Oko - Zmariusz
Proza » Humoreska » Oko
A A A

Zarychta wstał i przeciągnął się leniwie. Zamglonym wzrokiem łypnął na barłóg i powlókł się do łazienki. Na chwiejnych nogach dotarł do muszli klozetowej, potykając się po drodze o niedopitą butelkę Wyborowej. Podniósł deskę i zaczął oddawać mocz. Skoncentrował się z całych sił. Kropelka potu zaczęła powoli spływać po jego czole przeskakując z bruzdy na bruzdę, a żyły na skroniach nabrzmiały. Spojrzał w dół. Z muszli patrzyło na niego Oko. - Znowu się obnażasz zboczeńcu! - powiedziało.

Zarychta odskoczył, jak oparzony, zapinając w panicznym odruchu rozporek. Niestety nie zdążył już zapanować nad rozluźnionymi zwieraczami. W mgnieniu oka jego spodnie w okolicy rozporka zaczęły nasiąkać, a plama rozszerzyła się aż do kolan. Oko aż zapiszczało z zachwytu. - Ty debilu! - Oko ze śmiechu zaczęło łzawić.

Tego było już za wiele. Zarychta gwałtownie odwrócił się, zszarpnął z siebie spodnie, usiadł i zrobił na Oko kupę. Oko zemdlało. - Przegięło pałę - pomyślał. - To już szósty raz w tym tygodniu. Drwiący uśmieszek przebiegł po jego twarzy.

Gdy załatwił potrzebę, wstał, zdjął mokre spodnie i zatrzasną klapę. Chciał być sam. - Niech się trochę poddusi - uśmiechnął się i celowo nie spuścił wody. W dużo lepszym humorze podszedł do umywalki i przeciągnął ręką po szczeciniastym zaroście. Spojrzał w lustro i panicznie zawył odskakując. Miał zęby! Przetarł dłonią oczy i zerknął z niedowierzaniem raz jeszcze. - Skąd? Jak? - przecież nie miał zębów od czterdziestu ośmiu lat! Dotknął ich delikatnie palcem. Były białe, równe i lśniące. Mlasnął i ugryzł się w język. - Cholera! Zapomniałem, jak się ich używa. Posiadanie zębów wymaga wielkiej ostrożności - zauważył odkrywczo. Nagle znieruchomiał pod wpływem jakiegoś impulsu. - Usmażę sobie kiełbasę! - krzyknął radośnie - już nie pamiętam jej smaku.

W pośpiechu ubrał się i pocwałował do sklepu. W sklepie na szczęście nie było kolejki, więc szybko napełnił koszyk różnymi twardymi produktami (do testów). Na koniec kupił litra. Pani Józia o mało nie przytrzasnęła sobie dłoni szufladą kasy, gdy zobaczyła jego promienny uśmiech. Zadowolony wrócił do domu. Wypił kielicha i zaczął smażyć. Apetyczna woń zaczęła mile łechtać jego nozdrza, roznosząc się po mieszkaniu.

Gdy wszystko było gotowe, zasiadł za stołem. Zgarnął ramieniem pozostałości wczorajszej imprezy i zaczął biesiadę suto zakrapianą Wyborową. - Tak, tego mi było trzeba - westchnął i z czułością pogładził zęby. Wypił, zapalił i odprężył się. W miarę działania alkoholu, zaczął przypominać sobie wydarzenia wczorajszego wieczoru. Przyszli Wacek i stary kawalarz Zatrata. Przynieśli trochę gorzały. Okazja była, bo Wackowi ręki nie ucięło, a mogło, gdyż w tartaku pracuje. Popili z godzinkę sami, ale nudno zaczęło się robić, bo to bez damskiego towarzystwa, więc Zatrata skoczył po starą Dójkę. Żadna rewelacja, ale od razu zrobiło się raźniej. Gdy się trochę wstawili, Zatrata zaczął robić dowcipy. Nałożył Wackowi musztardy do ucha i aż pękał ze śmiechu. Później odsunął Dójce krzesło, gdy chciała usiąść. Wyrżnęła na podłogę jak długa. Przy okazji rąbnęła głową w kant stolika pod telewizor, aż jej sztuczna szczęka wypadła. Śmiechu było co niemiara.

- Zaraz… Zaraz… Czyżby...? Nie, to niemożliwe. Chociaż…? A to drań! - Zarychta nalał i wypił, aż pół szklanki naraz. - Sukinsyn Zatrata musiał mi we śnie głębokim Dójcyną szczękę do ust włożyć. Tfu! Ja go! - Niestety nie dokończył, gdyż legł nagle wielce zmożony.

Ze snu wyrwało go uczucie mokra i lepkości na twarzy. Przetarł się dłonią i spojrzał półprzytomnie. Nad nim stało Oko i załatwiało potrzebę wprost na niego. Zarychta zemdlał. I umarł.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zmariusz · dnia 19.11.2014 21:32 · Czytań: 690 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 4
Komentarze
euterpe dnia 21.11.2014 09:48 Ocena: Bardzo dobre
Historia przyprawia o dreszcz, teraz każde posiedzenie w łazience, polegać będzie na bacznej obserwacji porcelanowej czeluści. Jeśli jakieś oko zacznie łypać, zaraz się wyprowadzam, obiecuję!
Podejrzewam, że pan "oko", to jedna z pozostałości po libacji alkoholowej, aczkolwiek nie pojmuję, jak się znalazł w takim niefortunnym położeniu? Zemsta była mało smaczna raczej, niż słodka. Na miejscu oka, nie czułabym satysfakcji, ale zniesmaczenie.
Jako debiut, uważam że bardzo dobry. Zaskakujący, czasem surrealny, po prostu ciekawy.
Pozdrawiam serdecznie,
Ewa
LukaszPeee dnia 22.11.2014 16:16 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Zamglonym wzrokiem łypną na barłóg i powlókł się do łazienki.

brak litery na końcu, ale to mały feler

Cytat:
potykając się po drodze o niedopitą butelkę wyborowej.

raczej Wyborowej

Cytat:
Zaraz… Zaraz… Czyżby...? Nie, to nie możliwe. Chociaż…?

niemożliwe

Ogólnie, dobry kierunek, jak na debiut portalowy. Bardzo surrealistyczne, ale też do końca nie odrealnione. Po Wyborowej pewnie takie wizje są ;) Uśmiałem się przy lekturze, czyli zrozumiałem i nie byłem obojętny wobec tekstu.
Pozdrawiam
Łukasz
Dobra Cobra dnia 22.11.2014 19:37 Ocena: Bardzo dobre
Piękna proza quasi fekalna! I jaki zdecydowany koniec całej opowieści!


Zmariuszu,

Jak dobrze kombinujesz! Miodem na sercu Twa opowieść miejska jest dla mnie. I te imiona/ksywki bohaterów! Dujka - hahaha!

W tym kawałku znalazłem wiele praktycznych rad, jak i ostrzeżeń przed zbyt swawolnym życiem. Niestety, za wybryki zawsze trza kiedyś zapłacić. Nie ma wyboru.

Odchodzę ubawiony.

Pozdrawiam,

DoCo
Zmariusz dnia 23.11.2014 15:34
euterpe, LukaszuPeee, Dobra Cobro. Dzięki, fajnie, że się podobało.
LukaszuPeee. Poprawione :). Dobrze, że zauważyłeś, jutro idę zaskarżyć okulistę ;).
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty