Moje nic - alea
Proza » Inne » Moje nic
A A A
Od autora: Znacie podobne historie?

Drobnymi kroczkami pobiegłam w dół, po schodach. Uciekłam z deszczowej wichury, czułam jak szalik zatańczył na wietrze i opadł. Zanurzyłam nozdrza w jasnych światłach przejścia podziemnego. Było pusto, jak na tę porę dnia. Ludzie szli, a ja razem z nimi. Milczący tłum, dzwoniący butami o posadzkę. Po prawej ujrzałam witrynę księgarni. Charakterystyczne fioletowe kolory zachęciły mnie do wejścia. Lubię tę sieć, chociaż rzadko coś tam kupuję. Gdy przychodzi do kupowania, bardziej pociągające są zatęchłe wąskie korytarzyki w antykwariatach. Przypominają mi one sale biblioteczne, tyle, że można sobie coś kupić na własność.

Weszłam pewnym krokiem do środka. Okrągłe stoiska, obsadzone książkami. Chodzę wokoło takiej wystawki. Patrzę na tytuły. Podobają mi się błyszczące okładki, złote czcionki, piękne ilustracje. Chodzę i chodzę, zdaję sobie sprawę, że w kółko. To sympatyczne, im więcej kółek tym więcej tytułów odkrywam. Biorę do ręki książki, wdycham ich zapach. Świat wiruje jak na karuzeli. Piękna chwila. Później wzdycham, bo wiem, że to świat bogatych, sławnych. Niedostępny dla takich jak ja. Patrzę ze zdenerwowaniem na niektóre tytuły. Patrzę na twarze autorów śmiejące się z okładek. Znam ich z telewizji, pudelka. Celebryckie książki na wystawie przy wejściu. Pisarze współczesności. Powinnam zaszlochać, ale powstrzymuję się.

Wiem, jak to działa. Znam rynek wydawniczy, znam zasady. Nie powinnam się złościć. Czuję, jak nerwy odchodzą w niepamięć. Podziwiam kolorowy świat nowych, pachnących książek. Przechadzam się leniwie między półkami. Odmawiam pomocy, oferowanej przez bardzo miłą i uśmiechniętą panią. Tak naprawdę to niczego stąd nie potrzebuję. Czytam kilka książek na raz, mam swoje źródła. Dawno już nie kupiłam nowej książki. Może powinnam? Pokazać, że rynek jest mocny, ludzie kupują książki. No dobrze, kupię coś. Oglądam znanych mi autorów. Piszą cały czas. Nowe książki, nowe pomysły, nowe przygody. Złapałam nową historię napisaną przez jednego z ulubieńców wydawców. Midas współczesnej literatury. Podchodzę do kasy. Miła niespodzianka. Książka w promocji. 20% taniej.

Wychodzę z poczuciem dobrze spełnionej misji. Zerkam jeszcze na księgarnię. Jasno oświetlona, pięknie przyozdobiona. Wzdycham. Zastanawiam się jak to znaleźć się wśród arystokracji, w sieci księgarń. Na półce, przy wejściu. Moja wyobraźnia, niezawodna jak zawsze, dostarcza mi fantastyczne wizje. Widzę siebie, jak wchodzę do środka. Patrzę na książki i dostrzegam swoją. Z radością patrzę na okładkę, z namaszczeniem biorę do ręki. Boję się spytać, jak się sprzedaje, by chwila chwały trwała jak najdłużej. Patrzę na imię i i nazwisko. Mam takie same wypisane w portfelu, w dowodzie, na prawie jazdy. Ogarnia mnie radość. Odkładam książkę na półkę. Wychodzę, z bananem na buzi. Koniec wizji. Teraz jest teraz. Poszłam długim, męczącym podziemiem. Dzisiaj czeka mnie jazda przedziwnym tworem jakim jest kolejka podmiejska.

Z jasnego tunelu wchodzę schodami na peron. Brudna posadzka ładnie lśni w migoczących jasnych światłach. Ludzie siedzą lub stoją, w oczekiwaniu na środek transportu do domu. Pomyślałam, że warto sprawdzić czy mój pociąg nie jest opóźniony. Zdziwienie. Nie jest. Przy kasach dostrzegam przedziwne stoisko. Pełne gazet, ale starych z przed miesiąca, roku, dwóch. Zaletą jest cena. Zastanawiam się po co miałabym kupić starą gazetę? Może to kwestia wspomnień.

Na przykład 16 sierpnia ubiegłego roku poznałam kogoś specjalnego. Tego samego dnia kupiłam nowy numer Przekroju. Sama zawartość była ciekawa, ale z perspektywy czasu już przebrzmiała. Tak samo, jak ktoś, kto był wtedy specjalny. Może jak wysupłam dwa złote za gazetę sprzed pół roku, to treść znowu mnie będzie bawić, a ten ktoś ponownie uzyska wartość w moich oczach? Podeszłam nieśmiało do stoiska. Gazety były poniszczone, wilgotne. Całość przesiąknięta dworcową stęchlizną. Oglądałam ostrożnie tytuły. Ciekawsze leżały okładkami na wprost oczu. Inne stały w tyle, jak na wystawie. Mnie zaciekawiły wbite w siebie, skłębione w tekturowych pudełkach. Jakby ktoś miał je zaraz wynieść na śmietnik, ale nie chciało mu się za ciężkie.

Widzę oczami wyobraźni (przeklęta wyobraźnia):
- Zaniosę to.
- Zostaw ciężkie, po schodach musisz iść.
- Przecież tego nikt nie kupi. Wyrzucę.
- Zostaw, dam niską cenę. Może kupi kilka. Będzie łatwiej resztę wynieść.
Podeszłam do kartonowych pudeł, gazet prężących jedynie grzbiety. Zaciekawił mnie ten rynsztok prasowy. Przeglądam magazyny deweloperskie, różnorakie. Dochodzę do końca, gdzie, już nikt się chyba nie zapuszcza. Patrzę, znajome tytuły. Zdziwienie. Literackie magazyny. Kwartalniki, które wychodzą raz w piątek raz w świątek, kiedy przyszło tzw. finansowanie. Zniecierpliwiona wertuję. Proza węgierska, wiersze łotewskie. Antologie, wywiady, dywagacje, polemiki. Nic co mogłoby zająć moją uwagę.

Wreszcie trafia w moje ręce coś. Znajomego. Poznaję okładkę, tytuł, wstęp. Wszystko poznaję. Otwieram na znanej mi stronie. Magazyn wygląda jak nowy, prosto z drukarni. Wciśnięty w inne, nie nasiąkł dworcowym życiem codziennym. Pachnie niemal nowością. Łzy bezsilności prawie wypływają z moich oczu. Nie wygrałam nic w życiu, nie ma mnie. Przypomniałam sobie fioletowy kolor jasnej wystawy. Zestawiłam to z ciemnym zaułkiem dworcowym, kobietą, wyglądającą na handlarkę sznurowadłami, ruskimi żelazkami, kapciami za trzy złote. Te zestawienie wstrząsnęło mną. Odnalazłam opowiadanie, które opublikowano kiedyś. Myślałam wtedy, że świat jest mój. Drukowane, w wielu egzemplarzach, jakiś profit pieniężny, zapewnienie, że ktoś przeczyta doceni. Moje opowiadanie. Wiem teraz, że nie najlepsze, ale moje, do cholery. Moje imię, moje nazwisko. Mój tytuł. Mój tekst. Zrobiło mi się słabo, nie wiedziałam czy mam wysupłać dwa złote, zapłacić i zachować, czy uciec i rzucić się na szyny.

Nie wiedziałam nic. Byłam otumaniona swoją osobą. Chciałam, by pojawił się jakiś pisarz, którego wielbiłam bezgranicznie, którego czytałam, podziwiałam. Zszedłby po schodach, popatrzyłby na mnie. Przytulił do piersi i powiedział mi, że to nic. Że mogę wciąż pisać, bo takie jest moje przeznaczenie i moja miłość, życie, ziszczenie. Nieważne nic. Nic to! Jak u Sienkiewicza. Nie zjawił się nikt. Popadłam w depresję i stałam się szarą masą ludzką, która błąka się bez celu po ziemi.

Poszłam do biblioteki (do dziewiętnastej otwarta, zdążyłam), zanurzyłam się w księgozbiorze. Odcięłam sobie dopływ powietrza, szarpnęłam nożem żyły i zniknęłam między kartami powieści jako fikcja literacka.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
alea · dnia 14.07.2014 06:28 · Czytań: 774 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 3
Komentarze
Katurbo dnia 14.07.2014 18:10 Ocena: Bardzo dobre
Numer ISBN marzeniem wielu. Przyjemnie to może niewłaściwe słowo (ze względu na treść dla części - w tym i mnie - niemiłą sercu), ale na pewno przeczytałem na jednym hauście od dechy do dechy.

Tylko w jednym momencie mój czepliwy pod względem technicznym umysł się ściął: "Okrągłe półki". Łukowate by pominął, a tu się zaczął zastanawiać. Ale to już wyżyny czepliwości i mój defekt. ;)
fanny dnia 14.07.2014 19:04
drobna poprawka: chyba "na prawie jazdy", nie "na prawo jeździe" :) ?

szarpnęło, chociaż nie o mnie (nie to, żebym poczytną pisarką była ;) )
alea dnia 21.07.2014 17:28
Dziękuję za komentarze. Zaraz poprawię "na prawo jeździe" (też mi jakoś dziwnie brzmiało, ale nie na tyle, by pokonać lenistwo i sprawdzić jak jest poprawnie).
Co do "okrągłe półki" - to taki mój wymysł, chodzi o stoiska w Matrasie, dookoła których się chodzi. Nie mam pomysłu jak to zmienić :( Może na okrągłe stoiska? ;) Tak, zmienię na "okrągłe stoiska" :)
pozdrawiam komentujących!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty