Rozmyślania niepoprawne (politycznie). - Tezet74
Proza » Miniatura » Rozmyślania niepoprawne (politycznie).
A A A
Od autora: Nigdy nie pisałem miniatur. To moja pierwsza (i pewnie ostatnia) próba w tym gatunku. Zdecydowanie bardziej wolę pisać opowiadania.

Zdarzyła mi się któregoś dnia tak zwana "myślówka". A było to wówczas, gdy zupełnie niespodziewanie znalazłem się pod najbardziej (albo prawie najbardziej) charakterystycznym budynkiem mego miasta: Wysoką Bramą. Stałem sobie tam i myślałem: czy my mamy Stare Miasto, czy jednak Starówkę? Za pierwszą opcją przemawia nazwa ulicy: "Staromiejska", a co przemawia za drugą? Może to, że obszar ten ma tyle samo wspólnego ze starością, co - nie przymierzając - Turoszów z turami?
Tak myśląc ruszyłem przed siebie. I oto po prawicy miałem plac o nazwie Targ Rybny, gdzie ani ryb, ani targu, ani nawet placu nie uświadczysz. No tak, ale idąc przed siebie dojdę do bardzo ważnego miejsca. I z tego mogę być dumny, bo w końcu ile miast może się poszczycić tym, że tu mieli rozstrzelać agenta J-23? A u nas to miało miejsce i zostało nawet upamiętnione stosowną tablicą!
Doszedłem, przeczytałem i znów poczułem się dumny z mojego miasta (chociaż w końcu Klossa nie zabili). Wracam...

I oto znów stałem pod Wysoką Bramą, ale tym razem twarzą "na zewnątrz". I znów gonitwa myśli... Kiedyś szło się ulicą 22 stycznia (a z ulicą tą krzyżuje się inna - wyjaśniająca co się owego dnia stało, to ulica Wyzwolenia)na Plac Wolności, z którego odchodziły nie mniej "pięknie" nazywające się ulice: 1 Maja oraz Aleja Zwycięstwa. Dziś pozostała tylko ta, upamiętniająca "majowe święto". Komu przeszkadzała Wolność i Zwycięstwo? Zawsze lepiej takie nazwy, niż plac Hitlera, jak nazywał się przed wojną. Nie ma już 22 stycznia (ale nadal jest "wyzwolenie"), zamiast Placu Wolności - Plac Jana Pawła II, a i Zwycięstwo zastąpiła osoba, którą ewentualnie ze zwycięstwem można kojarzyć (ale nie z TYM), czyli Józef Piłsudski.
Dobrze, ale po co o tym piszę? Przecież i tak moje miasto znane jest z tego, że na Placu Wolności, pardon... JP2 stoi ratusz, w którym "czy ten pan i pani....". Chyba wiecie, co mam na myśli... A rzeźba matki z dzieckiem stoi i ma to wszystko gdzieś, bo jest tyłem do ratusza.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Tezet74 · dnia 10.03.2014 18:29 · Czytań: 527 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 7
Komentarze
X dnia 10.03.2014 19:52 Ocena: Bardzo dobre
To chyba będzie Olsztyn...
Zadziwiające, gdyby pozmieniać kilka nazw i układów topograficznych tak samo można byłoby opisać Gdańsk i pewnie wiele miast Warmińskich, Mazurskich i Pomorskich.
Czas idzie do przodu. Niektóre nazwy ulic zostają i stają się zupełnie bez sensu, jak Targ Rybny. A inne zmieniają się, tak samo, jak zmienia się ustrój czy rządzący. Okazuje się, że byle głupi targ zachowuje o sobie pamięć, chociaż tylko w nazwie. Taki Hitler natomiast nie (ale o nim wszyscy pamiętają i bez tego, ale czy pamiętają, że np. Wolny Gdańsk był w przeważającej części niemiecki?)
Zastanowić może czy Jan Paweł II też przeminie jak nastąpi wielka islamizacja Europy?
mruczol dnia 11.03.2014 14:23
Tezet,

tekst i przemyślenia całkiem ciekawe :yes: :). Chociaż myślę, że kilka dodatkowych dygresji dodałoby mu większego uroku.
Początkowo czyta się nieźle. Musisz jednak popracować nad eliminowaniem co niektórych zaimków. Ich zbytnie nagromadzenie nuży :( i rozprasza uwagę :upset:. Pozaznaczałam kilka rzeczy, które można byłoby poprawić (chociaż nie szlifowałam całości). Mam nadzieję, że uwagi okażą się przydane.

Cytat:
my­śla­łem: czy my mamy Stare Mia­sto, czy jed­nak Sta­rów­kę?

To, co myślałeś, powinieneś wziąć w cudzysłów, a "czy" napisać wielką literą. Zasada taka. Ponadto nie można rozróżnić, gdzie kończą się myśli bohatera, a gdzie zaczyna tekst narracji.

Cytat:
Tak my­śląc ru­szy­łem przed sie­bie

Przecinek po "myśląc".

Cytat:
Tak my­śląc ru­szy­łem przed sie­bie. I oto po pra­wi­cy mia­łem plac o na­zwie Targ Rybny, gdzie ani ryb, ani targu, ani nawet placu nie uświad­czysz. No tak

Zbyt blisko siebie oba "tak".

Cytat:
ale idąc przed sie­bie dojdę do bar­dzo waż­ne­go miej­sca

Przecinek przed "dojdę".

Cytat:
I z tego mogę być dumny, bo w końcu ile miast może się po­szczy­cić tym, że tu mieli roz­strze­lać agen­ta J-23?

Zbyt duże nagromadzenie zaimków.

Cytat:
Wy­zwo­le­nia)na Plac Wol­no­ści

Brakuje spacji po nawiasie.

Cytat:
a z ulicą krzy­żu­je się inna - wy­ja­śnia­ją­ca co się owego dnia stało, to ulica Wy­zwo­le­nia

Znowu zbyt wiele zaimków.

Cytat:
Dziś po­zo­sta­ła tylko ta, upa­mięt­nia­ją­ca "ma­jo­we świę­to"

Zbędny przecinek.

Cytat:
JP2 stoi ra­tusz, w któ­rym "czy ten pan i pani....". Chyba wie­cie, co mam na myśli... A rzeź­ba matki z dziec­kiem stoi

Powtórzenie.

Życzę wielu porywów natchnienia :smilewinkgrin:.
Pozdrawiam serdecznie
Aśka ;) B) ;)
mede_a dnia 11.03.2014 18:20
Znam to miasto i p. Małkowskiego takoż;-) Zatem miło było znów przejść się ulicami. Pozdrawiam.
ajw dnia 17.03.2014 18:30 Ocena: Bardzo dobre
A ja nie znam tego miasta, a może nie wiem, że znam. W kazdym bądź razie chętnie sie z Tobą przeszłam słuchając Twoich dywagacji. No może fajniej by było gdybyśmy jeszcze gdzieś na kawkę siedli, bo nie lubię tak łazić o suchym pysku :)
Pozdrawiam serdecznie :) I jakby co, to poproszę espresso.
Quentin dnia 17.03.2014 18:47
Też nie znam miasta z "obrazka"

W ogóle znam niewiele miast. Żadnego chyba nawet tak dobrze ;)

Jak widać do rozważań wystarczy jedynie kilka ulic i chłonnych myśli. Myślę, że o tej miniaturze można powiedzieć przede wszystkim, że jest dość poprawna o dziwo.

Pozdrawiam
Usunięty dnia 18.03.2014 19:02
Szkoda, że nie wmontowałeś poprawek zasugerowanych przez mruczolkę. Bo atutem tego tekstu jest to, że ładnie go prowadzisz, ale te babole trochę psują ogólne wrażenie. Ogólnie myślę, że dobrze, gdybyś potrenował taki styl, bo fajnie Ci idzie gra słów i skojarzeń.

Zakończenie całkiem niezłe, tylko przydałoby się zgrabniej złożyć to zdanie:

Cytat:
A rzeź­ba matki z dziec­kiem stoi i ma to wszyst­ko gdzieś, bo jest tyłem do ra­tu­sza.


I dorzucam kilka wpadek:

Cytat:
i znów po­czu­łem się dumny z mo­je­go mia­sta

ze swojego miasta

Cytat:
I oto znów sta­łem pod Wy­so­ką Bramą

i oto znów stanąłem

Cytat:
(a z ulicą tą krzy­żu­je się inna - wy­ja­śnia­ją­ca co się owego dnia stało (-) mianowicie ulica Wy­zwo­le­nia)( )na Plac Wol­no­ści


Cytat:
ulicą 22 stycz­nia (a z ulicą tą krzy­żu­je się inna - wy­ja­śnia­ją­ca co się owego dnia stało, to ulica Wy­zwo­le­nia)na Plac Wol­no­ści, z któ­re­go od­cho­dzi­ły nie mniej "pięk­nie" na­zy­wa­ją­ce się ulice

- a z tą ulicą krzyżuje się inna - szyk

Cytat:
JP2 stoi ra­tusz, w któ­rym "czy ten pan i pani....". Chyba wie­cie, co mam na myśli... A rzeź­ba matki z dziec­kiem stoi


I kropkę wywal z tytułu.
Tezet74 dnia 19.03.2014 11:05
Bardzo wszystkim dziękuję za przyłączenie się do mojego spaceru po Olsztynie. Mruczolku i Morfinko - Wam szczególnie dzięki za cenne uwagi a nie uwzględniłem ich dotąd nie ze złej woli a jedynie z braku czasu. Ajw - oczywiście że na Starym Mieście vel Starówce można się kawusi napić w wielu miejscach ale oczywiście gdybym Cię tak wprost tam zabrał to byłaby kryptoreklama. Medeo - jak widzę jesteśmy ziomkami ale może nie rzucajmy tak wprost nazwiskiem. Mogłoby to pozostać malą zagadką ;).
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty