mały gwóźdź z różowym łebkiem - stawitzky
Proza » Inne » mały gwóźdź z różowym łebkiem
A A A

Kociak śpi. Tak wstałem, żeby nie ruszać łóżkiem, nią nie ruszać, nie szturchnąć jej, bo wtedy to pytanie, znowu palisz? I drugie, zaraz po pierwszym, dzień ci nie starcza? Kiwam głową, nie pamiętam czy w prawo i w lewo, czy w górę i w dół, a chwilę później ta głowa za oknem. Dopalam, wyrzucam, wracam. Ale nie kładę się, tylko siedzę na łóżku, nogi na ziemi, a głowa na ręce podparta. Łokieć wbija się w udo, boleć zaczyna, ale nie, wytrwam dłużej. Nie wytrwam, wstaję. Środek nocy, kuchnia wygląda inaczej niż rano, ale na potrzeby własne zmieniam jej wygląd na taki jak rano i herbatę parzę. Obwiązuję sznurek z kartonikiem wokół uszka i czekam aż wrzątkiem przestanie być.
   Długo nie przestaje.
   Odpalam kolejnego, już nie w oknie, bo Kociakowi zimno będzie.
  Znowu w kuchni palisz? Kociak przez sen prawie, zbudził ją dym. Kiwam głową, do siebie, bo kto patrzy? Ja w sufit ślepo, jakbym oczy zamknął, tylko kolor inny. A tam na górze czyjeś stopy widzę, od spodu, ale to rano dopiero, bo kilka godzin później ja w tej samej pozycji, papieros w popielniczce, a Kociak w pracy.

   Mówi, że lubi swoją pracę, że ja też powinienem znaleźć taką, do której z uśmiechem pójdę. Z tym uśmiechem to przesadziła trochę, ale rozumiem Kociaka. Mówię, że znajdę, że w południe się rozejrzę. Tak było rano, jak Kociak wstał, bo teraz jest już tam gdzie lubi być, a ja na te stopy od spodu patrzę. Nie widzę ich, tylko sobie wyobrażam. Bo ta na górze też nie pracuje, czasem zapuka i pyta czy zadzwonić może od nas do córki, bo córka tam, ona tu.
   Hej córeczko, jak się czujesz?
   Dwa złote kładzie przy stole, a komórkę do ręki oddaje. Nie trzeba, mówię. Pan ma, niech pan nie będzie taki, dziękuję bardzo. I wychodzi.
   Po chwili puka znowu i mówi, że do syna jeszcze, że zapomniała.
   Hej synuś, jak u ciebie, zdrowy, wszystko w porządku?
   I mówi, że te dwa złote, to ostatnie były, czy starczy? Kiwam głową na tak, nie ma problemu mówię, daj pani spokój, dodaję, i te słowa wylatują ze mnie, a ona już za drzwiami.
   Dziś nie puka. A godzina akurat taka, że jak wyjść z domu to tylko teraz. 
  Wychodzę, powoli po klatce, bo gdyby akurat zadzwonić chciała, to jeszcze zdążyłbym wrócić, a jak już wyjdę, to jak? Wyszedłem z klatki, idę, ale wracam szybko, otwieram klatkę i sprawdzam, czy aby nie puka. Wchodzę do góry, otwieram drzwi i na karteczce piszę, że wyszedłem, że jakby zadzwonić chciała, to musi poczekać aż wrócę. Przyklejam na taśmie do drzwi i wychodzę.

   Kociak dzwoni i mówi, że wcześniej będzie, żebym ziemniaki wstawił. Wracam, blisko mam, bo gdzie zajść zdążyłem? Za róg ledwo.
   Na drzwiach, na tej kartce ołówkiem dopisane, że była u mnie, ale mnie nie było. Idę na górę, pukam, ona otwiera, ja przed drzwiami ona w środku, zaczynam kiwać się na boki, mówię, ona mówi, aż w końcu podaję jej telefon, ona przeprasza i drzwi zamyka. Siadam na schodku i ta złość mnie dopada, wstyd, czerwienię się, bo słyszę co mówi, jak intruz się czuję, niechciane uszy, zatykam je, ale na nic, słyszę i tak.

   Ziemniaki na gaz. Na ogień. Odpalam papierosa od tego ognia i tę głowę z nim za okno wystawiam, i słyszę jak ona u góry z mojego telefonu co raz głośniej tymi kurwami rzuca w niego. 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
stawitzky · dnia 07.10.2014 05:34 · Czytań: 749 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 6
Komentarze
alea dnia 07.10.2014 11:55 Ocena: Świetne!
Lubię takich irytujących bohaterów, którzy jednak potrafią urzec.
Bo z jednej strony taki jakiś mało przebojowy, niepracujący obibok palący jedynie papierochy i niewiele w życiu robiący, a z drugiej strony cierpliwy dla sąsiadki, empatyczny. I ten "kociak" też taki dobrotliwy, cierpliwy.
Podobało mi się.

Mam pytanie dodatkowe. Starcza Ci weny tylko na takie miniaturki? Nie chcesz pociągnąć historii dłużej, tak na 10-15 stron? Jeśli niecałe dwie strony czytało się świetnie, to czemu nie dać czytelnikowi więcej?
Brat Pianisty dnia 08.10.2014 20:47 Ocena: Świetne!
Cytat:
Od­pa­lam od pa­pie­ro­sa od tego ognia

To palnik od szluga czy szluga od palnika?

Poza tym małym błędem - świetne. Nawet nie wiem, co tu jeszcze dodać.

Alea
alea napisał:
Mam pytanie dodatkowe. Starcza Ci weny tylko na takie miniaturki? Nie chcesz pociągnąć historii dłużej, tak na 10-15 stron? Jeśli niecałe dwie strony czytało się świetnie, to czemu nie dać czytelnikowi więcej?

Częściowo się z Tobą zgadzam, ale częściowo nie. Narracja Stawitzky'ego genialnie się sprawdza w krótkich formach, ale czy kilkunastostronicowe opowiadanie miałoby jeszcze "to coś"? Mam wrażenie, że telegraficzny skrót jest tu równie ważny co specyfika stylu.
Ale gdyby Autor napisał coś dłuższego, oczywiście chętnie przeczytam.
alea dnia 09.10.2014 00:06 Ocena: Świetne!
Brat Pianisty napisał:
Narracja Stawitzky'ego genialnie się sprawdza w krótkich formach, ale czy kilkunastostronicowe opowiadanie miałoby jeszcze "to coś"?

Niech napisze to się przekonamy ;)
Heisenberg dnia 09.10.2014 01:15
Stawitzky, kiedyś coś pisałeś w komentarzu, że nie masz talentu. Ni cholery nie mogę się z tym zgodzić. Masz talent i konsekwentnie go marnujesz. Wiem, że nie obchodzą Cię opinie czytelników, ale uważam, że jakbyś się spiął, to mógłbyś napisać coś naprawdę dobrego. Bo ten kawałek - choć już da się go zrozumieć - wciąż jednak jest trochę o niczym.
mike17 dnia 09.10.2014 09:18
Cholernie dobry kawałek, napisany stylem telegraficznym, bez bawienia się w subtelności języka naszego, nie o to tu przecież chodzi, opowiastka ma zasuwać jak meserszmit, a nie wlec się, stopowana opisami przyrody, ludzi czy też innym zbędnym balastem.

Tu jest tylko żywa akcja, i dlatego całość tak ostro prze do przodu.
Kolejnym plusem, Stawitzky, to że w sumie piszesz o niczym, ale robisz to tak, że robi się o czymś.
To kwestia dynamiki zdań, podkręcania co chwila napięcia, coś się ciągle wyłania z niebytu, coś posuwa "dzianie się" dalej, choć z pozoru faktycznie mało tu wydarzeń.
I to jest ten cymes.

Czyta się w porząsiu, wciąga nielicho od samego początku, tworzysz swojskie klimaty, a to lubię, w ogóle wszystko pomimo realności tapla się w jakimś surrealnym sosie :)

Kurde, zapomniałem o o cenie, ale ja tu jeszcze wrócę.
blaszka dnia 12.10.2014 20:48
Dla mnie idealnie. Iw formie i w treści. Trudno pisać komentarz, gdy wszystko się podoba.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty