lądowacenie. litoral - Borek707
Poezja » Wiersze » lądowacenie. litoral
A A A
Od autora: 04.14

Wysypałem się z okien i słów; w każdym trenie bezbrzeża,
wersy zapalone w zgięciach ciała jak gniazda kolibrów.
Krzyczą o światło. Dźwigam wilgocie, akweny porośnięte
onomatopeją; nie słyszysz. Wszystkie perły zerwane

z horyzontów są rozlane do krwi. Jedno wzruszenie,
ląd uniesiony nożem; nigdy więcej jezior i powiek.
Za bardzo się na nich rozpuszczam, za bardzo przypominam
szalej, żebyś zbierała mnie z brzegów, nosiła w łonie

jak list rzucony na torfowiska. Nie znajdziesz we mnie
oleandrów ani adresata. Czuję tylko ubywające krople,
zielenice, które zastąpiły mi gwiazdozbiory.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Borek707 · dnia 09.01.2015 04:56 · Czytań: 4016 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 15
Komentarze
Miladora dnia 09.01.2015 15:25
Niepokojący wiersz.
On, ona i lądowacenie związku. Strefa przybrzeżna, gdzie wszystkie perły zerwane z horyzontów.
I gdzie nadal wszystkiego ubywa. A w tym i szalej, i oleander.
Trudno tego nie odczuć.

Mam jednak pytania:
Cytat:
w każ­dym tre­nie bez­brze­ża,

Czy ten przecinek jest potrzebny, ponieważ w moim odczuciu odbiera płynność temu zdaniu.

Cytat:
Dźwi­gam wil­go­cie(,?) akwe­ny (poro)śnię­te

Czy nie byłoby korzystne przedzielenie tych słów?
Bo aż się prosi, moim zdaniem, przecinek w tym miejscu.
No i masz jedyny w tekście wyraz przedzielony nawiasami - w moim odczuciu niepotrzebnie.

Cytat:
Wszyst­kie perły ze­rwa­ne

z ho­ry­zon­tów - roz­la­ne do krwi.

Zastosowałeś dywiz, a z nim "są" nie współgra. Bez niego znaczenie tego wersu rozszerza się.

Cytat:
ląd unie­sio­ny nożem; nigdy wię­cej je­zior i po­wiek.

Rytm tego wersu uwypukla rym - nożem/powiek.


Podoba mi się taki styl pisania. Jest w nim głębia i wieloobrazowość, a zastosowane słownictwo pozwala dodatkowo uświadomić sobie bogactwo języka, z jakim nie ma się na co dzień do czynienia.
Łącznie z treścią jest to intelektualna i lingwistyczna uczta.

Miłego, Borku :)
Arkadiusz Kwaczek dnia 09.01.2015 16:56
świetne pisanie. Książkę z takimi wierszami jak najbardziej chciałbym przeczytać i mieć na półce.

Jeśli mam się do czegoś przyczepić, to nie jest to raczej wiersz do zabawy w te dwuznaczności, które tak lubisz i usunąłbym nawiasy w słowie - porośnięte.
Borek707 dnia 09.01.2015 18:19
Miladora
Masz rację, nawias opuściłem, tak samo jak dywiz, wydają się niepotrzebne, myślałem nad wieloma sposobami, żeby uwypuklić śnięcie w tych porośniętych, chodziło mi o dwuznaczność odczuwania, pełną ambiwalencję, bo jeśli coś rośnie i umiera zarazem, posiada w sobie dwa zwalczające się wzajemnie pierwiastki, trudno mi przedstawić ten paradoks, może to w ogóle wymaga oddzielnego wiersza :). Dzięki za wizytę, serdeczności.

Arkadiusz Kwaczek
Rad niesamowicie jestem z Twoich odwiedzin, Arkadiuszu. Książka się jeszcze pisze, mam nadzieję, że będę miał okazję, żeby Ci ją wysłać. Pozdrawiam.
Miladora dnia 09.01.2015 18:48
Borek707 napisał:
Opuściłem (...) tak samo jak dywiz,

Cytat:
Zastosowałeś dywiz, a z nim "są" nie współgra. Bez niego znaczenie tego wersu rozszerza się.

Tu są dwa wyjścia:
Cytat:
Wszyst­kie perły ze­rwa­ne
z ho­ry­zon­tów - roz­la­ne do krwi.

Cytat:
Wszyst­kie perły ze­rwa­ne
z ho­ry­zon­tów są roz­la­ne do krwi.

Opuszczenie "są" w moim odczuciu rozszerza obraz. Opuszczenie dywizu go zamyka.
Co ostatecznie wybierzesz? :)
marukja dnia 09.01.2015 19:27
Bardzo ciekawy wiersz, świetnie poprowadzony. Otwierzyłeś tu przestrzenie, które wydają mi się niezwykłe.
Szalej zdecydowanie dla mnie wygrywa, a puenta - piękna w swoim obrazie - zaskakuje.

Milo tu pobyłam,
pozdrawiam serdecznie!
palenieszkodzi dnia 09.01.2015 20:32
Do Borka707!
Za dużo nagromadziłeś w wierszu rzeczowników: okna, słowa, treny, zagięcia ciała, gniazda kolibrów, światło, onomatopeje, horyzonty, perły, krew, noże, jeziora, powieki, szalej, łono, list, torfowisko, oleandry, adresat, krople, zielenice, gwiazdozbiory i wszystko to umieszczone ciasno w 3 zwrotkach. Zabrakło mi liryki i jasnego przekazu. Nie przemawia do mnie ten wiersz, nawet ciekawie użyte w tytule „lądowacenie” nie jest w stanie obronić przegadanej reszty.
Chyba chciałeś za dobrze :-), co napisała
palcia:)

P.S. Ciekawe, co Autor miał na myśli w słowach " Nie znajdziesz we mnie oleandrów ani adresata", bo ja sensu dopatrzyć się nie mogę ;p
Borek707 dnia 10.01.2015 21:15
http://pl.wikipedia.org/wiki/Oleander
http://pl.wikipedia.org/wiki/Szalej_jadowity

Pozwól, że nie będę interpretował własnej poezji, pozostaje mi tylko pokazać na koniec nitki, która zaprowadzi Cię do kłębka. Dodam, że oleandry są stosowane jako rośliny ozdobne/lecznicze. adresat się pojawia, bo ma to związek ze wspomnianym listem na początku trzeciej strofy. Peel jest porównany do listu, który nie ma adresata, czy to jest takie trudne do odczytania? Poszukaj tych sensów, posiedź trochę dłużej, a zobaczysz, że nie warto wszystkiego zwalać na karb rzeczowników. Pytanie "co Autor miał na myśli" jest bezzasadne, to jedno z najgorszych pytań jakie można postawić przy lekturze jakiegokolwiek tekstu literackiego. Liczy się co jest w tekście, co autor napisał, a nie, co myślał, no błagam, jakie to ma znaczenie? To nie ma nic do rzeczy, jeśli będziesz w ten sposób podchodzić do literatury to nie przeskoczysz pewnego pułapu interpretacji, bo za każdym razem kiedy się jej podejmiesz i będziesz zaczynała od tego pytania skończysz w tym samym miejscu i nie posuniesz się dalej, bo najzwyczajniej w świecie Twoja percepcja Ci na to nie pozwoli, bo sama ją sobie ograniczyłaś, dokładnie takim podejściem. Jak ja mam odbierać Twój komentarz, skoro nawet nie podjęłaś jakiejś szczerszej próby dialogu z tekstem? Nie będę podawał niczego na tacy, to nie restauracja, a ja nie jestem kelnerem, który podsuwa czytelnikowi jasne i lekkostrawne sensy. Au revoir.
Zola111 dnia 10.01.2015 23:39 Ocena: Świetne!
Tak Cię zapamiętałam, Borku. Doskonały warsztat i szeroka, rozległa wyobraźnia.

Podzielam zdanie Miladory, żeby zabrać przecinek po bezbrzeża i uczynić przerzutnię. Naprawdę będzie ciekawiej.

Ale głównie zjawiam się, by wyartykułować radość z Twojego powrotu, pochwalić wiersz, który jest naprawdę znakomity. Chwalę, chwalę i mlaskam. Brawo.

z.
aleksander81 dnia 11.01.2015 19:20 Ocena: Świetne!
wspaniale Borku, znakomity powrót, cudownie jest móc znowu czytać Twoje wiersze. ten wygląda na dopracowany w każdym względzie, płynie jak rwąca rzeka, jednocześnie zachowując spokój. nic tylko czytać, powrócę jeszcze na pewno nie raz, pozdrawiam serdecznie:-)

Aleks...
palenieszkodzi dnia 11.01.2015 20:06
Komentarz usunięty.

W komentarzach nie podnośmy wątków personalnych, nie podsycajmy ewentualnych konfliktów osobistych, wynikających z innej percepcji rzeczywistości, wrażliwości lub poglądów na literaturę i jej funkcje(…)

Netykieta:
6. Nie komentuj komentarzy, lecz tekst. Jeśli dyskusja pod tekstem przerodzi się w prywatną pogawędkę, kontynuuj ją w shoutboxie, w prywatnych wiadomościach lub w odpowiednim wątku na forum.

Regulamin:
3.4 Zabrania się Użytkownikowi prowokowania sytuacji konfliktowych w komentarzach, prywatnych wiadomościach, na forum, w shoutbox, etc.
6.2 Komentarze nie mogą obrażać autora utworu oraz osób postronnych.
6.7 Zabronione jest usuwanie czy modyfikowanie przypisów redakcyjnych dołączonych do nieregulaminowych komentarzy.
6.9 Zabronione jest komentowanie innych komentarzy i osób komentujących.
6.10 Zabronione są komentarze ad personam.
6.11 Użytkownik ma prawo zgłosić komentarz w jego ocenie nieregulaminowy, korzystając z funkcji Zgłoś komentarz w prawym, górnym rogu okna komentarza.
9.6 Zabrania się Użytkownikom działania na szkodę Portalu.

Przypominam również, że naruszenie Regulaminu przez jedną osobę nie jest usprawiedliwieniem dla naruszenia Regulaminu przez jej oponenta.

przyp.red. BB
otka dnia 11.01.2015 22:38
Ojej, jak już zjeżdżamy do argumentów ad personam, to właśnie odkryłam, Borku, że tak naprawdę to jesteś Piotrek i w sumie tak Cię sobie wyobrażałam :)
A co do wiersza. To jest zupełnie inny sposób obrazowania od mojego. Przez to, że ja opowiadam wszystko jak najprościej - bo nie umiem inaczej - to podziwiam to, że Ty stwarzasz nowe światy. Nie potraktowałam tego jako wyliczankę przypadkowych wyrazów, bo one ułożyły się w mojej głowie w obraz. To go chyba kwalifikuje jako co najmniej dobry.
Borek707 dnia 12.01.2015 11:41
Zola111

Ten przecinek, no tak, ale jeśli go usunę składniowo następny wers poleci na łeb na szyję. I pytanie co dokładnie przerzucić, można całe bezbrzeża, ale można i same brzeża (wtedy wers poprzedzający będzie wyglądał tak: w każdym trenie bez-). Jest mi bardzo miło, że zostałem przyjęty tak ciepło :)

aleksander81
Rad będę szalenie, jeśli będziesz mnie odwiedzał co jakiś czas ;). Pozdrawiam i dziękuję.

otka
ćśśś, to miała być tajemnica. Zauważyłaś moją drobną ambicję demiurga, haha, masz rację, chcę tworzyć nowe światy, zrobić z wierszy krainę, w której żadna góra i rzeka nie będzie mi obca, coś we mnie i ze mnie, to tylko jeden z krajobrazów jakie mam w środku. Skoro ułożyły się w obraz, to bardzo dobrze, to znaczy, że postarałaś się złapać jakiś dialog z tekstem. Fajnie Cię widzieć w moich skromnych progach, serdeczności.

marukja
Dziękuję za przestrzenie i zauważenie puenty, czystą przyjemnością było Cię ugościć :)
ajw dnia 14.01.2015 18:36 Ocena: Świetne!
Bardzo ciekawe środki stylistyczne i odwołania. Niezwykle bogaty w treść. Jestem pod wrażeniem. Czytałam wcześniej i wciąż wracam :)
Bozena B dnia 07.06.2016 20:52
Witaj

Zwyczajowo już pozostawiam na pamiątkę ze strony głównej:

Liryczny, nostalgiczny, mądry wiersz. Przepełniony smutkiem i bólem. Można się w nim zatracić, zagubić lub spacerować brzegiem jeziora, które dopiero wróciło w misę, wcześniej wzburzone po ulewnych deszczach. Motyw przemijania, wpisany w życie każdego człowieka, niesie z sobą wiele różnych uczuć i emocji. To nieodłączni towarzysze, na których często nie mamy wpływu. Czasem musimy się im poddać wbrew sobie. Wbrew wszystkiemu wokół.

Przepiękny pierwszy wers i ostatni. Całość piękna i w sama raz na mój dzisiejszy nieco nostalgiczny nastrój, siedzę z tym wierszem długą chwilę i słucham, co mi szepcze na uszko. Z przyjemnością wracam do tego i innych Twoich wierszy i oczekuję kolejnych, z nadzieją, że nadejdą wkrótce.

Pozdrowienia
Zola111 dnia 19.06.2016 12:28 Ocena: Świetne!
Słuszne przypomnienie. Borku, gratuluję, wyróżnienia w "plecanych".

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty