z powrotem - mede_a
Poezja » Wiersze » z powrotem
A A A

 

wyślij mnie listem poleconym
bosej opatrzności czerwonoszczudłych bocianów
z komina na starej mleczarni
w której blaszanym lustrze dachu
przegląda się kościelna wieża
strzegąca domu z kamiennym gankiem
gdzie wszystko zaczęło się w Zwiastowanie
 
pozwól wracać z nimi każdej wiosny
do rodzinnego gniazda

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mede_a · dnia 07.05.2014 06:56 · Czytań: 640 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 23
Komentarze
empatia dnia 07.05.2014 10:00
rozumiem, że bociany są tu tylko metaforą?
Pozdrawiam pati :)
blaszka dnia 07.05.2014 11:49
Wiersz intrygujący, bo nie wiadomo co zaczęło się w Zwiastowanie, nie wiadomo też kogo i dlaczego (!) peel musi prosić o zgodę na odwiedzenie rodzinnego gniazda.
Wyraźna jest tęsknota za klimatem bezpiecznego domu, do którego idziemy jak po nitce do kłębka, poprzez bocianie gniazdo na kominie mleczarni, następnie przez jej dach do wieży kościelnej, a później na kamienny ganek, i już w domku. Poczułam się jak poszukiwacz skarbu ;)
Podsumowując: wiersz bardzo plastyczny lecz brakuje ukierunkowania.
Pozdrawiam czule
mede_a dnia 07.05.2014 11:58
Ukierunkuję - urodziłam się w Zwiastowanie. Pozdrowienia.
blaszka dnia 07.05.2014 12:13
To chyba bardzo miłe uczucie, gdy dzień urodzin ma tak piękną nazwę. Nie miałam takiego szczęścia ;) Czy to też znaczy, że urodziłaś się we własnym domu?
mede_a dnia 07.05.2014 12:18
Dokładnie. Nie zdążyła dojechać karetka i poród odebrał Ojciec.
blaszka dnia 07.05.2014 12:23
I być może w tym tkwi tajemnica Twojej osobowości, że nie jakieś obce łapy, ale czułe dłonie Ojca dotykały Cię jako pierwsze. Fascynujące!
mede_a dnia 07.05.2014 12:35
Podam jeszcze jeden dwa tropy - TU się urodziłam, w tej miejscowości cały czas poza okresem studiów mieszkam. A ze Zwiastowaniem ( 25 marca) łączy się ludowe przysłowie: Na Zwiastowanie przyleć bocianie.
blaszka dnia 07.05.2014 13:15
Niewątpliwie marzec obdarza talentami ;)
Hm, po ponownej analizie, mając na względzie tropy, dochodzę do śmiałego wniosku, że peelka chciałaby jeszcze raz przeżyć moment swoich narodzin, znaleźć się w objęciach kochających rodziców. Może nie w sensie dosłownym ale chociaż emocjonalnym przywrócić klimat dzieciństwa, urok czasów kiedy jeszcze wierzyła w bociany. Nostalgicznie się zrobiło i w moim sercu.
bosski_diabel dnia 07.05.2014 14:03 Ocena: Świetne!
Bo najważniejsze są nasze gniazda, pięknie aż do tego stopnia, że w oczach obraz choć miejsce nieznane, pozdrawiam serdecznie.
marukja dnia 07.05.2014 15:36
Wiersz zyskuje podwójnie, gdy przeczyta się jeszcze Twoje tropy. :) Piękna podróż za czerwonoszczudłymi bocianami, które widać bardzo wyraźnie. Podobno to właśnie młode bociany przylatują na drugi rok do gniazda, w którym się urodziły i tam wychowują następne pokolenie.
Co do puenty, to moim zdaniem choć na chwilę jest zupełnie niepotrzebne, ale to tylko sugestia.
Pozdrowienia!
ajw dnia 07.05.2014 17:06
Bociany w Polsce to cudowny widok wpasowany w krajobraz i taki symboliczny ( w Egipcie wyglądają jakoś tak marnie, jednym słowem odrealniony widok). Ale tu, u nas .. bajka. Mówi się, ze wracają zawsze do swoich gniazd i że są sobie wierne, co nie do końca jest prawdą, ale mniejsza o większość - są symbolem miłości, macierzyństwa, wierności .. i to pokazałaś w wierszu. My też jak bociany wracamy do gniazda - choć na chwilę, by poklekotać z bliskimi :)

Wiersz mi się podoba, ale tu mi zgrzyta:

"w której blaszanym lustrze dachu
przegląda się kościelna wieża"
Jakoś takoś dziwniakoś brzmi :)
mede_a dnia 07.05.2014 17:28
Dziękuję Wam pati, balszko, marukjo, bosski_diable, ajw za poczytanie i uwagi. Szczególnie balszce za wytrwałość ;-)

Zdradzę do końca koncept: "wyślij mnie" - to zwrot do Stwórcy, by po śmierci pozwalał mi wracać do miejsc ukochanych, których nigdy nie opuściłam na dłużej. Z bocianami, bo one w moim życiu pełnią symboliczną rolę i w cieniu ich gniazda rosłam. To kontynuacja wiersza "niebosk(ł)on" - taki mój kolejny poetycki testament.

ajw - kurna, mnie nie zgrzyta:) : mleczarnia ma blaszany dach, obok niej jest wieża kościoła, która się w tym dachu jak w lustrze odbija. Stylistycznie też jest poprawnie. Zatem zostanie.

marukjo - propozycję przyjmuję.

Całuski dla wszystkich :*
Wiolin dnia 07.05.2014 18:00
Witaj Med.

Nawet niechcący, dowiaduję się o Twoich losach i Twoich bliskich....Pamiętam te niedawne z czasów wojny. Dziś odkrywasz następną. Pewnie masz ciekawą osobowość. Tz - na pewno masz. Widać ją w Twoich wierszach..... Dobrze że można do tego wszystkiego dołożyć coś spoza. Do rozmowy o wierszach - kawałek fajnej, własnej historii. Ten kupuję. Sam wracam do takich wspomnień z aleją jesionów w tle. Pozdrawiam.
mike17 dnia 07.05.2014 18:34 Ocena: Świetne!
Byłem przez chwilę w twoim świecie, i wiem, że byłem też w swoim, który niezmiennie trwa od 42 lat, bo mieszkam w tym samym miejscu, ale także byłem znów u dziadków, o których kiedyś wspominałem, w mazowieckiej wiosce, nad małą rzeczką, i olszyną obok...

Obok...

Obok przepłynął ten czas.
Choć nadal mamy go na końcu języka i pod opuszkami palców, to jednak już wspomnienia, które żyć będą, dopóki my nie położymy się do wiecznego snu, wciąż żywe jak pytanie Matki w środku nocy: "Synku, nie chce ci się pić?".
To jest nami i może uda się przekazać to naszym dzieciom, by czas lśnił dalej.

Cóż mam gadać, jestem znów pod wrażeniem twojego talentu.
Kosisz równo, a ja, choć niezbyt łatwo się wzruszam, poczułem drżenie czułej struny.
Umiesz do mnie przemówić tą prostą, nostalgiczną poezją, bez ckliwości zbędnej, a z jasnym przekazem w tle.

Niedługo wrócę :)
blaszka dnia 07.05.2014 19:05
Och, te komentarze mike17... Sunę czasem za nimi i tak mnie znów przywiało do Ciebie mede_o. Dobrze, że ciachnęłaś ostatni wers. Tak myślałam, że do Stwórcy się zwracasz, ale, że po śmierci, że testament, jakże smutnie to zabrzmiało, poetko kochana...
mede_a dnia 07.05.2014 19:09
Wiolinku, mike - dziękuję, że w moim świecie chcieliście pobyć ze mną. Kiedy człowiek przekracza pewną granicę, Wiolinku, wraca często w świat dzieciństwa.

Mike - z talentem to przesada, ale jeśli choć jeden czytelnik wzruszy się moim pisaniem, to utalentowana czuję się choć przez chwilę. Wracaj, zawsze czekam.

blaszko - nieuchronność nie jest smutna, jedynie nieuchronna.
Adela dnia 07.05.2014 22:26
Ach te bociany i list polecony, super pomysł:)
Pozdrawiam,
A.
mede_a dnia 08.05.2014 05:49
Dziękuję. A wiesz, Adelo, że też uznaję go za ciekawy? ;-) Od niego zaczął się wiersz. Miłego dnia.
labedz dnia 08.05.2014 08:05 Ocena: Świetne!
Ależ cudownie sentymentalny tekst. Wszystko pięknie skrojone i pasuje do siebie tak udanie, współgra i tworzy... harmonię?
Polecony list robi wrażenie, gdyż to list, który poleca się dostarczyć komuś do rąk własnych (w tym wypadku pięknie, po prostu pięknie, zagrywa to motyw ojca, który odebrał poród własnymi rękoma), ale to może wybrzmieć także jako list, który poleciał - co semantycznie płynnie wprowadza bociana...
Tego Zwiastowania w urodziny też Ci zazdroszczę. W moje urodziny, to co najwyżej w Polsce obchodzi się Święto Służby Uzbrojenia i Elektroniki, a na świecie obowiązuje Międzynarodowy Dzień Niewidomych... Do zwiastowania pasuje też kościelna wieża strzegąca domu. I znów piękna gra słów. Kościelna wieża to całe zasoby znaczeń, tak w sensie aksjologicznym, skrywając setki wartości, na których straży stoi, ale też i - co świetne - kościelna wieża właśnie, a nie na przykład krzyż, strzeże dobitnie, w znaczeniu dosłownym, bo wieża jest jak baszta, jest fortyfikacją, elementem zabudowy rdzennie obronnej, więc pięknie pogłębia namalowane przez wiersz poczucie bezpieczeństwa...

Świetny tekst.
amsa dnia 08.05.2014 16:56
mede_o - piękny wiersz, ładnie splecione ze sobą różne wątki, ot wspomnienia, życie i tęsknota...

Pozdrawiam

B)
mede_a dnia 08.05.2014 17:24
łabędziu - komentarz piękniejszy od wiersza :-) Poezja. Dziękuję.

amso - tak - życie, ale i to co po... Całuski :*
Vanillivi dnia 12.05.2014 18:51 Ocena: Dobre
Z całego wiersza podoba mi się "wysyłanie listem poleconym" w tym kontekście, podobają mi się bardzo "czerwonoszczudłe bociany" i " wszystko zaczęło się w Zwiastowanie" reszta taka sobie, nie zachwyca.
"Bosa opatrzność czerwnoszczudłych bocianów" - nie lubię takich przeładowanych metafor dopełniaczowych. Dalej za dużo chyba powtarzających się monotonnie epitetów.
Nie zrozum mnie źle, epitety są ważną częścią wiersza, to one często stanowią o jego klimacie. Ale tutaj jest ich za dużo, wszystko jest jakieś, w dodatku kilka kolejnych wersów opiera się głównie o takie konstrukcje rzeczownikowo-przymiotnikowe, co brzmi kiepsko, monotonnie.
Ogólnie wiersz nie jest zły, ale też nie zachwyca, początek zapowiadał coś lepszego.
Estetyka taka trochę jak z elementarzy, temat polska wieś i standardowo bociany, mnie osobiście takie klimaty nie fascynują aż tak bardzo, natomiast rozumiem że znajdą się osoby, dla których są bliskie.
Pozdrawiam serdecznie
mede_a dnia 12.05.2014 19:09
Każdy ma swoją estetykę. Nasze najwyraźniej są niekompatybilne. Ale zgodne przecież być nie muszą;-)

Odpozdrawiam jeszcze serdeczniej.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty