Poezja » Wiersze » X
A A A


jeśli szukać chcesz czułych wyjątków
co na kropki wzór nad ypsilonem
nie dowiodą istnienia majątku
a powrócą tą nad ż - nie w porę

nie dostarczy głębi geologia -
geometria (z) natury szczęść ciemna
oddzielona u źródeł od ognia
którym skrapia się wiedza tajemna

nie odnajdziesz rozumu gdzie teo
bębni w tao (ying-yang!) wyzwiskami
nie odzyskasz pogody w meteo
ale skreślę ci coś przed oczami

jeśli szukasz wieczności w godzinie
nieskończonych światów w ziarnku piasku
zapamiętaj jak miewam na imię
ja potrzeba - siostra wynalazku

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
introwerka · dnia 12.03.2014 07:36 · Czytań: 820 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 17
Komentarze
mede_a dnia 12.03.2014 15:47 Ocena: Świetne!
Czy to Twój pierwszy wiersz z rymem? Super. Bardzo ładny 10- zgłoskowiec z równą średniówką. Masz tylko dwa miejsca, w których nieco zgrzyta z powodu rozłożenia akcentów. Spróbuję zaproponować maleńką kosmetykę, nie zmieniając treści:
I. "nie odzyskasz pogody w meteo
ale skreślę ci coś przed oczami"
II. "jeśli szukasz wieczności w godzinie
nieskończonych światów w ziarnku piasku".

Poza tymi drobiażdżkami - cudnie. A i z nimi - też. To tylko propozycja. Bardzo ładne dokładne rymy krzyżowe, takie lubię. Nie są wyświechtane, a świetnie podkreślają melodię wiersza. Nie ma się wrażenia, że podciągasz treść pod rymy, bo treściowo też znakomicie. Końcówka rewelacyjna. Zmianą jednego słowa w utartym powiedzeniu dokonujesz semantycznego cudu, który daje puentę zręcznie podsumowującą cały wiersz. Bardzo, bardzo jestem na tak.
introwerka dnia 12.03.2014 16:40
Mede_o,

nie, to nie pierwsza taka próba, zdarzały mi się już wcześniej rymowe, jednak naprawdę rzadko. Bardzo, bardzo się cieszę, że ten skromny eksperyment znalazł Twoje uznanie, dziękuję za bardzo pomocne poprawki - zaraz wprowadzę :) Pozdrawiam wiosennym tchnieniem :)
Kameadore dnia 12.03.2014 18:30
Introwerko, potrzebuję Twojej pomocy!

Napisz mi proszę - co chciałaś wyrazić w wierszu, jaki jest przekaz?
I nie śmiej, się, nie bądź zła, ja czytam i czytam i przelatuje mi przez głowę (a mam przecież pustą, więc powinno coś się zatrzymać)

Napiszesz?

Kamea.
konstrukcja dnia 12.03.2014 18:57 Ocena: Świetne!
Cudownie! Jak mede_a, doceniam przemyślaną konstrukcję i układ rymów. Choć nie do końca rozgryzłem pierwszą zwrotkę, całość jak najbardziej trzyma się kupy - igraszki z metaforą na naprawdę wysokim poziomie ; D
spawngamer dnia 12.03.2014 19:09
Nie od dziś wiadomo, że owa potrzeba dosadniej nazywa się lenistwo. Gdyby nie ono nadal nie wiedzielibyśmy co to koło. Bo po co.
Co do formy przekazu strasznie pogmatwana za czym nie przepadam ale rozumiem, ze po to by szukać mnogiej liczby znaczeń.
introwerka dnia 12.03.2014 19:09
Kameo,

oczywiście, że się nie gniewam :) Diabeł, w tym wypadku, tkwi w szczegółach. "Pomóż wspomóż dopomóż wyjątku czuły / odeprzeć tłumne armie reguły" i "kropka nad ypsilonem" to cytaty z tekstów Stachury. W pierwszej strofie chcę więc powiedzieć coś na kształt "jeśli szukasz poezji, choć nawet ona nie uchroni cię przed śmiercią". Dalej egzemplifikuję, gdzie tej poezji znaleźć nie można (a przynajmniej, mnie się nie udało). W ostatniej strofie cytuję niedokładnie Blake'a ("wieczność w godzinie", "nieskończoność światów w ziarnku piasku" ), by skonkludować, że sposobem na znalezienie tych fenomenów może być np. świadomy altruizm.

Mam nadzieję, że rozwiałam choć trochę Twoje wątpliwości :) Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, też bardzo chętnie odpowiem :)

Pozdrowienia :)


Konstrukcjo,

ogromnie miło mi Cię gościć :) Cieszę się bardzo z Twojej opinii, pozdrawiam serdecznie :)



Edyt.

Spawngamer,

niezupełnie chodziło mi o lenistwo w tworzeniu wynalazków, raczej o to, że każdy wynalazek, poza zaspokajaniem starych, tworzy nowe potrzeby. ;) Szczególnie wyraźnie widać to współcześnie, gdy, zdaniem Zygmunta Baumana, "Kultura (w płynnej nowoczesności) nie ma na celu zaspokajania istniejących pożądań, ale produkowanie nowych." ;)

Dziękuję za komentarz i pozdrawiam :)
mede_a dnia 12.03.2014 20:33 Ocena: Świetne!
"Niezupełnie chodziło mi o lenistwo w tworzeniu wynalazków, raczej o to, że każdy wynalazek, poza zaspokajaniem starych, tworzy nowe potrzeby" - i właśnie świetnie to oddałaś puentą.
Kameadore dnia 12.03.2014 20:41
No widzisz Introwerko - taka jestem głupiutka i nieoczytana... :(

Pięknie mi to wyjaśniłaś, wierzę w to co piszesz. Teraz wiesz otwiera się przede mną :)

Dziękuję.

Kamea.
introwerka dnia 12.03.2014 21:02
Mede_o - miło mi bardzo :) Pozdrawiam serdecznie :)

Kameo - nie jesteś głupiutka, przypuszczam jedynie, że sporo młodsza ode mnie, więc na oczytanie masz jeszcze czas :) Cieszę się, że wiersz okazał się bardziej przystępny, pozdrawiam ciepło :)
ajw dnia 12.03.2014 22:04 Ocena: Świetne!
Nic mi nie zgrzyta. Bardzo mi sie podoba introwerka w takim wydaniu, chociaż uwielbiam Cię też w twoich fantastycznych gierkach słownych :)
introwerka dnia 12.03.2014 22:41
Ajw,

bardzo mi miło, ogromnie się cieszę, że odnajdujesz się też w takim eksperymencie :) Pozdrawiam ciepło :)
Usunięty dnia 13.03.2014 10:54
Jeszcze musisz dołożyć jedną zgłoskę w drugim wersie, bo masz 9, a wszędzie 10. Co do rymów, ja wolę jednak bardziej pochowane.

Treści - jak to zwykle u Ciebie - chwilę trzeba poszukać. A jest świetna i tu, według mnie, zaczynają się schody. Forma rymowana leci zbyt szybko, żebym mogła wystarczająco długo nad kolejnymi wyrazami się zatrzymać, z drugiej strony te postoje, które narzuca treść, sprawiają, że wiersz mi się zacina i nie płynie. Nie w każdym wersie, ale jednak.
introwerka dnia 13.03.2014 11:12
Morfino,

dzięki wielkie, Ty to masz oko - pomyślę o dodaniu tej sylaby, choć to może być niezła akrobacja (any suggestions? :)

Co do treści, to faktycznie za dużo chciałam upchnąć naraz, niestety to taka hybryda, którą trudno gdziekolwiek ruszyć bez ryzyka zawalenia całości (i tak jestem z siebie dumna, że usunęłam jeden "X" z tytułu ;)

Serdeczności :)
kolbertyna dnia 13.03.2014 14:31 Ocena: Świetne!
Intro, jestem starsza zapewne od Kamei, a treści bez objaśnienia też bym nie rozgryzła. Dzięki za przybliżenie utworu, teraz jest łatwiej. Wiersz czyta się świetnie, jest rytmiczny, zupełnie niebanalny. W formie jest postmodernistyczny, nadąża za rytmem czasu, a jednak stoi jakby z boku, przygląda się zmianom i w treści apeluje o chwilę zadumy, chwilę poetycką. Jedna z lepszych propozycji na PP, jakie ostatnio widziałam z poezji nowoczesnej. "Ja tu jeszcze wrócę" :-)
introwerka dnia 13.03.2014 15:45
Kolbertyno,

miło mi, że, mimo pewnej nieadekwatności treści i formy, spodobały Ci się obydwie :)
Pozdrawiam i zachęcam do powrotów :)
kresowiak dnia 13.03.2014 16:03
Zgrabnie, świetnie się czytało, jednak ostatnią zwrotkę bym przemyślał. O ile pierwsze trzy części są oryginalne i spójne warsztatowo, puenta brzmi sztampowo i sztucznie. Nie mniej jednak nie da się przejść obok obrazów jakie kreślisz, jednocześnie koncentrując się na formie.

Pozdrawiam!
introwerka dnia 13.03.2014 16:38
Kresowiaku,

cieszę się z Twojego poczytania i odwiedzin, zdaję sobie sprawę ze stylistycznego "odstawania" ostatniej zwrotki, niestety już pewnie niewiele w niej zdziałam. Cieszę się w każdym razie, że "właściwości rozpraszające" obrazów pozwalają nie koncentrować się na formie :)

Pozdrawiam serdecznie :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty