List do Matki - wladyslaw panasiuk
Proza » Inne » List do Matki
A A A

Długo nie pisałem do ciebie Matko, jakoś tak wyszło, może to brak czasu.

Rano do pracy, bo żyć z czegoś trzeba, a po niej słońce już do snu się kładzie.

Tak mało czasu mi pozostaje, ciągle coś piszę lecz mało w tym treści. Ten list w zamysłach wolno się rodził, ale dojrzewał i razem z wiosną wypuścił pąki. Świat się obudził po ciężkiej zimie, a dziury w drogach przez całe lato będą służyły jako przeszkody.

U mnie jak dawniej, nic się nie zmienia, życie się toczy maleńkim kołem i tylko częściej myślę o tobie. Włosy się bielą niczym jabłonie, które sadziłaś matczyną dłonią.

To tak niedawno, jakby rok temu, a ja już całe życie przeżyłem. Jak ten czas leci, aż nie do wiary, rosną mi wnuki i więdną drzewa… Ale poza tym nic się nie dzieje, świat niby wciąż taki sam, tylko gdzieś wczoraj samolot spadł i ojciec zabił swego dzieciaka. Powrócił z wojny, bo teraz mamo wrogami ludu są terroryści. Toczą się boje na całym świecie, giną synowie i płaczą matki. Jedni się śmieją, a drugim smutno i tak się życie toczy powoli. Wciąż obchodzimy jakieś rocznice, czytamy wiersze tym, co w Katyniu za swą ojczyznę oddali życie. Tu na obczyźnie człowiek inaczej wszystko rozumie i może częściej łza stanie w oku.

Na Ukrainie z Ruskim się biją, świat się przygląda i coś tam szepnie, zawiesi wizy i zamknie konta. A kule gwiżdżą, upada człowiek, lecz ludzi mnogo jest na tym świecie, cóż życie znaczy.

Znad Wisły młodzież wciąż za granicą na chleb zarabia, bo w kraju mamo ciężko o pracę. Ustrój się zmienił, już kapitalizm króluje wszędzie. Kraj nam sprzedano: wszystkie fabryki, stocznie i huty już nie są nasze i nawet ryby złowić nie wolno. Molo w Sopocie ma Tuska córa i co ma jeszcze, nikt tego nie wie.

Teraz Bruksela Polski stolicą i po angielsku mówią rodacy. Ciągłe te próby i zamieszanie dobra nie wróżą, ciężko podnosić się po upadku. Trudno prostować kark, co przez wieki był pochylony.

Piszę do ciebie, bo owe zmiany niezrozumiałe, niepokój budzą i lęk przynoszą. Poza tym wszystko jest po staremu, tylko deficyt nas ciągle spycha do upadłości i do ruiny. Detroit bankrutem, a ludziom domy banki przejęły i tylko niebo dachem nad głową, a człowiek mały nic już nie znaczy. Cóż Ameryka błędy powiela jak inne kraje, też w dołki wpada.

Świat się przewrócił i teraz mamo chłopak z chłopakiem wierność ślubują, a narodzony syn pierworodny może w przyszłości zostać panienką. Wiem, że nie wierzysz w owe sprzeczności, ale to prawo tak ustanawia.

Świat stał się cyrkiem, a na arenie błaznów gromada znów figle płata. Z widowni słychać wciąż gromkie brawa, lud nie pojmuje o co tu chodzi.

Bo widzisz mamo - kraj zadłużony, wszystko się wali, a naród nadal panom się kłania, nie widzi kłamstwa nie dojrzy zdrady.

I tak z dnia na dzień jakoś się żyje, Bogu też dzięki, że zdrowie służy.

Wczoraj znów uczeń szesnastoletni nożem posiekał swoich kolegów. Taka agresja w ludziach ożyła, że niebezpiecznie wyjść na ulicę. Nigdy tak wcześniej mamo nie było, Bóg nas opuścił, a człowiek chciwy wszedł w skórę zwierza i w owej skórze kroczy po ziemi, a co napotka na swojej drodze niszczy i pali, depcze świętości. Brak człowiekowi zwykłej ogłady i brak współczucia, i brak miłości.

Dobrze, że wiosna wszystko łagodzi, kwiaty się budzą z zimowej drzemki i ptak radośnie rano zaśpiewa. Po niebie płyną niewielkie chmury, a ludzie rano biegną do pracy. Nikt nie ma czasu na sentymenty, bo znów pierwszego przyjdą rachunki. Co nas otacza wszystko na kredyt, z pracą kłopoty i chleb drożeje, a dach nad głową gwarantem spłaty. Na skrzyżowaniach kamer przybywa i rąk proszących o parę groszy, i telefony są na podsłuchu. Prawa człowieka wychodzą z mody tylko posłuszni mile widziani.

Takie jest życie mamo na ziemi, czy jest inaczej po tamtej stronie?

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wladyslaw panasiuk · dnia 03.05.2014 17:54 · Czytań: 604 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 3
Komentarze
amsa dnia 03.05.2014 21:07
Władysławie - ciekawy ten list, posiada wewnętrzny rytm, dobrze się czytało, taki nieco poetycki, z zacięciem polityczno-obyczajowym. Z wieloma spostrzeżeniami się zgadzam, obserwacja, że się tak wyrażę, sytuacji globalno-ojczyźnianej bardzo trafna. Można się zastanowić nad przygnębiającym wydźwiękiem, ale przecież taka jest codzienność. Brakuje chociażby namiastki optymizmu, ale rozumiem.

Pozdrawiam

B)
marbu dnia 05.05.2014 01:11
Zawsze coraz mniej czasu nam pozostaje i w większości nic się w naszym życiu nie zmienia lub zmienia się bardzo wolno.Zawsze tak było że gdzieś ktoś kogoś zabijał i to w zwykle w bardziej niż dzisiaj okrutny i masowy ( trudno to obiektywnie oceniać) sposób.To się nie zmieni tylko sposoby zabijania będą inne .Tak działa przyroda a jesteśmy jej częścią.Wybieramy w wyborach przywódców którzy nie są merytorycznie przygotowani do sprawowania władzy (ale wybieramy w tym co mamy) i ponosimy tego konsekwencje.
gitesik dnia 08.05.2014 17:00
Przeczytałem fajny list. Ciekawe czy mój syn będzie chciał do mnie kiedyś tak napisać? Czy będzie potrafił? Piękny list.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty