No proszę - pokusiłaś się o villanellę.
Zapewne pierwszą, więc brawa dla Ciebie, Euterpe.
Wymogi formy zostały zachowane, jedynie rytm należałoby trochę wyrównać, bo nie zawsze trzymasz się metrum 9-ciozgłoskowca.
Mniejsza na razie o średniówkę.
Wskażę Ci te wersy:
Cytat:
tkwić znów będziesz pomiędzy = 7 zgłosek, 2 do dodania
- tkwić ponownie będziesz pomiędzy = 9
Cytat:
uczciwością a serca porywem = 10, o 1 za dużo
- uczciwością a serca zrywem = 9
Cytat:
gdy naiwność zrodzona z niewiedzy = 10, o 1 za dużo
- gdy naiwność płynie z niewiedzy -
Cytat:
odkąd ignorujesz myśli kąśliwe = 11, o 2 za dużo
- odkąd zbywasz myśli kąśliwe = 9
Cytat:
karminowy wzrok masz błędny = 8, o 1 za mało
- karminowy wzrok miewasz błędny = 9
Cytat:
lawendowe ciało ledwo żywe = 10, o 1 za dużo
- w lawendzie ciało ledwo żywe = 9
Cytat:
utkana fastrygą ze sparciałej przędzy = 12, o 3 za dużo
- w fastrydze ze sparciałej przędzy = 9
Oczywiście są to najprostsze, przykładowe rozwiązania, a Ty możesz znaleźć własne.
Trzymaj się jednak 9 zgłosek w wersach.
Cytat:
wchodząc na jutrzejsze gałęzi
- na jutrzejsze gałęzie - ale wtedy nie ma rymu.
Więc dobrze byłoby zmienić ten wers tak, by "gałęzi" pasowało do treści.
Coś w rodzaju - pniesz się do jutrzejszych gałęzi - 9 zgłosek.
Na koniec trochę o średniówce.
To umowny podział wersu na dwie mniej więcej równe części, ale może też być inny układ.
Średniówka decyduje o melodyjności wiersza.
Na przykład:
Cytat:
naiwność / zrodzona / z niewiedzy
Cytat:
i choćby / wstrzymały / cię więzy
Cytat:
naiwność / rodzi się / z niewiedzy
W tych wersach masz równy podział 3/3/3 - ładnie płyną.
Ale średniówka może być także 4/5, 5/4, 6/3. Byleby była konsekwentna.
Zapewne przyjdzie to z czasem.
Rymów się nie czepiam, bo od czegoś trzeba zacząć, a villanella jest wystarczająco trudną formą jak na pierwszy raz, by móc przymknąć oko na podobne końcówki.
Miło, że dołączyłaś do grona villanellowiczów.