spojrzenie - fantes
A A A

 

 

 

mówią że tu nie miejsce

na smutną myśl

w  leniwych mankietach kurz

zabije  torturą

 

więc powiedz  mężczyźnie

żeby schował nawahę

głupie pomysły pod brylantynę

bez urazy zobaczy dłonie

 

na granicy kabaretek

tak blisko przyczyny

pełna pokory

rozpuścisz włosy

 

więc powiedz kobiecie

by nie myślała żeś suka

lub kurwa inaczej

dosyć zostanie śladów

 

na parkiecie

 

 

 

 

 

 

 

Kursywą – smutna myśl ,którą się tańczy. – określenie tanga nazwane przez  poetę tego gatunku –

                    Enrique Santosa Discepolo.                       

                ­­ - nawajas – rodzaj  hiszpańskiego noża.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
fantes · dnia 02.07.2014 00:55 · Czytań: 1692 · Średnia ocena: 3,33 · Komentarzy: 14
Komentarze
palenieszkodzi dnia 02.07.2014 09:18 Ocena: Słabe
Zastanawiam się, kiedy ktoś wreszcie nie wytrzyma tych inwektyw typu kurwa inaczej oraz suka i odważnie umieści wiersz- przeciwwagę dla pseudopoetyckich określeń, bez jakich powyższy tekst mógłby się obejść spokojnie, bo i tak niewiele może mu jeszcze zaszkodzić. Ciekawe, że taką "tfurczość" uprawia zarówno spora męska jak i żeńska grupa użytkowników!
Idźmy dalej:
Poniższe pokrętasy językowe strach czytać:
Cytat:
w le­ni­wych man­kie­tach kurz

za­bi­je tor­tu­rą

tak się zastanawiam, czy ich logiczna interpretacja jest w ogóle możliwa?? Umieszczenie hiszpańskiego słowa, które mało komu jest znane, dodaje pretensjonalności, całość ciężkawa, celowość tytułu zna jedynie autor.

Ogólnie, sądząc po urodzie zwycięskich wierszy, jury nie miało tym razem łatwego zadania:-)
fantes dnia 02.07.2014 12:57
Rzeczywiście! Z jednym muszę się zgodzić palenie szkodzi!
A teraz do komentarza!
Niezmiernie rzadko używam powyższych inwektyw, a te użyte w wierszu nie należą do gatunku przekleństw , raczej podkreślić mają osobę. Nie mam zamiaru się tłumaczyć, dlaczego w takiej formie powstał ów tekst ponieważ w Twoim mniemaniu nie można go ,,logicznie zinterpretować,,
I tu rodzi się problem, czy używać prostego i lekkiego słownictwa ,po którym niemal każdy wiersz po pierwszym czytaniu idzie w zapomnienie po pięciu minutach, czy też zastosować inne środki nie mieszczące się w szeroko pojętej logice komentatorki. W tym przypadku to już nie mój problem. I ostatnia kwestia to tytuł i hiszpańskie słowo.
Może komentatorka o tym nie wie, ale w wielu krajach do tanga zaprasza się spojrzeniem.
Nawaha zaś jest spolszczeniem, często używanym w podejrzanym towarzystwie i młodzieżowym slangu.
Na koniec wypada mi podziękować komentatorce w imieniu sporej męskiej i żeńskiej grupy użytkowników za ocenę naszej wspólnej jakby nie było ,,tfurczości,,!
palenieszkodzi dnia 02.07.2014 15:02 Ocena: Słabe
Popatrz na regulamin konkursu "Wiosna na skwerach" i zobacz, jakich słów zakazano używać w wierszach, aby poeci nie poszli na łatwiznę: tango, taniec, zmysły, muzyka, milonga, drżenie, miłość, serce, akompaniament, wibrowanie, wirowanie, namiętność, rytm, symfonia. Wszystkie te słowa mają wydźwięk pozytywny, podobnie jak tytuł konkursu - czyli taki winien być zamysł wiersza.
Zobacz na videa, które miały inspirować - ile tam zmysłowości, fascynacji. W moim przekonaniu nie ma tu miejsca na użyte przez Ciebie słowa z ulicy. Taniec towarzyski było od zawsze sztuką w wykonaniu kobiety i mężczyzny - trzymanie się za ręce, wspólny krok, namiętne spojrzenia - to wszystko oddaje klimat - wspólnotę ciała i duszy tańczących, ich bliskość, wzajemną fascynację, oddanie, uczucie. Dlatego tak mnie drażnią Twoje "inne środki" ;). Mnie nie przekonałeś, jury było bardziej spolegliwe:-)
Natomiast tytuł został przez Ciebie wyjaśniony, za co dziękuję.
Co do "sporej grupy" użytkowników wulgaryzmów, każdy tu pisze w swoim imieniu, chyba, że Ty z kimś wspólnie, to wtedy podziękowania przyjmuję :D
fantes dnia 02.07.2014 16:30
Za kobietę wielu mężczyzn oddało życie i TEN taniec jest jednym z nielicznych ,gdzie obok fascynacji, uczucia, oddania i tej bliskości o której mówisz rodził także nienawiść ,zazdrość i był pewnego rodzaju wyznacznikiem wstydu dla konkurenta, szczególnie w krajach hiszpańskojęzycznych. Wytrawny znawca i obserwator nie musiał nakryć żony ,kochanki czy partnerki in flagranti! Wystarczyło, że zobaczył ją i jego jak tańczą. I to w głównej mierze było tematem tego tekstu. Dlatego nie przekonują mnie Twoje uwagi, a w miarę upływającego czasu coraz bardziej zastanawiam się czy Twoja ,,tfurczość,, w komentarzu nie jest bardziej obrazoburcza niż moja fikcyjna kurwa!
ajw dnia 02.07.2014 17:36 Ocena: Świetne!
Są takie spojrzenia, od których miękną kobietom nogi, a ciepło rozlewa się łagodną falą po podbrzuszu. Zaprosiłeś mnie tym 'spojrzeniem' do swojego tanga. Przeczytałam i zostałam 'pod wpływem'. Pod wpływem męskich feromonów faceta, który dobrze wie czego pragnie od kobiety, z którą tańczy. Może dotykać tylko spojrzeniem, a ona i tak w tym tańcu będzie tylko jego..
mike17 dnia 02.07.2014 17:48 Ocena: Bardzo dobre
Jako umiarkowany wielbiciel wulgaryzmów w literaturze i poezji używanych z wyczuciem, powtarzam, z wyczuciem, nie jako pospolite przerywniki żuli spod budki z piwem oraz niektórych polityków ostatnimi czasy nagranych, powiem, że wiersz aż kipi namiętnością, pali się ogniem, który przy tańcach latino jest częścią integralną tychże, więc widzę wiersz jako przemyślaną całość, dobrze oddziałującą na wyobraźnię czytacza, żadnej waty słownej tu nie stwierdzam, a zatem przednia zabawa, udany kawałek, z "mięśniem" napisany, żaden tam miękisz, dobre, gorące poetyckie kino, Autorze :)
fantes dnia 02.07.2014 22:09
Dziękuję ajw za zrozumienie prowokacji zawartej w wierszu. Chciałem to napisać inaczej i ,,okrasić,, celowo sytuację ,która jest typowa dla każdego z nas w przypadku gdy ktoś nas prosi do tanga. W takiej chwili rzeczywiście dotykamy się spojrzeniem ,a ona w tym tańcu jest tylko jego. Dziękuję mike17 za słowo na tak ,ale i za kino które dodałeś do komentarza! Tak naprawdę to jeden z hiszpańskich filmów mnie zmobilizował do napisania tego tekstu :)
wienczyslaw dnia 02.07.2014 23:26
Cytat:
w le­ni­wych man­kie­tach kurz

za­bi­je tor­tu­rą

faktycznie chyba trzeba uważać trochę z takimi zlepkami. czy mankiety mogą być leniwe? czy kurz może zabijać? i to nie byle czym. torturą... rozumiem, że wiersz i w ogóle ten tego. ale trochę sensu by się jednak przydało.
fantes dnia 03.07.2014 12:12
Oczywiście! W tym przypadku kiedy podpierają ściany.
wodniczka dnia 03.07.2014 14:07
początek bardzo fajny i pierwsza cześć trzeciej zwrotki - gdybyś w takiej konwencji utrzymał wiersz byłoby super. A że tak nie zrobiłeś to odchodzę trochę nieusatysfakcjonowana:). Ale zabieram te części, które wymieniłam:). Oby takich więcej!
marukja dnia 04.07.2014 21:39
Podoba mi się, bardzo fajna puenta. Jest obrazowo, kabaretki i brylantyna zrobiły dobrą robotę. ;) Pozdrowienia!
Esy Floresy dnia 02.08.2014 14:50
Witaj Fantes,

przypadł mi Twój wiersz do gustu. Pewnie można się przyczepić choćby końcówki:

Cytat:
by nie my­śla­ła żeś suka
lub kurwa ina­czej
- to takie powtórzenie myśli, dość niefortunne i nie chodzi o to, że wulgaryzm czy cuś ;) Raczej o to, że to jakbyś wrzucił dwa grzyby w barszcz, a co za dużo to niezdrowo. ;)

Nie zmienia to jednak faktu, że podskórnie odczułam Twoje tango i sposób w jaki zmierzyłeś się z tematem. Zasłużyłeś sobie tym tekstem na wyróżnienie, lecz nie przysiadaj na laurach, bo w miarę czytania wymagania rosną. ;)

Pozdrowienia.
fantes dnia 03.08.2014 12:45
Cytat, który podkreśliłaś można interpretować dwojako :) W Twoim zrozumieniu( a pewnie i większości) jest to rzeczywiście drugi grzyb w barszczu i brzmi trochę niezdrowo. Jeśli jednak ową k...ę pojąć nie jako określenie a zwyczajne przekleństwo to już inaczej to trochę brzmi. Ktoś np. zwraca się do mnie w taki oto sposób - myślałem żeś palant,debil lub k...a inaczej...
Nie bronię oczywiście owego nadużycia i dziękuję za uwagi :) Pozdrawiam.
Esy Floresy dnia 03.08.2014 13:02
Mhm, dość trudno potraktować, to w inny sposób, być może za sprawą słowa 'inaczej' po owej kurwie, bo to tak jakbyś tłumaczył, że suka to inaczej kurwa, jeśli wiesz co chcę powiedzieć. ;)

Nie upieram się jednak, to zawsze autor rządzi :)

Miłego popołudnia!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty