medea z ulicy współczesnej 20/14 - mede_a
Poezja » Wiersze » medea z ulicy współczesnej 20/14
A A A
Od autora: praca z "Konkursu upamiętniającego Zygmunta Kubiaka" - wiersz o tematyce mitologicznej z porównaniem homeryckim

 

spójrz na swoich synów - lustrzane odbicia ojca.
obaj z bystrym okiem, płonącym włosem
niczym spod ręki Herostratesa.
młodszy ma na dodatek, jak rodzic, znamię na plecach
w kształcie Selene.
nieodrodni. krew z krwi, kość z kości.
 
on odszedł od ciebie. nie wróci. w nowej Itace,
czeka dwudziestosześcioletnia Penelopa.
 
niby Medea, co koryncką nocą, czarną jak czeluści Tartaru,
w które strącono na potępienie wszystkie konstelacje gwiazd,
chwyciwszy, z zemsty na Jazonie, bo ją porzucił dla Kreuzy,
w oszalałe z wściekłości ręce szyje śpiących dzieci,
zaciskała je, dopokąd dusze poszły w Pól Elizejskich bezkres
wędrować z cieniami achajskich przeddziadów,
słuchając eposów o bohaterskich zdobywcach Kolchidy,
przekląwszy bezrozumną mać na wieczność,
tak ty oddusisz nieodwracalnie te dwa konary od pnia,
by już nie piły więcej z dna słojów genealogicznego drzewa,
zapomniały skąd wzrosły, z kim były jednym w jednym;
nie bacząc, że aż po rdzeń krwawią kory, łyka, miazgi,
a poszarpanej rany po odojcowskim odszczepieniu
nie zasklepisz żadną maścią z Demetriańskich aptek.
 
twoi synowie umrą, choć żyć będą.
pozbawisz ojca praw nadanych mocą Najwyższego.
nigdy już nie zobaczy synów.
pozew u Temidy czeka na ostateczną decyzję.
 
ostateczną, bo nawet Zeus apelacji nie uwzględnia.
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mede_a · dnia 24.03.2014 07:28 · Czytań: 571 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 11
Komentarze
ajw dnia 24.03.2014 09:56 Ocena: Świetne!
Nie jest łatwo pisać taką poezję i od razu powiem, że chylę czoła, bo ja chyba nie podjęłabym rękawicy. Jest jak pasjonująca wędrówka po mitologicznym świecie, gdzie dotykalne stają się postaci znane z lektury. Postaci, które w dzisiejszym czasie mają swoich odpowiedników. Ciekawie poprowadzone pióro w tej oryginalnej konwencji. Pozdrawiam serdecznie :)
blaszka dnia 25.03.2014 13:50
Och mede_o! Doskonałe dzieło!
Nie spotkałam się jeszcze z taką metaforą uwspółcześnionej Medei, a teraz wydaje mi się ona oczywista i jasna jak słońce.
Nie będę się rozwodzić nad interpretacją, bo każde dodatkowe słowo może zepsuć atmosferę, którą stworzyłaś. Czuję się niemal jak po filmie Larsa von Thriera pt. "Medea".
Gratulacje!
mede_a dnia 25.03.2014 20:00
Ajw, Ty moja wierna Czytelniczko. Jak Cię zabraknie kiedyś pod moim tekstem...

blaszko , to dla mnie bardzo ważny komentarz. Bo bałam się, że wiersz nie zostanie zrozumiany - porównania homeryckie czyta się strasznie - a Ty doskonale odkryłaś, o co mi chodziło. Znam co najmniej kilka takich współczesnych Medei, które na złość byłemu partnerowi odseparowują dzieci od niego. I dla mnie to tragedia na miarę starożytnego casusu dzieciobójczyni Medei. Dziękuję.
Wiolin dnia 25.03.2014 20:32
Witaj Mede_o.

Zadziwiasz czasoprzestrzenią podejmowanych w wierszach tematów....chwytasz się różnych ról i to z powodzeniem. Pozdrawiam zmitologowany.
mede_a dnia 25.03.2014 20:34
Wiolinku, bo szybko się nudzę jedną potrawą i lubię próbować wielu rzeczy ;-) To sobie podskubuję i tam, i siam.
LukaszPeee dnia 25.03.2014 23:29
Świetny tekst. Udane , ciekawe porównanie. Choć homeryckie, to nieprzegadane, co mogłoby się zdarzyć przy takiej możliwości. Pozdrawiam :)
mede_a dnia 26.03.2014 06:19
Łukaszu - cieszy mnie Twoja opinia i dodanie wiersza do ulubionych. Tym bardziej, że - jak nader rzadko - jestem dość zadowolona ze swego tekstu, ze jakoś mi tam wyszło uwspółcześnienie starożytnej bohaterki. A w ogóle to kocham mitologię, co widać i po nicku.
kamyczek dnia 26.03.2014 10:57
Wiersz nie jest łatwy, poradziłaś sobie świetnie, mede-o (chodzi mi o samo stworzenie, bo to wymaga od Autora dobrej znajomości Mitologii), bo treść jest dla mnie zrozumiała. Znam podobne przypadki z realu, osobiście nie pochwalam takiej postawy, uważam, że dzieci nie powinny być kartą przetargową, nie powinny też być karane za to, że rodzicom się nie udało.
Świetna lektura. Pozdrawiam.
mede_a dnia 26.03.2014 17:34
Kamyczku, cieszy mnie bardzo, że mimo trudnej składni i mitologicznych odwołań wiersz jest do zrozumienia, bo takim być powinien, skoro podejmuje tematykę społeczną. Dziękuję za poczytanie.
kolbertyna dnia 29.03.2014 08:21 Ocena: Świetne!
Medeo, doskonały wiersz. W antycznej ramie zmieściłaś współczesne przesłanie.Powinien być rozdawany na rozprawach rozwodowych. Lektura mądra i piękna.
mede_a dnia 29.03.2014 10:38
Dziękuję, Kolebertyno , za tak piękną opinię, szczególnie, że wiersz powstał na Twój konkurs. Problem, o którym mowa, jest coraz dotkliwszy, gdyż coraz więcej rozstań par z dziećmi. I, niestety, często kobiety zachowują się jak Medea. Choć nie mordują własnych dzieci, a postępowanie tłumaczą ich dobrem, pobudki nie odbiegają od Medeowych - dopiec byłemu. Odgrodzenie go od dzieci wydaje się najsłuszniejszą karą, chociaż uderza przede wszystkim w nie. Głęboko smutne. I dlatego wiersz.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:67
Najnowszy:wrodinam