[zmrok zapada mgłą] - mmedea
Poezja » Wiersze » [zmrok zapada mgłą]
A A A

 

 

zmrok zapada mgłą
nad miastem ulatują opary
odkorkowanych nadziei
i batyskafy smutków
wsączone zgodnie z etykietą
statystyczne wskaźniki objętości szczęścia
wine o’clock
kusi bukietem
tuli-panów
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mmedea · dnia 14.04.2014 17:14 · Czytań: 743 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 8
Komentarze
mede_a dnia 14.04.2014 18:20 Ocena: Świetne!
Moim zdaniem - znakomity wiersz. Świetny w jasnym, aczkolwiek bardzo poetyckim obrazowaniu. Cudna opowieść o mieście zmierzchem.
Klimat kawiarniano - knajpiany, choć ani dosłownego słowa, że to o tym. Ale wszystkie tropy kierują czytelnika w tę stronę. Już od tytułu, choć ten na pierwszy rzut oka wydaje się dość jednoznaczny. Perspektywa jednak zmienia się wraz z ostatnim słowem wiersza. Miasto w oparach ( alkoholowej) mgły, jak nic czytam. Odkorkowane nadzieje - bardzo celna dla przesłania utworu dopełniaczówka. Widzę tłum samotnych ludzi, którzy wraz z zapadającym zmrokiem wychodzą z domów z nadzieją, że może dziś... Odkorkowane nadzieje, bo rodzące się i potęgujące w atmosferze odkorkowywanych alkoholi. W końcu to wine o’clock. Magiczne, czarodziejskie momenty, gdy każda potencjalna męska/ żeńska zdobycz wydaje się na wyciągnięcie ręki, jak pęk tulipanów, który wspaniale, choć nieoryginalnie, rozbiłaś na tuli- panów, ale co w kontekście wiersza niesamowicie pasuje, więc uważam za bardzo udany zabieg. Mam trochę problemu z batyskafem smutków, tzn. samą metaforę rozumiem i znajduję ją ciekawą, natomiast nie do końca rozumiem ją w otoczeniu innych słów. Ale to szczegół. Bardzo, bardzo na tak, mmedeo. Gratuluję.
ajw dnia 14.04.2014 19:44 Ocena: Świetne!
Wkleiłam się w ten klimat. Fajnie napisane.
mmedea dnia 14.04.2014 22:02
mede_o[b], ajw[/b] - dziękuję Wam bardzo za ciepłe słowa. To takie na gorąco napisane pod wpływem mgły i obrazka na FB :) Nie wiem, czy to czytelne, ale tuli-pany to też przejście na ciemną stronę mocy, gdzie butelka nie jest już sposobem na topienie (i kontemplowanie, stąd batyskaf) smutków, ale często środkiem przemocy (a że trzeba naruszyć jej strukturę, stąd rozbicie słowa).
mike17 dnia 22.01.2020 18:07 Ocena: Świetne!
Bardzo postmodernistyczny wiersz
Całość bardzo odlotowa
Malowniczo piszesz, całość zdaje się snem we śnie.
Mało tu realizmu, a wiele magii.
Lubię takie klimaty.
Lubię, kiedy jest wszystko zakręcone.
Odjechane.
I u Ciebie tak jest.
Wiersz wyczesany, zwłaszcza tuli-pany :)
Jest tu szansa na sukces.
Szansa na odrealniony wiersz :)
mmedea dnia 22.01.2020 20:09
mike17 - a to taka stara próba :) Bardzo mi się podoba entuzjazm, z jakim o nim napisałeś, dziękuję Ci bardzo. Lubię go, wiesz? :)
Vanillivi dnia 22.01.2020 21:29
Może zacznę od tego, co mi się w tym wierszu podoba: to właśnie ta kawiarniano-alkoholowa, lekko odrealniona atmosfera, a także oszczędna, nieprzegadana forma. Dużo na ten temat napisała już Mede_a, dlatego nie będę się powtarzać.

Ten wiersz ma jednak jak dla mnie również niestety bardzo poważną wadę: jego konstrukcja bazuje na użytych w dość tendencyjny sposób metaforach dopełniaczowych: "opary odkorkowanych nadziei", "batyskafy smutków", "wskaźniki objętości szczęścia". To wyrażenia przypominające niestety najgorsze maniery polskiej poezji. Zastanawiam się, na ile masz świadomość tej manieryczności - zakładam że zdajesz sobie z niej sprawę i trochę próbujesz na niej wygrać, mrugając okiem do czytelnika.

Tylko że jest to "mruganie" też dość mało odkrywcze, już wielokrotnie przerabiane na wszystkie sposoby i to w bardziej absurdalnych/ciekawych/zmuszających czytelnika do przemyślenia swoich nawyków językowych. Tutaj jakiś absurd jest zaznaczony, ale delikatnie, a na pierwszy plan wychodzi jednak ta manieryczność.

Pozdrawiam
mmedea dnia 22.01.2020 23:38
Vanillivi dziękuję za obszerny komentarz, naprawdę.
Napisałam to sześć lat temu, ale pamiętam ten zamglony wieczór, choć może to nie była mgła, a gęsty smog, o którym się wówczas tak dużo nie mówiło? W każdym razie przejrzystość powietrza była zerowa i tak sobie wyobraziłam to, co robią mieszkańcy w taki wieczór.

Co do konstrukcji - dziś mogę tylko przypuszczać, że postanowiłam pobawić się trochę tymi metaforami - wnioskuję z konsekwencji zastosowania :) Jeśli chodzi o manieryczność - nie będę się kłócić - możliwe, że wykazuję takie tendencje i w mowie, i w piśmie. Jestem cały czas (może trochę za długo :)) na drodze poszukiwań złotego środka :)
Vanillivi dnia 23.01.2020 01:45
Nawet nie zwróciłam uwagi, że to stary wiersz ;)
Ale zdecydowanie, ważne by się rozwijać i poszukiwać. Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty