magiczna studnia - mizantrupia
Kategoria Konkursowa » Słowa w kadrze » magiczna studnia
A A A
Od autora: słowokadrowe finałowe

To już tak niedaleko, na wyciągnięcie ręki! Im bliżej studni byli, tym mocniejsze ogarniało ją podekscytowanie. Hamowała się trochę z okazywaniem entuzjazmu, bo wciąż musiała ocierać łzy z jego policzków, a głupio było się tak cieszyć, gdy ktoś płakał.
- I zobaczysz - sapnął pomiędzy kolejnymi spazmami szlochu. - Spełni się wszystko, ale to wszystko, co sobie zamarzysz! Zdrowie, szczęście, kucyki... – załkał, przytulając ją mocno do siebie. Za ich plecami rozlegały się strzały.
- Kucyki! - zawołała, wtulając buzię w dziadkowe ramię, by nie patrzeć na jasne rozbłyski w oddali. Było prawie jak na Sylwestra, głośno i jasno. Ludzie też krzyczeli i przytulali się na ulicach. Ostatnio było znacznie zimniej, lecz może w tym roku święto wypadło akurat w sierpniu. Nie interesowała się tym zbytnio, bo całą jej uwagę pochłonęły opowieści dziadka o magicznej studni. Trochę gniewała się na niego, że tak długo to przed nią ukrywał, miała w końcu już całe sześć lat. Wspaniałomyślnie postanowiła wybaczyć mu tę zniewagę.
- Ale pamiętasz, pamiętasz jaki jest jeden warunek, by magiczna studnia była magiczna? - upewnił się po raz setny. Minęli jakiegoś pana w zielonym stroju, który strzelał fajerwerkami niebezpiecznie blisko innych ludzi, chyba nawet mignął jej tam Tymek z przedszkola. Bardzo niebezpiecznie tak stać tuż obok sztucznych ogni. Dziwne, że tyle osób było dziś w zielonym. Może to jakieś inne święto, łączone z maskaradą?
- Tak – żachnęła się. - Muszę być cicho. Cichutko. Jak myszka - szepnęła.
- Przez ile? - dopytywał się płaczliwie. Szkoda było strasznie, że nie mogli pójść tam razem, ale podobno był limit wieku. Akurat do sześciu lat! Ogromna z niej szczęściara.
- Dwa dni – wyrecytowała dumnie i została posadzona na bardzo niewygodnym wiadrze. Dziadek włożył jej sznurki w dłonie, kazał trzymać się mocno, pocałował w czoło i opuścił na sam dół studni. Było zimno, ciemno i okropnie, lecz była dzielną dziewczynką i nawet nie pisnęła. Wiadro zostało wciągnięte na górę.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mizantrupia · dnia 01.04.2014 11:00 · Czytań: 2871 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 10
Komentarze
amsa dnia 01.04.2014 13:20
Mizantrupio -z jakiegoś powodu ten utwór skojarzył mi się z Labiryntem Fauna. Nie o treść chodzi, ale o klimat. Rozmowa dziewczynki z dziadkiem, bardzo ładnie prowadzona, motyw zamienienia całej sytuacji w zabawę, trochę Życie jest piękne:), i końcówka pozostawiająca czytelnika z wieloznacznym rozwiązaniem. Bardzo dobry tekst.

Pozdrawiam

B)
pablovsky dnia 01.04.2014 20:09
Moim skromnym zdaniem tekst z gatunku znakomitych. Jeden z lepszych jakie ostatnio czytałem na PP pod kątem głębi przekazu.
Przynajmniej ja tak widzę.
Nieświadomość dziecka, miłość i przerażenie dziadka, wszystko wplecione w przerażający obraz wojny, lub innych dramatycznych wydarzeń.
Wszystko znakomicie ujęte. Bo jak w krótkiej scenie zawrzeć tyle interesujących zagadnień? Tobie się udało, przy pomocy kilku zdań, niedługiej narracji, krótkiego dialogu stworzyłaś historię na podstawie jednej fotografii.

Excellent, Miziu! Gratuluję.
zajacanka dnia 01.04.2014 20:44
Nie, żeby mi się nie podobało, bo świetnie zakamuflowałaś (a może wcale nie) określone emocje/skojarzenia/wydarzenia. Tylko mi znów wojną zawiało i śmiercią/stratą/poświęceniem, od której ostatnio uciekam. Dlatego odcięłam się od tego tematu. Ale podziwiam Twój talent, Mizantrupio, żeby z drobnego obrazka tyle wyciągnąć. Gratulacje!
Pozdrawiam serdecznie! :)
shinobi dnia 01.04.2014 21:45
Podoba mi się. Przy pierwszym czytaniu podobało mi się mniej niż przy kolejnym, pewnie też dlatego, że pierwsze czyt. było szybkie.

Wiele wycisnęłaś z obrazka, sporo emocji w tle, a narracja zakamuflowana i na około.

Precyzyjna robota.
Wasinka dnia 02.04.2014 21:05
Troszkę przemknął mi przez głowę film "Życie jest piękne", ale to głównie chyba przez sposób patrzenia na obrazki wojenne przez dziewczynkę i podpowiadającego jej takie patrzenie dziadka.
Któż spodziewać by się mógł, że wiadro przyniesie taką opowieść? Niepokojącą i złowrogą. Im bardziej sześciolatka się ekscytuje, tym bardziej czytający czuje się niekomfortowo na coraz bardziej niespokojnym sercu...
W zasadzie niekoniecznie musi to być obraz wojny (choć ku temu migawka przyciąga skojarzenia), ale każdego zła, od którego kochający dorosły stara się uchronić dziecko. Mimo własnego bólu.
Mrocznawy klimat. Ciężki.

Np.
Cytat:
Im bli­żej stud­ni byli, tym moc­niej­sze
- pokombinowałabym z przestawieniem "byli"


Pozdrawiam księżycową Wiosną.
Usunięty dnia 03.04.2014 00:00 Ocena: Świetne!
Ja też w dziadku widziałem Beniniego. Mocna scenka i mimo braku opisów, bohaterowie są żywi. To jakieś cuda!

Wyśmienicie.
mizantrupia dnia 03.04.2014 12:09
W takim razie muszę obejrzeć koniecznie ten film!

Bardzo dziękuję Wam za komentarze.
henrykinho dnia 07.04.2014 23:20
Dokładnie tak. "Życie jest piękne".
Bardzo mi się spodobała ta miniaturka; fabuła wydawała się nieco znajoma, jednak na tyle różniła się od tej, huh, podobnej, że nie ziewałem. Dziadek wiedział co robi i niejako ukrył rzeczywistość nie tylko przed dziewczynką, jak i przed czytelnikiem - ciekawy motyw. Bardzo dobrze, że nic wprost nie zostało powiedziane.


pozdrawiam
mickiewiczada dnia 25.04.2014 10:39 Ocena: Bardzo dobre
Straszne, poruszające a napisane pięknie.
JaneE dnia 03.09.2014 15:10
Taka krótka scenka, migawka, a tyle emocji w niej zawarłaś.
Chciałoby się poznać lepiej dziewczynkę i jej dziadka.
Ich historię.

Bardzo dobre.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty