m-aria. opus ewangeliczny - Borek707
Poezja » Wiersze » m-aria. opus ewangeliczny
A A A

Słońca są złamane na krzyż, powieszone nad brzegami,
do których przybijałam. Zdrowaś macico, płynów pełna,
wznoszą się biodra przeczyste, rozwinięta między narządami
i nieoprawiony w skórę kawał twojego łona. Wybudź

czerwienie, oddaj się wszystkim spiralom; niech zakręcą
będę wyjmował jedną po drugiej; aż przyjmiesz światło.

Marszczą się wody i tkaniny. W porze porodu całowałam
rany, których nie znam, sięgałeś do kolan jak stawy
zalane żerdzią; rzęsy uniesione niby głos.

Jestem podwojona w środku. Syn i córka zstąpili
na lacrimosa. Przedzimia; wiosny ponad ciałem.

Krew twoja na mnie i na dzieci moje.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Borek707 · dnia 08.06.2014 07:56 · Czytań: 944 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 10
Komentarze
introwerka dnia 08.06.2014 16:15 Ocena: Świetne!
Przepiękny wiersz.

Cytat:
Je­stem po­dwo­jo­na w środ­ku. Syn i córka zstą­pi­li
na la­cri­mo­sa

skojarzyło mi się z naukową teorią, o której kiedyś czytałam, że część z nas miała w życiu płodowym brata-bliźniaka lub siostrę-bliźniaczkę, którzy jeszcze przed porodem obumarli, a co może tłumaczyć odczuwaną przez niektórych z nas od narodzin duchową tęsknotę za drugim człowiekiem. Pokazujesz macierzyństwo jako wszechogarniający żywioł życia i śmierci, jako uniwersalny, mistyczny przez swój turpizm i naturalizm fenomen. Jestem pod wielkim wrażeniem tak szeroko zakrojonej, rozedrganej składowymi prawdami wizji.

Pozdrawiam serdecznie :)
bosski_diabel dnia 09.06.2014 11:16
Jak wyżej i ja jestem pod wrażeniem wiersza, piękne zakończenie, pozdrawiam.
mede_a dnia 09.06.2014 18:07 Ocena: Świetne!
Wiersz niewątpliwie zatrzymuje. Skłania do wielokrotnej lektury. Genialny tytuł cudownie wydobywający nowe znaczenia, a jednocześnie spójny, klarowny. Mnie to „opus” – korespondujące z „arią” czyta się jak „odpust”, co z epitetem „ewangeliczny” pięknie otwiera mi panoramą przestrzeń wiersza. Rewelacyjnie burzysz sacrum „Ave Maria”. Nieco tylko trzeszczy mi w: „i nieoprawiony w skórę kawał twojego łona”, brakuje mi tu dopowiedzenia jak w „Pozdrowieniu anielskim”- „Jezus” i partykuły –ś w „rozwinięta”. Natomiast w ogóle nie rozumiem porównania: „sięgałeś do kolan jak stawy zalane żerdzią”. „Sięgałeś do kolan jak stawy” – znajduję jako bardzo piękną frazę, wykorzystującą dwuznaczność słowa „sięgać” i „stawy”, natomiast dla dalszej części nie znajduję uzasadnienia. Chyba że istnieje inne znaczenie słowa „żerdź” – które ma jakieś wspólne pole semantyczne ze słowem „zalewać” i „stawy”. Z kolei bardzo podoba mi się w kontekście „stawu” podobnie wieloznaczna „rzęsa”, jak i „zstąpili na lacrimosa” – jeśli miałeś na myśli również planetoidę – pięknie rozszerzyłeś przesłanie. Pochwalę również za parafrazę ewangelicznego : „krew moja na nas i na dzieci nasze”, co czyni je bardziej osobistym. Porozmyślam jeszcze nad celowością pomieszania czasów. Ale ogólnie – świetnie!
WholeTruth dnia 09.06.2014 21:44
Cytat:
niech za­krę­cą
będę wyj­mo­wał
brakuje
Cytat:
,
czy coś.


swobodnie wyszedłeś ponad ramy narzucone przez sparafrazowany tekst. nie ma co więcej pisać, bo bardzo dobrze ci to wyszło.
zahaczyłeś o wiele wątków, ale moczysz nas w tej samej wodzie i niesiesz z prądem w inny świat. cytujesz i zmieniasz sensy, jakby to były twoje słowa, twój zaczyn... udanie.

pozdrowionka. Whole
Borek707 dnia 09.06.2014 21:58
introwerka
Fragment Twojej wypowiedzi odnośnie macierzyństwa bardzo mi się spodobał, idealnie skrystalizowany mój zamiar, wiesz, ten motyw wisi nad moimi wierszami tak jak woda i ludzie, których zabrała; w tym irracjonalnym lęku znalazłem niewyczerpane pokłady mojej osobistej, wewnętrznej liryki. Bardzo mnie cieszą Twoje odwiedziny :)

bosski_diabel
Dziękuję pięknie :)

mede_a
zalane żerdzią to paradoks, czy wodę można zalać drewnem? Chciałem tutaj trochę pograć z łączliwością semantyczną wyrazów. Nie będę tłumaczył co to oznacza, zostawię to czytelnikowi, który jest interpretatorem, jak pisałem to wiedziałem ;). Wskazałaś dwuznaczności, których nawet jak nie byłem świadom, jestem mile zaskoczony, miło Cię gościć pod wierszem, cenię sobie Twoje wizyty bardzo :). Owym Jezusem jest tutaj słowo "wybudź", przez podobieństwo dźwiękowe po części, wiem, powiązanie tak lekkie, że można się nie domyślić. Pozdrawiam.


WholeTruth
Twoje wizyty stały się ostatnio krytyczne i w sumie jestem nadzwyczaj kontent, że tak mało potknięć znajdujesz w tym utworze, to dla mnie największy komplement. Po części to są moje słowa, może wyszły ze mnie pod wpływem jakieś brzemiennej muzy z moich najgorszych koszmarów, ale w pewnej mierze są osobiste, a przynajmniej w jakieś relacji z osobistymi. Ja również pozdrawiam i dziękuję :)
Abi-syn dnia 10.06.2014 23:43
piękny, we mnie mnóstwo skojarzeń, drga struna, w każdym calu,

"łzy i temu podobne "lacrima" albo w kursywie albo w cudzysłowie. Srory wiersz wówczas będzie spełniony do ostatniej kropli lacrimae
aleksander81 dnia 11.06.2014 11:34 Ocena: Świetne!
jest coś w tym wierszu, co pozwala mi wracać, już któryś raz i nie mogę oczu oderwać. chyba ta kursywa i te fragmenty, jakby modlitwa do św. macicy do tego cudu jakim jest poczęcie:

Cytat:
Zdro­waś ma­ci­co, pły­nów pełna

Cytat:
roz­wi­nię­ta mię­dzy na­rzą­da­mi

Cytat:
i nie­opra­wio­ny w skórę kawał two­je­go łona

Cytat:
Krew twoja na mnie i na dzie­ci moje.


podniosły ton tego fragmentu aż ściska w gardle, gratulacje za całość
Zola111 dnia 13.06.2014 21:01 Ocena: Świetne!
Piękny tekst.

Jak zauważyła Whole, brakuje przecinaska:

Cytat:
niech za­krę­cą


- niech zakręcą,

o, tutaj.

Poza tym mam wątpliwość:

Cytat:
roz­wi­nię­ta mię­dzy na­rzą­da­mi

i nie­opra­wio­ny w skórę kawał two­je­go łona.


Czy nie powinno być rozwinięty?

Poza tą niefortunnością - tekst urzeka, przeszywa dreszczem. Powtórzę: Pięknie!

Pozdrawiam,

z.
faith dnia 04.01.2015 11:03 Ocena: Świetne!
Cieszę się, że tu trafiłam, zajrzałam, wkroczyłam w ten świat, w którym kobiecość znalazła się w centrum sfery sacrum. Brak banałów, organiczność opisana pięknie i poetycko. Zabieram ze sobą wiele z tych wersów.
Pozdrawiam!
ajw dnia 04.01.2015 17:37 Ocena: Świetne!
Niebanalnie napisany. Wiersz z przesłaniem. Kazde słowo ma tu swoje uzasadnienie. Jestem pod wrażeniem, borku :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty