Cena tworzenia - KowalMetafor
Poezja » Wiersze » Cena tworzenia
A A A

W więzieniu kreacji... Każda myśl nowa, kolejny nóż w pierś mą wbija.

Czy istnieje droga, która proceder ten omija?!

 

 

Strach umysł mój skuwa, jak lód arktyczne wody.

Leżąc na dnie celi, zmarznięty, bez celu.

Trop odnaleźć próbuję, tworzyć rozwiązanie się staram!

Jedynym co otrzymuję jest nóż w pierś wbity kolejny.

 

 

Zaakceptuj to!

 

 

Twarz z ziemi podnoszę.

Pomysłów siłą, lód ten skruszę!

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
KowalMetafor · dnia 24.01.2015 09:26 · Czytań: 382 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 5
Komentarze
viktoria12 dnia 24.01.2015 10:52
,, jak mróz arktyczne wody..." - tak byłoby lepiej;
co do ,,nóż w pierś mą wbija... " - ciężka metafora i chyba nie najlepsza, piszę na podstawie autopsji. Kiedyś popełniłam taki wiersz o samobójczyni z nożem w piersiach. Jeden z kolegów zwrócił mi uwagę, że źle to wygląda. Oczywiście, że broniłam swoich racji jak lwica :) :) Ale wczoraj, gdy przeczytałam na tamtym portalu swój wiersz - ten ,,nóż"... - sama sobie: he, he...
Ta, swego rodzaju, forma sprzeciwu z biegiem czasu i u Ciebie nabierze innego wydźwięku.
Wykrzykniki - moim zdaniem - zbyteczne.
,, Celi " - ,, celu" - powtórzyło się ce ce. Sprawdzałam u poetów zrzeszonych w ZLP, jak wygląda ich twórczość. Raczej unikają powtórzeń.
Witaj tutaj i nie miej mi za złe kilku zdań, nie są krytyką, raczej wymianą zdań o pisaniu; coś tam gdzieś skrobnęłam, na PP czytam, czasami zawierszuję w komentarzu :)
Miłego dnia :)
Michal Szulczewski dnia 24.01.2015 13:02
Cytat:
Trop od­na­leźć pró­bu­ję, two­rzyć roz­wią­za­nie się sta­ram!

rzekł mistrz Yoda ;) Inwersja jest pożytecznym środkiem, ale głównie gdy tworzymy stylizacje, a i wtedy trzeba sporo wysiłku aby nie wyglądała sztucznie.

Cytat:
Jedynym co otrzymuję jest nóż w mą pierś wbity kolejny.

"mą" do usunięcia - podmiot mamy już określony za sprawą "otrzymuję", podobnie kilka wersów wyżej, plus - jeśli już - to "moją".

Cytat:
Twarz swą z ziemi pod­no­szę

"swą" niepotrzebne, podobnie jak wcześniej podmiot jest już określony ("podnoszę";).

Jeszcze z takich technicznych rzeczy - wielokropki są tutaj niepotrzebne, nie spełniają swojego zadania zupełnie. Jest tutaj na forum temat, który polecam każdemu zaczynającemu swoją przygodę z pisaniem, warto zajrzeć i poczytać: http://www.portal-pisarski.pl/forum/temat/269/leszek-zulinski-dekalog-dobrego-wiersza/strona:1
KowalMetafor dnia 24.01.2015 15:49
Bardzo wam dziękuję za kilka celnych uwag. Dzięki wam odkryłem co mnie samemu nie pasowało w tym wierszu. Bo czułem, że coś nie gra, ale nie wiedziałem gdzie! tycenak, mam wrażenie, że stylistycznie inwersja w tamtym miejscu pasuje i nie trąci sztucznością. Co więcej nie czuję w tym Mistrza Yody. Co do Twoich dwóch kolejnych uwag to dziękuję poprawki zaraz naniosę gdyż masz słuszność. :)
Miladora dnia 24.01.2015 16:12
Podobnie jak Tycenak sugeruję przemyślenie zastosowanych w wierszu inwersji. :)
Utwór oparty na nich nie brzmi naturalnie - staje się sztuczny i patetyczny.
Spróbuj to samo opowiedzieć normalnym językiem, bo przecież nie posługujesz się inwersjami w codziennej mowie.

Zwracaj też uwagę na zaimki w dość już archaicznej formie "mą". A także, czy w ogóle są potrzebne, gdyż często to zbędne powtórzenia.
No i na same powtórzenia słów czy myśli, jak na przykład tutaj:
Cytat:
ko­lej­ny nóż w pierś mą wbija. / nóż w pierś wbity ko­lej­ny.


Przy okazji:
Cytat:
W wię­zie­niu kre­acji... Każda myśl nowa, ko­lej­ny nóż w pierś mą wbija.
Czy ist­nie­je droga, która pro­ce­der ten omija?!

Nie widzę uzasadnienia dla tego rymu, skoro to wiersz wolny.
Zwracaj też uwagę na metafory dopełniaczowe - "więzienie kreacji" nie brzmi za dobrze.

Cytat:
... Każda myśl nowa, ko­lej­ny nóż w pierś mą wbija.

Niepotrzebny wielokropek, niepotrzebny przecinek, niepotrzebna inwersja i "mą".

Cytat:
Strach umysł mój skuwa, jak lód ark­tycz­ne wody.

Bez przecinka.
- Strach skuwa umysł jak lód arktyczne wody -

Cytat:
Je­dy­nym(,) co otrzy­mu­ję(,) jest nóż

Wtrącenia oddzielamy przecinkami.

Cytat:
Po­my­słów siłą, lód ten skru­szę!

Bez przecinka. Bez zaimka wskazującego "ten" i bez wykrzyknika. Kropka.
- Siłą pomysłów skruszę lód. -


W tej formie wiersz mało jeszcze przemawia. Popracuj nad warsztatem i będzie lepiej.

Miłej zabawy na pp. :)
spawngamer dnia 24.01.2015 18:08
Przemyśl ten wiersz, scal i skurcz słowotok a otrzymasz dużo ciekawszy obraz cierpień młodego Wertera.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:73
Najnowszy:wrodinam