Publicystyka » Felietony » Bezdomni
A A A

Prócz bogactwa i osiągnięć głównym motorem życia są marzenia - to one napędzają koła wózka, na którym gdzieś jedziemy. Co to są marzenia i do jakiego wieku pozostają z człowiekiem! Wydaje mi się, że są do końca naszej ziemskiej wędrówki: inne mają dzieci, inne dorośli, a jeszcze inne staruszkowie. Wszystkie są niezmiernie ważne i trzeba je traktować z największą powagą. Marzyć to znaczy myśleć, dążyć do celu, marzyć to znaczy oczekiwać, to znaczy kochać. Często wyszukujemy słów wyższego znaczenia, brzmiących niezrozumiale, a nie zastanawiamy się nad filozofią zawartą w tych gremialnie używanych. Marzymy, pragniemy - ale czy wszystko otrzymujemy, choć życzymy sobie spełnienia marzeń. Tym, którzy wiele pragną, wiele brakuje.

Wszystko jest dobrze, jeśli człowiek wierzy w spełnienie marzeń, do celu prowadzi go nadzieja, która nie tylko jest matką głupich… Wszyscy przychodzimy na świat podobnie i tak samo odchodzimy, różnica jaka nas dzieli w czasie ziemskiej wędrówki - to zdobyty majątek. Wprawdzie nie każdy człowiek jest drapieżcą, ale te minimum nikomu nie zaszkodzi, stąd nasze zabiegi o dobra doczesne. Jak wiadomo zbędna przesada często staje się bolesna, fanatyzm przeszkadza jak odcisk niepożądany na palcu lewej nogi. Najlepiej biegnie się w środku - to nic, że nie jest się faworytem, ale i człowiek się tak nie męczy, i nikt go nie obserwuje. Najlepszym określeniem będzie” średnia ”: we wzroście, w wadze, objętości - właściwie we wszystkim prócz średniej krajowej, która z reguły jest zawyżana, by podnosić standardy. W ogóle dobrze coś w życiu mieć; najlepiej rozum i dobre serce, ale jeśli tego największego bogactwa nie posiadamy miejmy chociaż skromność i dobrą wolę. Lepiej być dobrym, niż się nim wydawać. Ludzie by funkcjonować muszą mieć zapewnione pewne choćby najskromniejsze warunki. ”Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”- trudno się z tym nie zgodzić, dach nad głową to niewątpliwie najważniejszy atut w ręku człowieka. Ptakom podobni wracamy do swoich gniazd, by w jakiś należyty sposób spędzić wolny czas. Sen nie mniej ważny od wody czy powietrza, bez niego nic nie może się dziać. Nasz komputer musi być kilka godzin wyłączony z sieci, by mógł ponownie prawidłowo funkcjonować. Jedną trzecią i tak krótkiego życia przesypiamy, tym samym ładujemy baterie uzupełniając przy okazji zasób świeżych myśli i spostrzeżeń. Człowiek podobny maszynie, by funkcjonować potrzebuje paliwa, odpoczynku i smarowania, ale nade wszystko potrzebuje nadziei. Jeżeli nie posiada nadziei –już nic nie posiada - a wtedy! No właśnie i tutaj zaczynają się prawdziwe perypetie i losy człowieka. Jego nadwyrężona nić psychiki popycha go tam gdzie być nie powinien - załamany sięga po rozmaite środki do prochów włącznie. Różne są przyczyny  „zjechania na bocznicę,” ale tylko dwa tory do niej prowadzą. Jednym z nich jest na pewno przepych: gdzie rozpustę postrzega się jako wolność, drugim i tym najczęstszym jest bieda. Człowiek kilkakrotnie oszukany, który nie otrzyma wynagrodzenia za ciężką pracę również często schodzi na manowce i znacznie trudniej mu uwierzyć w dobre zamiary. Ludzie się staczają gdyż są popychani, tracą nadzieję i wiarę. Wielu z nas przyczynia się do zrujnowania innego człowieka kosztem zachłanności i egoizmu. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z wyrządzonej krzywdy, z jej ceny, z reperkusji. A pokrzywdzonych coraz więcej i to w różnym wieku, beznadziejny los człowieka obok nas się błąka jak wiatr przenika i smutno zawodzi. Mówią, że Pan Bóg losy dzieli, to prawda - ale my często tasujemy karty; popieramy zło, nawet wojny. To aż niezdrowo brzmi, że człowiek potrafi cieszyć się z nieszczęścia innych, dolewać paliwa do ognia i rozniecać nowe. Nie mogą wszyscy mieć po równo, ale to minimum, to aż tak wiele! Nikt mnie nie przekona, że w pałacach mieszkają uczciwi ludzie, ale są dowody na to, że ludzie nie mają dosłownie nic - niekoniecznie z własnej winy. Przyczyn biedy nie trzeba daleko szukać, one mnożą się na każdym kontynencie i sąsiadują z bogactwem, którego przyczyn można by się doszukać bez wielkiego trudu. Ale dziwnym trafem nikt nie tęskni za poszukiwaniem tych dwóch skrajności, nikomu nie przyszło do głowy by dojść do źródeł. Nasz papież pisał: „jeśli chcesz znaleźć źródło musisz iść w grę rzeki, pod prąd”, wszyscy wiemy, że pod prąd idzie się ciężko… Lepiej wybudować przytułek i pokazać publice jak się dba o obywateli, nawet tych bez dachu nad głową. Nie każdego stać na dach z wyolbrzymioną kilkakrotnie ceną wyssaną z palca. Bezdomni! – skąd i dlaczego, gdzie leży przyczyna - przecież nie wszyscy są alkoholikami. Może zostali wyrzuceni z domu, z pracy, bo los potoczył się wbrew ich woli, albo z nich zakpił. Może to choroba doprowadziła ich do takiego stanu, a może sto innych przyczyn za tym się ukrywa! Wśród bezdomnych nierzadko można spotkać ludzi wykształconych, lecz nieco słabszych psychicznie; może poniżanych w pracy, może porzuconych przez bliskich, czy aż tak dużo potrzeba by nie wytrzymać presji! Skąd możemy wiedzieć i jaką mamy pewność, co z nami będzie jutro, czy nam się nie przydarzy jakiś całkiem nieprzewidziany scenariusz. Spotykam śpiących ludzi w wejściach do budynku, wśród nich są młodzi, nikt nie spyta dlaczego!, kogo dzisiaj obchodzi zwykły człowiek. Gdyby się więcej mówiło i pisało o nich – nie starczyłoby miejsca dla zasłużonych, bogatych, zresztą, co można napisać o biedaku! Jego ubiór określa jedne słowo - łach, osobowość żadna - bez marzeń, nadziei, a kto by szukał w takim talentu czy głowy! Z biedą nie należy walczyć - trzeba poznać jej przyczyny, ale z drugiej strony jak można mówić o biedzie w tak bogatym państwie jak USA. Ale biedny jest po to, by służył bogatemu - to nie żadne odkrycie, to zwrócenie uwagi, że bieda nawet tutaj wciąż istnieje. Każdy człowiek ma swoją godność, swoje ego, również każdy powinien mieć kąt służący do wypoczynku. A jeśli zboczył nieco z toru należy mu w jakiś sposób pomóc. Ciężko wcisnąć komuś do głowy marzenia wcześniej wyrwane, wlać utraconą nadzieję. Najgorzej opowiadać o amerykańskim śnie i panującej tu demokracji głodnemu człowiekowi śpiącemu na zimnej klatce schodowej. W taki sen mogą uwierzyć jedynie ludzie przyczyniający się do powstawania biedy, bo cóż syty wie o głodzie!

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wladyslaw panasiuk · dnia 17.06.2014 09:16 · Czytań: 735 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 0
Komentarze

Ten tekst nie został jeszcze skomentowany. Jeśli chcesz dodać komentarz, musisz być zalogowany.

Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:60
Najnowszy:pica-pioa