Tenebris napisała:
by napisać to od nowa, już bez limitu słów. Chociaż obawiam się, że nie będzie to zbyt dobry pomysł.
Dlaczego?

Będziesz miała okazję do rozszerzenia nieco sylwetki Dagmary, bo przy tym ograniczeniu tekstu nie jest zbyt jasne, dlaczego nie lubiono jej, uważając w dodatku za dziwadło. Przecież z opowieści wynika, że była miła, uśmiechnięta i w dodatku życzliwa.
A co do dialogów, postaram Ci się to wytłumaczyć na Twoich przykładach.
Cytat:
-()Znowu zapomniałaś okularów przeciwsłonecznych?()- Spytała z uśmiechem Dagmara i usiadła obok mnie(.)()- Napisz sobie o tym na jakiejś kartce, żebyś nie zapomniała następnym razem.
Nie zapominaj o spacjach przy dywizach.
Ten zapis powinien był wyglądać w ten sposób:
- Znowu zapomniałaś okularów przeciwsłonecznych? -
spytała z uśmiechem Dagmara i usiadła obok mnie
. - Napisz sobie o tym na jakiejś kartce, żebyś nie zapomniała następnym razem.
Jeżeli mamy do czynienia z jakąkolwiek kwestią "mówioną", to jest to jedno zdanie, którego pierwszą część możemy podkreślić znakiem interpunkcyjnym (byle nie kropką), a drugą część zaczynamy małą literą, stawiając na końcu kropkę.
Chyba że rozszerzamy zdanie następną kwestią "mówioną".
Na przykład:
- Znowu zapomniałaś okularów przeciwsłonecznych? - spytała z uśmiechem Dagmara i usiadła obok mnie, dodając: - Zapisz sobie to na jakiejś kartce.
Jeżeli natomiast, zamiast kwestii "mówionej", występuje jakaś "czynność", to są to dwa zdania, z którego pierwsze zamykamy odpowiednim znakiem interpunkcyjnym, a drugie zaczynamy wielką literą.
Na przykład:
- Znowu zapomniałaś okularów? - Na twarzy Dagmary pojawił się pobłażliwy uśmiech.
- Znowu nie przyniosłaś książki! - Koleżanka popatrzyła na mnie z oburzeniem, dodając: - Nie można liczyć na ciebie.
Cytat:
spytałam z powagą:
- Co zamierzasz zrobić w sprawie Magdy?()- Westchnęłam cicho(.)()- Tylko nie rób nic głupiego.
Tu masz także powtórzenie.
Cytat:
-()Nie mów tak(!)()- Wzięła głęboki oddech, nadymając policzki, po czym głośno wypuściła powietrze z ust(.)()- Nie możemy tego tak zostawić.
Powtórzenie.
Zamiast wykrzyknika można też dać kropkę albo wielokropek.
Cytat:
-()Nie możesz, chociaż raz odpuścić?()- (s)pytałam(.)()- Nie możesz?
Bez przecinka.
Cytat:
-()No właśnie. Jeden zatarg w tą, czy w tą, nie robi różnicy()- (z)aśmiała się perliście
- w tę czy w tę -
- perliście - opuść, nie brzmi za dobrze.
- zaśmiała się - można to potraktować jako ciągłość zdania.
Cytat:
-()Zamkniesz się wreszcie?()- (w)arknął Maras(.)()- Nikogo nie obchodzi twoje zdanie.
- warknął - to też kwestia "mówiona".
Cytat:
-()Jak ja jestem dziwadłem to, czym ty jesteś? Wozisz się ubrany w te szmaty()- (z)akpiła Dagmara(.)()- A ten „tatuaż” zrobiony długopisem?
Przesuń przecinek - dziwadłem, to czym ty jesteś?
- zakpiła - kwestia "mówiona".
Cytat:
-()Dagmara, nie wtrącaj się(!)()- Magda nie wytrzymała(.)()- Przez ciebie będzie jeszcze gorzej.
Cytat:
-()Wolisz to znosić?()- Dagmara wyglądała na oburzoną(.)()- Oni nie mają prawa cie tak traktować.
Cytat:
-()Spadaj stąd, no już(!)()- Maras podszedł do niej i popchnął ją w moją stronę(.)()- Cud, że jeszcze masz przyjaciół, dziwaczko.
Cytat:
-()Ale miał tupet, żeby cię popchnąć… Powinnaś zgłosić to nauczycielom()- (z)aproponowałam(.)()- Chodź, może zdążymy jeszcze, zanim skończy się przerwa.
- zaproponowałam - to "mówienie".
Cytat:
-()Nie. Nie trzeba...()- (o)dpowiedziała wesoło, więc nie ciągnęłam tematu.
- odpowiedziała - też "mówienie".
Cytat:
-()Numer, z którym próbujesz się połączyć, jest poza zasięgiem()- (o)znajmił głos po drugiej stronie telefonu.
- oznajmił - "mówienie".
Cytat:
-()Dagmara?()- (o)dezwałam się niepewnie(.)()- Jesteś tutaj?-
Ostatni dywiz do skasowania. Zaczynasz następne zdanie.
Jeżeli zaczniesz odróżniać "czynność" od "mówienia", to nie będziesz miała już problemów z zapisem. Oczywiście to najprostszy sposób wytłumaczenia i mam nadzieję, że zrozumiały.
Miłego
