Cold specks - indeed
Proza » Miniatura » Cold specks
A A A

Sceneria. Kuchnia w poniemieckim domu, początek grudnia. Ściany jak szorstkie, zmęczone ręce. Kiedy jest bardzo cicho, słychać przez skórę, jak rozlewa się w nich krew. Ciach.

W oknach zasłony z ciemnych chmur. Jest rano, koty jeszcze nie wróciły.

Wczoraj było cieplej. Wiał wiatr i był ładniejszy widok z okna. I były inne okna, ale to był inny dom, i ulica szersza, koty dopiero wyszły, był późny wieczór i ktoś siedział na dachu.

Dziś jest zimno. Ostre powietrze wrzyna się w każdą szczelinę ulicy. Słupy słodkiego dymu wbite w dachy, migoczą narciarskie kurtki. Kiedy jest zimno, świat staje się strasznie twardy. Niebo jest uporządkowane, gwiazdy stoją na baczność i dalej już nic nie ma. Ciach.

To było wczoraj wieczorem. Ktoś siedział na dachu.

Ciepła noc jest taka oczywista, więc ktoś przewidział wszystko. Świat rozcięty na pół, pachnący cieniem, asfaltem i dawnym morzem. Sny lepią się od potu i to jest znak, że trzeba wyjść. Zielone, dzikie miasto wchodzi w żyły. Tylko raz, głęboko i mocno, do końca skóry, bo dalej już nic nie ma. Ciach. Lipiec jest bezczelny.

Zimno jest granicą zdrowych zmysłów. Dalej jest szaleństwo, a jedynym ratunkiem jest zwiększyć przepustowość naczyń krwionośnych. Trzeba je rozszerzyć, o właśnie tak, ależ pani to pięknie robi, zapraszam na prezentację, żeby grupa wzięła przykład. Pięknie pani leży pod stołem, i stół jest piękny, podłoga jest piękna, i niebo jest takie piękne, kiedy leży pani pod stołem. Dalej już tylko bezradność, zaczyna się od pasa w dół i trwa bez końca. Ciach.

Czekać. Nie oddychać. Pogrążyć się w szaleństwie, aż stanie się naprawdę cicho. Wtedy słychać krew i staje się życie.

Koty robią dużo hałasu. Wydawać by się mogło, że to celowe zabiegi, żeby wytworzyć wrażenie, że ktoś jest w domu. Wskakują na stół i liżą kostkę masła, chrobocze kubek po jogurcie w koszu na śmieci. Słychać kroki. Może wiedzą, że zimno jest wtedy, kiedy jest się opuszczonym. Albo odwrotnie, ogłuszający chłód zwiastuje samotność. To właściwie nie ma znaczenia, one to czują i ostrzegają.

Słychać kroki. Obracam się i widzę czarną ścianę. Kafle pieca lśnią brudnym, przywleczonym z ulicy, światłem. Stają mi sztorcem wszystkie mięśnie. Pod skórą przechadza się obcy.

Dalej już nic nie ma. Ciach.

Zła nie ma, jeszcze nie teraz.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
indeed · dnia 07.12.2014 18:21 · Czytań: 1052 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 5
Komentarze
introwerka dnia 07.12.2014 20:38 Ocena: Świetne!
Niezły montaż, Indeed ;) Przyznam, że podrzucony przez Ciebie kontekst pomaga w odczytaniu, bo jest w Twoim tekście tyle wyobraźni, że nie od razu widać, że bohaterka tnie się brzytwą Ockhama ;) Cold specks się lęgną pod skórą... Bez wątpienia najlepszy thriller egzystencjalno-poetycki, jaki miałam okazję przeczytać!

Pozdrawiam :)
Miroslaw Sliwa dnia 07.12.2014 23:38 Ocena: Świetne!
Jestem poruszony. Nic na to nie poradzę. To nie są przemyślenia przecież, to są przeżycia.
Umie Pani pisać o swoich przeżyciach jak mało kto, a w zasadzie nawet nie pisać tylko wżywać się w przeżycia.
Duża sztuka. Zazdroszczę i podziwiam.
Pozdrawiam serdecznie. :)
mike17 dnia 08.12.2014 16:12 Ocena: Świetne!
Ilekroć mam przyjemność czytać podobne teksty, nie nazwałbym tego czytaniem, czyli lekturą pewnej ilości ułożonych z zdania słów, a byciem "w", bo tego typu utwory zasysają od pierwszej litery, i potem jest już tylko intensywna emocjonalnie wędrówka po krainie doznań, emocji i "czuć", nie patrzy się na wszystko z boku - jest się w tym.

I tak jest z twoim utworem.

Napisany językiem prostym, niewyszukanym i niewysilonym, aczkolwiek zlokalizowałem kilka świetnych metafor, posiada w sobie moc dynamizmu, choć z pozoru wszystko ciche i kameralne.
Jednak to tylko pozór: tu wszystko buzuje jak w tyglu, nie "letnio", jest "mocno" do szpiku kości, prawdziwie i po człowieczemu, i magicznie z lekka...

Cóż rzec - świetne i basta!

mike spada zadowolony :)
Miroslaw Sliwa dnia 14.12.2014 12:34 Ocena: Świetne!
Chyba nareszcie pojąłem Twoje rozumienie solipsyzmu. Niby się znamy... niby.
Trzymaj się ciepło. :)
dziewczyna_w_czarnych_okularach dnia 06.01.2015 07:23
Mira Kubasińska & Breakout - Wielki Ogień.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:40
Najnowszy:pica-pioa