Opowieść dziadka - Dawodi
Proza » Obyczajowe » Opowieść dziadka
A A A
Od autora: Jest to jedno z wielu tekstów, które napisałem i nigdy nie pokazałem szerszemu gronu odbiorców. Mam nadzieję, że spodoba się Wam opowieść dziadka.

-Umarła! -powiedział dziadek

-Kto...? Kto umarł? -zapytał wnuk

-Nadzieja.

-Ale...

-Umarła Nadzieja tego świata. Przez całe swoje życie Nadzieja szukała ludzi, którzy jej potrzebowali. Karmiła się marzeniami i szczęściem. Kiedy ludzie przestali marzyć, Nadzieja poczuła się słabsza. Próbowała się ratować. Rozdawała siebie każdemu kogo spotkała. Z czasem znalazła też Szczęście. Szczęście też było słabe. Ono karmiło się radością ludzi. Kiedy ludzie przestali się śmiać, przestali być szczęśliwi, Szczęście postanowiło rozdawać siebie ludziom. Nadzieja i Szczęście chodzili po świecie i rozdawali siebie. Spotkali na swojej drodze Marzenie. Wyglądało okropnie. Było okrojone, pokaleczone i słabe. Szczęście podeszło do niego.

-Co się stało? - zapytało Szczęście.

-Ja rozdałem siebie ludziom, ale oni i tak nie zaczęli marzyć.- powiedziało Marzenie.

-Ale... Czy ty odchodzisz z tego świata? -zapytała Nadzieja.

-Ja nie mogę tu zostać i wam też nie radzę tego robić. Uciekajcie póki jeszcze możecie. -powiedziało Marzenie

-Ale co z ludźmi? - powiedziało Szczęście i Nadzieja w tym samym czasie.

-To oni mi to zrobili.

-Ale jak oni Ci to mogli zrobić?

-Oddawałem im siebie z nadzieją, że zaczną marzyć. Niestety nie zaczęli. Bez marzeń umrę, a ludzie już nie marzą. Brakuje im szczęścia i nadziei, mi także.

-Jak ludzie mogli do tego doprowadzić. Oddajemy im siebie, a oni nas marnują - pomyślała Nadzieja.

-Odchodzę, żegnajcie przyjaciele. -powiedziawszy to Marzenie odeszło zostawiając odrobinę marzeń.

Nadzieja podeszła do marzeń i je podniosła. 

-Musimy znaleźć Człowieka, który chce marzyć. Damy mu marzenia, ja dam mu nadzieję aby wierzył, że może je spełnić, a ty dasz mu szczęście, żeby mógł się nim cieszyć.

-Ale jak chcesz znaleźć taką osobę. Zanim się spotkaliśmy widziałem Nieszczęście chodzące po tym świecie. Ono krzywdziło ludzi. Widziałem też Stratę.

-Musimy jakoś sobie poradzić.

Wyruszyli Nadzieja ze Szczęściem niosąc odrobinę marzeń. Długo szukali człowieka, który chce być szczęśliwy. Spędzili całe dnie na szukaniu go. Po drodze Szczęście rozdawało siebie ludziom, którzy cierpieli. Pewnej nocy, kiedy Szczęście było naprawdę słabe, a Nadzieja straciła nadzieję, Szczęście upadło.. 

-Co się stało? - zapytała Nadzieja.

-Źle się czuje. -odparło Szczęście.

-Czy ty...?

-Ja umieram. Odchodzę tak jak Marzenie. Czuje go, Człowiek, który chce być szczęśliwy jest blisko. Znajdź go.

Powiedziawszy to Szczęście odeszło, zostawiając odrobinę szczęścia na tym świecie.

Nadzieja podniosła szczęście i wzięła marzenie. Tylko ona została na tym świecie. Człowiek, który chce być szczęśliwy jest  blisko.

-Muszę go znaleźć -pomyślała Nadzieja.

Nadzieja szukała Człowieka do chwili kiedy ona sama nie upadła. Leżała na gołej ziemi pozbawionej marzeń i szczęścia.

-Co się stało? -zapytała nieznajoma.

-Ja umieram - odparła Nadzieja - Szukam człowieka, który chce być szczęśliwy.

-Widziałam go. -powiedziała nieznajoma.

-Proszę cię zanieś to do niego -powiedziała Nadzieja i dała nieznajomej odrobinę marzeń i szczęścia. -  I to co pozostanie ze mnie też.

-Zrobię to dla ciebie.

-Kim właściwie jesteś? - zapytała Nadzieja

-Ja jestem Zdradą. Nie martw się, nie oddam mu tego. Zachowam to dla siebie.- powiedziała Zdrada i zaśmiała się szyderczo.

-Ja... -Nadzieja umarła nie mogąc dokończyć ostatniego zdania.

Zdrada wzięła odrobinę marzeń, szczęścia, i nadziei. Nadziei było naprawdę mało.

 

-Wiesz dlaczego ci to opowiedziałem? -zapytał dziadek

-Nie. -odpowiedział smutny wnuk.

-Abyś nie przestał marzyć. To jedyne co mamy za darmo. Bądź szczęśliwy. Miej nadzieję. Możesz uratować Nadzieję, Szczęście  i Marzenie jeśli będziesz marzył każdego dnia. Śmiał się, kiedy nadejdzie odpowiednia chwila i nigdy nie tracił nadziei.

-Dziadku czy oni naprawdę umarli?

-Jest jeszcze garstka ludzi na tym świecie, którzy otrzymali cząstkę Marzenia, Szczęścia i Nadziei. W nich jeszcze ono jest. Ale Zdrada, Złość, Gniew i Rozpacz próbują im to odebrać.

-A ja co mam dziadku?

-Pamiętasz co zabrała Zdrada?

-Odrobinę marzenia, szczęścia i nadziei.

-Zdrada zgubiła to kiedy uciekała przed Zazdrością, a ja to znalazłem i dałem tobie.

-Czy to znaczy, że ja mam...

-Uważaj na Zło świata. Mam nadzieję, że nie pochłonie cię jego pustka.

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Dawodi · dnia 12.11.2014 14:04 · Czytań: 509 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 2
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
euterpe dnia 15.11.2014 15:56 Ocena: Świetne!
Świetny debiut na PP. Powiem szczerze, że piękna bajka, którą mam nadzieję zapamiętać i powtarzać dzieciom, wnukom. Nie wiem, czy wypłynęła z Ciebie, czy z autentycznego dziadka, w każdym razie pomysłowa i na swój sposób ujmująca.
Cytat:
Mam na­dzie­ję, że nie po­chło­nie cię jego pu­stak.

Tak dramatycznie, a tu nagle "pustak" i się lekko zaśmiałam. Tam miała być chyba "pustka".:)
http://www.portal-pisarski.pl/artykuly/dla-uzytkownika
Tu masz poradnik, dzięki któremu, będziesz mógł wyłapać swoje niedociągnięcia:)
Pozdrawiam serdecznie,
Ewa
Dawodi dnia 19.11.2014 07:55
Dziękuję za komentarz. Wiele to dla mnie znaczy, że komuś spodobał się mój tekst. "Opowieść dziadka" wymyśliłem sam. Minęło trochę czasu odkąd ją napisałem. Nigdy nie zwróciłem uwagi na ostatnie słowo. Tak miała być pustka, ale dlaczego jest tam "pustak", oj nie wiem :D

Dziękuję za miłe słowa i poradnik, który z miłą chęcią przeczytam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty