Nocne rozmowy o niczym - annika
Proza » Inne » Nocne rozmowy o niczym
A A A

- Która godzina?
- Czy to ważne? Chcę porozmawiać.
- mhm…
- Mało ze sobą rozmawiamy, więc nie pytaj mnie, która jest godzina. To tak jakbyś chciał delikatnie zasugerować, że jeszcze nie czas.
- Miałem wspaniały sen. Kolorowy, radosny, miły… Dawno się tak nie czułem.
- Wiem.
- Co ty możesz wiedzieć o tęsknocie?
- Chodźmy już spać.

- Śpisz? To był ciężki dzień. W pracy słyszę ciągłe ponaglania ze strony przełożonych, a przecież dwoimy się i troimy żeby wszystko przyszło na czas. Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę, jak wiele kosztuje mnie ta praca.
- Zawsze chciałeś pracować w redakcji największego tygodnika w kraju,więc o co ci chodzi?
- Widzisz, jaki zmęczony przychodzę do domu.
- Ty nic nie dostrzegasz. Moje cienie i worki pod oczami stają się z dnia na dzień coraz większe. Skóra mi wiotczeje. Tracę kilogramy. Nic nie dostrzegasz.
- Zmęczony jestem. Chodźmy spać.

- Trzeba pomalować sypialnię. Jest obskurna.
- Która godzina?
- Wpół do trzeciej. Trzeba kupić czerwoną farbę.
- Raczej nie. Zbyt energetyczny kolor, zbyt…
- Zmysłowy?
- Lepiej jakiś relaksujący błękit.
- Poczułam się senna. Chodźmy już spać.

- To niesamowite, jak druga osoba może zmienić nasze postrzeganie świata.
- Ja o tym wiem już od dawna.
- Przyszła w długiej, zwiewnej sukience do redakcji i chciała rozmawiać z szefem działu wydarzeń kulturalnych. Nie było go akurat, więc zaproponowałem jej pomoc…
- Bardzo szlachetnie.
- … i poszliśmy na lunch, w czasie którego mówiła o malarstwie. Pięknie mówiła, z pasją. Chciałbym przejść się na jakąś wystawę.
- Mam wolny jutrzejszy wieczór. Wybiorę jakąś galerię w mieście. Później możemy iść do włoskiej restauracji na kolację. Lubisz kuchnię śródziemnomorską.
- Wolę orientalną.
- Od kiedy?
- Od tamtego lunchu. Jutro mam zajęty cały dzień. Wieczór również. Chodźmy spać.

- Wcześnie dziś wróciłeś z pracy.
- Należy mi się czasami trochę odpoczynku.
- Tymczasem, zamiast spać, rozmawiasz ze mną.
- Noc jest pociągająca, ma w sobie coś tajemniczego, mrocznego i intymnego.
- Nie widzę w niej nic intymnego.
- Intymność nie zawsze musi występować między ludźmi dzielącymi ze sobą łoże.
- Chodźmy już spać.

- Jesteś jakby inna. Coś się wydarzyło?
- Podjęłam decyzję.
- Musiała być bardzo ważna. Sprawiasz wrażenie, jakby ogromny kamień spadł ci z serca.
- Miło, że to dostrzegłeś.
- Jestem zaskoczony.
- Nie zapytasz, czego dotyczyła ta decyzja?
- Dochodzi już trzecia. Chodźmy spać.

- Śpisz?
- Nie. Czekam na naszą rozmowę.
- Więc porozmawiajmy. Mam ci coś ważnego do powiedzenia. Nie tylko ja się zmieniłam. Ty również.
- Wszystko się zmieniło.
- Czasami wydaje mi się, że życie to jedno wielkie kłamstwo. Żyjemy niekończącymi się złudzeniami, mrzonkami, pragnieniami…
- Najgorsze jest to, że taki stan rzeczy może się ciągnąć latami.
- Już od sześciu lat rozmawiamy ze sobą wyłącznie nocą.
- W nocy nie musimy nikogo udawać.
- Przynajmniej nocą nie rodzą się nowe niedopowiedzenia.
- Masz rację. Trzeba z tym skończyć. Raz na zawsze.
- Czy to nie jest kolejne kłamstwo? Da się z tego wyjść? Zakończyć coś, co nigdy nie miało początku?
- Był jakiś początek, ale go nie pamiętamy. Mówiłaś, że podjęłaś decyzję.
- Tak.
- Wspaniale.
- Nie będzie już nocnych rozmów o niczym.
- Nie będzie już wspólnych, beznamiętnych nocy i ciężkich poranków.
- Nie będzie.
- Porozmawiamy jutro, w czasie mojego lunchu, o niezbędnych formalnościach.
- Dobrze. Przyjdę ze swoim adwokatem.
- W porządku. Chodźmy już spać.
- Chodźmy spać.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
annika · dnia 24.01.2015 20:09 · Czytań: 546 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 3
Komentarze
Suzuki dnia 29.01.2015 00:08 Ocena: Świetne!
Moim zdaniem to jest świetne 'o' Niby nic, niby tylko literki ale ten tekst ma coś w sobie co do mnie przemówiło. Jest w tym tajemniczość, niejasność co zachęca do czytania. Jak zaczniesz to co i raz zastanawiasz sie co może sie stać dalej. Tylko troche smutne jest to, że zakończyłaś tak nagle porzucając czytelnika w niepewność i ciekawość. Przydałaby sie jakaś kontynuacja tego. Z wielką chęcią przeczytam więcej c: A co do jakiś propozycji udoskonalenia tego to proponuje, aby te dialogi były oddzielone takimi gwiazdkami (*) jak czasami w książkach jest przedzielany rozdział (nie jestem tego pewna, ale wydaje mi sie, że tak jest '-';). Błędów jako takich nie widze... Pisownia niektórych słów to dla mnie czarna magia więc sie tym nie sugeruj xD
Podsumowując: świetnie piszesz, masz talent i go nie zmarnuj. Pomysł przepyszny, a wykonanie jeszcze lepsze.
Pozdrawiam, Suzuki c:
ghost--writer dnia 29.01.2015 13:48
Ładnie pokazujesz, że historię można opowiedzieć samymi dialogami.
Historię bardzo ludzką, realną.
Podoba mi zarówno Twój pomysł, jak i wykonanie.

Cytat:
Yhm…


może lepiej "mhm"? :p

Cytat:
Mało ze sobą roz­ma­wia­my, więc nie pytaj się mnie, która jest go­dzi­na. To tak(,) jak­byś chciał mi de­li­kat­nie za­su­ge­ro­wać, że jesz­cze nie ten czas.


Moim zdaniem połowę podkreślonych wyrazów możesz śmiało usunąć

Cytat:
Śpisz? Mia­łem okrop­ny dzień. W pracy sły­szę cią­głe po­na­gla­nia ze stro­ny prze­ło­żo­nych, a prze­cież dwo­imy się i tro­imy(,) żeby wszyst­ko prze­szło na czas. Nie wiem czy zda­jesz sobie spra­wę(,) jak wiele kosz­tu­je mnie ta praca.


chyba chodziło Ci o "przyszło"

Cytat:
Pre­fe­ru­ję orien­tal­ną.


Ja bym powiedział "wolę" :p

Cytat:
Nie bę­dzie już wspól­nych, bez­na­mięt­nych nocy i cięż­kich po­ran­kach.


poranków

Cytat:
Po­roz­ma­wia­my jutro(,) w cza­sie mo­je­go lun­chu(,) o nie­zbęd­nych for­mal­no­ściach.


Nie jestem ekspertem od przecinków. Możliwe, że źle Ci z nimi doradzam.
Wydaje mi się jednak, że przynajmniej w jakiejś części się nie mylę.

Pozdrawiam :)
Miladora dnia 29.01.2015 14:20
Ghost dobrze doradza. :)
A ja jeszcze trochę dopowiem w kwestiach warsztatowych.

Cytat:
więc nie pytaj się mnie

To również do usunięcia.
Cytat:
Mia­łem wspa­nia­ły sen. / Mia­łem okrop­ny dzień

Zwracaj uwagę, żeby nie powtarzały się te same frazy.
Cytat:
Nie wiem(,) czy zda­jesz sobie spra­wę(,) jak wiele kosz­tu­je mnie ta praca.

Cytat:
Nie wiem(,) o co ci cho­dzi.

Tu również masz powtórzenia.
Cytat:
Wi­dzisz(,) jaki zmę­czo­ny przy­cho­dzę do domu.

Cytat:
Trze­ba po­ma­lo­wać naszą sy­pial­nię. Jest ob­skur­na.

Zbędne.
Cytat:
To nie­sa­mo­wi­te(,) jak druga osoba może zmie­nić

Cytat:
Tym­cza­sem(,) za­miast spać, roz­ma­wiasz ze mną.

Cytat:
Spra­wiasz wra­że­nie(,) jakby ogrom­ny ka­mień spadł ci z serca.

Cytat:
Nie za­py­tasz(,) się czego do­ty­czy­ła ta de­cy­zja?

Pogrubione zbędne.
Cytat:
co nigdy nie miało swo­je­go po­cząt­ku?

Zbędne.

Całkiem dobrze oddałaś w miniaturce sytuację pary, która nie ma czasu dla siebie, i która coraz bardziej się rozmija, żyjąc w zasadzie obok, co w rezultacie prowadzi do logicznego wniosku, że czas na rozstanie.
Ale za dużo dopowiadasz tym kończącym każdy akapit "Chodźmy spać". To staje się w miarę czytania trochę nużące, no i sprawia, że pointa już od połowy tekstu jest przewidywalna.
Nie powtarzałabym tego za pomocą tych samych słów. Lepiej byłoby użyć bardziej zróżnicowane środki, zostawiając więcej w domyśle czytelników.

Miłego :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty