napar, stek - introwerka
Poezja » Wiersze » napar, stek
A A A

 

jeśli jestem nitką,
to ona musi być urwana.
musi być urwana, skoro już dawno
wewnętrzne nic nie wiąże we mnie końca
z końcem, nie wiąże się z niczym.
igła dopiero otwiera lodowe oko.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
introwerka · dnia 27.11.2014 04:45 · Czytań: 1968 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 10
Komentarze
Kameadore dnia 27.11.2014 10:03 Ocena: Świetne!
Kurcze, mam zagwozdkę kiedy czytam.

Zaczyna się już na tytule. Czy tak chciałaś żeby był napar i stek? Dla mnie to brzmi kuriozalnie i nie ma zupełnie odniesienia do treści... (możesz wytłumaczyć dyletantce?)

Potem już grasz skojarzeniami aż się kulę czytając i rozszerzam źrenice.
Wiersz zasysa taką cząstkowością i skupieniem się na detalu, który rozgrywa wiersz od początku do końca.

Tylko się dziwię tym "we mnie" - czy to nie jest nadużycie jeśli poprzedza je wewnętrznie?

jeśli jestem nitką,
to ona musi być urwana.
musi być urwana, skoro już dawno
wewnętrzne nic nie wiąże we mnie końca
z końcem, nie wiąże się z niczym.
igła dopiero otwiera lodowe oko.

jeśli jestem nitką,
to ona musi być urwana.
musi być urwana, skoro już dawno
nic nie wiąże we mnie końca
z końcem, nie wiąże się z niczym.
igła dopiero otwiera lodowe oko.

Co sądzisz?


No i nie napisałam, że świetni mi się przeczytało, naciągnęła się ta nitka także i we mnie :)

Kamea.
zyga66 dnia 27.11.2014 11:42
...to jest niesamowity wiersz, to można sobie modelować na wszystkie strony, pozdrawiam Zyga
introwerka dnia 27.11.2014 12:07
Kameo,

Jakiś czas temu opublikowałam ten wiersz na innym portalu i miałam następującą wymianę zdań z jednym z komentujących:

Komentator: Treściowa nieprzystawalność [tytułu] (dla mnie pozorna) świetnie pasuje do tej zerwanej nitki, ta amplituda temperatur świetnie pokazuje jakieś wewnętrzne rozchwianie, wiązanie w sobie końca z końcem, to misterne i czasochłonne zajęcie, zupełnie jak przyrządzanie parzonego mięsa. W moje kubki smakowe to trafia.

ja: Dziękuję za trafne odczytanie spiritus movens autora :) mam jednak dość poważne wątpliwości, czy powinien to być spiritus movens tekstu. Bo chyba tekst poetycki powinien coś jednak ogniskować - jeśli nie treściowo, to bodaj formalnie. Dlatego nie wiem, czy taka podwójna (na obu poziomach) nieciągłość nie rozprasza utworu za bardzo. Niemniej, cieszę się bardzo z Twojego "kompleksowego" odbioru :)

Komentator: Tekst poetycki powinien... w każdej chwili można to zmienić na może. Może więc ogniskować, jeśli bierzesz pod lupę własne emocje, jeśli chcesz się wybebeszać i chlapać tym na czytelnika - ok. Ale możesz też tylko utrwalać pewien stan, bez analizowania, dajesz czytelnikowi bryłę,a ten jak będzie chciał sam ją rozbebeszy, nie brudząc autora. Trzymając się gastronomicznych metafor - raz jesteś ja kucharz, który wie że najlepsze jest w środku, wywracasz więc wszystko, tak by środek był na wierzchu przez co łatwo się do niego dostać, innym razem stajesz się cookiem estetą, dekorujesz wierzch, dekoracja pobudza apetyt i wnetrze i tak zostaje zjedzone. Formalnie tytuł więc się broni, choćby jako taka dekoracja, o treściowych powiązaniach było przecież wyżej. Rozchwianie w tej sprawie niepotrzebne :)

Jak widać, również miałam wątpliwości co do tytułu, których nie potrafię dotąd rozstrzygnąć, dlatego tutaj też opublikowałam go pod niezmienionym tytułem. Rejestruję zatem Twój głos na "nie".

Co do powtórzenia: "wewnętrzne"/"we mnie" - to pierwsze miało podkreślać, że to "nic" wyrosło we mnie, a nie dostało się na przykład z zewnątrz ;-)

Cieszę się bardzo z Twojego pozytywnego odbioru, tym bardziej, że tekst chwytał (ulotną na szczęście! :) chwilę depresji.

Serdeczności :)


Zygo,

cieszę się bardzo z tak pozytywnego odbioru :) Pozdrawiam :)
Miladora dnia 27.11.2014 12:09
Podobnie jak Kameadore zastanawiałam się nad tytułem - jakie może mieć odniesienia do treści wiersza napar i stek.
"Napar" może być pewnego rodzaju kwintesencją, "stek" to nie tylko kawał mięsa, lecz również stek bzdur czy słów.
Ale czy takie były intencje Autorki - nie wiem.

Tak czy owak - kupiłam wiersz, Weruś. :)

Serdeczności :)
introwerka dnia 27.11.2014 12:18
Milu,

tak - nie licząc tego, co powyżej, takie były mniej więcej moje zamiary (+ oczywiście gra ze słowem "naparstek" :)

Cieszę się ogromnie, że mimo tych wątpliwości wiersz do Ciebie trafił :)

Serdeczności :)
Hallam dnia 27.11.2014 12:39
ciekawy ten wiersz i tytuł też, podoba się. Pozdrawiam ( :
mike17 dnia 27.11.2014 19:31
Widzę to jako jakieś trwanie w marazmie, w niespełnieniu, w totalnej kaszanie, ale ponoć nic nie trwa wiecznie, i to "nieistnienie" też musi przeminąć :)
Nagle pojawia się szansa.
Można bujnąć się w stronę jasnej strony :)
Albo chociaż próbować, bo zawsze warto.
A"lodowe oko" - to ściana, którą trza przebić czerepem, by być znów sobą i z sobą :)
Cieszę się, że nie ma kina noir :)
Ale i "igła" jawi się tu wieloznacznie, bo interpretacji może być wiele.
Ale czuję jasność, nie bad luck...
Wtedy miałbym złe sny.
introwerka dnia 28.11.2014 22:02
Hallamie,

cieszę się z Twojej opinii, dziękuję i pozdrawiam :)


Michale,

dziękuję za pozytywny odzew. Cieszę się, że czujesz jasność :) Myślę, że może to też zależeć od nas - sposób postrzegania różnych spraw, nawet tak "przenicowanych" jak ten wiersz.

Pozdrawiam wesoło :)
Zola111 dnia 29.11.2014 00:09
Naparstek - to dziś rzadkie słowo ;)

Byłam, czytałam, ukłony, Intro. Czasem się czuję jak zerwana nitka, czasem jak igła, która już niczego nie zszywa. A naparstek kopie w tyłek. Może i dobrze?

Serdeczności, buź,

z.
introwerka dnia 02.12.2014 17:11
Zolu, Kochana,

tradycyjnie z opóźnieniem, ale serdecznie dziękuję za odwiedziny i komentarz :)
no właśnie - naparstek może pomóc w "autointegracji" ;)

Serdeczności, buziaki :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty