Wszystko opowiem - sergiusz45
Proza » Miniatura » Wszystko opowiem
A A A
Od autora: Spotkałem go niedaleko kościoła w Bodzentynie. Nagabywał turystów, oferując swoje usługi. Ciekawiło mnie kim był kiedyś, ale tego akurat powiedzieć nie chciał.
Wszystko opowiem  
 
... tyle zamków i pałaców było w Polsce, tyle pewnie co w Czechach i Niemcach, a zostało mało co... ale panie, tam wojen nie było dużo, a jak były, to kościoły zostały, a i zamków mało zniszczyli ... a u nas i obcy niszczyli, i swoi ... jak Szwed przyszedł, to zniszczył wszystko do imentu ... jak nie mieli już siły niszczyć, panie, to wywieźli, całe dobro wywieźli ... i teraz mają nasze skarby w swoich muzeach ... choć jakby nie oni, panie, to nic by nam nie zostało do pokazania, że wielkim mocarstwem Polska była ... bo i Niemcy też niszczyli i rabowali, a jak Ruskie przyszły, to meblami w piecach i na posadzkach palili, porcelanę królewską dla zabawy tłukli, a i wstyd mówić co jeszcze robili ... a resztę zabrali ... brali psia wiary wszystko i na wschód ... a wcześniej panie, powstania ... konfederaty barskie na ten przykład, parę lat za łby się z Ruskimi wodziły, a z tego tylko bieda i zniszczenie okropne wyszło, a pożytku żadnego ... ale sami nasi, panie, też nie lepsi ... nasz zamek w Bodzentynie to ani wojny, ani powstania, ani konfederacje nie zniszczyły tylko ludzie ... kamień po kamieniu, panie, wszystko rozebrali ... mury obronne, dachy, ściany i podłogi ... panie, tu w środku miasteczka to pełno z tych kamieni domów sobie nastawiali ...ale Bodzentyn szczęście też ma ... tu ołtarz jest, co go wielki włoski artysta malował, blisko czterysta lat temu, dla króla polskiego malował i w katedrze na Wawelu obraz święcili ... tylko że wielkiemu biskupowi krakowskiemu nie podobał się wielki koński zadek, który na tym obrazie ma ważne miejsce ... powiedział, że do tego zadka modlił się nie będzie i kazał go z katedry i z Krakowa wyrzucić ... wyrzucili, panie, aż do Bodzentyna i jest ... turyści z całego świata przychodzą i oglądają, głowami kiwają ... ale myśmy tu mieli dobrego biskupa, Bodzanta się nazywał ... on, panie, sam zbudował nasz zamek i kościół ... do tego głowę miał nie od parady ... króla polskiego, który ciągle na ksiuty chodził upomniał, że miejsce w piekle dla niego diabli szykują ... księdza jednego specjalnie w tej sprawie wysłał ... król się wściekł i posłańca kazał w Wiśle utopić, z czego wielka infamia na niego nałożona została ... król się wystraszył, do samego Rzymu pojechał o łaskę prosić ... infamię zdjęli, ale za karę król musiał kościoły budować ... i budował, panie, kilkanaście pięknych, wielkich kościołów postawił ... w Sandomierzu, Wiślicy ... i tak to panie, z grzechu na chwałę bożą nasz biskup umiał wykierować... wszystko to mogę panu pokazać i opowiedzieć inne rzeczy ciekawe, co nikt nie zna... bo ja tu od małego i wszystko wiem ... całą prawdę o Bodzentynie znam ... pytaj pan o co chcesz ... tylko grosz jakiś poproszę, to sobie do zjedzenia coś kupię ... a i piwa się z panem napiję ... dobre tu mamy piwo ...
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
sergiusz45 · dnia 09.08.2014 14:12 · Czytań: 350 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 2
Komentarze
Quentin dnia 12.08.2014 20:54 Ocena: Bardzo dobre
Znamy takie historie, znamy :-)

Jakże wyraziste są niektóre postaci. Jakby wydarte z opowiadań i wklejone w rzeczywistość. Potem trzeba tylko takich pozbierać, poskładać i powklejać na powrót do historii literackich.
Sam bym napisał o wielu podobnych ludziach, ale pamięć mam raczej kiepską, a nie chciałbym za bardzo konfabulować. Najpiękniejsza w tym jest prostota i prawda wszak. Zawsze.

Opowiadanie według mnie ma uniwersalny charakter, gdyż wszyscy mamy coś do powiedzenia. Nie każdy tylko powie albo napisze książkę.

Pozdrawiam
Stan dnia 13.08.2014 20:52 Ocena: Dobre
Czytałem z przyjemnością, chociaż postać dość typowa. Takie pomieszanie jakiejś tam wiedzy z ignorancją i świadomością, że za takie opowiastki można dostać piwo. Jeśli to postać prawdziwa, to jestem przekonany, że prymitywna i mało ciekawa, a o wykształceniu nie chciał mówić, bo nie było o czym. Ale tekst dobry.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty