"Wróżba" - palenieszkodzi
Poezja » Wiersze » "Wróżba"
A A A

Wróżba

 

Daj rękę panie powróżę ci prawdę

Której nawet gdybyś znać nie chciał, doczekasz

Ona ciebie kochała, jak bardzo? – bardzo

I tyś ją miał za to co najdroższe, jedyne

Ale tędy biegnie linia pewna swego

Kierunku i przecina drugą jeszcze pewniejszą

I już się nie dało razem ani w tę ni we w tę

W dół jeszcze zawczasu, w górę brak zasługi

I choćbyś jej nawet swej pensji miesięcznej

Utoczył i wszystko przenajszczerzej darował

To już inaczej być nie mogło, linie krzyż wskazują

I każda umyka potem w inną stronę

Pieniądz połóż panie na twej ręce, nie żałuj

Powiem wtedy zakończenie, co będzie i być musi

Rok nawet nie minie jak wróci do ciebie

Niech mi bebech pęknie jak się nie pospełnia

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
palenieszkodzi · dnia 19.03.2014 17:41 · Czytań: 684 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 18
Komentarze
palenieszkodzi dnia 30.03.2014 21:59
To naprawdę piękny wiersz, szkoda, że jeszcze nie został skomentowany. :)
Wiolin dnia 30.03.2014 22:24
Witaj Palenie.

Samochwała w kącie stała....
Szanowny Twórco, a z której to strony ów wiersz jest piękny??? Mam wrażenie że opisałeś kawałek rozmowy z cyganką - wróżbitką. Język jakże inny od potocznego, więc śmiem twierdzić że powyższe powinno być zaznaczone cytatem. Niepotrzebnie zaczynasz każdy wers dużą literą. Musisz się zdecydować na stosowanie interpunkcji lub nie. Pozdrawiam.
mede_a dnia 31.03.2014 16:19
E tam, samochwała... Każdy, kto publikuje wiersz, uważa go chyba za dobry, bo jeśli nie - to tak jakoś zalatuje mi lekceważeniem czytelnika... Dopiero odbiór czytelniczy coś nam tam mówi, jak to jest z naszym utworem.

Czy to piękny wg mnie wiersz? Mógłby nim być. Świetny pomysł. Ujęcie w poetyckie ramy wypowiedzi wróżki mogłoby być oryginalne i smaczne. Nie jest.

Bo trochę to przegadane, a za mało poetyckie, choć niektóre frazy bardzo mi się podobają, np. :

"choćbyś jej nawet swej pensji miesięcznej
utoczył" - super przerobiłaś utarty związek frazeologiczny.

W dodatku zapis. Są przecinki, wielkie litery, ale nie zamykasz zdań kropką. Przemyśl to.

Ogólnie wiersz nie jest jakiś zły. Wymagałby dopracowania, wycięcia waty słownej, podrasowania jakąś metaforą. Pochyl się jeszcze nad nim, bo zaczyn - w postaci pomysłu - jest. Pozdrawiam.
palenieszkodzi dnia 13.04.2014 16:10
Medeo !
Przeczytałam z uwagą Twój komentarz i powiem Ci, że nie widzę w wierszu żadnej waty słownej- każde zdanie a może i słowo ma swoje znaczenie. Podaj przykład, co miałaś na myśli? Jeżeli chodzi o metafory, to uważam, że szczególnie tutaj, na portalu, są używane bez umiaru. Przypomina mi się wiersz o pewnych zroszonych czy też inaczej mokrych opuszkach, nad którą to metaforą zabrzmiały ochy i achy komentujących. Przykłady tej mody na portalu mogłabym mnożyć. Mnie się to nie podoba, środki stylistyczne należy stosować z umiarem (zwłaszcza gdy się jest początkującym). Ale jedyne, co robią, to , w moim przekonaniu, udziwniają teksty, narażając je na śmieszność.
Dziękuję za docenienie pomysłu. Mnie ten wiersz naprawdę bardzo się podoba. Nic bym w nim nie zmieniła :-). Napisałam szczerze i zostałam nazwana samochwałą przez wiolina, ale ponoć dużo gorsza jest fałszywa skromność.
Zdań w wierszu na końcu wersu chyba raczej kropką nie zamykamy? Do następnego, medeo!
amsa dnia 13.04.2014 16:18
palenieszkodzi - przeczytawszy Twoją odpowiedź przydreptałam i ja. Poczytałam wcześniejsze wypowiedzi, bo było trzeba się zorientować w czym rzecz a na końcu zapoznałam się z wierszem. I cóż mogę powiedzieć? Ano dobrze, że się na poezji nie znam, bo mnie się podoba, a puenta fajna, taka stylistycznie inna niż całość. Co prawda nie rozumiem, po co ludzie chodzą do wróżek, łudzić się nadziejami wszelakimi można bez nich, a i tak - co będzie, to będzie.

Pozdrawiam

B)
mede_a dnia 13.04.2014 16:43
palenieszkodzi - wyraziłam swoją opinię. A że Ty uważasz swój wiersz za piękny - rozumiem i to zrozumienie zawarłam we wcześniejszym komentarzu, bo i ja wstawiam na Portal tylko te wiersze, które uważam za dobre. Ale moje dobre i dobre czytelników czasem się rozchodzi i nie ma zgody między nami ;-) Mam wrażenie, że rozzłościła Cię moja opinia, a przecież była życzliwa :)
Co to nadużywania metafor. Zgadzam się i nie. Samo podzielenie tekstu na wersy nie czyni jeszcze z niego poezji. Metaforyczność jest jednym z wyróżników liryki, a celna przenośnia jest zawsze do odczytania. Nadmiar jednak zawsze jest usterką.
Jeśli stosuje się interpunkcję i wielkie litery - to w pełni. Poczytaj sobie klasyków. Ja nie znam takiego zapisu jak Twój i taki nie podoba się mi. Ale to znów tylko moje zdanie.
Serdeczności.
palenieszkodzi dnia 03.05.2014 23:05
Do mede_a - Też uważam Twoją opinię za życzliwą i za nią dziękuję. Co do metafor- jest ich sporo w wierszu, naprawdę nie zauważyłaś ? Może dlatego, że są bardzo subtelne. W sprawie zapisu - masz rację z wielkimi literami i kropkami, jednak mnie to zupełnie nie razi.

Do amsa - Bardzo się cieszę, że się nie znasz na poezji i sama przyznajesz, że to dobrze. Jednak zauważyłaś to, co odróżniało puentę od reszty- fajno :-). Samo chodzenie lub nie do wróżek nie ma tutaj nic do rzeczy, nie mogę pojąć po co się nad tym rozwodzisz. Dzięki za komentarz.

Do Wiolin - W języku polskim mamy małe i wielki litery, a nie "duże". Nie pomyl się w kolejnych komentarzach ;p. Słusznie piszesz, że w wierszu jest opisany fragment rozmowy z cyganką :-)
viktoria12 dnia 19.06.2014 17:07 Ocena: Bardzo dobre
PWN poradnia językowa - można pisać: dużą literą, wielką literą - obydwa zwroty dozwolone;
Co do Cyganki - wiesz jak to jest: prawdę Ci powie albo zbałamuci za groszy parę,
albo jaką klątwę rzuci, jak nie dołożysz stu złotych
i ani się obejrzysz - zdąży Ci sprzątnąć złoty zegarek, portfel i co tam masz jeszcze.

W rytmie cza cza Twój wiersz, autoreklama w komentarzu, trza by zgłosić do ABW, czy nie nastąpiło złamanie regulaminu opiekuńczego portalu, ale oni teraz zajęci bardziej przyziemnymi sprawami, jak wierszyki, więc idę śladem - co masz do powiedzenia.

Dużą literą początki wersów, mogą być; wprawdzie tutaj tendencja do poezji białej, ale gdzie indziej spotkałam się z takim zapisem:
każdy wers z wielkiej litery i było dobrze, więc - niech Ci będzie.

Ale cały wiersz zaczęłabym tak:

Daj panie rękę powiem ci prawdę... -

takie cygańskie bajanie, odczytywanie z ręki, dla zarobku straszenie, zaś na końcu: odwoływanie się do pękniętych własnych bebechów;
żadna szanująca się Cyganka tak nie powie.
No, chyba - że ma drugie albo następne wcielenie, to tak, jak to z tymi kobietami bywa.
Ech;
daj mi zielony... będziesz miała szczęście jutro z rana :)
palenieszkodzi dnia 24.06.2014 19:43
Do viktoria12 - rzeczywiście, tak jest napisane co do wielkich i dużych liter, zwracam honor tym, którym zwróciłam uwagę.
Zaś tutaj
viktoria12 napisał/a:
odwoływanie się do pękniętych własnych bebechów;
żadna szanująca się Cyganka tak nie powie.

zabieg celowy z bebechem, podkreślający prostotę osoby, która wróży, a więc i ostrzeżenie - nie wierz wróżbom i wróżkom, gadają , co im ślina... :-). Tak to widziałam. W dywagacje, co zrobi cyganka, gdy nie dostanie stu złotych i ile ukradnie, się nie zagłębiam, bo ten temat nie mnie frapuje:-).
Ale pomogłaś troszeczkę:)
viktoria12 dnia 24.06.2014 20:16 Ocena: Bardzo dobre
:) Chodziło mi o to, że dla Cyganki : ,, bebechy" to używana pościel, coś starego; raczej w tym kierunku myślą. Oczywiście w ,, bebechach"- chodzi też mężczyzna z dużym brzuchem. Romki przywiązują dużą wagę do urody; chociaż bajają - to inaczej.
Ten celowy zabieg, moim zdaniem, jest sztuczny. Odstrasza przyjmującego wróżbę.
Ale - jako nowatorstwo - niech zostanie. Zobaczymy, może jakaś Romka się wypowie :)
Pzdr.
Dobra Cobra dnia 17.08.2014 22:19
Tu nie chodzi o Cygankę.


Ukłony,


DoCo
palenieszkodzi dnia 17.08.2014 22:33
Dzięki DoCo za rozumny wpis. Zupełnym natomiast nieporozumieniem jest komentarz viktorii12, bebechy to zawsze były flaki, jednym słowem kiszki wszelakie w brzuchu. Wróżka przysięgała, że jej bebech pęknie czyli kiszka jakaś, jak się wróżba nie spełni i tyle o bebechach :-)
Szkoda jedynie DoCo, że nie zauważyłeś moich pięknych przenośni w wierszu, Twój komentarz wiele nie powiedział:-), tym bardziej dopominam się o zaginiony fragment "a o to, co mówi. A zwiastuje nam..." . Oddawaj! ;p
Dobra Cobra dnia 18.08.2014 08:46
Nie bede go dawał.

Uprzejmie proszę napisz, jakie znaczenie ma ten utwór dla Ciebie. To bardziej interesujące, niż te wszystkie dywagacje, co oznaczają cygańskie bebechy.


DoCo
palenieszkodzi dnia 18.08.2014 21:13
Do DoCo:Już pisałam, uważam, że skomponowałam dobry wiersz. Lubię do niego wracać i czytać go. Cieszy mnie to, że on jest :-) Czyli ma takie znaczenie, ze mnie dowartościował jako twórcę :)
Dobra Cobra dnia 18.08.2014 21:42
Ja to rozumiem doskonale. Skomponowałaś dobry wiersz. Jeno chciałem sie dowiedzieć, co spirytus movens chciał mi przezeń utwór rzec i powiedzieć.

DoCo z pozdrowieniem.
palenieszkodzi dnia 18.08.2014 22:02
Do DoCo:
A to, jak podkreślają tu najzacniejsi użytkownicy, zależy od czytacza :-)
Dobra Cobra dnia 18.08.2014 22:18
Aha, czyli sam se mam uchylić rąbek spódnicy... A co jeśli jej nie noszę?

DoCo
viktoria12 dnia 19.08.2014 16:25 Ocena: Bardzo dobre
Dziękuję Palenieszkodzi za kolor zielony; wprawdzie masz do czynienia z osobą, która przez jakiś czas zajmowała się wróżbami i magią, zatem świat zwrotów jest mi nieobcy -

ale tak wdzięcznie i z dygiem bronisz swoich racji,

że stanowią myśl przewodnią bebechów.

Tekst nie ciągnie się jak flaki w oleju;
raczej smakuje jak flaczki doprawione majerankiem...
Zaraz, raz... przecież ma być na tak Twojej Cygance:
no dobrze, dzisiaj cały Twój tekst podobasię,

tak więc odbiór zależy od klimatu, co jest stwierdzone ministralnie,
ale - przede wszystkim od nastroju czytelnika.
W końcu przestało padać, mamy piękną słoneczną pogodę; Cyganki taką lubią.
Więc i ocena: bdb :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty