwrócić na coś uwagę. Ten tekst nie jest uniwersalny, nie odwołuje się do historii światowej tylko naszej. Czyli wychodzi, że patriotyzm, a uważam że to taki tekst próbujący pokazać problem z zamieraniem patriotyzmu i poczucia bycia Polakiem, zamieraniem w pewnym sensie jedności narodowej, a więc - czyli takie teksty są rewizjonistyczne? To jak pisać, jak przypominać, jak uczyć kochać Ojczyznę? Mówienie , że się jest Polakiem, tylko dlatego, że ma się miejsce urodzenia tutaj, to zdecydowanie za mało. Tak myślę. Mogę się mylić. Zresztą nie jestem jakąś zagorzałą patriotką, mogę mieszkać gdziekolwiek i nie mam specjalnego sentymentu. No tak, ale ja nie jestem czystej krwi... Mam trzy źródła. No cóż, mieszkam tutaj, nawet się urodziłam w Kraju nad Wisłą, ale nie mam prawa się wypowiadać. Nie wiedziałam, żem rewizjonista, może nawet narodowiec. A do żadnej partii nie należę. Jestem i byłam niepoprawna politycznie. Błąd jak widzę. Muszę się przywołać do porządku. Właśnie to robię. Kłódka i kluczyk.

B)
Usunięty dnia 26.02.2014 17:46
Mnie się wydaje, że Polska powstaje z postawy patriotycznej ludzi, a tę ostatnią rozumiem jako "produkcję polskości", czyli przetwarzanie polskiej kultury i nie naśladowanie świata, a dbanie o zachowanie lokalnego charakteru we wszystkich aspektach życia. To zadanie prywatne każdego Polaka i pokrewne jest byciu świadomym "wieśniakiem", dlatego wymagające odwagi.

Także narzekanie, moim zdaniem, nie ma sensu.
spawngamer dnia 26.02.2014 18:45
@ amsa - przeczytaj ten fragment - on ma rewizjonistyczny charakter. Odseparuj patriotyzm od nacjonalizmu. Dla mnie pisanie, że jesteśmy teraz krajem nadwiślańskim bo odłączeni jesteśmy od kresów to jawna nacjonalistyczna gadka szmatka. Pochodzę z dawnego województwa stanisławowskiego. To, że byli tam Polacy ma oznaczać, że dzisiaj powinienem żądać od Ukraińców wyparli się swobody i weszli w ramy RP? Czy mam żądać od Litwinów oddania Wilna? A może skoro byliśmy w XVII wieku w Moskwie żądać od Rosjan tego miasta? Spytajcie się tych narodów co myślą o nas i wasze wyobrażenie szlachetnego Polaka co to nigdy brudnej, zaczepnej wojny nie prowadził tylko zawsze obronne mocno byłoby nadszarpnięte. Bo to bzdura, którą nam w szkołach wpajano.
Rewizjonizm zaś to miecz obosieczny - skoro my chcemy powrotu wschodnich granic to dlaczego nasi sąsiedzi naszym wzorem nie mają żądać uznania swoich dawnych ziem? To absurd - Polacy musza się pogodzić z obecnym stanem rzeczy i tyle. Polski od morza do morza już nie będzie.
Nie zdzierżę też traktowanie innych nacji jako przedmiotów wobec podmiotu jakim mieliby być Polacy. Pan H prowokuje - Obudźcie się ludzie i przestańcie śnić. Polski już nie ma i nie będzie. Zostały tylko sny o minionej chwale i utopijne marzenia.
Zgadzam się tylko z ostatnim zdaniem.
amsa dnia 26.02.2014 18:55
spawngamer - no cóż, muszę przyznać, że poniekąd masz rację. Nie umiem powiedzieć, czy owe zdanie jest celowo tak sformułowane, musi się w tej kwestii wypowiedzieć autor, czy jest tylko niefortunne.

Cytat:
W końcu głów­nie stam­tąd po­cho­dzi­li lu­dzie, two­rzą­cy pol­ską kul­tu­rę. To samo do­ty­czy elit po­li­tycz­nych i wiel­kich wo­dzów. Pol­ska po­zba­wio­na serca i ducha, staje się małym, ża­ło­snym, upa­dłym kra­ikiem. Prze­sta­je być Pol­ską.

Osobiście odczytałam to jako przypomnienie pewnych faktów, historii, a nie nawoływanie do żałoby narodowej za stratą i wezwanie do pospolitego ruszenia na Kresy. Dla mnie to przypomnienie korzeni historycznych. Może źle zrozumiałam. Ale wychowana na - Litwo ojczyzno moja Ty jesteś jak zdrowie, itd. nie widzę, być może, pewnych ukrytych rzeczywiście, lub nie - możliwości interpretacyjnych tego fragmentu. Może opieram się również na znajomości innych tekstów autora i stąd takie a nie inne zdanie.

Pozdrawiam

B)
spawngamer dnia 26.02.2014 19:20
Patriotyzm - tak, nacjonalizm - nie.
Masza_ dnia 26.02.2014 20:02
Odbieram twój felieton jako głos patrioty, nie nacjonalisty. Te wszystkie argumenty, które wymieniłeś są dostępne ogółowi na poziomie nauczania historii w liceum. Ty zebrałeś to w jednym miejscu. Szokujących wniosków tu nie dostrzegam. Próba rozliczenia się z historią. Tyle. Tylko czy z historią trzeba walczyć i rozgrzebywać? Myślmy o przyszłości, a umarłym zostawmy grzebanie umarłych. Bez sensu jest ciągle wracać do minionych wydarzeń, gdy wokół tyle innych spraw, którym można poświęcić czas i energię. Na czynienie dobra zawsze jest odpowiednia pora. Historia nie ma tu nic do rzeczy. Kresy i wymarły kwiat inteligencji też nie... :)
Krystyna Habrat dnia 28.02.2014 20:10
Spokojnie autorze. Jeśli zaczniesz od logicznych sugestii, jak to rozwiązać, to można będzie przeczytać. Potem zastanowić się. A na razie, bywaj zdrów.
EdwardH dnia 28.02.2014 20:43
Cytat:
niech zaczerpnie powietrza. może wtedy autor nabierze trochę optymizmu.

Zaczerpnąłem. Śmierdzi strasznie.

Cytat:
Kolejny czynnik, który zamienia Niemcy w Kraj Okrojony, to odłączenie Prus, Śląska od macierzy. Prawdę rzekł ten, kto powiedział, że serce Niemiec bije na tych terenach. W końcu głównie stamtąd pochodzili ludzie, tworzący niemiecką kulturę. To samo dotyczy elit politycznych i wielkich wodzów. Niemcy pozbawione serca i ducha, stają się małym, żałosnym, upadłym kraikiem. Przestają być Niemcami.
I co akceptowalne? Naprawdę? To takie rewizjonistyczne teksty mogą powodować właśnie podobny oddźwięk.


No właśnie! Skoro Niemcy, które wywołały (!) i przegrały wojnę, nie akceptują granic postanowionych w Jałcie, to czemu Polacy mają je akceptować?

Cytat:
Odseparuj patriotyzm od nacjonalizmu.


Dziś jest taka moda, że patriotyzm=nacjonalizm. A domaganie się tego co swoje nie jest nacjonalizmem, tylko obywatelskim obowiązkiem, powtarzając za Mariuszem Maxem Kolonko.

Cytat:
Pochodzę z dawnego województwa stanisławowskiego.

Tak z czystej ciekawości, niezależnie od tematu. Urodził się pan tam?

Cytat:
Czy mam żądać od Litwinów oddania Wilna? A może skoro byliśmy w XVII wieku w Moskwie żądać od Rosjan tego miasta?


Hm. Porównujesz krótką zdobycz wojenną do jednego z najważniejszych polskich miast? Dla miasta tak samo ważnego jak Warszawa?

Cytat:
Rewizjonizm zaś to miecz obosieczny - skoro my chcemy powrotu wschodnich granic to dlaczego nasi sąsiedzi naszym wzorem nie mają żądać uznania swoich dawnych ziem?

Przecież i tak żądają.

Cytat:
To absurd - Polacy musza się pogodzić z obecnym stanem rzeczy i tyle.

Niestety. Dołuje mnie to.
Ale ciekawe czy gdybym cię pobił i siłą wyrzucił cię z domu, a potem w nim zamieszkał, to czy nie chciałbyś tego domu potem odzyskać? Powiedziałbyś "oj wyrzucił mnie, ale trudno tam, już pewnie meble swoje prowadził, nie będę nic więcej gadał".

Nie mówimy tu przecież wcale o granicach sprzed 300 czy 500 lat, ale sprzed około 50 (bo po 45 roku jeszcze nie zdążono przesiedlić wszystkich Polaków a polskie wojsko dalej tam działało). 50 lat! A Ty mówisz jakby to było 1000 lat temu. To jest właśnie efekt 44 lat komuny, kiedy starano się wyrzucić pamięć o Kresach z polskiej świadomości. I jak widać, trochę im się udało. Jeszcze w latach 80, gdy spytałeś kogoś z repatriantów i zapytałeś czy chcą zostać tu, czy wracać do domu od razu odpowiadali "wracajmy tam, choćby dziś!". Ale dzisiejsze młodsze pokolenie traktuje to już inaczej. Może temu że nie zna historii. Bo dzisiaj historia jest passe.

Cytat:
Nie zdzierżę też traktowanie innych nacji jako przedmiotów wobec podmiotu jakim mieliby być Polacy.


Wyobraź sobie, że rozmawiasz właśnie z przedstawicielem innej nacji.

Cytat:

Osobiście odczytałam to jako przypomnienie pewnych faktów, historii, a nie nawoływanie do żałoby narodowej za stratą i wezwanie do pospolitego ruszenia na Kresy.


Dobrze odczytałaś. Jeżeli powrót polskich ziem do macierzy miałby się dokonać drogą zbrojną, to mówię na to nie, nie i jeszcze raz stanowcze nie! Gdyby tak się stało, byłoby tu jak na Bałkanach, wszyscy przeciwko wszystkim, a zrodzonej przez to nienawiści, może nie dałoby się już nigdy zagasić.
W chwili obecnej, najlepsza byłaby chyba federacyjna idea Piłsudskiego...

Zamiast jechać z czołgami na Wilno i Lwów, lepsze byłoby wspieranie polskiej kultury na Kresach. Ale polskie państwo woli wydawać setki tysięcy złotych na odnawianie groby wietnamskiego króla, zamiast na rodaków kresowiaków... A gdy ostatnio w miejscowości blisko mnie była akcja "paczka dla kombatanta", dzieci robiły pocztówki i wysyłały razem z paczkami żywnościowymi dla polskich kombatantów na Kresach, Gówno Wyborcze nazwały tą akcję czymś godnym pogardy i faszystowskim. Skoro państwo się na nich wypięło, to Polacy z Wilna, Grodna i Lidy sami się organizują i podtrzymują polską kulturę. Na 11 listopada w Lidzie wisiało mnóstwo polskich flag.
A że Wilno jest Polskie to nie jest jakaś tam przeszłość. Kiedy byłem w Wilnie, z każdym prawie każdym mogłem się dogadać po polsku (ach, miło było usłyszeć ten piękny wileński akcent), a w niektórych sklepach nawet można było płacić złotówkami. Do dzisiaj na Wileńszczyźnie Polacy stanowią 60% (w Oszmianie i Solecznikach nawet 80-90%)
A przed wojną Litwini stanowili... od 0,4 do 1% mieszkańców. Już Białorusinów było tam o wiele wiele więcej... Co wcale nie dziwi, gdyż to Białorusini są spadkobiercami Wielkiego Księstwa Litewskiego. Więc skoro Wilno nie może wrócić do Polski, niech przypadnie Bialorusi, gdyż współcześni Litwini nie mają nic wspólnego z historycznymi Litwinami.

Cytat:
Patriotyzm - tak, nacjonalizm - nie.


Heh ;). Niektórzy znajomi mówią, że jestem białoruskim nacjonalistą, ty że polskim, a tak naprawdę nie lubię ani jednych ani drugich. Ani w ogóle wszelakiego nacjonalizmu.


Masza: Ale ja nie mówię przecież tylko o historii, ale również o teraźniejszości.
Masza_ dnia 28.02.2014 21:04
Wiesz co, boję się ludzi, którzy widzą jedną jedyną słuszną opcję i odrzucają inne. Twój tekst trąci trochę zacofaniem i nieumiejętnością przebaczania. Masz strasznie roszczeniową postawę do dziejów. Oprócz Ciebie i garstki wyznawców pewnej partii nie kusi nikogo ten kult Wszechpolski. Tej Wszechpolski z tymi "patriotami" he he już nie ma i całe szczęście.
Patrioci. Tak, z kontem w banku i drogimi samochodami. Spróbuj czegoś altruistycznego wymagać od nich. Dostrzegasz już ten tłum do władzy za friko?!

A kreowanie się na jakiegokolwiek nacjonalistę to poza, jedna z wielu, aby podbudować ego.
Zresztą co to jest państwo? Co to znaczy posiadać cokolwiek? Jeśli powiesz, że jesteś właścicielem cząstki kuli ziemskiej, to cię wyśmieję.
mede_a dnia 28.02.2014 21:21
Maszo, mogłabyś rozszerzyć:" Tej Wszechpolski z tymi "patriotami" he he już nie ma i całe szczęście". O jakiej Wszechpolsce i jakich patriotach piszesz?
Masza_ dnia 28.02.2014 21:30
Mede_a, mam na myśli zarówno Polskę z lat 20 i trochę nowszą, współczesną o podobnych aspiracjach. Nazwy partii nie wymienię, bo nie miejsce i czas ku temu :)
Żeby nie okazało się raptem, że zamiast rozmawiać o literaturze wymieniamy poglądy polityczne. Zresztą zbyt cenię sobie wolność przekonań, by wikłać się w jakąkolwiek władzę i idee do niej zmierzające.
spawngamer dnia 28.02.2014 21:43
A wpadłem tu jeszcze przypadkiem... dziewczyny! Tyle nowej poezji i prozy do przejrzenia i oceny. Zajmijmy się czymś ciekawszym !
Tezet74 dnia 28.02.2014 21:44 Ocena: Słabe
A ja nie będę owijał w bawełnę. Jak słyszę o Kresach takie głodne kawałki jak powyżej, to przepraszam ale nóż mi się otwiera. Ja pochodzę z polskiej rodziny ale mam to nieszczęście że urodziłem się i mieszkam na Ziemiach Odzyskanych. To jestem gorszym Polakiem niż Autor? No proszę Was. Ja tam nie tęsknię do tego aby Olsztyn był znowu Allenstein więc i Lwów, i Wilno niech zostaną tam gdzie są.
A tak poza tym to sam tekst nie jest wart takiej debaty jaką wywołał.
mede_a dnia 28.02.2014 21:46
Od polityki przy tego typu tekstach się nie ucieknie, co widać w komentarzach, bo nikt nie odnosił się do stylu, sensowności użytych argumentów, siły przekazu i dyskusja okazała się raczej pozaliteracka.
Moje pytanie było z kategorii uściślających, bo lubię rozumieć do końca rozmówców.
Masza_ dnia 28.02.2014 22:03
Przepraszam, ale ja przecież odniosłam się do argumentacji zastosowanej przez EdwardaH.

Dodam, że gdybym była teraz w liceum, lepiej bym uzasadniła tezę o tym, że Polski już nie ma i nie będzie niż autor.
Krystyna Habrat dnia 01.03.2014 11:25
Dopowiem jeszcze coś. EdwardzieH. intencje masz młodzieńcze.
Proponuję zacząć od ogólnej edukacji społeczeństwa, jak to nieraz po wielkich wstrząsach bywało. Czy ludzie, którzy dawno pokończyli szkoły, a teraz nie czytują książek i są wychowywani przez "kolorowe" czasopisma i telewizję będą w stanie podołać myśleniu o ojczyźnie? O tym można by pomyśleć. Nie o wojnie.
Masza_ dnia 01.03.2014 11:34
Ja dodam tylko, czy nie szkoda czasu na zajmowanie się rozlanym mlekiem? I roztrząsaniem, co by było gdyby. Życie idzie dalej i to jest najpiękniejsze :) :) :) I niedługo wiosna.
shinobi dnia 30.03.2014 13:31
Trochę ten tekst taki... upośledzony jest, intelektualnie.
EdwardH dnia 01.04.2014 03:33
Przepraszam. Już wracam do prozy :)))
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty