kukułki bywają grube i lubią pić od dwunastej - stawitzky
Proza » Inne » kukułki bywają grube i lubią pić od dwunastej
A A A

  Jakby tak wstać i się napić? Za wcześnie? Podnoszę się, wchodzę po drabince na zegar i wybijam dwunastą. Z drugiego pokoju: grube kukułki nie kukają! Dementuję. Wchodzę do kuchni, kieliszek już zapełniony gorzałką. Z drugiego pokoju: co, myślałeś, że jesteś inny, tak?! Lepszy od nas, tak? Dementuję. Dziś jeszcze nie zdążyłem pomyśleć. Wypijam. Z drugiego pokoju: co, lepiej ci, tak? Kiwam głową w górę i w dół, w górę i w dół i nalewam następnego. 
  To plącze, roślina taka co to na blokach się rozpościera, po tynku co łazi i robactwo przyciąga, zamiast tam, na ziemi jak trawa. Przez okno na to patrzę i wołam: widziałeś to plącze? Zamiast trawy nam urosło, to cud! On: zamknij się! Nie widzi mnie, bo przez zamknięte drzwi rozmawiamy, a przez to nie widzi tego, co za oknem. To cud! - krzyczę - musisz to zobaczyć. Wychodzi on, a za nim ona pijana jakby od szóstej pili. Rzeczywiście - mówi - dziwne. I wraca do siebie.
  Nalewam następnego, by to uczcić. Gdy przechylam w gardło dzwoni telefon: pan Jakub? Tak - odpowiadam. Taksówka już czeka, proszę zejść. Schodzę.
  Pyta czy ja to ja. Kiwam głową na tak i pokazuję mu palcem plącze. Kiwa głową na nie i mówi, żebym wsiadał bo pada. 
  I nagle deszcz przypomniał sobie o mnie. 
 - Ale mi pan ubabrze to siedzenie, cały pan mokry, gdzie to pana zawieźć?
 - Nałkowska, do księgarni, książki będę czytał. Albo nie, do kasyna.

  Kolory. Czarne? Czerwone? Czerneczerwoneczarneczerwone…
  Co pan w rękę zrobił, pytają mnie. Przez młot – odpowiadam – pneumatyczny. Kułem kafelki u brata na ganku. Tego im nie mówię, tylko w myślach sobie przypominam.

  Czarne? Czerwone? Parzyste? Nieparzyste? Dziesięć? Tak. Wszystko na dziesięć!

  Do domu wracam, taksówką.
  - Ale pan mokry, musiał pan na deszczu stać.

  I nagle przypomniałem sobie o deszczu. Mówię, żeby się zatrzymał. Płacę, wychodzę. Miasto puchnie; w myślach sobie mówię i zaraz po tym łapię się na tym, że to nie ja, ale one same sobie mówią. Po chwili, jak przyłapane na niekontrolowanym wytrysku, cichną, a ja wymłócony taki, potknięty, z tą głową do przodu na urwanie, bo nogi zahaczyły o coś. I tak do końca drogi i dalej. Ludzie patrzą, co mają robić? Syn do matki: mamo, zobacz jak ten pan dziwnie biega. Niektórzy klaszczą, inni wołają: jeszcze kilka metrów!
  Zatrzymuje się przed galerią. Wejść? Nie wejść? Drzwi się otwierają, ktoś mnie popycha, jestem. Biegnę, bo tłum za mną też biegnie. Otwarcie nowego sklepu rtv agd, mijam bannery sale 50%, nagle ból w kręgosłupie i po wszystkim. Nie biegnę, stoję. A tłum już w środku. Macham ręką, innym razem się uda.

  Już w domu. Z drugiego pokoju: co, dziesiątka jak zwykle pusta, co? Udaję, że nie i stawiam flaszkę na stole. On tego nie widzi, bo drzwi zamknięte. Ale słyszy. Wybiega z pokoju i zabiera flaszkę do siebie. Chwilę później słyszę jak jęczy. Ona, bo on stęka. 
  A później, tak o osiemnastej umarł mój pies; na raka? Na starość? Na złość? A plącze wiło się już na bloku. 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
stawitzky · dnia 29.07.2014 05:35 · Czytań: 723 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 6
Komentarze
devici dnia 29.07.2014 08:42 Ocena: Dobre
Dziwne, ale miło się czyta i ma to coś.
Humor na +
Dobra Cobra dnia 29.07.2014 14:30
Tak dziwne, ze nie wiem, czy mi sie podobało. A na dodatek tajemnicze.

DoCo
Andre dnia 29.07.2014 19:34 Ocena: Bardzo dobre
Nieźle zakręcone, ale opowiadanie ma swój psychodeliczny klimat. Fajnie napisane, dobry język, brak banału. Mnie się podobało :)
blaszka dnia 10.08.2014 13:50
Ucieszyłam się, że jest Twój nowy tekst. Trudniejszy w odbiorze, więc zatrzymuje na dłużej, a chciało mi się zatrzymywać, docierać. Potrafisz zrobić COŚ z niczego. Wszedłeś na wyższy poziom.
stawitzky dnia 11.08.2014 11:03
dziękuję za dobre słowo blaszka!
msh dnia 10.09.2014 13:40
Pewnie chodzi o "pnącze", ale ono też się plącze, więc właściwie dlaczego nie... Nie zawiodłem się po raz trzeci. Nie wiem czy to źle, czy dobrze, ale tak jest. Dostrzegam, tak kątem oka, jakieś drobne błędy, ale skoro są w kącie to znaczy, że mało istotne dla całości. Z tych trzech, które dzisiaj czytałem, ten najlepszy, ale pozostałe też znajdą się na "pudle", więc nie ma biedy. Jeszcze do Ciebie wrócę. Na dzisiaj dziękuję za sporą dawkę pozytywnych myśli. Pozdrawiam serdecznie. msh
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty