*** [to nic, że jeszcze zima] - Vanillivi
Poezja » Wiersze » *** [to nic, że jeszcze zima]
A A A

***

 

 

to nic, że jeszcze zima
i zaczerwienione od mrozu policzki
to nic, że chude koty,
poczerniałe pnie i nagie gałęzie
a śnieg pod naszymi stopami
wciąż skrzypi
 
tak śmiesznie mali
niepozornie porzeczkowi
mamy swój własny świat
i nasze ciepłe dłonie
 
spójrz,
drzewo pod naszym oknem
obsiadły rude jemiołuszki
i nie odejdą aż do wiosny
nie odejdą
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Vanillivi · dnia 03.05.2014 23:58 · Czytań: 1407 · Średnia ocena: 4,33 · Komentarzy: 17
Komentarze
Usunięty dnia 04.05.2014 05:33
Na początku raziła mnie końcówka, ale przy którymś czytaniu wynikła dla mnie jako największy atut tego wiersza. Taka wyszeptana, kołysząca i usypiająca, jak powtarzające się słowa piosenki, dźwięki melodii.
Reszta ułożyła mi się już przy pierwszym dotknięciu.

No może poza:

stopami/skrzypi/mali/porzeczkowi
śmiesznie/niepozornie
nasze/naszymi/naszym - być może celowe, ale według mnie sprawia wrażenie wypadku przy pracy i nie służy wierszowi, który i bez tego ma trochę powtórzeń w pełni usprawiedliwionych
mede_a dnia 04.05.2014 06:47
Poezja to sztuka słowa nastawiona na niepowtarzalność, wieloznaczność i przetwarzanie związków semantycznych w nowe struktury znaczeniowe. W tym kontekście absolutnie nie znajduję jej w Twoim wierszu.

To język potoczny, codzienny, zbyt prosty, pozbawiony mocy poetyckiego obrazowania, rozszerzania sensów, znaczeń. Tworzysz bardzo banalny obrazek świata zakochanych. Posługujesz się wielokroć wykorzystanymi w literaturze rekwizytami: opozycja zima - i nasz ciepły świat, zaczerwienione od mrozu policzki - ciepłe dłonie; sczerniałe pnie, nagie gałęzie, chude koty, jemiołuszki i na dokładkę skrzypiący pod stopami śnieg. Nie znajduję w utworze, oprócz "niepozornie porzeczkowi", niczego, czego już bym nie spotkała gdzieś indziej. Ale nawet to ciekawe zestawienie zdaje mi się w sekwencji zużytych środków - kwiatkiem przy kożuchu. Nie widzę pozytywów również w warstwie brzmieniowej.

Zatem nie tym razem, Vanillivi. Pozdrawiam.
empatia dnia 04.05.2014 10:10
Oprocz kołysania zwykłymi słowami, które dla mnie sa prozą(a nie poezją) nie widzę tu nic. No może określenie 'porzeczkowi' brzmi słodko-kwaśno. Reszta do mnie nie trafia.
Pozdrawiam pati :)
Vanillivi dnia 04.05.2014 14:19
Morfino, dziękuję za komentarz. Ty zawsze umiesz podłubać, tak żeby wynaleźć jakieś powtarzające się sylaby, które innym specjalnie nie przeszkadzają :) Ale to dobrze, że jesteś dokładna.

Mede_o Mam wrażenie, że przeczytałaś tak, żeby nie zrozumieć, ale no cóż, tak to już w poezji bywa, nie zawsze wszystko do każdego trafi.Czasem odbiór autora jest zupełnie inny od tego, co trafia do czytelnika. Na to już nic poradzić nie mogę. Pozostaje tylko zaprosić do innych wierszy z nadzieją, że te przypadną do gustu.

Empatio Poezja współczesna pod wieloma względami zbliżyła się do prozy, ale wciąż, myślę, że rytm tekstu, jego metaforyczność, kwalifikują go bez wątpienia do poezji.
mede_a dnia 04.05.2014 14:32
Vanillivi - ja wszystko zrozumiałam, bo i czegóż tu nie zrozumieć? Nie ma w wierszu tropów, które mogą zawieść donikąd, brak metafor, co ich nawet trójkąt metaforyczny nie pozwoli rozgryźć, więc cóż mogłoby być dla mnie niezrozumiałe? Po prostu nie widzę TU dobrej poezji, choć naprawdę się starałam. Serdeczności.
Vanillivi dnia 04.05.2014 14:36
Ok, Morfina znalazła, poczuła, Ty nie, tak bywa.
mede_a dnia 04.05.2014 14:39
Ale "Pola - papierosowy dym, Pola - powietrze" cytuję z pamięci :)
azikuder dnia 04.05.2014 17:01
Podoba mi się ten skromny utwór, może nie aż tak oryginalny, jednakże uroczy , zwłaszcza ostatnia strofa.:)Pozdrawiam.
ajw dnia 04.05.2014 18:19
Jest w tym wierszu zwykłość i delikatność. Językowo prosty, ale sympatyczny.
romantyczna dnia 04.05.2014 18:53 Ocena: Bardzo dobre
Witaj,
A ja jestem zachwycona, bo wiersz w moim klimacie :) co z tego, że proste słowa? Wolę takie, niż jakieś niezrozumiałe zawirowania. Ja pod tymi z pozoru prostymi słowami odkryłam głębsze znaczenie. A środek:
Cytat:
tak śmiesz­nie mali
nie­po­zor­nie po­rzecz­ko­wi
mamy swój wła­sny świat
i nasze cie­płe dło­nie

klimatyczny i powiedziałabym, że to właśnie on jest puentą wiersza. I jego sobie zabieram :)

Pozdrawiam
marukja dnia 05.05.2014 17:55
Cytat:
mamy swój wła­sny świat
i nasze cie­płe dło­nie

spójrz,
drze­wo pod na­szym oknem

Tak sobie myślę, gdyby wyrzucić pierwsze 'nasze', to drugie 'nasze' już by w pełni wybrzmiało.
Wiersz przywabił mnie tytułem, który wydał mi się odległy, gdy dzisiaj za oknem już wiosna. Ale mam wrażenie, że nie tylko o pory roku tutaj chodzi. Wiersz ma jakąś tajemniczą owalkę, która mi się podoba. I codzienność wymiaszana ze smutkiem, który akcentują powtórzenia. Jakby chciało sie zaklinać rzeczywistość.
Jemiołuszki dodają w ostatniej zwrotce dużo ciepła, kontrastują z chudymi kotami z początku tekstu. Wyszło ciekawie.
Pozdrowienia!
Wiolin dnia 06.05.2014 20:34
Witaj Vanilivi.
Jest w wierszu jakiś spokój, którego właśnie mi dziś brakuje....Może wiersz bez achów i ochów....taki na dłuższy oddech, a że każdy twórca broni swojego dziecka, niech i ono będzie dziś spokojne o swój los.....Pozdrawiam.
empatia dnia 07.05.2014 10:08
Podziwiam Twój brak wątpliwości.
Vanillivi dnia 07.05.2014 20:07
Dziękuję wszystkim za komentarze.

Azukinder, cieszę się w takim razie, że się podobało.

Ajw, W takim razie dobrze, że mimo prostoty chociaż sympatyczny.

Romantyczna, bardzo mi miło w takim razie i cieszę się, że znalazłaś w wierszu coś głębszego dla siebie.

Marukja, myślałam o tym, czy i jak wyeliminować to powtórzenie, mam jeszcze jeden pomysł, dziękuję za sugestię.
Wiersz powstał już jakiś czas temu, ja nie wklejam na bieżąco wszystkiego, co od razu napiszę, wolę, jak wiersz troszkę się odleży, dlatego też już nie ta pora. Ale nie wiem jak Wy, osobiście wolę czytać o zimie gdy już jest ciepło za oknem.

Wiolin, cieszę się, że znalazłeś w wierszu ten spokój.


Empatio, ale o co Ci teraz chodzi? O klasyfikację wiersz/proza?
W tym wypadku jestem raczej przekonana, że mam rację, rytm, melodyczność i metaforyczność tekstu kwalifikują go do poezji. Nie mam nic przeciwko kwalifikacji jako proza, prozą piszę również, natomiast tutaj nie widzę ku temu powodów.
Spójrzmy na teksty Różewicza, Szymborskiej, Świetlickiego. Ich język jest prosty, zbliżony do codziennego, a nie mamy wątpliwości, że to poezja.
Oczywiście jakościowo się nawet nie porównuję.

Pozdrawiam serdecznie.
Hallam dnia 09.08.2015 23:19
bardzo podoba mi się ten wiersz, jest niebanalny i przyjemny w odbiorze, pisany lekkim piórem, kojarzy mi się z twórczością Świetlickiego, szczególnie ostatnia strofa.lubię taką poezję. Pozdrawiam serdecznie ( :
Krzysztof Konrad dnia 09.06.2017 23:25 Ocena: Bardzo dobre
Nie bardzo rozumiem zastrzeżeń, że to wiersz nie jest. Wersyfikacja - obecna. Do tego figura i rymy.

O rymach chciałbym się wypowiedzieć, bo są kozackie. Naprawdę dawno nie czytałem wiersza, co tak muska uszy.

Powtórzenie w ostatniej strofie traktuję jako jakiś przejaw sentymentu i zarazem ironii, bo przecież odejdą, szybko odejdą.

To wszystko ma ręce i nogi. Lubię, gdy wiersz jest o czymś, a nie o powietrzu. Widać tu wiedzę.
wolnyduch dnia 05.09.2022 20:58 Ocena: Świetne!
Jak dla mnie piękny wiersz o miłości, napisany w prosty i klarowny sposób, bez udziwnień.
Zwłaszcza ten fragment jest uroczy -

"tak śmiesznie mali
niepozornie porzeczkowi
mamy swój własny świat
i nasze ciepłe dłonie".

Nieważne, czy lato, czy zima, zakochani mają swój własny świat i swoje ciepełko we dwoje.
Wiersz bardzo mi się podoba, bo zawsze będzie aktualny, podkreślając jak ważne są pozornie
drobne historie, takie jak obcowanie z przyrodą, której jesteśmy częścią,
a nade wszystko ciepło rąk bliskiej nam osoby, niby nic, a jak wielkie ma to dla nas znaczenie...

Pozdrawiam serdecznie :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty