Przysięga lekarska - wersja alternatywna - Iwalkalone
Proza » Inne » Przysięga lekarska - wersja alternatywna
A A A
Od autora: Ponieważ obecnie obowiązujące w Polsce Przyrzeczenie lekarskie dosyć odbiega od oryginalnej Przysięgi Hipokratesa i nie zawiera wszystkich wskazówek, jakimi powinien kierować się lekarz, postanowiłem stworzyć własną wersję w oparciu o istniejące już przysięgi lekarskie.

Przyjmuję z szacunkiem i wdzięcznością nadany mi tytuł lekarza i w pełni świadomy związanych z nim obowiązków, biorąc za świadków osoby tu zgromadzone, na wszystko, co dla mnie wartościowe, uroczyście przysięgam:

- służyć życiu i zdrowiu ludzkiemu robiąc wszystko, co w mojej mocy, by ratować je od śmierci, choroby, bólu, niepokoju;

- służyć ludziom bez względu na narodowość, religię, poglądy, stan majątkowy, ani inne różnice;

- nigdy nie dać się opanować żądzy pieniędzy, sławy ani innych dóbr ziemskich;

- nigdy nie wykorzystać mej wiedzy przeciw ludzkości;

- zachowywać ludzką godność i dochować tajemnicy lekarskiej nawet po śmierci chorego;

- stale poszerzać swą wiedzę i podawać do wiadomości wszystko to, co uda mi się wynaleźć i udoskonalić;

- nigdy nie zapomnieć o moim wzniosłym celu czynienia dobra ludziom.

Oto jestem gotowy/a do wypełnienia mojego powołania.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Iwalkalone · dnia 10.06.2014 17:44 · Czytań: 1008 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 5
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
Krystyna Habrat dnia 11.06.2014 22:55
Tekst zasługuje na najwyższy szacunek. O jego fachowości wypowiedzą się pewnie lekarze, jeśli się tu ujawnią.
Tylko niewtajemniczeni, którzy o Przysiędze mają tylko mgliste pojecie, nie będą mogli porównać tej wersji z aktualnie obowiązującą.
Dobra Cobra dnia 12.06.2014 14:44
Ta, teraz zrobiło się ciekawie! Czy to oznacza,że lekarze,którzy ostatnio podpisali to Święte katolickie Przyrzeczenie nie pomogą np. w potrzebnej - ze wzgledów medycznych - aborcji? Nie będą leczyc świadka Jehowy, Żyda, protestanta, buddysty, adwentysty, geja i lesbijki?

To ja pier..lę taką służbę zdrowia. Głupie, zadufane w sobie osoby, które w tyłku mają nasze zdrowie. Takich dopracy w pegieerze a nie do leczenia ludzi posłać!

Wstyd mi za to, co się wyrabia w naszym porypanym kraju! Wstyd.


Dzięki za ten tekst, Autorze.


Ukłony,

DoCo
pablovsky dnia 12.06.2014 20:57
Za wiele nie wyniosłem z tej miniatury. Ukryta parodia obecnej sytuacji w środowisku lekarskim. Lecz co dalej?

Prawda jest smutna, pieniądz zmienił nieodwracalnie nasz świat. W połączeniu z religią tworzy się mieszanka wybuchowa.
Lekarzy z tzw. prawdziwego zdarzenia jest coraz mniej. Warto mieć na uwadze, że w dzisiejszych czasach przysięga to w wielu przypadkach tylko słowa bez pokrycia, furtka do innych, mocno skrzywionych wartości.
mike17 dnia 12.06.2014 21:44
Dobra Cobra napisał:
Czy to oznacza,że lekarze,którzy ostatnio podpisali to Święte katolickie Przyrzeczenie nie pomogą np. w potrzebnej - ze wzgledów medycznych - aborcji

Chodzi o to, że wymieniony tam zestaw usług nie dotyczy danych grup ludzkich, a kontrowersyjnych czynności medycznych jako takich, które ci lekarze odrzucają.
Niewykluczone, że podobnie myślą lekarze innych wyznań.

Dobra Cobra napisał:
Nie będą leczyc świadka Jehowy, Żyda, protestanta, buddysty, adwentysty, geja i lesbijki?

A kto, wchodząc do gabinetu lekarskiego u progu drze się, jakiego jest wyznania?
A może nie jest żadnego :)
Lekarz pyta, co panu dolega i tyle, nie o przekonania.
Więc odmówić może ZABIEGU, ale komuś, kogo wyznania nawet nie zna :) bo nie po to idzie się do lekarza, by u progu powiedzieć, że jest się w PIS czy w PO, a może niegdyś w ORMO.

Zatem podmiotem jest sam ZABIEG.
Nie zaś orientacja seksualna bądź polityczna, a już na pewno nie religia.

Poza tym, żyjąc w mieście można samemu wybierać sobie lekarzy, i to my, jako pacjenci, a przynajmniej ja, chodzę tam, gdzie ja chcę, a nie gdzie muszę, bo skoro płacę składki, to mam prawo wyboru i baaardzo konsekwentnie z niego korzystam.
A lekarze, jako tacy, zawsze będą lepsi i gorsi, co wcale nie jest dobrą wiadomością...
blaszka dnia 12.06.2014 22:37
Nie uważam tego tekstu za utwór literacki. Zatem, jak go oceniać?
Wyrażenie poglądów? Propozycja do zastosowania?
Jak na dzisiejsze realia brzmi dość patetycznie.
Zgadzam się, że taki powinien być idealny lekarz, ale czy są tacy, którzy spełniają wszystkie wymienione kryteria? Lekarz tez człowiek, pełen niedoskonałości.
Zatem czy warto składać obietnice bez pokrycia?
Ten, kto jest prawy i moralny doda jeszcze coś do tych słów od siebie, dla innego jedno kłamstwo więcej nie zrobi różnicy.
Moim zdaniem, składnie takich przysiąg ma znaczenie obrzędu.
Natomiast zdecydowanie jestem za konsekwencjami karnymi dla niedouczonych i nieuczciwych lekarzy. Ceną za ich błędy jest czasem ludzkie życie. A sprawcy tych błędów nadal chlubią się szacunkiem zawodu lekarza.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty