Wierny - potisz
Poezja » Wiersze » Wierny
A A A

komendy wypowiadane szeptem
zapowiadały dłuższy spacer
w ciemności bez lęku

przez futro do kości
zgody
pożegnalnej kolacji

szczekam o dobrą drogę
na krzyż

choć kazałeś nie czekać
z pełną miską

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
potisz · dnia 18.08.2014 07:19 · Czytań: 541 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 15
Komentarze
Antek dnia 18.08.2014 19:53 Ocena: Świetne!
normalnie powiedziałbym: wiersz:) ale tutaj trzeba się rozpisywać. to dodam, że pointa najlepsza. dużo zostawiasz dla sfery domysłu. i to jest ok. podoba mi się gdy ktoś potrafi się rzeczowo wypowiedzieć za pomocą paru słów. acha. fajne te przeciwstawne określenia. pzdr
uffff. chyba mi z regulaminem nie wyjadą:D
potisz dnia 18.08.2014 20:35
Sword?
Dzięki za komentarz przyjemny mym oczom i mej duszy ;)
Antek dnia 19.08.2014 23:46 Ocena: Świetne!
tylko bez archaizmów. :)
potisz dnia 19.08.2014 23:56
Archaizmy są fajne i basta!
Antek dnia 20.08.2014 02:30 Ocena: Świetne!
jak musztarda do ciasta:D
akacjowa agnes dnia 20.08.2014 08:48 Ocena: Świetne!
Głęboko, głęboko. Robi wrażenie. Nie myślałam, że w paru słowach można umieścić religię. Antek rzekł, że puenta (nie, on napisał "pointa" :)) najlepsza i się zgadzam, jednak uważam, że ona dopina to, co i tak jest świetnie ujęte. Bez tej całości nie miałaby sensu.
Rzadko zdarza mi się, by powalił mnie wiersz o Tych Sprawach, a tu taka niespodzianka od rana :)
Dzięki i pozdrawiam
amsa dnia 20.08.2014 09:18
potisz - ostatnio oglądałam zdjęcia wiernego - wśród wieńców, na grobie. Od razu ujrzałam te fotografie. Nie wiem, czy wiersz o religii, jak napisała akacjowa, ale z pewnością o wierności. Przejmujący i ale nie płaczliwy, z pewnością taki, którego się nie zapomina.
Oczywiście, że archaizmy są świetne:), uwielbiam, dla mnie nie są zresztą archaizmami - używam na co dzień niektórych:).

Pozdrawiam

B)
potisz dnia 20.08.2014 09:57
Antek, pointa to archaizm. A tak poza tym radziłbym Ci nie uwspółcześniać każdego słowa, z chęci zaimponowania tym "najbardziej nowoczesnym", czyli młodzieży. Można naprawdę bardzo się wygłupić. Najlepiej być sobą. A ja jestem sobą gdy używam archaizmów:)
Agnes - amsa ma rację, potraktujmy ten wiersz jako ten, którego tematyką jest "wierność". Sam tworząc go widziałem, że jest wieloznaczny, dlatego nie mam pretensji, gdy ktoś przedstawia własne spojrzenie na wiersz. Tematyka jest jednak jedna:)
A tak w ogóle wiersz powstał pod wpływem filmu "Pora umierać":)
amsa dnia 20.08.2014 10:00
potisz - a widzisz - oglądałam, jeden z najlepszych filmów polskich. Wiersz doskonale go obrazuje - świetny.

B)
potisz dnia 20.08.2014 10:14
Bardzo mnie poruszył, zwłaszcza koniec:( Niezwykle poetycki:)
Cieszę się niezmiernie z waszych komentarzy:) Dzięki!
mede_a dnia 21.08.2014 08:56 Ocena: Świetne!
A ja mam problem z Twoim wierszem, potiszu. Od kilku dni wracam i nie mogę zdecydować się na komentarz. Nie wszystko rozumiem, nie wszystko wydaje mi się spójne. Twój wiersz – to liryka bezpośrednia. Podmiot liryczny wypowiada się w 1 os. Sugerujesz, że jest nim pies - „szczekam”. Wydaje się, że to sytuacja pożegnania – pan odszedł, może umarł: „pożegnalna kolacja”, „szczekam o dobrą drogę na krzyż”. Ale to może być maska. Bo w kontekście: „choć kazałeś nie czekać z pełną miską” – a nie na pełną miskę sugeruje odwrotność, że to pies odszedł, nie pan. Zatem mamy do czynienia ze splątaniem relacji. Celowo? A pełna miska jest metaforą obrazującą dar wierności? Ale i to mi jakoś nie pasuje…
Bez wątpienia wiersz w sensie ogólnym jest czytelny, mówi o wartości wierności. Ciekawie rozbijasz utarte związki frazeologiczne jak „ kość niezgody”, „krzyż na drogę”. Ale mnie osobiście czegoś w wierszu brak, bym mogła uznać go za świetny. Może dlatego, że nie wszystkie zabiegi wydają mi się celne.
Pozdrawiam.
amsa dnia 21.08.2014 09:19
Mede_o zawsze z zainteresowaniem czytam Twoje komentarze:). Chciałam powiedzieć, że dla mnie
mede_a napisała:
„choć kazałeś nie czekać z pełną miską”
jest jak najbardziej naturalne:), mam cały zwierzyniec, pora moich posiłków jest mniej uregulowana, jak ich, ale wiadomo jest, że jak mam śniadanie i obiad to i one:), ale jak nie mam, to one muszą swoje dostać:). Jedzenie jest istotne dla życia każdego, a wspólne, stanowi swojego rodzaju więź. Może właśnie chodziło o coś takiego, że więź zostanie zerwana, będziesz jadał sam?
Teraz, jestem ogromnie ciekawa, co na to autor:)?

Pozdrawiam

B)
mede_a dnia 21.08.2014 09:34 Ocena: Świetne!
Amso - no i dzięki Twojemu komentarzowi - zrozumiałam. Może dlatego było to dla mnie niejasne, bo moje dwa koty jedzą, kiedy zachcą, tj. praktycznie non stop, zatem moje posiłki rozmijają się z kocimi. Zatem wszystko jasne i dla mnie, potiszu. Mogę zaświetnić.
amsa dnia 21.08.2014 09:53
Medo_o - taak, moje trzy też by tak chciały:), ale jakiś porządek musi być, więc dostosowałam je do psa:). Jednak jestem ciekawa opinii autora:), co do interpretacji:).

B)
potisz dnia 21.08.2014 14:08
Pisząc o pełnej misce myślałem o tęsknocie psa, który nie ma apetytu, z powodu nieobecności swego pana. Ktoś się nim na pewno zaopiekował, można się tego domyślić, tylko żadna z czynności, która sprawiała mu przyjemność już nią nie jest.
Dzięki ludziska za komentarze:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty