Bohaterowie w czasie zatrzymani - lina_91
Proza » Miniatura » Bohaterowie w czasie zatrzymani
A A A
Spodnie ze starego mundurku szkolnego kończyły się dobrze nad kolanem. Buty, za duże, dziurawe w dodatku, klapały przy każdym kroku. Ale kto by zważał na takie drobiazgi.

Starszy brat przyniósł kolejną butelkę, wypełnioną płynem. Zabrał pistolet.

Wziął tę butelkę. Pomachał gołąbkom na dachu. Śliczna, choć zabłocona sanitariuszka, pogłaskała go po ramieniu.

- Nie idź, poczekaj. Tam piekło.

- Nie bój się! - odkrzyknął wesoło. - Wrócę i razem nakarmimy gołębie.

Poszedł pięściami walczyć z czołgami. Poszedł butelkami zdobywać tygrysy.

Nie oglądał się za siebie. Czuł się dorosły.

Zginął za Ojczyznę, za Warszawę - Matkę. Zginął od prostej kuli.

Bo poszedł w bój żołnierz. Żołnierz - dwunastoletni.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
lina_91 · dnia 10.10.2008 21:43 · Czytań: 671 · Średnia ocena: 3,2 · Komentarzy: 13
Komentarze
kate-rama dnia 10.10.2008 22:59
Ten tekst - bardziej. Już nie ma takiego dyszenia, jest mocniejsza poetyka, lekko chaotyczna, lekko bajkowa, co tworzy bardzo interesujący kontrast z przesłaniem. Przypominają mi się utwory w starych podręcznikach, tak z nostalgią, na pożółkłych już kartkach. Było już, to fakt, ale wciąż brzmi. Dwie uwagi mam, a właściwie trzy:
- po myślnikach spacje przydałyby się bardzo
- "bo" na końcu - może da się jakoś inaczej, bez tego bo?
- tę butelkę, a nie tą butelkę
Podsumowując, dobrze jest! Podobało się.
pozdrawiam Kasia
ginger dnia 10.10.2008 23:04 Ocena: Bardzo dobre
Dobry tekst. Uparłaś się na taką wojenną tematykę, ale muszę powiedzieć, że Ci służy. Dobrze Ci te ostatnie teksty wychodzą. Ten również.
Tomi dnia 11.10.2008 01:25 Ocena: Dobre
"Wziął butelkę" - poprawna forma w tym przypadku -
Już kiedyś pisałem co myślę o braku spacji po myślniku rozpoczynającym dialog.
Ciekawy temat.
SzalonaJulka dnia 11.10.2008 01:38 Ocena: Dobre
kobiece ujęcie powstania warszawskiego - jeszcze raz polecam "Budowałam barykadę" Anny Świrszczyńskiej
pozdrawiam
Jack the Nipper dnia 11.10.2008 10:35 Ocena: Dobre
Tym razem jest ślad emocji. Smutny obrazek, ale przemawia. Krótko jest, ale chyba wszystko zostało powiedziane.
milla dnia 11.10.2008 11:06 Ocena: Dobre
Podobało mi się do dwóch ostatnich linijek, które, mam wrażenie, zbyt doniosłe. Krótkość wykonania sprawdziła się świetnie w "Zapomnianych bohaterach" - była dodatkowym atutem. Tutaj raczej nie posłużyła.
pozdrowionka
lina_91 dnia 11.10.2008 19:38
Dziękuję za wszystkie komentarze. Błędy poprawione :).
Usunięty dnia 14.10.2008 19:53
Witam :)

Wezmę dziś na "warsztat" kolejną miniaturkę z cyklu... I napiszę od razu, co mi nie pasuje. A są to dwie rzeczy: pierwsza - "dziurawe w dodatku", napisałbym: "w dodatku dziurawe"; druga - zakończenie (od słów: "Poszedł z pięściami [...]";).

A teraz szczegółowo: Odnośnie uwagi nr 1: Jeżeli przestawiony szyk jest wyrazem stylizacji, przydałoby się zastosować stylizację w całym tekście. Inaczej ten "rodzynek" brzmi trochę niezręcznie. Odnośnie uwagi nr 2: zbyt patetycznie, przez co pretensjonalnie. Z prostego, prozaicznego opisu robi się nagle coś na kształt patriotycznego wiersza. Fragment o walczeniu pięściami z czołgami ma dla mnie ujemne konotacje (z nadużywanym w okresie PRL-u mitem o polskich kawalerzystach, którzy poszli z szablami na niemieckie czołgi we wrześniu 1939). Negatywne odczucie bierze się u mnie zapewne nie tyle z powodu treści (bo rzeczywiście - Powstańcy byli bardzo źle uzbrojeni), ile właśnie z powodu zastosowanego stylu. Bo jest w tym końcowym fragmencie dużo prawdy (a nawet: sama prawda), ale forma, w jaką ta prawda została ujęta, nie jest zbyt "szczęśliwa" (wg mnie, jeśli o formę chodzi, broni się tu jedynie fragment: "Nie oglądał się za siebie. Czuł się dorosły.";).

Dla mnie powyższa miniaturka jest najsłabsza z trzech zaprezentowanych. Ale to są, rzecz jasna, moje indywidualne odczucia, które tu szczerze wyraziłem.

Pozdrawiam :)

PS: Trochę mi ten komentarz zawiły wyszedł... :)
PS2: Bardzo podoba mi się tematyka, jaką poruszasz w swoich pracach.
lina_91 dnia 15.10.2008 10:46
Co do szyku, tlumaczylam sie juz wiele razy. Ale chyba musze cos wyjasnic. To taki efekt uboczny pochlaniania jednej za druga ksiazek z Powstania, a wlasciwie relacji swiadkow, samych Powstancow. Wlasnie taki szyk poczatkowo wybijal mnie z rytmu, potem zachwycil. Oni przeciez inaczej nie pisali, nie mogli pisac. Nie zebym sie usprawiedliwiala. Wiem, ze dla niektorych ta ''przepasc historyczna'' sprawia, ze silowanie sie na stylizacje Powstancow jest naciagana. Ale coz...

Rozumiem Twoje zastrzezenia co do sugestii 2. Na pewno masz racje, ale to musze glebiej przemyslec.

Dziekuje wlasnie za Twoje uwagi i indywidualne odczucia, jak sie pieknie wyraziles :)

PS. Ciesze sie, ze chociaz tematyka Ci sie podoba :)
Usunięty dnia 15.10.2008 19:33
Witam :)

Zaczytuję siebie, będzie łatwiej: "Jeżeli przestawiony szyk jest wyrazem stylizacji, przydałoby się zastosować stylizację w całym tekście." - Wynika z tego, że ja nie mam nic przeciwko stylizacji, tylko: patrz cytowany fragment. Tak mi się przynajmniej wydaje... Że stylizacja jest tylko w tym jednym, przytoczonym przeze mnie w poprzednim komentarzu fragmencie. Jeżeli się mylę - wycofam się w tej kwestii [Przyznaję, że, poza Dziełem M. Białoszewskiego, nie czytałem chyba żadnych pamiętników z Powstania Warszawskiego, a ustne relacje świadków jakoś pod względem formy umknęły mojej uwadze (Przy okazji: Czy mogłabyś coś polecić?)]

"Ciesze sie, ze chociaz tematyka Ci sie podoba smiley" - Nie tylko: podoba mi się także pierwsza część oraz 3. wers od dołu :) Komentowałem jednak Dzieło jako całość.
lina_91 dnia 22.10.2008 14:35
Rozumiem i dziekuje :).
lina_91 dnia 04.11.2008 16:49
A tak jeszcze, Swirszczynska czytalam wiele razy, choc nie lubie jej stylu. Czytalam ze wzgledu na sama tematyke.
SzalonaJulka dnia 04.11.2008 16:57 Ocena: Dobre
ha a ja ją uwielbiam :)
a 'budowałam barykadę' skojarzyło mi się z Twoimi miniaturami nie tylko ze względu na treść, ale i na sposób patrzenia - czy postrzegania pewnych zdarzeń i ludzi - w moich oczach to zaleta :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty