Gwiazda i Amanita - azikuder
Proza » Inne » Gwiazda i Amanita
A A A

 

Pewna Gwiazda koniecznie chciała zobaczyć jak wygląda Muchomor sromotnikowy, najbardziej trujący grzyb zamieszkujący błękitną planetę położoną na peryferiach galaktyki. A, że znajdowała się bardzo daleko i nie mogła go zobaczyć, przekazała informację swojej koleżance, ta z kolei następnej, a ona słońcu, które mogło już z bliska obejrzeć grzyb. W drugą stronę wiadomość popłynęła w podobny sposób i gwiazda dowiedziała się, że Muchomor jest bardzo przystojny. Potem gwiazda poprosiła o zadanie pytania czy czasem Muchomor nie czuje się samotny z powodu złej sławy. I tym razem słońce na końcu zadało pytanie nurtujące gwiazdę. Muchomor przesłał odpowiedź,że lepiej mieć złą sławę, niż żadną. Na co gwiazda zapytała, czy czasem nie miał ochoty kogoś otruć. Muchomor odpowiedział, że nie, ale ludzie często mylą go z młodą pieczarką i mimowolnie stał się przyczyną wielu groźnych zatruć.

- Rozumiem cię - odpowiedziała Gwiazda. Mnie też czasem mylą z gwiazdą neutronową i mówią: uważaj, wkrótce zostaniesz niebezpieczną czarną dziurą.
- Czarną dziurą?
- Czarna dziura powstaje wtedy, kiedy gwiazda osiąga ogromną masę, zapada się pod własnym ciężarem i wtedy staje się bardzo żarłoczna, pochłania wszystko, nawet światło.
- Jesteś bardzo mądra Gwiazdo, a czy inne gwiazdy są równie mądre jak i ty?
- A inne grzyby?
- Grzyby potrafią stworzyć ogromną sieć grzybni, oplatającą całą planetę i tworzą coś, co można nazwać wspólnym umysłem.
Gwiazda aż rozbłysnęła z radości.
- Naprawdę? Grzyby mają wspólnego ducha grzybni?, a przecież my gwiazdy posiadajmy wspólnego ducha gwiazd!, że też wcześniej o tym nie pomyślałam...
- O czym?
- Że możemy komunikować się inaczej.

W tym momencie słońce i inne gwiazdy biorące udział w kosmicznej konwersacji zaczęła zżerać ciekawość, ale nagle na gwiezdnej linii zapanowała cisza.
- Masz na myśli rozmowę bez słów?
- Tak.
- Wiesz? Nareszcie mogę zobaczyć jak bardzo jesteś przystojny... i tylko zupełny laik mógłby pomylić cię z pieczarką.
- No właśnie.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
azikuder · dnia 10.04.2014 19:22 · Czytań: 470 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
pablovsky dnia 10.04.2014 20:10
Szukałem, szukałem i nie znalazłem. Cóż za przewrotnie napisana historia! Ciekawska Gwiazda i Pan Muchomor!
Nigdy nie wpadłbym na myśl, że można napisać opowiadanie o podobnym ciężarze gatunkowym :p
Duch grzybni i rozmowa bez słów dają wiele do myślenia!
Kim jest tajemnicza Gwiazda? Jest się nad czym zastanawiać.
azikuder dnia 10.04.2014 20:31
Dzięki Pablovsky, bez pół litra nie rozbieriosz :)
pablovsky dnia 10.04.2014 20:41
Taaak? Kurde, teraz mam dylemat!
Wziąć jutro urlop i biec po pół litra, próbując za wszelką cenę, czy poczekać aż reszta spróbuje, całkiem na trzeźwo? ;)

Biorąc za i przeciw, to jednak cierpliwie zaczekam.
Cóż to za przesłanie ukryte!
Dobra Cobra dnia 10.04.2014 23:06 Ocena: Świetne!
Pięknie przewrotne i jak miło napisane w formie podania ludowego, tylko w nowocześniejszej formie, rodem z 21. wieku.

Brawo!

DoCo
przyroda dnia 11.04.2014 00:21
Zdaje się, że miał być jakiś rozbłysk... a po nim wielkie COŚ. Niestety, z budzących podziw cudów przyrody zobaczyłam tylko dno... pacyficzne. Też można, ale po co? Nie przemawia do mnie ni forma ni temat ni grzyb.
azikuder dnia 11.04.2014 09:36
Dziękuję za wizytę Dobra Cobra:) Przyrodo, dno pacyficzne?, po co?, chyba nie zrozumiałaś prostej idei utworu, dotyczącej możliwości komunikacji pomiędzy istotami różnych klas. Pozdrawiam:)
amsa dnia 11.04.2014 09:45
Azikuder - no proszę, zawarłaś kilka spraw w tak krótkiej opowiastce. Po pierwsze nigdy nie jest za daleko, drugie, jak się chce to sposób zawsze się znajdzie, trzecie - nie musi być tak jak się ogółowi wydaje, czwarte różnice mogą łączyć, i jeszcze parę innych niuansów sprzeczności. Bardzo mi się podoba.

Pozdrawiam

B)

Cytat:
bio­rą­ce udział (w) ko­smicz­nej kon­wer­sa­cji


Cytat:
- Na­praw­dę? Grzy­by mają wspól­ne­go ducha grzyb­ni?, a prze­cież my gwiaz­dy po­sia­daj­my wspól­ne­go ducha gwiazd!
- Że też wcze­śniej o tym nie po­my­śla­łam.
- jeśli to mówi nadal gwiazda, a tak wynika - połącz:)
spawngamer dnia 11.04.2014 09:59
Trąci mi "Małym księciem". Ciekawe wyjście do czegoś większego.
azikuder dnia 11.04.2014 10:42
Dziękuję Amso, połączyłam jak mi poradziłaś:) Spawngamer, nie pomyślałam o "Małym księciu", chociaż rzeczywiście odnajduję w moim tekście podobny rodzaj wyobraźni.Może czujesz pewien niedosyt, ale utwór jest całością i nie ma potrzeby go rozwijać, dzięki temu zachowuje jasny przekaz. Pozdrawiam:)
Usunięty dnia 13.04.2014 13:13
Bardzo fajnie Ci to wyszło. O wiele sprawniej i ciekawiej niż w tej żuczej anegdotce.
To nie jest łatwe odczłowieczyć różne przywary i dopasować do innego środowiska czy wymiaru, tym bardziej styl ma duże znaczenie. Bo żeby czytelnik mógł pobawić się w grę skojarzeń, tekst musi płynąć wyjątkowo gładko.

Podłub jeszcze tu i tam i będzie paluszki lizać:

Cytat:
Pewna Gwiaz­da ko­niecz­nie chcia­ła zo­ba­czyć(,) jak wy­glą­da Mu­cho­mor sro­mot­ni­ko­wy, naj­bar­dziej tru­ją­cy grzyb(,) za­miesz­ku­ją­cy błę­kit­ną pla­ne­tę po­ło­żo­ną na pe­ry­fe­riach

Cytat:
bar­dzo da­le­ko i nie mogła go zo­ba­czyć, prze­ka­za­ła in­for­ma­cję swo­jej ko­le­żan­ce, ta z kolei na­stęp­nej, a ona słoń­cu, które mogło już z bli­ska obej­rzeć grzyb. W drugą stro­nę wia­do­mość po­pły­nę­ła w po­dob­ny spo­sób i gwiaz­da do­wie­dzia­ła się, że Mu­cho­mor jest bar­dzo

Cytat:
Potem gwiaz­da po­pro­si­ła o za­da­nie py­ta­nia(,) czy cza­sem Mu­cho­mor nie czuje się sa­mot­ny

Cytat:
I tym razem słoń­ce na końcu

wpadające brzmieniowo wyrazy; zresztą tu przydałoby się nadmienić "na końcu" czego, albo zrezygnować z tego "na końcu"

Cytat:
prze­słał od­po­wiedź,( )że le­piej mieć złą sławę, niż żadną.

bez przecinka przed "niż żadną"

Cytat:
za­da­nie py­ta­nia czy cza­sem Mu­cho­mor nie czuje się sa­mot­ny z po­wo­du złej sławy. I tym razem słoń­ce na końcu za­da­ło py­ta­nie nur­tu­ją­ce gwiaz­dę. Mu­cho­mor prze­słał od­po­wiedź,że le­piej mieć złą sławę, niż żadną. Na co gwiaz­da za­py­ta­ła, czy cza­sem

powtórzenia

Cytat:
mylą z gwiaz­dą neu­tro­no­wą i mówią: "uwa­żaj, wkrót­ce zo­sta­niesz nie­bez­piecz­ną czar­ną dziu­rą".

cudzysłów

Cytat:
wtedy, kiedy gwiaz­da osią­ga ogrom­ną masę, za­pa­da się pod wła­snym cię­ża­rem i wtedy staje się

Cytat:
- Je­steś bar­dzo mądra(,) Gwiaz­do

Cytat:
Gwiaz­da aż roz­bły­snę­ła z ra­do­ści.

rozbłysła

Cytat:
- Na­praw­dę? Grzy­by mają wspól­ne­go ducha grzyb­ni? (A) prze­cież my(,) gwiaz­dy(,) po­sia­daj­my wspól­ne­go ducha gwiazd! (Ż)e też wcze­śniej o tym nie po­my­śla­łam...

Cytat:
Na­resz­cie mogę zo­ba­czyć(,) jak bar­dzo je­steś przy­stoj­ny...
azikuder dnia 13.04.2014 13:38
Dziękuję Morfino, faktycznie muszę jeszcze trochę go dopracować. Pozdrawiam:)
Wasinka dnia 14.04.2014 11:22
Ładny tekścik na kanwie bajkowej zapleciony. Czytałam już wcześniej, ale że czas nie spada z nieba, to mi go trochę pobrakowuje.
Malutek to taki, a sporo zawiera, na każdym kroku mogłam sobie coś dopowiedzieć i kiwnąć głową - racja. Spod obrazków można sobie wyłuskać sporo przesłań.
Ale - jak już Morfina stwierdziła - warto pogrzebać i podszlifować.
Nie zdążyłaś jeszcze poprawić, wiec nie będę wypisywać ewentualnych potknięć, żeby nie kopiować Morfiny, ale takie jedno odczucie subiektywne podsunę. Tutaj:
Cytat:
Mu­cho­mor od­po­wie­dział, że nie, ale lu­dzie czę­sto mylą go z młodą pie­czar­ką i mi­mo­wol­nie stał się przy­czy­ną wielu groź­nych za­truć.

Wydaje mi się, że wystarczyłaby tylko część zdania, bez dopowiedzenia, chyba ciekawiej mogłoby to zabrzmieć wówczas. Czyli: Mu­cho­mor od­po­wie­dział, że nie, ale lu­dzie czę­sto mylą go z młodą pie­czar­ką.

Pozdrawiam ze śpiewającym deszczem.
azikuder dnia 15.04.2014 15:35
Dzięki Wasinko za uwagi. pozdrawiam:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty